4 خاصیت شگفت انگیز ریشه زنجبیل شامی برای سلامتی بدن

خواص ریشه زنجبیل شامی چیست؟
خواص ریشه زنجبیل شامی چیست؟

ریشه زنجبیل شامی (به انگلیسی : Inula helenium) گیاهی دارویی است که به عنوان مکمل غذایی برای سلامتی استفاده می شود. این گیاه بومی اروپاست و در طب سنتی چین از آن استفاده های زیادی می شود.

در این مقاله با همه ی فواید ریشه گیاه زنجبیل شامی برای سلامتی بدن و همچنین مقدار مصرف و عوارض و مضرات آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

زنجبیل شامی چیست؟

زنجبیل شامی گیاهی از خانواده کاسنیان است. گیاه آن یک گل زرد بزرگ روی ساقه ای دارد که می تواند تا 8 فوت (2.4 متر) رشد کند.

افراد از ریشه زنجبیل شامی به عنوان یک ماده طعم دهنده برای غذاها و نوشیدنی ها و همچنین عطر موجود در صابون ها و محصولات آرایشی استفاده می کنند.

زنجبیل شامی هنگامی که به عنوان مکمل غذایی استفاده می شود، اغلب به عنوان یک ماده ضد میکروبی یا برای تسکین مشکلات تنفسی و دستگاه گوارش است.

مدت هاست که مردم از ریشه گیاه زنجبیل شامی و گونه های دیگر این گیاهان برای رقیق شدن مخاط، درمان سرفه، تعریق، تسکین استفراغ و از بین بردن باکتری ها استفاده می کنند.

فواید و مزایای زنجبیل شامی برای سلامتی بدن

در حالی که مردم قرن هاست از ریشه گیاه زنجبیل شامی برای سلامتی استفاده کرده اند اما شواهد علمی زیادی در مورد کاربرد آن در دسترس نیست. بیش از 100 گونه از این جنس شناسایی شده اما دانشمندان فقط تعداد معدودی از آن ها را مورد مطالعه قرار داده اند.

1. دارای اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است

ریشه زنجبیل شامی حاوی ترکیبات موثری با خاصیت ضد التهابی است که ممکن است به درمان بیماری های تنفسی مرتبط با التهاب کمک کنند.

یک بررسی بر روی بیش از 120 مطالعه نشان داده که گیاه زنجبیل شامی دارای فعالیت آنتی اکسیدانی است که می تواند به مبارزه با استرس اکسیداتیو و بیماری های التهابی از جمله سرطان، اختلال در عملکرد مغز و دیابت کمک کند.

در حالی که تحقیقات بیشتری لازم است، بیشتر این فعالیت های آنتی اکسیدانی به ترکیب آلانتو لاکتون موجود در این گیاهان نسبت داده شده است.

2. ممکن است خاصیت ضد سرطانی داشته باشد

یک مطالعه تحقیقات موجود را در مورد کاربردهای سنتی 16 گونه اینولا از جمله زنجبیل شامی بررسی کرد. یکی از حوزه های تمرکز سرطان بود.

دانشمندان باید مطالعات بیشتری را روی انسان انجام دهند. با این حال نویسندگان اشاره کردند، مطالعات اولیه نشان می دهد که ترکیبات موجود در گونه های اینولا (سرده مصفا یا راسن) ممکن است فعالیت ضد سرطانی از خود نشان دهند.

علاوه بر این، مطالعات لوله آزمایش نشان داده که عصاره زنجبیل شامی ممکن است برای سلول های خاص سرطانی سمی باشد و اثرات ضد توموری قابل توجهی داشته باشد. به عنوان مثال محققان اثرات ضد توموری را در مطالعات انجام شده بر روی سرطان مغز مشاهده کرده اند.

علاوه بر این یک مطالعه لوله آزمایش نشان داد که ترکیب ایزوآلانتو لاکتون جدا شده از زنجبیل شامی اثرات ضد توموری بالقوه ای را در مورد سرطان لوزالمعده نشان می دهد.

