خواص شبدر قرمز برای سلامتی بدن چیست؟

خواص شبدر قرمز
خواص شبدر قرمز

شبدر قرمز (به انگلیسی : Red Clover) گیاهی گلدار و وحشی است که به طور گسترده ای در طب سنتی به عنوان درمانی برای علائم یائسگی، آسم، سیاه سرفه، آرتریت و حتی سرطان استفاده می شود.

در ادامه این مقاله با خواص دارویی و درمانی گیاه شبدر قرمز برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

شبدر قرمز چیست؟

شبدر قرمز یک گیاه علفی به رنگ صورتی تیره است که منشا آن اروپا، آسیا و شمال آفریقا است. امروزه شبدر قرمز در سراسر آمریکای جنوبی به عنوان یک محصول برای بهبود کیفیت خاک استفاده می شود.

گل های شبدر قرمز به عنوان تزئین خوراکی ها یا برای تهیه عصاره استفاده می شوند و می توان از آن ها روغن ضروری استخراج کرد.

در نهایت شبدر قرمز به طور گسترده ای به عنوان یک داروی گیاهی در طب سنتی برای درمان پوکی استخوان، بیماری های قلبی، آرتریت، اختلالات پوستی، سرطان، مشکلات تنفسی مانند آسم و مشکلات سلامتی زنان مانند علائم قاعدگی و یائسگی استفاده می شود.

با این حال، تحقیقات کمی از این کاربردها پشتیبانی می کند.

فواید و مزایای شبدر قرمز برای سلامتی بدن

1. برای سلامت استخوان ها مفید است

پوکی استخوان وضعیتی است که در آن استخوان‌ های شما دارای تراکم معدنی پایین (BMD) شده و ضعیف می شوند.

هنگامی که یک زن به یائسگی می رسد، کاهش هورمون های تولید مثل – یعنی استروژن – می تواند منجر به افزایش حجم استخوان و کاهش تراکم معدنی استخوان ها شود.

شبدر قرمز حاوی ایزوفلاون است – نوعی فیتواستروژن گیاهی که می تواند به طور ضعیفی اثر استروژن را در بدن تقلید کند. برخی تحقیقات ارتباط بین مصرف ایزوفلاون و کاهش خطر پوکی استخوان را نشان داده اند.

یک مطالعه در سال 2015 روی 60 زن قبل از یائسگی نشان داد که مصرف روزانه 150 میلی لیتر عصاره شبدر قرمز حاوی 37 میلی گرم ایزوفلاون به مدت 12 هفته در مقایسه با گروه دارونما منجر به بهبود کاهش تراکم استخوانی در ستون فقرات کمری و گردن شد.

مطالعات قدیمی‌ تر نیز بهبود در تراکم معدنی استخوان ها را پس از مصرف عصاره شبدر قرمز نشان داده‌ اند.

با این حال یک مطالعه در سال 2015 روی 147 زن یائسه نشان داد که مصرف روزانه 50 میلی گرم شبدر قرمز به مدت 1 سال در مقایسه با گروه دارونما هیچ بهبودی در تراکم معدنی استخوان ها نداشت.

همچنین مطالعات دیگر در یافتن این موضوع که شبدر قرمز می تواند به بهبود تراکم استخوان کمک کند، شکست خورده اند.

با توجه به تعداد زیاد مطالعات متناقض، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

2. علائم یائسگی را کاهش می دهد

اعتقاد بر این است که میزان بالای ایزوفلاون های موجود در شبدر قرمز به کاهش علائم یائسگی مانند گرگرفتگی و تعریق شبانه کمک می کنند.

دو مطالعه مروری نشان داد که مصرف 40 تا 80 میلی گرم شبدر قرمز در روز ممکن است به کاهش گرگرفتگی در زنان با علائم شدید کمک کند. با این حال بسیاری از مطالعات توسط شرکت‌ های مکمل تامین مالی شدند که ممکن است منجر به سوگیری شود.

مطالعه دیگری کاهش 73 درصدی گرگرفتگی را طی 3 ماه پس از مصرف مکمل حاوی گیاهان متعدد از جمله شبدر قرمز مشاهده کرد. با این حال به دلیل تعداد زیاد مواد تشکیل دهنده این مکمل مشخص نیست که آیا شبدر قرمز نقشی در این پیشرفت ها داشته است یا نه.

شبدر قرمز همچنین بهبود خفیفی در سایر علائم یائسگی مانند اضطراب، افسردگی و خشکی واژن نشان داده است.

با این حال مطالعات متعدد در مقایسه با دارونما هیچ بهبودی را در علائم یائسگی پس از مصرف شبدر قرمز نشان نداده‌ اند.

