8 علت اینکه چرا دیر پریود می شویم؟

چرا دیر پریود می شویم؟
چرا دیر پریود می شویم؟

دیر پریود شدن یا به تعویق افتادن پریودی به دلایل زیادی غیر از بارداری اتفاق می افتد. علل شایع می تواند از عدم تعادل هورمونی تا شرایط پزشکی جدی متغیر باشد.

همچنین دو بار وجود دارد که نامنظم بودن پریودی معمول است : زمانی که برای اولین بار پریود شروع می شود و زمانی که می خواهید یائسه شوید. همانطور که بدن شما در مرحله گذار قرار می گیرد، چرخه قاعدگی می تواند نامنظم شود.

اکثر افرادی که به یائسگی نرسیده اند معمولا تقریبا هر 28 روز یکبار پریود می شوند. با این حال چرخه قاعدگی سالم می تواند از 21 تا 40 روز متغیر باشد.

در ادامه این مقاله با همه ی علل دیر پریود شدن می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

دلیل دیر پریود شدن چیست؟

1. استرس

استرس مزمن می تواند هورمون های شما را از بین ببرد، روال روزانه شما را تغییر دهد و حتی بر بخشی از مغز به نام هیپوتالاموس که مسئول تنظیم قاعدگی شماست تاثیر بگذارد.

با گذشت زمان استرس می تواند منجر به بیماری یا افزایش یا کاهش وزن ناگهانی شود که همه اینها می تواند بر چرخه قاعدگی شما تاثیر بگذارد.

اگر فکر می‌ کنید استرس ممکن است پریود شما را از بین ببرد، تکنیک‌ های تمدد اعصاب را تمرین کنید و سبک زندگی را تغییر دهید.

استرس مزمن همچنین می‌تواند بر سایر شرایط سلامتی که با آن زندگی می‌کنید نیز تاثیر بگذارد بنابراین رسیدگی به آن خودتان یا با کمک یک متخصص پزشکی بخش مهمی از مراقبت از سلامت کلی شما است.

2. وزن کم بدن

افرادی که دارای اختلالات خوردن هستند مانند بی اشتهایی عصبی یا پرخوری عصبی ممکن است در چرخه قاعدگی خود بی نظمی داشته باشند.

کاهش وزن بیش از حد می تواند باعث پریودهای نامنظم شود و حتی ممکن است چرخه قاعدگی شما را به طور کامل متوقف کند. وزن کم به این دلیل باعث پریود نامنظم می شود که نداشتن چربی کافی بدن می تواند تخمک گذاری را متوقف کند.

دریافت درمان برای اختلال خوردن و رسیدن به نقطه ای که دوباره چربی بدن شما بهینه باشد، می تواند چرخه قاعدگی شما را به طول اولیه خود بازگرداند.

افرادی که در ورزش های شدید مانند ماراتن ها شرکت می کنند ممکن است دچار بی نظمی در چرخه نیز شوند.

3. چاقی

همانطور که زندگی با وزن کم می تواند باعث تغییرات هورمونی شود، زندگی با وزن بالا نیز می تواند باعث بی نظمی شود.

چاقی می تواند باعث شود بدن استروژن بیش از حد تولید کند که یک هورمون اصلی تولید مثل است. استروژن بیش از حد می تواند باعث بی نظمی در چرخه قاعدگی شما شود و حتی ممکن است دوره های پریود شما را به طور کامل متوقف کند.

اگر پزشک تشخیص داده است که چاقی عاملی در تاخیر یا عدم قاعدگی شما است، ممکن است به شما توصیه کند که از طریق تغییر سبک زندگی از جمله تمرکز بر غذاهای غنی از مواد مغذی و ورزش، وزن خود را کاهش دهید.

4. سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) وضعیتی است که باعث می شود بدن شما هورمون مردانه آندروژن بیشتری تولید کند. در نتیجه عدم تعادل این هورمون کیست روی تخمدان ها ایجاد می شود. این می تواند تخمک گذاری را نامنظم کند یا به طور کلی آن را متوقف کند.

سایر هورمون ها مانند انسولین نیز ممکن است نامتعادل شوند. این به دلیل مقاومت به انسولین است که اغلب با سندرم تخمدان پلی کیستیک همراه است.

درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک بر تسکین علائم تمرکز دارد. پزشک شما ممکن است کنترل بارداری یا داروی دیگری را برای کمک به تنظیم چرخه شما تجویز کند.