یک مطالعه آزمایشگاهی دیگر به بررسی اثرات یک ترکیب جدا شده از زنجبیل شامی بر سلول های سرطان خون پرداخت. نویسندگان پتانسیل آن را برای ارتقا مرگ سلول های سرطانی مشاهده کردند.

همچنین به نظر می رسد عصاره زنجبیل شامی سلول های سرطانی پستان را تحت تاثیر قرار می دهد. یک مطالعه در لوله آزمایش نشان داد که سزکوئی ترپن لاکتون ها دارای فعالیت ضد سرطانی امیدوارکننده ای بر روی تومورهای پستان هستند و از برخی مسیرهای درگیر در فعال سازی سلول های سرطانی جلوگیری می کنند.

به همین ترتیب یک مطالعه آزمایشگاهی دیگر فعالیت ضدسرطانی آلانتو لاکتون جدا شده در زنجبیل شامی را مشاهده کرد. به نظر می رسد که این ترکیب مرگ سلولی سرطان پستان را تقویت می کند.

3. ممکن است به سلامت تنفسی کمک کند

ریشه زنجبیل شامی دارای سابقه طولانی استفاده در کاهش سرفه و شرایط مربوط به تنفس مانند رینیت، برونشیت و عفونت های گلو به ویژه در طب سنتی است.

یک مطالعه در لوله آزمایش نشان داد که آلانتو لاکتون جدا شده از زنجبیل شامی التهاب مجاری تنفسی ناشی از قرار گرفتن در معرض دود سیگار را سرکوب کرده و همچنین به باز شدن راه های هوایی کمک می کند.

نویسندگان حتی آلانتو لاکتون را به عنوان یک درمان بالقوه در بیماری انسدادی مزمن ریوی (COPD)، یک بیماری التهابی مزمن ریوی که اغلب ناشی از سیگار کشیدن است و تنفس را دشوار می کند پیشنهاد کردند.

علاوه بر این تحقیقات لوله آزمایش مشاهده کرده است که گیاه زنجبیل شامی می تواند فعالیت گلبول های سفید خون را کند و التهاب را در شرایط تنفسی کاهش دهد.

یک مطالعه به کودکانی که سرفه حاد داشتند به مدت 8 روز یک داروی سرکوب کننده سرفه حاوی زنجبیل شامی داد. محققان دریافتند که این در مقایسه با دارونما بی خطر است و از شدت و مدت سرفه می کاهد.

با این حال داروی مهار کننده سرفه حاوی چندین ماده بود نه فقط ریشه زنجبیل شامی، بنابراین نمی توان فهمید که ریشه زنجبیل شامی به تنهایی چگونه بر نتیجه مطالعه تاثیر می گذارد.

دانشمندان باید تحقیقات بیشتری را در مورد تاثیرات این گیاه بر سلامت تنفس در انسان انجام دهند.

4. ممکن است دارای خواص ضد میکروبی باشد

محققان همچنین عصاره های ریشه گیاه زنجبیل شامی را از نظر فعالیت بالقوه ضد باکتری و ضد قارچی مورد بررسی قرار داده اند.

یک مطالعه در لوله آزمایش نشان داد که ترکیبات موجود در عصاره زنجبیل شامی در برابر باکتری استافیلوکوک فعال هستند. نویسندگان حتی پیشنهاد کردند تحقیقات بیشتری در مورد کاربردهای آن در زمینه بیماری های عفونی مقاوم در برابر آنتی بیوتیک انجام شود.

سایر مطالعات لوله آزمایشگاهی نیز مشاهده کرده اند که ریشه گیاه زنجبیل شامی بر علیه استافیلوکوک موثر است و احتمالا با آسیب رساندن به غشای سلول های باکتریایی باعث مرگ آن ها می شود.

