اثرات افسردگی بر روی بدن چیست؟

تاثیر افسردگی روی بدن
تاثیر افسردگی روی بدن

اختلال افسردگی یکی از شایع ترین بیماری های بهداشت روان در ایالات متحده است که حدود 26 درصد از بزرگسالان را درگیر می کند. افسردگی از نظر فنی یک اختلال روانی است اما بر سلامت جسمی و سلامتی کلی بدن نیز تاثیر می گذارد.

در ادامه ی این مقاله با همه ی عوارض و اثرات افسردگی بر روی بدن بیشتر آشنا خواهید شد. با سومیتا همراه باشید؛

عوارض افسردگی روی بدن

احساس ناراحتی یا اضطراب در بعضی مواقع بخشی طبیعی از زندگی است اما اگر این احساسات بیش از دو هفته طول بکشد می تواند علائم افسردگی باشد.

تخمین زده می شود که هر ساله 17 میلیون بزرگسال آمریکایی افسردگی را تجربه خواهند کرد. با این حال افسردگی بالینی به ویژه بدون درمان می تواند زندگی روزمره شما را قطع کرده و بر روی سلامت جسمانی هم تاثیر بگذارد.

افسردگی بر احساس شما تاثیر می گذارد و همچنین می تواند باعث تغییراتی در بدن شود. افسردگی عمده یا افسردگی ماژور (نوعی افسردگی پیشرفته تر) یک بیماری پزشکی جدی تلقی می شود که ممکن است تاثیر چشمگیری بر کیفیت زندگی داشته باشد.

1. سیستم عصبی مرکزی

افسردگی می تواند علائم زیادی را در سیستم عصبی مرکزی ایجاد کند که به راحتی می توان بسیاری از آن ها را کنار گذاشت یا نادیده گرفت.

بزرگسالان مسن ممکن است در شناسایی علائم افسردگی مشکل داشته باشند زیرا این علائم بیشتر به پیر شدن آن ها نسبت داده می شود.

طبق نظر انجمن روانشناسی آمریکا، افراد مسن مبتلا به افسردگی در مقایسه با بزرگسالان مبتلا به افسردگی مشکلات بیشتری در از دست دادن حافظه و زمان واکنش در طول فعالیت های روزمره دارند.

علائم افسردگی شامل غم و اندوه، سوگ و احساس گناه است که ممکن است به عنوان احساس پوچی یا ناامیدی توصیف شود. دوره های مکرر گریه ممکن است یکی از علائم افسردگی باشد، گرچه همه افراد افسرده گریه نمی کنند.

همچنین ممکن است تمام مدت احساس خستگی کنید و یا دچار بی خوابی شبانه شوید. علائم دیگر عبارتند از : تحریک پذیری، عصبانیت و از دست دادن علاقه به مواردی که قبلا موجب لذت می شدند از جمله رابطه جنسی. افسردگی می تواند باعث سردرد، تیر کشیدن مزمن بدن و دردهایی شود که به درمان دارویی پاسخ ندهند.

همچنین گاهی اوقات اثر افسردگی به صورت بیماری های عصبی مانند بیماری آلزایمر، بیماری صرع و ام اس (مولتیپل اسکلروزیس) بروز می کند.

افراد مبتلا به افسردگی ممکن است در حفظ برنامه کاری معمول یا انجام تعهدات اجتماعی دچار مشکل شوند. این می تواند به دلیل علائمی مانند عدم توانایی در تمرکز، مشکلات حافظه و مشکل در تصمیم گیری باشد.

برخی از افراد افسرده ممکن است به الکل یا مواد مخدر روی بیاورند که ممکن است رفتارهای بی پروا در آن ها را افزایش دهد. فردی که دچار افسردگی است ممکن است آگاهانه از صحبت در مورد آن پرهیز کرده یا سعی کند مشکل را پنهان کند.

