خواص و مضرات نوشیدن چای داغ برای سلامتی بدن چیست؟

خواص و مضرات نوشیدن چای داغ
خواص و مضرات نوشیدن چای داغ

نوشیدن یک فنجان چای داغ برای گرم کردن بدن در روزهای سرد، نشستن برای گپ زدن با دوستان یا برای تسکین خود در هنگام مقابله با استرس عالی است.

چای بعد از آب محبوب ترین نوشیدنی در جهان است. بیش از 2 میلیارد نفر در جهان هر روز چای می نوشند.

با این حال نوشیدن چای بسیار داغ خطراتی دارد از جمله افزایش خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان و همچنین سوختگی.

در ادامه این مقاله با فواید دارویی و درمانی خوردن چای داغ برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

انواع چای داغ

چای های واقعی

چای های واقعی از برگ های درخت چای که بومی چین و آسیای شرقی است تهیه می شوند.

انواع مختلفی از چای های واقعی وجود دارد. تفاوت ها به دلیل اندازه برگ ها، زمان چیدن برگ ها، نحوه پردازش برگ ها، ترکیبات مختلف و افزودن عطرها و طعم های مختلف ایجاد می شود.

شش نوع چای واقعی وجود دارد که بر اساس پردازش برگ ها طبقه بندی می شوند :

  • چای سفید : جوانه های برگ جوان در حالی که هنوز کرک های نقره ای یا سفید روی خود دارند کنده می شوند و به سرعت خشک می شوند
  • چای سبز : برگ های سبز را می چینند و سپس حرارت می دهند تا از تغییر رنگ آن ها جلوگیری شود
  • چای زرد : برگ ها پس از چیدن پژمرده و زرد شده و سپس خشک می شوند
  • چای اولانگ : برگ ها در آفتاب پژمرده می شوند، تیره می شوند و تا حدی اکسید می شوند
  • چای سیاه : برگ ها پژمرده، له شده و کاملا اکسید می شوند
  • چای تخمیر شده : این چای سبزی است که تخمیر و کهنه شده است مانند چای پوئر

چای را می توان به صورت ساده و فقط با آب داغ یا با افزودنی هایی مانند شیر، خامه، عسل، شکر، لیموترش یا گیاهان معطر نوشید.

دمنوش های گیاهی

چای هایی که از گیاه چای تهیه نمی شوند اغلب دمنوش های گیاهی نامیده می شوند.

اینها شامل دم کرده گیاهان، ادویه جات، میوه ها و سایر قسمت های گیاهان مانند برگ ها، گل ها، جوانه ها، ریشه ها و پوست هستند.

در بسیاری از فرهنگ ها از دمنوش های گیاهی به عنوان دارو استفاده می شود. آن ها دارای انواع مختلفی از مزایای سلامتی هستند. برخی از این ادعاها توسط علم مدرن پشتیبانی می شود در حالی که برخی دیگر فاقد شواهد هستند.

برخی از انواع محبوب دمنوش گیاهی عبارتند از : دمنوش نعناع، ​​بابونه، رازیانه، مریم گلی، برگ تمشک، لیموترش، گل سرخ، گزنه، دارچین، رویبوس، زنجبیل، گل محمدی و اسطوخودوس.

فواید و مزایای نوشیدن چای داغ

1. چای حاوی مواد مغذی پیشگیری کننده از بیماری است

چای حاوی مقدار قابل توجهی کالری یا درشت مغذی نیست.

با این حال حاوی آنتی اکسیدان های قوی و ترکیبات تقویت کننده سلامتی مانند پلی فنول هاست – مواد موجود در گیاهان مانند کاتچین ها.

چای سبز شیرین نشده و چای سیاه انواعی هستند که بیشتر برای سلامتی مورد مطالعه قرار گرفته اند. این نوع چای ها ممکن است به موارد زیر کمک کنند :

  • به پیشگیری از برخی سرطان ها کمک می کنند : به طور کلی نوشیدن چای سیاه با کاهش 21 درصدی خطر مرگ ناشی از سرطان همراه است و نوشیدن 1 فنجان چای سبز در روز با کاهش 11 درصدی خطر ابتلا به سرطان آندومتر مرتبط است
  • خطر بیماری قلبی را کاهش می دهند : دو فنجان چای در روز ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد و 3 فنجان چای سبز در روز ممکن است خطر مرگ قلبی را تا 26 درصد کاهش دهد
  • فشار خون را کاهش می دهند : مصرف منظم چای ممکن است به طور جزئی فشار خون را کاهش دهد
  • خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهند : مشخص شده است که نوشیدن 4 فنجان چای در روز خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را تا 10 درصد کاهش می دهد
  • به پیشگیری از چاقی کمک می کنند : نوشیدن چای با کاهش چربی بدن همراه است. پلی فنول های چای سیاه ممکن است به جلوگیری از چاقی کمک کنند و چای سبز ممکن است به افزایش متابولیسم کمک کند
  • باعث بهبود سلامت مغز می شوند : نوشیدن چای ممکن است خطر افسردگی و بیماری های عصبی مانند بیماری آلزایمر را کاهش دهد

انواع دمنوش های گیاهی نیز با فواید سلامتی همراه هستند که عبارتند از :

  • درمان بی خوابی
  • تسکین دردهای قاعدگی
  • تسکین علائم یائسگی
  • کاهش اضطراب
  • تسکین استرس

با این حال در حالی که تحقیقات امیدوارکننده به نظر می رسد بسیاری از مطالعات انجام شده اندک هستند.