در حال حاضر شواهد روشنی مبنی بر اینکه مکمل شبدر قرمز علائم یائسگی را بهبود می بخشد، وجود ندارد و تحقیقات شخص ثالث با کیفیت بالاتر مورد نیاز است.

3. برای سلامت پوست و مو مفید است

عصاره شبدر قرمز در طب سنتی برای سلامت پوست و مو مورد استفاده قرار گرفته است.

در یک مطالعه تصادفی بر روی 109 زن یائسه، شرکت کنندگان پس از مصرف 80 میلی گرم عصاره شبدر قرمز به مدت 90 روز بهبود قابل توجهی را در بافت مو و پوست گزارش کردند.

مطالعه دیگری روی 30 مرد نشان داد که در مقایسه با گروه دارونما استفاده از عصاره 5 درصدی شبدر قرمز به مدت 4 ماه روی پوست سر باعث افزایش 13 درصدی در چرخه رشد مو (آناژن) و کاهش 29 درصدی در چرخه ریزش مو (تلوژن)می شود.

اگرچه امیدوارکننده است، اما تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

4. به سلامت قلب کمک می کند

برخی تحقیقات اولیه نشان داده است که شبدر قرمز ممکن است سلامت قلب را پس از یائسگی در زنان بهبود بخشد.

یک مطالعه در سال 2015 روی 147 زن یائسه نشان داد که پس از مصرف روزانه 50 میلی گرم شبدر قرمز به مدت 1 سال کلسترول LDL حدود 12 درصد کاهش یافته است.

یک بررسی از مطالعات انجام شده در زنان یائسه که به مدت 4 تا 12 ماه شبدر قرمز مصرف کردند، افزایش قابل توجهی در کلسترول HDL و کاهش کلسترول کل و LDL را نشان داد.

با این حال یک بررسی در سال 2020 نشان داد که شبدر قرمز باعث کاهش کلسترول LDL یا افزایش کلسترول HDL نمی شود.

علیرغم برخی نتایج امیدوارکننده، نویسندگان استدلال کردند که بسیاری از مطالعات از نظر حجم نمونه کوچک هستند. بنابراین تحقیقات با کیفیت بالاتر مورد نیاز است.

علاوه بر این این مطالعات در زنان مسن یائسه انجام شد. بنابراین مشخص نیست که آیا این اثرات برای جمعیت عمومی اعمال می شود یا خیر.

5. مزایای دیگر شبدر قرمز

بسیاری از طرفداران شبدر قرمز ادعا می کنند که می تواند به کاهش وزن، درمان سرطان، آسم، سیاه سرفه، آرتریت و سایر بیماری ها کمک کند.

با این حال شواهد محدودی در این زمینه وجود دارد.

عوارض و مضرات شبدر قرمز

شبدر قرمز به طور کلی توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) ایمن شناخته می شود و اکثر مطالعات نشان داده اند که به خوبی تحمل می شود. با این وجود باید از عوارض جانبی، تداخلات دارویی و خطرات آن برای جمعیت های خاص آگاه باشید.

اثرات جانبی

اگرچه نادر است اما عوارض جانبی بالقوه شامل لکه بینی واژن، قاعدگی طولانی مدت، تحریک پوست، حالت تهوع و سردرد است. علاوه بر این چند مورد از عوارض جانبی نادر اما خطرناک شبدر قرمز گزارش شده است.

یک گزارش در سال 2007 اشاره کرد که یک زن 53 ساله پس از مصرف مکمل حاوی 250 میلی گرم شبدر قرمز و همچنین هشت گیاه دیگر برای درمان گرگرفتگی، دچار خونریزی زیر عنکبوتیه – نوعی سکته مغزی – شد. با این وجود خونریزی را نمی توان مستقیما با شبدر قرمز مرتبط کرد.

یک زن 52 ساله پس از مصرف 430 میلی گرم شبدر قرمز به مدت 3 روز، درد شدید معده و استفراغ را گزارش کرد. پزشکان معتقدند شبدر قرمز با داروی پسوریازیس به نام متوترکسات تداخل دارد. پس از توقف مصرف شبدر قرمز او بهبودی کامل پیدا کرد.

چه کسانی نباید از شبدر قرمز استفاده کنند

کسانی که دارای شرایط حساس به هورمون هستند مانند سرطان سینه، سرطان تخمدان یا اندومتریوز باید قبل از مصرف شبدر قرمز به دلیل فعالیت استروژنی آن با پزشک خود صحبت کنند.

با این حال یک مطالعه 3 ساله نشان داد که مصرف روزانه 40 میلی گرم شبدر قرمز برای زنان دارای سابقه خانوادگی سرطان سینه بی خطر است و در مقایسه با گروه دارونما خطر افزایش سرطان سینه، ضخامت آندومتر یا تغییرات هورمونی وجود نداشت.

