خواص چای تایلندی برای سلامتی بدن چیست؟

خواص چای تایلندی
خواص چای تایلندی

چای تایلندی (به انگلیسی : Thai Tea) یک نوشیدنی محبوب در سراسر جهان است.

چای تایلندی حاوی چای سیاه با شیر و ادویه جات مختلف است. این چای طعم منحصر به فرد دلپذیر و خاکی دارد که آن را از انواع دیگر چای متمایز کرده است.

از آنجایی که چای سیاه حاوی گروه های قوی از پلی فنول ها با پتانسیل مبارزه با بیماری است، چای تایلندی ممکن است مزایایی برای سلامتی داشته باشد.

بعلاوه ادویه‌ های موجود در چای تایلندی سرشار از آنتی‌ اکسیدان‌ های قوی و ترکیبات گیاهی هستند که سلامتی را بهبود می‌ بخشند و با بیماری‌ ها مبارزه می‌ کنند.

با این حال چای تایلندی با شکر زیادی شیرین شده است.

در ادامه این مقال با خواص دارویی و درمانی چای تایلندی برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

چای تایلندی چیست؟

چای تایلندی که به عنوان آیس تی تایلندی نیز شناخته می شود، یک نوشیدنی تهیه شده از چای سیاه و ادویه است که در تایلند و کشورهای اطراف آن محبوبیت زیادی دارد.

چایو تایلندی به دلیل ادویه هایی که دارد – مانند انیسون ستاره ای، هل و دانه تمر هندی – و رنگ قرمز خوراکی، رنگ قرمز مایل به نارنجی دارد.

چای تایلندی را می توان از برگ های چای سیاه یا چای سیاه کیسه ای تهیه کرد و ممکن است به جای سرد، داغ سرو شود.

شیر تغلیظ شده شیرین یا شیر جوشیده مخلوط با شکر قبل از سرد شدن به چای تایلندی اضافه می شود. این یک لایه کرمی روی آن تشکیل می دهد.

فواید و مزایای چای تایلندی برای سلامتی بدن

1. سرشار از مواد مغذی است

بر اساس گزارش وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) 240 میلی لیتر چای تایلندی 154 کالری دارد و از مقدار قابل توجهی شکر تشکیل شده است.

سایر مواد مغذی موجود در چای تایلندی عبارتند از :

  • پروتئین : 1 گرم
  • کربوهیدرات : 31 گرم
  • چربی : 2.8 گرم
  • فیبر : 1 گرم
  • سدیم : 64.8 میلی گرم
  • شکر : 24 گرم
  • کلسیم : 6 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • آهن : 2 درصد مقدار مورد نیاز روزانه

چای تایلندی همچنین حاوی کافئین است. چای سیاه کیسه ای 218 میلی گرم در لیتر کافئین دارد.

مقدار کافئین موجود در چای های مختلف ممکن است متفاوت باشد. محتوای کافئین توسط عوامل مختلفی تعیین می شود از جمله مکان، نحوه رشد و فرآوری برگ های چای و نحوه تهیه نوشیدنی.

کافئین یک محرک طبیعی و تقویت‌ کننده مغز است که مردم در سراسر جهان مصرف می‌ کنند. اگرچه شواهدی وجود دارد که کافئین عملکرد مغز را بهبود می بخشد اما ممکن است عوارض جانبی متعددی از جمله بی خوابی و اضطراب داشته باشد.

چای تایلندی ممکن است برخی از مزایای سلامتی از جمله پتانسیل ضد التهابی، عملکردهای پری بیوتیک و موارد دیگر را ارائه دهد. این فواید را می توان به اجزای چای تایلندی نسبت داد.

2. چای سیاه آن فواید زیادی دارد

خواص چای سیاه به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ترکیبات شیمیایی موجود در آن است. چای سیاه ممکن است به کاهش التهاب در بدن کمک کند.

مطالعات بالینی نشان می دهد که نوشیدن چای سیاه ممکن است از دیابت و بیماری قلبی جلوگیری کند و به لاغری و کاهش وزن کمک کند.