قبل از اینکه مطمئن شویم نوشیدن چای داغ برای سلامتی مفید است به تحقیقات بیشتری نیاز داریم.

2. چای داغ ممکن است در برابر گلوکوم اثر محافظتی داشته باشد

گلوکوم گروهی از بیماری های چشمی است که علت اصلی نابینایی غیرقابل برگشت در جهان است. مطالعات جمعیتی نوشیدن چای داغ را با بروز کمتر گلوکوم مرتبط می‌ دانند.

در یک نظرسنجی از 1678 نفر محققان دریافتند افرادی که حداقل 1 فنجان چای داغ در روز می نوشند 74 درصد کمتر از افرادی که آن را نمی نوشند به گلوکوم مبتلا می شوند.

مطالعه دیگری نشان داد که نوشیدن 2 فنجان چای در روز با 18 درصد کاهش خطر ابتلا به گلوکوم مرتبط است.

جالب توجه است که هیچ اثر قابل توجهی برای چای داغ بدون کافئین یا چای سرد وجود نداشت. اثرات مثبت احتمالا به دلیل انواع فلاونوئیدهای موجود در چای واقعی است که در سطوح بسیار پایین‌ تری در چای‌ های بدون کافئین وجود دارند.

در حالی که این نتایج امیدوار کننده هستند مطالعات بیشتری برای تعیین اینکه آیا چای داغ ممکن است خطر ابتلا به گلوکوم را کاهش دهد یا خیر مورد نیاز است.

3. ممکن است بر خلق و خوی تاثیر مثبت بگذارد

این یک باور رایج است که یک فنجان چای داغ دارای مزایای عاطفی مانند آرامش و وضوح ذهنی است.

در حقیقت نوشیدن چای به طور منظم با 30 درصد کاهش خطر افسردگی مرتبط است.

جالب اینجاست که تصور می‌ شود اجزای چای واقعی از جمله کافئین، سپونین، ال‌ تیانین و پلی‌ فنول‌ ها می‌ توانند با کاهش التهاب بر مسیرهای عصبی و تعدیل هورمون‌ های موثر بر خلق‌ و خو مانند دوپامین بر مغز تاثیر بگذارند.

علاوه بر این عمل واقعی تهیه و نوشیدن چای ممکن است اثرات مثبتی بر خلق و خو داشته باشد.

برخی از اثرات تقویت کننده خلق و خوی چای احتمالا از اقدام برای تهیه آن و انتظار برای لذت بردن از آن ناشی می شود. دلایل دیگر احتمالا به تجربیات حسی چای و نقش فرهنگی چای در بسیاری از جمعیت ها برمی گردد.

علاوه بر این ممکن است فعالیت‌ های مثبت روزانه مانند تهیه یک فنجان چای در طول زمان جمع شوند و به پیشگیری از افسردگی کمک کنند.

با این حال هنوز تحقیقات بیشتری برای تعیین دقیق چگونگی تاثیر چای داغ بر خلق و خوی مورد نیاز است.

4. ممکن است به گرم نگه داشتن شما کمک کند

برخی از محققان پیشنهاد می کنند که شکم انسان حاوی گیرنده های دما است. بنابراین نوشیدن یک نوشیدنی گرم مانند چای ممکن است بر پاسخ بدن شما به دما تاثیر بگذارد.

یک مطالعه نشان داد که مصرف آب گرم با دمای 52 درجه سانتیگراد می تواند لرزش را به مدت 10 دقیقه کاهش دهد، که ممکن است هنگام کار و ورزش در شرایط سرد مفید باشد.

عوارض و مضرات نوشیدن چای داغ

چای خیلی داغ خطر ابتلا به سرطان مری را افزایش می دهد

شواهد علمی نوشیدن چای بیش از حد داغ را با ایجاد سرطان مری به ویژه در افرادی که سیگار می‌کشند و الکل مصرف می‌کنند مرتبط می‌سازد.

تصور می‌ شود چای داغ‌ تر از 60 تا 65 درجه سانتی‌گراد ممکن است سلول‌ های مری را در برابر آسیب‌ های ناشی از مواد سرطان‌ زا آسیب‌ پذیرتر کند.

به نظر می رسد نوشیدن چای سیاه و سبز داغ هر دو خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهند اما زمانی که در دمای کمتر از 65 درجه سانتیگراد چای سبز اثر محافظتی دارد.

اگرچه تحقیقات بیشتری برای تعیین قطع دمای دقیق برای کاهش خطر مورد نیاز است اما اگر چای داغ می نوشید مهم است که قبل از نوشیدن آن را تا دمای زیر 60 درجه سانتی گراد خنک کنید.

