علائم و نشانه های کمبود زینک یا روی در بدن چیست؟

علائم و نشانه های کمبود زینک در بدن
علائم و نشانه های کمبود زینک در بدن

روی یا زینک یک ماده معدنی است که بدن شما از آن برای مبارزه با عفونت ها و تولید سلول ها استفاده می کند. روس همچنین برای بهبود جراحات و ایجاد DNA، طرح ژنتیکی در تمام سلول‌ های شما، مهم است.

اگر روی کافی در رژیم غذایی خود دریافت نکنید ممکن است عوارض جانبی مانند ریزش مو، عدم هوشیاری و کاهش حس چشایی و بویایی داشته باشید. کمبود روی در ایالات متحده نادر است اما هنوز در برخی افراد رخ می دهد.

در ادامه این مقاله با علائم و نشانه های کمبود روی و همچنین روش های تشخیص و درمان آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

علائم کمبود روی یا زینک در بدن

روی توسط بدن شما در تولید سلول و عملکردهای ایمنی استفاده می شود. هنوز چیزهای بیشتری برای یادگیری در مورد روی وجود دارد اما ما می دانیم که روی بخش مهمی از رشد، رشد جنسی و تولید مثل است.

وقتی کمبود روی دارید، بدن شما نمی تواند سلول های سالم و جدید تولید کند. این منجر به علائم زیر می شود :

  • کاهش وزن غیر قابل توضیح
  • زخم هایی که خوب نمی شوند
  • عدم هوشیاری
  • کاهش حس بویایی و چشایی
  • اسهال
  • از دست دادن اشتها
  • زخم های باز روی پوست

عوامل خطر کمبود روی یا زینک

اگر باردار هستید و کمبود روی دارید، ممکن است کودک شما آنچه را که برای رشد مناسب در رحم نیاز دارد را نداشته باشد و اگر شما و همسرتان در تلاش برای باردار شدن هستید، کمبود روی می تواند آن را دشوار کند. به این دلیل که کمبود روی ممکن است منجر به ناتوانی جنسی در مردان شود.

افرادی که در ایالات متحده بیشترین خطر کمبود روی را دارند، نوزادان شیرده و بزرگسالان مسن هستند. زنان باردار بیش از حد معمول به روی نیاز دارند زیرا روی موجود در بدن آن ها برای کمک به کودک در حال رشد مورد نیاز است.

افراد مبتلا به الکلیسم نیز در معرض خطر کمبود هستند. برخی از تحقیقات نشان می دهد که الکل هضم روی را برای بدن دشوارتر می کند.

تشخیص کمبود روی یا زینک

روی به مقدار کمی در بین سلول های بدن شما توزیع می شود و تشخیص کمبود روی از طریق یک آزمایش خون ساده را دشوار می کند.

اگر پزشک شما به کمبود روی مشکوک باشد باید پلاسمای خون شما را برای تشخیص دقیق آزمایش کند. سایر آزمایش‌ های کمبود روی شامل آزمایش ادرار و آنالیز یک تار مو برای اندازه‌گیری محتوای روی است.

گاهی اوقات کمبود روی نشانه یک بیماری دیگر است. به عنوان مثال برخی شرایط ممکن است باعث شوند روی در بدن شما پردازش شود اما به خوبی جذب نشود. کمبود روی همچنین می تواند منجر به کمبود مس شود. پزشک شما از این احتمالات آگاه خواهد بود. آن ها ممکن است آزمایشات بیشتری را برای یافتن ریشه کمبود شما انجام دهند.

درمان کمبود روی یا زینک

تغییر رژیم غذایی

درمان طولانی مدت کمبود روی با تغییر رژیم غذایی شروع می شود. برای شروع بیشتر غذاهای زیر را بخورید :

  • گوشت قرمز
  • گوشت طیور
  • دانه ها
  • جوانه گندم
  • برنج وحشی
  • صدف

اگر گیاهخوار هستید، ممکن است دریافت مقدار روی مورد نیاز از غذاهایی که می خورید دشوارتر باشد. لوبیا پخته شده، بادام هندی، نخود و بادام را به عنوان منابع جایگزین روی در نظر بگیرید.

وزارت کشاورزی ایالات متحده فهرستی به روز و جامع از غذاهایی که حاوی روی هستند، ارائه کرده است. این غذاها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا از کمبود روی جلوگیری کنید.

مکمل ها

می توانید کمبود روی خود را بلافاصله با مکمل ها درمان کنید. روی در بسیاری از مکمل های مولتی ویتامین یافت می شود.

روی در برخی از داروهای سرماخوردگی نیز یافت می شود اگرچه اگر بیمار نیستید نباید از داروهای سرماخوردگی استفاده کنید. همچنین می توانید مکمل هایی بخرید که فقط حاوی روی هستند.

اگر از مکمل ها برای افزایش میزان روی در بدن خود استفاده می کنید، مراقب باشید. روی می تواند با برخی آنتی بیوتیک ها، داروهای آرتریت و دیورتیک ها تداخل داشته باشد.

چه زمانی باید با پزشک تماس بگیرید؟

در بیشتر موارد، کمبود روی یک وضعیت اورژانسی نیست. گفته می شود اگر باردار یا شیرده هستید و به کمبود روی مشکوک هستید بسیار مهم است که فورا به آن رسیدگی کنید. روی برای رشد سالم در رحم ضروری است.

اگر می دانید کمبود دارید و اسهالی دارید که چند روز طول می کشد باید با پزشک تماس بگیرید. روی ماده معدنی است که به روده شما کمک می کند تا با عفونت مبارزه کند و بدون آن عفونت شما ممکن است جدی تر شود.

مانند هر بیماری اگر علائم زیر را دارید به پزشک مراجعه کنید :

  • احساس سرگیجه یا حالت تهوع داشته باشید
  • سردرد ناگهانی داشته باشید که از بین نمی رود
  • تجربه بیهوشی دارید

خلاصه

کمبود روی در ایالات متحده بسیار رایج است اما از طریق تغییرات رژیم غذایی و مکمل ها می توان آن را معکوس کرد.

افراد مبتلا به کمبود روی می توانند با جستجوی منابع روی و توجه به آنچه می خورند مشکل را برطرف کنند.

همچنین بخوانید : مواد غذایی حاوی روی کدامند؟

منبع : healthline