تحقیقات آزمایشگاهی دیگر نشان داده است که عصاره های زنجبیل شامی ممکن است با مایکوباکتریوم توبرکلوزیس، باکتری های ایجاد کننده بیماری سل مقابله کند.

آن ها همچنین ممکن است کاندیدا نوعی مخمر را که می تواند باعث عفونت های قارچی فرصت طلب شود سرکوب کنند.

عوارض و مضرات زنجبیل شامی

ریشه گیاه زنجبیل شامی هنگامی که به صورت خوراکی در دوزهای استاندارد مصرف می شود، برای اکثر افراد بی خطر است.

با این حال این نگرانی وجود دارد که گیاه زنجبیل شامی می تواند در فشار خون و مدیریت قند خون تداخل ایجاد کنند. این می تواند برای افراد مبتلا به دیابت یا کسانی که از داروهای کاهش فشار خون استفاده می کنند مشکل ساز شود.

آلرژی و حساسیت

یک بررسی نشان داد که ترکیبات سزکوئی ترپن لاکتون موجود در ریشه گیاه زنجبیل شامی می تواند باعث ایجاد واکنش آلرژیک سیستمیک در میان افراد حساس به گیاهان خانواده کاسنیان شود.

دانشمندان باید تحقیقات بیشتری انجام دهند به ویژه در مورد مصرف خوراکی این گیاه. با این حال مطالعات اخیر و قدیمی نشان داده است که نگرانی های آلرژیک مشابه مربوط به تماس پوستی با گیاهان خانواده کاسنی وجود دارد.

تداخل دارویی

برخی منابع بیان می کنند که افراد به دلیل تداخلات بالقوه با دارو های خواب آور نباید از ریشه زنجبیل شامی استفاده کنند اما داده های علمی در این زمینه وجود ندارد.

بارداری و شیردهی

افرادی که باردار یا شیرده هستند باید به دلیل عدم تحقیق در مورد ایمنی ریشه گیاه زنجبیل شامی از مصرف آن خودداری کنند.

فرم ها و مقدار مصرف زنجبیل شامی

مردم فقط از ریشه زنجبیل شامی به صورت دارویی استفاده می کنند.

ریشه زنجبیل شامی بیشتر به صورت پودر خشک، عصاره مایع و چای به فروش می رسد. همچنین می توانید تکه های ریشه خشک شده را خریداری کنید تا خودتان به صورت پودر درآورید و یا یک چای داغ از آن ها درست کنید.

محصولاتی که در حال حاضر در دسترس هستند پیشنهاد می کنند تقریبا 1/4 یا 1/2 قاشق چای خوری (1.5 گرم) زنجبیل شامی در روز مصرف کنید.

با این حال کمبود شواهد علمی در مورد دوز مصرفی وجود دارد بنابراین دانشمندان نمی توانند دوز استانداردی را برای استفاده عمومی مصرف کننده توصیه کنند.

بهتر است قبل از مصرف زنجبیل شامی با پزشک خود صحبت کنید تا مشخص شود آیا می توانید با خیال راحت ریشه این گیاه دارویی را استفاده کنید یا نه.

خلاصه

ریشه زنجبیل شامی یک مکمل گیاهی بومی اروپا است که در طب سنتی چینی از آن استفاده های زیادی می شود.

تحقیقات موجود نشان می دهد که عصاره ریشه زنجبیل شامی دارای خاصیت آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و حتی ضد سرطانی می باشد. ریشه زنجبیل شامی همچنین دارای ترکیباتی است که ممکن است برای سلامتی تنفسی مفید بوده و سرفه را درمان کنند.

می توانید مکمل های ریشه زنجبیل شامی را به صورت خشک و پودر شده، قطره مایع و چای خریداری کنید. با این حال، دانشمندان برای تعیین ایمنی، اثربخشی و دوز استاندارد باید تحقیقات بیشتری در مورد انسان انجام دهند.

منابع : healthline