افرادی که افسردگی را تجربه می کنند ممکن است درگیر خودکشی یا صدمه زدن به خود شوند. در حالی که خطر خودکشی در افراد افسرده 25 برابر بیشتر از دیگران است، درمان افسردگی 60 تا 80 درصد احتمال خودکشی را کاهش می دهد.

علائم افسردگی در کودکان

تشخیص افسردگی در کودکانی که نمی توانند علائم خود را بیان کنند بسیار دشوار است. رفتارهایی که ممکن است بخواهید مراقب آن ها باشید شامل وابستگی بیش از حد، نگرانی و عدم تمایل به حضور در مدرسه است.

کودکان همچنین ممکن است بیش از حد تحریک پذیر و منفی باف باشند.

2. دستگاه گوارش

در حالی که افسردگی غالبا به عنوان یک بیماری روانی در نظر گرفته می شود اما در اشتها و تغذیه افراد نیز نقش بسزایی دارد. برخی از افراد دچار پرخوری می شوند و این می تواند منجر به چاقی و افزایش وزن و بیماری های مرتبط با چاقی مانند دیابت نوع 2 شود.

برخی دیگر ممکن است اشتهای خود را به طور کامل از دست بدهند یا نتوانند مقدار مناسبی غذای مقوی بخورند. از بین رفتن ناگهانی علاقه به غذا خوردن در بزرگسالان مسن می تواند منجر به یک بیماری به نام بی اشتهایی (آنورکسیا) سالمندی شود.

مشکلات خوردن می تواند منجر به علائمی شود که شامل موارد زیر هستند :

  • دل درد
  • گرفتگی عضلات
  • یبوست
  • سو تغذیه

اگر فردی رژیم غذایی صحیح را دنبال نکند، این علائم با دارو بهبود نمی یابند. مصرف شیرینی ها و غذاهای سرشار از کربوهیدرات ممکن است بلافاصله علائم افسردگی را تسکین دهند اما اثرات آن اغلب موقتی است.

هنگام افسردگی، حفظ یک رژیم غذایی سالم مهم است. مصرف مواد مغذی برای اطمینان از عملکرد صحیح انتقال دهنده های عصبی در بدن ضروری است.

طبق یک مطالعه، شایع ترین کمبودهای ویتامین و مواد مغذی شامل کمبود اسیدهای چرب امگا 3، ویتامین های گروه B، مواد معدنی و آمینو اسیدها می باشد.

3. سیستم های قلبی عروقی و سیستم ایمنی بدن

افسردگی و استرس ارتباط تنگاتنگی دارند. هورمون های استرس ضربان قلب را افزایش داده، رگ های خونی را سفت می کنند و بدن را در یک وضعیت اضطراری طولانی مدت قرار می دهند با گذشت زمان، این می تواند منجر به بیماری قلبی شود.

عود مشکلات قلبی عروقی بیشتر به افسردگی نسبت داده می شود تا سیگار کشیدن، دیابت، فشار خون بالا و کلسترول خون بالا.

افسردگی بدون درمان، خطر مرگ پس از حمله قلبی را افزایش می دهد.

بیماری قلبی همچنین محرک افسردگی است. کلینیک کلیولند تخمین می زند که حدود 15 درصد از افراد مبتلا به بیماری قلبی دچار افسردگی ماژور می شوند.

افسردگی و استرس ممکن است تاثیر منفی بر سیستم ایمنی بدن داشته باشند و شما را در برابر عفونت ها و بیماری ها آسیب پذیرتر کنند.

در یک بررسی مشخص شد که رابطه ای نزدیک بین التهاب و افسردگی وجود دارد اگرچه ارتباط دقیق آن ها مشخص نیست. التهاب با بسیاری از بیماری ها مانند استرس در ارتباط است.

برخی از عوامل ضد التهاب برای درمان افسردگی هم مفید هستند.

همچنین بخوانید : گیاهان دارویی مفید برای درمان افسردگی

منبع : healthline