5. روش های پیشگیری از بارداری

هنگامی که روش های پیشگیری از را ترک می کنید ممکن است تغییری در چرخه قاعدگی خود داشته باشید. قرص های ضد بارداری حاوی هورمون های استروژن و پروژستین هستند که از ترشح تخمک توسط تخمدان ها جلوگیری می کنند. بعد از قطع مصرف قرص ممکن است تا 3 ماه طول بکشد تا چرخه قاعدگی شما دوباره ثابت شود.

انواع دیگر روش های ضد بارداری که کاشته یا تزریق می شوند نیز می توانند باعث به تعویق افتادن قاعدگی شوند.

6. بیماری های مزمن

بیماری های مزمن مانند دیابت و بیماری سلیاک نیز می توانند بر چرخه قاعدگی شما تاثیر بگذارند. تغییرات در قند خون با تغییرات هورمونی مرتبط است بنابراین با وجود اینکه نادر است دیابت کنترل نشده می تواند باعث شود که پریود شما نامنظم شود.

بیماری سلیاک باعث التهاب می شود که می تواند منجر به آسیب در روده کوچک شود که ممکن است بدن شما را از جذب مواد مغذی کلیدی باز دارد. این می تواند باعث پریودهای نامنظم یا به تعویق افتادن پریود شود.

سایر بیماری های مزمن که ممکن است منجر به بی نظمی چرخه قاعدگی شوند عبارتند از :

7. یائسگی زودرس (POI)

اکثر زنان یائسگی را بین سنین 45 تا 55 سالگی شروع می کنند. کسانی که در حدود سن 40 سالگی یا زودتر دچار علائم می شوند ممکن است یائسگی زودرس (POI) را تجربه کنند.

حدود 1 درصد از زنان در ایالات متحده یائسگی زودرس را تجربه می کنند. این وضعیت می تواند به دلیل برداشتن تخمدان ها با جراحی ایجاد شود اما علل دیگری مانند اختلالات ژنتیکی و شرایط خودایمنی هم دارد.

اگر قاعدگی های شما متوقف شده است و 40 سال یا کمتر دارید با پزشک خود تماس بگیرید تا در مورد آزمایش و درمان یائسگی زودرس با او صحبت کنید.

8. مشکلات تیروئید

پرکاری یا کم کاری غده تیروئید نیز می توانند دلیل عقب افتادن پریود باشند.

تیروئید متابولیسم بدن شما را تنظیم می کند نابراین سطح هورمون نیز می تواند تحت تاثیر قرار گیرد. مشکلات تیروئید معمولا با دارو قابل درمان است. پس از درمان قاعدگی شما احتمالا به چرخه طبیعی خود باز می گردد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

اگر قاعدگی‌ های شما نامنظم به نظر می‌ رسد یا پریودتان به تعویق افتاده است اما می‌ دانید که باردار نیستید ایده خوبی است که در اسرع وقت با پزشک خود صحبت کنید زیرا دلایل و شرایط زیادی وجود دارد که می‌ تواند باعث این مشکل شود.

پزشک شما می تواند به درستی دلیل تاخیر یا عقب افتادن پریود شما را تشخیص دهد و گزینه های درمانی شما را مورد بحث قرار دهد. اگر می توانید تغییرات پریودی خود و همچنین سایر تغییرات سلامتی را ثبت کنید به پزشک در تشخیص کمک می کند.

اگر علائم زیر را دارید فورا با پزشک تماس بگیرید :

  • خونریزی غیرعادی شدید
  • تب
  • درد شدید
  • تهوع و استفراغ
  • خونریزی که بیش از 7 روز طول بکشد
  • خونریزی بعد از اینکه وارد یائسگی شده اید و حداقل یک سال است که پریود نشده اید

خلاصه

همانطور که هر فرد متفاوت است، چرخه های قاعدگی هم با یکدیگر متفاوت هستند. چرخه های قاعدگی می توانند از 28 تا 40 روز متغیر باشند.

بی نظمی های گاه به گاه چرخه قاعدگی می تواند به دلایل مختلفی مانند استرس مزمن، کاهش وزن یا افزایش وزن، متوقف کردن یا شروع روش های پیشگیری از بارداری رخ دهد.

اگر اخیرا متوجه شده اید که چرخه قاعدگی شما نامنظم شده یا دوره قاعدگی تان متوقف شده و می دانید که باردار نیستید ایده خوبی است که فورا با پزشک خود صحبت کنید. هر چه سریع‌ تر علت تشخیص داده شود سریع‌ تر می‌ توانید چرخه قاعدگی خود را تنظیم کنید.

همچنین بخوانید : علت خونریزی شدید همراه با لخته خون در پریودی

منبع : healthline