چای داغ می تواند باعث سوختگی شود

چای معمولا با آب بسیار داغ یا در حال جوش دم می‌ شود و هنگام سرو دمای آن در حدود 90 درجه سانتیگراد است.

این بدان معنی است که اگر ریخته شود می تواند باعث سوختگی قابل توجه شود.

کودکان خردسال و بزرگسالان مسن ممکن است به دلیل داشتن پوست نازک تر و اندازه بدن کوچکتر در معرض خطر سوختگی باشند. آب داغ عامل اصلی سوختگی در کودکان 6 تا 24 ماهه و بزرگسالان بالای 65 سال است.

بنابراین مهم است که هنگام تهیه چای مراقب باشید و در حالت ایده آل بگذارید قبل از سرو خنک شود.

نویسندگان یک مطالعه توصیه می کنند چای را در دمای 54 تا 71 درجه سانتیگراد برای حفظ خوش طعمی سرو کنید، اما من توصیه می کنم دمای نوشیدن را زیر 60 درجه سانتیگراد نگه دارید.

چای حاوی کافئین است

کافئین محرکی است که به طور طبیعی در چای، قهوه، کاکائو، یربا ماته و انواع دمنوش های گیاهی یافت می شود.

کافئین بسته به شخص، منبع و مقدار مورد استفاده ممکن است اثرات مثبت و منفی بر سلامت داشته باشد.

برخی از جمعیت ها ممکن است بخواهند مصرف کافئین را کاهش دهند یا از آن اجتناب کنند مانند افراد حساس به کافئین، افراد مبتلا به بیماری کبد یا بیماری قلبی، افراد باردار یا شیرده، نوجوانان و کودکان.

به بزرگسالان توصیه می شود که مصرف کافئین خود را به 400 میلی گرم در روز محدود کنند.

بالاتر از این سطح می تواند منجر به اثرات منفی مانند بی قراری، عصبی بودن، اختلالات روده، لرزش عضلانی، تحریک پذیری و تغییر در ریتم قلب شود.

مقدار کافئین موجود در یک فنجان چای واقعی به نوع آن بستگی دارد.

به عنوان مثال 1 فنجان (237 میلی لیتر) چای سبز حاوی 29.4 گرم کافئین است در حالی که 1 فنجان چای سیاه حاوی 47.4 میلی گرم است با این حال این مقادیر بسته به ترکیب خاص و زمان دم کردن متفاوت است.

اگر تصمیم به اجتناب از کافئین دارید می توانید چای های بدون کافئین را انتخاب کنید. بسیاری از دمنوش های گیاهی مانند دمنوش نعناع، ​​بابونه و زنجبیل به طور طبیعی فاقد کافئین هستند.

طرز تهیه چای داغ

برای لذت بردن از چای داغ ابتدا یک چای واقعی یا یک دمنوش گیاهی را انتخاب کنید که می خواهید امتحان کنید. برخی از انواع رایج آن عبارتند از : چای ارل گری، دارجلینگ، سنچا، نعناع فلفلی و بابونه.

دما و زمان دم کردن بسته به ترکیب چایی که استفاده می کنید متفاوت است.

به عنوان مثال چای سیاه با آب تقریبا در حال جوش تهیه می شود و به مدت 2 تا 5 دقیقه دم می شود در حالی که چای سفید را بهتر است در دمای 70 تا 75 درجه سانتی گراد به مدت 1 تا 3 دقیقه دم کنید.

بیشتر چای ها با دستورالعمل هایی در مورد بهترین دما و زمان دم کردن برای استفاده ارائه می شوند.

پس از دم کشیدن چای آن را در یک فنجان یا لیوان بریزید و بگذارید خنک شود. چای را خیلی طولانی نگذارید دم بکشد چون ممکن است تلخ شود.

اگر مطمئن نیستید که چه زمانی چای به اندازه کافی خنک است که بنوشید از دماسنج پخت و پز استفاده کنید تا دوبار بررسی کنید که تا 60 درجه سانتیگراد خنک شده است.

قابل ذکر است افزودن شیر و شکر به چای ممکن است فعالیت آنتی اکسیدان های تقویت کننده سلامت را کاهش دهد. بنابراین، بهتر است چای خود را ساده بنوشید. اما برای یافتن چای متناسب با ذائقه خود باید مخلوط ها و طعم دهنده های مختلف را آزمایش کنید.

خلاصه

چای داغ یک نوشیدنی لذیذ است که در طعم های مختلف وجود دارد.

چای دارای مزایای سلامتی بسیاری از جمله آنتی اکسیدان های قوی است که با پیشگیری از چندین بیماری و ارتقای سلامت روان مرتبط هستند.

با این حال هنگام تهیه و نوشیدن چای داغ مراقب باشید و در حالت ایده‌آل بگذارید قبل از سرو تا دمای 60 درجه سانتیگراد یا کمتر خنک شود تا خطر سوختگی و سرطان کاهش یابد.

همچنین بخوانید : چای سیاه بهتر است یا قهوه؟

منبع : healthline