7 خاصیت چای ترش (چای هیبیسکوس) برای سلامتی بدن

خواص چای ترش
خواص چای ترش

چای هیبیسکوس یا چای ترش (به انگلیسی : Hibiscus Tea)  سرشار از آنتی اکسیدان است و ممکن است به کاهش وزن، کاهش رشد باکتری ها و سلول های سرطانی و حمایت از سلامت قلب و کبد کمک کند.

چای ترش یک چای گیاهی است که از خیساندن قسمت هایی از گیاه هیبیسکوس در آب جوش تهیه می شود. طعم ترشی شبیه به کرنبری دارد و می توان آن را هم به صورت گرم و هم سرد میل کرد.

صدها گونه هیبیسکوس وجود دارد که بر اساس مکان و آب و هوایی که در آن رشد می کنند متفاوت هستند اما هیبیسکوس سابداریفا بیشتر برای تهیه چای ترش استفاده می شود.

در ادامه این مقاله با خواص دارویی و درمانی چای ترش برای سلامتی بدن و همچنین طرز تهیه آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای چای ترش برای سلامتی بدن

1. سرشار از آنتی اکسیدان هاست

آنتی اکسیدان ها مولکول هایی هستند که به مبارزه با ترکیباتی به نام رادیکال های آزاد که باعث آسیب به سلول های شما می شوند کمک می کنند.

چای ترش سرشار از آنتی اکسیدان های قوی است و بنابراین ممکن است به جلوگیری از آسیب و بیماری ناشی از تجمع رادیکال های آزاد کمک کند.

در یک مطالعه روی موش‌ ها عصاره چای ترش تعداد آنزیم‌ های آنتی اکسیدانی را افزایش داد و اثرات مضر رادیکال‌ های آزاد را تا 92 درصد کاهش داد.

مطالعه دیگری در موش‌ های صحرایی نیز یافته‌ های مشابهی داشت و نشان داد که بخش‌ هایی از گیاه چای ترش مانند برگ‌ ها دارای خواص آنتی‌ اکسیدانی قوی هستند.

با این حال به خاطر داشته باشید که این مطالعات حیوانی بودند که از دوزهای متمرکز عصاره چای ترش استفاده کردند. مطالعات بیشتری برای تعیین اینکه چگونه آنتی اکسیدان های موجود در چای ترش ممکن است بر انسان تاثیر بگذارد، مورد نیاز است.

2. ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند

یکی از تاثیرگذارترین و شناخته شده ترین فواید چای ترش این است که ممکن است فشار خون را کاهش دهد.

با گذشت زمان فشار خون بالا می تواند فشار بیشتری بر قلب وارد کند و باعث ضعیف شدن آن شود. فشار خون بالا همچنین با افزایش خطر بیماری قلبی مرتبط است.

چندین مطالعه نشان داده اند که چای ترش ممکن است فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را کاهش دهد.

در یک مطالعه به 65 فرد مبتلا به فشار خون بالا چای ترش یا دارونما داده شد. پس از شش هفته کسانی که چای ترش می نوشیدند در مقایسه با دارونما کاهش قابل توجهی در فشار خون سیستولیک داشتند.

به طور مشابه مروری بر پنج مطالعه در سال 2015 نشان داد که چای ترش فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را به ترتیب به طور متوسط ​​7.58 میلی‌ متر جیوه و 3.53 میلی‌ متر جیوه کاهش می‌ دهد.

در حالی که چای ترش ممکن است راهی ایمن و طبیعی برای کمک به کاهش فشار خون باشد اما برای کسانی که هیدروکلروتیازید نوعی دیورتیک که برای درمان فشار خون بالا استفاده می شود مصرف می کنند توصیه نمی شود زیرا ممکن است با دارو تداخل داشته باشد.

3. ممکن است به کاهش سطح چربی خون کمک کند

علاوه بر کاهش فشار خون برخی مطالعات نشان داده اند که چای ترش ممکن است به کاهش سطح چربی خون کمک کند که یکی دیگر از عوامل خطر برای بیماری قلبی است.