علیرغم این مطالعه مهم است که قبل از مصرف شبدر قرمز با پزشک خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که برای شما ایمن و مناسب است.

علاوه بر این هیچ اطلاعات ایمنی در مورد مصرف شبدر قرمز برای کودکان یا زنان باردار و شیرده در دسترس نیست. بنابراین، باید از آن اجتناب شود.

در نهایت شبدر قرمز ممکن است لخته شدن خون را کند کند و افرادی که دارای اختلالات خونریزی هستند باید از مصرف آن اجتناب کنند.

علاوه بر این اگر قصد انجام عمل جراحی را دارید همیشه با پزشک خود در مورد هر گونه دارو یا داروهای گیاهی که مصرف می کنید مشورت کنید.

تداخلات دارویی

بسیاری از گیاهان دارویی می توانند در اثربخشی داروها اختلال ایجاد کنند.

شبدر قرمز ممکن است با داروهای ضد بارداری خوراکی، متوترکسات، داروهای هورمون درمانی جایگزین، تاموکسیفن، رقیق‌ کننده‌ های خون مانند آسپرین یا پلاویکس و غیره تداخل داشته باشد.

مطالعه اخیر بر روی 88 زن مصرف کننده تاموکسیفن – داروی سرطان سینه – نشان داد که شبدر قرمز هیچ گونه تداخل دارویی یا عوارض جانبی جدی ایجاد نمی کند و نشان می دهد که با داروهای ضد استروژن تداخلی ندارد.

با وجود این باید در مصرف شبدر قرمز همزمان با تاموکسیفن احتیاط کرد تا زمانی که اطلاعات ایمنی بالینی بیشتری در دسترس باشد.

با توجه به طیف گسترده ای از تداخلات دارویی بالقوه با شبدر قرمز و داده های محدود در مورد این موضوع، همیشه قبل از شروع هر مکمل جدیدی با متخصص صحبت کنید.

روش های استفاده از شبدر قرمز در رژیم غذایی

شبدر قرمز معمولا به عنوان یک مکمل یا دمنوش که با استفاده از گل های خشک تهیه می شود، استفاده می شود.

شبدر قرمز همچنین به صورت تنتور و عصاره موجود است. می توانید آن ها را در اکثر فروشگاه های مواد غذایی سالم پیدا کنید.

اکثر مکمل های شبدر قرمز در دوزهای 40 تا 80 میلی گرمی بر اساس تحقیقات بالینی و داده های ایمنی یافت می شوند. بنابراین حتما مصرف دوز توصیه شده روی بسته بندی را رعایت کنید.

برای تهیه دمنوش شبدر قرمز 4 گرم گل خشک شده (یا چای کیسه ای شبدر قرمز) را به 1 فنجان (250 میلی لیتر) آب جوش اضافه کنید و به مدت 5 تا 10 دقیقه دم کنید.

با توجه به گزارشات مربوط به عوارض جانبی بهتر است مصرف روزانه خود را به 1 تا 3 فنجان (240 تا 720 میلی لیتر) محدود کنید.

اگرچه بسیاری از مردم از دمنوش شبدر قرمز لذت می برند اما هیچ داده ای نشان نمی دهد که این چای همان اثرات بالقوه سلامتی را دارد که اشکال غلیظ شبدر قرمز مانند مکمل ها و عصاره ها دارند.

خلاصه

شبدر قرمز گیاهی است که در طب سنتی برای درمان طیف وسیعی از بیماری ها مانند گرگرفتگی، پوکی استخوان، آرتریت و بیماری های پوست و مو مورد استفاده قرار می گیرد.

برخی تحقیقات نشان داده اند که مصرف روزانه 40 تا 80 میلی گرم شبدر قرمز ممکن است به کاهش گرگرفتگی شدید یائسگی کمک کند اما شواهد کمی از استفاده از شبدر قرمز برای درمان سایر بیماری‌ ها پشتیبانی می‌ کند.

برخی از عوارض جانبی شبدر قرمز شامل تهوع، استفراغ، سردرد و لکه بینی واژن است.

علاوه بر این به دلیل خواص استروژنی جزئی آن افرادی که باردار یا شیرده هستند و همچنین افرادی که دارای شرایط حساس به هورمون یا اختلالات خونریزی هستند باید از مصرف آن خودداری کنند.

برای حفظ سلامت خود، همیشه قبل از مصرف شبدر قرمز با پزشک مشورت کنید.

همچنین بخوانید : خواص جوانه شبدر

منبع : healthline