خواص و مضرات سیب زمینی برای پوست صورت چیست؟

خواص سیب زمینی برای پوست صورت
خواص سیب زمینی برای پوست صورت

از خواص سیب زمینی می توان به تامین برخی از مواد مغذی ضروری مورد نیاز بدن از جمله پتاسیم و ویتامین C اشاره کرد.

برخی افراد ادعا می کنند که سیب زمینی خام یا آب سیب زمینی می تواند به درمان انواع بیماری های پوستی از هیپرپیگمانتاسیون گرفته تا آکنه کمک کند. با این حال چنین ادعاهایی در هیچ محیط بالینی ثابت نشده است.

در ادامه این مقاله به بررسی فواید درمانی سیب زمینی و آب آن برای پوست صورت و همچنین عوارض و مضرات آن می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

آیا می توان از سیب زمینی برای روشن شدن پوست استفاده کرد؟

برخی از طرفداران ادعا می کنند که سیب زمینی به دلیل داشتن آنزیم سفید کننده پوست به نام کاتکولاز می تواند به روشن شدن لکه های تیره پوست مربوط به کک و مک، لکه های خورشیدی و ملاسما کمک کند.

در این به اصطلاح درمان‌ ها تکه‌ های خام سیب‌زمینی را با سایر مواد اسیدی مانند ماست و آب لیموترش مخلوط می‌ کنند تا یک ماسک روشن‌ کننده صورت ایجاد کنند. با این حال هیچ مدرک بالینی وجود ندارد که ثابت کند کاتکولاز موجود در سیب زمینی می تواند پوست شما را روشن کند.

خواص سیب زمینی برای جوش صورت

آکنه و جوش صورت ناشی از التهاب پوست است که ممکن است تحت تاثیر سیتوکین ها باشد. یک مطالعه در سال 2013 بر روی موش ها نشان داد که عصاره ی پوست سیب زمینی اثرات ضد التهابی احتمالی دارد.

قبل از اینکه شروع به مالیدن سیب زمینی روی جوش های خود کنید مهم است توجه داشته باشید که هیچ مطالعه انسانی هنوز سیب زمینی را برای این اثرات پشتیبانی نکرده است.

آیا سیب زمینی می تواند لکه های تیره صورت را درمان کند؟

برخی از وبلاگ های مراقبت از پوست ادعا کرده اند که سیب زمینی همچنین می تواند لکه های تیره ناشی از آنزیم های کاتکولاز را درمان کند. با این حال هیچ مدرکی مبنی بر اینکه سیب زمینی دارای قابلیت روشن شدن پوست است وجود ندارد.

خواص سیب زمینی برای درمان جای جوش

پس از بروز جوش صورت ممکن است جای جوش برای شما باقی بماند که ممکن است به مرور زمان تیره شود. در حالی که برخی از افراد ادعا می کنند که ماسک سیب زمینی می تواند به کاهش جای جوش کمک کند هیچ شواهد علمی برای حمایت از چنین مزایایی وجود ندارد.

خواص ماسک سیب زمینی برای صورت چیست؟

به غیر از اثرات بالقوه بر التهاب پوست شواهد علمی زیادی برای حمایت از استفاده از سیب زمینی بر روی پوست شما وجود ندارد.

ادعاهایی وجود دارد مبنی بر اینکه ماسک صورت سیب زمینی ممکن است علائم پیری را کاهش دهد، درخشندگی را افزایش دهد و ظاهر هیپرپیگمانتاسیون را کاهش دهد.

با این حال مهم است به یاد داشته باشید که بیشتر این اثرات حکایتی هستند. این بدان معنی است که آن ها بر اساس بررسی های کاربران هستند و نه شواهد بالینی.

آیا خوردن سیب زمینی می تواند سلامت پوست را بهبود بخشد؟

سیب زمینی یکی از سبزیجات ریشه ای بدون چربی است که می تواند منابع خوبی برای موارد زیر باشد :

  • پتاسیم
  • ویتامین C
  • آهن
  • ویتامین B6

سیب زمینی ها حاوی فیبر هستند – یک سیب زمینی متوسط ​​حاوی حدود 2.5 گرم فیبر دارد – اما آن ها غذاهای نشاسته ای محسوب می شوند که باید در حد اعتدال مصرف شوند.