در یک مطالعه به 60 فرد مبتلا به دیابت چای ترش یا چای سیاه داده شد. پس از یک ماه کسانی که چای ترش مصرف کردند کلسترول HDL را افزایش و کلسترول کل، کلسترول LDL و تری گلیسیرید را کاهش دادند.

مطالعه دیگری در افراد مبتلا به سندرم متابولیک نشان داد که مصرف 100 میلی گرم عصاره چای ترش در روز با کاهش کلسترول کل و افزایش کلسترول HDL مرتبط است.

با این حال مطالعات دیگر نتایج متناقضی در مورد اثرات چای ترش بر کلسترول خون ارائه کرده اند.

در واقع مروری بر شش مطالعه شامل 474 شرکت‌ کننده به این نتیجه رسید که چای ترش به طور قابل‌ توجهی سطح کلسترول یا تری گلیسیرید خون را کاهش نمی‌ دهد.

علاوه بر این بسیاری از مطالعات نشان می دهد که چای ترش بر میزان چربی خون به بیماران مبتلا به بیماری های خاص مانند سندرم متابولیک و دیابت محدود شده است.

برای تعیین اثرات بالقوه آن بر روی جمعیت عمومی مطالعات گسترده تری برای بررسی اثرات چای ترش بر کلسترول و تری گلیسیرید خون مورد نیاز است.

4. ممکن است سلامت کبد را تقویت کند

از تولید پروتئین گرفته تا ترشح صفرا یا تجزیه چربی، کبد برای سلامت کلی شما ضروری است.

جالب توجه است مطالعات نشان داده‌ اند که چای ترش ممکن است سلامت کبد را تقویت کرده و به کارآمد نگه داشتن آن کمک کند.

یک مطالعه روی 19 فرد دارای اضافه وزن نشان داد که مصرف عصاره چای ترش به مدت 12 هفته کبد چرب را بهبود می بخشد. این وضعیت با تجمع چربی در کبد مشخص می شود که می تواند منجر به نارسایی کبد شود.

یک مطالعه روی همستر همچنین خواص محافظت از کبد عصاره چای ترش را نشان داد و مشخص کرد که درمان با عصاره چای ترش نشانگرهای آسیب کبدی را کاهش می دهد.

مطالعه حیوانی دیگری گزارش داد که دادن عصاره چای ترش به موش‌ ها غلظت چندین آنزیم سم‌ زدایی دارو را در کبد تا 65 درصد افزایش داد.

با این حال همه این مطالعات اثرات عصاره چای ترش را به جای چای ترش ارزیابی کردند. تحقیقات بیشتری برای دانستن اینکه چگونه چای ترش بر سلامت کبد در انسان تاثیر می گذارد، مورد نیاز است.

5. می تواند باعث لاغری و کاهش وزن شود

چندین مطالعه نشان می‌ دهد که چای ترش ممکن است با کاهش وزن مرتبط باشد و از چاقی محافظت کند.

یک مطالعه به 36 شرکت کننده دارای اضافه وزن یا عصاره چای ترش یا دارونما داد. پس از 12 هفته عصاره چای ترش وزن بدن، چربی بدن، شاخص توده بدن و نسبت دور باسن به کمر را کاهش داد.

یک مطالعه حیوانی یافته‌ های مشابهی داشت و گزارش داد که دادن عصاره چای ترش به موش‌ های چاق به مدت 60 روز منجر به کاهش وزن بدن می‌ شود.

تحقیقات کنونی محدود به مطالعات با استفاده از دوزهای متمرکز عصاره چای ترش است. مطالعات بیشتری برای تعیین اینکه چگونه چای ترش ممکن است بر کاهش وزن در انسان تاثیر بگذارد، مورد نیاز است.

6. ممکن است به پیشگیری از سرطان کمک کند

چای ترش سرشار از پلی فنول است، این ترکیبات دارای خواص ضد سرطانی قوی هستند.

مطالعات لوله آزمایش نتایج قابل توجهی در مورد تاثیر بالقوه عصاره چای ترش بر سلول های سرطانی یافته است.

در یک مطالعه لوله آزمایشی عصاره چای ترش رشد سلولی را مختل کرد و قدرت تهاجمی سرطان سلول های دهان و پلاسما را کاهش داد.

مطالعه دیگری در لوله آزمایش گزارش داد که عصاره برگ چای ترش از گسترش سلول های سرطانی پروستات انسانی جلوگیری می کند.

همچنین نشان داده شده است که عصاره چای ترش سلول های سرطانی معده را تا 52 درصد در سایر مطالعات لوله آزمایش مهار می کند.

به خاطر داشته باشید که اینها مطالعات لوله آزمایشی با استفاده از مقادیر بالای عصاره چای ترش بودند. برای ارزیابی تاثیر چای ترش بر سرطان، تحقیقات در انسان مورد نیاز است.

7. می تواند به مبارزه با باکتری ها کمک کند

باکتری ها میکروارگانیسم های تک سلولی هستند که می توانند باعث عفونت های مختلفی شوند از برونشیت گرفته تا ذات الریه و عفونت های مجاری ادراری.

علاوه بر داشتن خواص آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی برخی از مطالعات لوله آزمایش نشان داده اند که چای ترش می تواند به مبارزه با عفونت های باکتریایی کمک کند.

در واقع یک مطالعه لوله آزمایشی نشان داد که عصاره چای ترش فعالیت ای کولای را مهار می‌ کند – سویه‌ای از باکتری که می‌ تواند علائمی مانند گرفتگی عضلات، گاز و اسهال ایجاد کند.

مطالعه دیگری در لوله آزمایش نشان داد که این عصاره با هشت سویه باکتری مبارزه می کند و به اندازه برخی از داروهای مورد استفاده برای درمان عفونت های باکتریایی موثر است.

با این حال هیچ مطالعه انسانی در مورد اثرات ضد باکتریایی چای ترش بررسی نشده است بنابراین هنوز مشخص نیست که چگونه این نتایج ممکن است برای انسان ترجمه شود.

طرز تهیه چای ترش

جدا از فواید فراوانی که برای سلامتی دارد، چای ترش خوشمزه است و به راحتی در خانه تهیه می شود.

کافی است گل های خشک شده گیاه چای ترش را به قوری اضافه کنید و روی آن ها آب جوش بریزید. بگذارید پنج دقیقه دم بکشد سپس صاف کنید، در صورت تمایل آن را شیرین کرده و نوش جان کنید.

چای ترش را می توان به صورت گرم یا سرد مصرف کرد. چای ترش طعمی شبیه به کرنبری دارد به همین دلیل اغلب آن را با عسل شیرین می کنند یا با آب لیموترش طعم دار می کنند تا ترشی آن را متعادل کنند.

خلاصه

چای ترش نوعی چای گیاهی است که با فواید بسیاری برای سلامتی بدن همراه است.

همچنین طعمی لذیذ و ترش دارد و می توانید آن را در آشپزخانه خود درست کنید و از آن لذت ببرید.

مطالعات حیوانی و لوله آزمایش نشان داده اند که چای ترش ممکن است به کاهش وزن کمک کند، سلامت قلب و کبد را بهبود بخشیده و با سرطان و باکتری ها مبارزه می کند.

با این حال بیشتر تحقیقات فعلی محدود به مطالعات آزمایشگاهی و حیوانات با استفاده از مقادیر بالای عصاره چای ترش است. مطالعات بیشتری برای تعیین اینکه چگونه این فواید ممکن است برای افرادی که چای ترش می نوشند اعمال شود، مورد نیاز است.

همچنین بخوانید : خواص چای ماته چیست؟

منبع : healthline