این امر به ویژه در صورتی اتفاق می‌ افتد که پزشک توصیه کرده است از یک رژیم غذایی کم قند یا کم کربوهیدرات پیروی کنید.

فواید سیب زمینی برای سلامتی نیز به روش پخت آن محدود می شود. شاید بهترین روش برای پختن سیب زمینی آب پز کردن آن باشد.

سیب زمینی سرخ شده را فقط باید گهگاهی میل کرد. در حالی که غذاهای سرخ شده مستقیما باعث بیماری های پوستی نمی شوند اما خوردن آن ها به جای غذاهای سالم تر می تواند به مرور زمان التهاب پوست را افزایش دهد.

خوردن سیب زمینی لزوما برای سلامت پوست شما مفید نیست اما مصرف غذاهای گیاهی سالم در حد اعتدال مانند سیب زمینی پخته می تواند کمک کننده باشد.

عوارض و مضرات مالیدن سیب زمینی روی پوست

گذشته از فقدان تحقیقات علمی احتمال بروز واکنش های آلرژیک باید قبل از مالیدن سیب زمینی بر روی پوست در نظر گرفته شود.

مطالعات بالینی چند توضیح احتمالی برای آلرژی به سیب زمینی نشان داده است. یک مطالعه اولیه در مورد کودکان نشان داد که شرکت‌ کنندگان واکنش‌ های منفی به پروتئین سیب‌ زمینی به نام پاتاتین داشتند.

مطالعه دیگری نشان داد که حساسیت به سیب زمینی خام می تواند با آلرژی به لاتکس در بزرگسالان مرتبط باشد. این نیز با پاتاتین مرتبط بود.

سایر محرک های غذایی برای آلرژی به لاتکس عبارتند از هویج، گوجه فرنگی، سیب و موز. اگر به لاتکس آلرژی دارید نباید از سیب زمینی خام روی پوست خود استفاده کنید.

همچنین ممکن است به سیب زمینی پخته شده حساسیت داشته باشید. برخی از مطالعات نشان داده اند که در صورت داشتن آلرژی به گرده خطر ابتلا به آلرژی به سیب زمینی پخته افزایش می یابد.

علائم یک واکنش آلرژیک احتمالی عبارتند از :

  • خارش و قرمزی پوست
  • تاول ها
  • ورم
  • خارش و آبریزش بینی
  • خس خس سینه و سایر مشکلات تنفسی
  • آنافیلاکسی یک وضعیت تهدید کننده زندگی است و نیاز به مراقبت های پزشکی اورژانسی دارد

اگر هیچ آلرژی شناخته شده ای ندارید و می خواهید سعی کنید سیب زمینی خام یا آب سیب زمینی را روی پوست خود بمالید حتما ابتدا یک تست پچ انجام دهید. این فرآیند شامل استفاده از مقدار کمی سیب زمینی یا آب آن در داخل آرنج و انتظار حداقل 24 تا 48 ساعت برای مشاهده هرگونه واکنشی است.

درمان های خانگی جایگزین سیب زمینی برای روشن شدن پوست و درمان آکنه

اگر به دنبال درمان های خانگی اثبات شده تری برای روشن شدن پوست صورت و درمان آکنه هستید جایگزین های زیر را در نظر بگیرید :

  • آب لیموترش
  • روغن درخت چای
  • روغن اسطوخودوس
  • ماست
  • زردچوبه
  • چای سبز

خلاصه

در حالی که خوردن سیب زمینی در حد اعتدال خوب است اما هیچ مدرک علمی وجود ندارد که ثابت کند مالیدن سیب زمینی خام یا آب آن بر روی پوست شما باعث کاهش هیپرپیگمانتاسیون یا رفع شرایط التهابی می شود.

اگر به دنبال خلاص شدن از شر آکنه، جای زخم یا نگرانی های مربوط به پیری پوست هستید برای مشاوره به متخصص پوست مراجعه کنید. آن ها می توانند به شما کمک کنند تا درمان هایی که کارایی آن ها از نظر بالینی ثابت شده است را در پیش بگیرید.

همچنین بخوانید : خواص سیب زمینی پخته شده

منبع : healthline