در واقع پلی فنول های چای سیاه (آنتی اکسیدان های قوی و طبیعی) ممکن است برای کاهش وزن موثرتر از پلی فنول های چای سبز باشد، اگرچه چای سبز اغلب به عنوان یک تقویت کننده متابولیسم بدن شناخته می شود.

چای سیاه حاوی خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قابل توجهی است.

چای سیاه حاوی ترکیبات پلی فنولی مانند تی فلاوین و تی روبیگین است که ممکن است به محافظت در برابر سرطان، دیابت و بیماری‌ های قلبی عروقی کمک کنند.

یک بررسی نشان می‌ دهد که پلی‌ فنول‌ های چای تاثیر مفیدی بر مدیریت چاقی دارند. با این حال قبل از نتیجه گیری قطعی در مورد تاثیر مصرف چای سیاه بر وزن، مطالعات بیشتری لازم است.

تحقیقات اخیر روی جوندگان نشان می دهد که چای سیاه میکروبیوم روده را بهبود می بخشد.

مشخص شده است که چای سیاه تولید اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه و تنوع میکروبیوم روده را افزایش می‌ دهد اما باکتری لاکتوباسیلوس را در روده موش‌ های سالم کاهش می‌ دهد.

میکروبیوم روده از حدود 100 تریلیون میکروارگانیسم تشکیل شده است که در بدن ما زندگی می کنند و همه آن ها اهداف متفاوتی دارند. برخی به مبارزه با بیماری کمک می کنند در حالی که برخی دیگر شما را سالم نگه می دارند.

یک میکروبیوم متنوع روده، قوی تر و انعطاف پذیرتر از فقط یک یا دو نوع باکتری است و ممکن است به شما کمک کند با بیماری مبارزه کنید و سالم تر بمانید.

چای همچنین با مزایای دیگری مانند سلامت مغز مرتبط است.

در واقع فعالیت آنتی اکسیدانی پلی فنول های چای ممکن است استرس اکسیداتیو را کاهش دهد – استرس اکسیداتیو ممکن است به پیشگیری از بیماری پارکینسون و بیماری آلزایمر کمک کند.

استرس اکسیداتیو زمانی اتفاق می‌ افتد که اتم‌ های اکسیژن ناپایدار و آسیب‌ رسان به سلول (که معمولا به عنوان رادیکال‌ های آزاد شناخته می‌ شوند) با سایر سلول‌ های بدن تعامل داشته باشند. افرادی که تولید رادیکال های آزاد تسریع شده دارند ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به برخی بیماری های مزمن باشند.

3. هل موجود در آن برای سلامتی مفید است

خواص هل برای سلامتی بدن به خوبی شناخته شده هستند.

هل دارای طعم و عطر قوی است. می توان از آن به صورت تازه یا آسیاب شده استفاده کرد تا طعم متمایز را به چای تایلندی بدهد.

بر اساس تجزیه و تحلیل های فیتوشیمیایی، هل حاوی چندین ترکیب شیمیایی از جمله کربوهیدرات ها، پروتئین ها، مواد معدنی، لیپیدها، اسانس ها، فلاونوئیدها، ترپنوئیدها و کاروتنوئیدها است.

هل با بهبود مدیریت دیابت و کاهش سطح تری گلیسیرید مرتبط است.

یک مطالعه کوچک روی افراد مبتلا به دیابت نشان داد که مکمل هل به کاهش هموگلوبین گلیکوزیله (هموگلوبین A1c)، انسولین و تری گلیسیرید کمک می کند.

4. انیسون ستاره ای آن فواید زیادی دارد

خواص انیسون ستاره ای برای سلامتی بدن توسط مطالعات علمی اثبات شده هستند. انیسون ستاره ای طعم شیرینی را به چای تایلندی اضافه می کند که شیرینی خامه ای آن را کاهش می دهد.

جدا از استفاده از آن به عنوان ادویه، انیسون ستاره ای به دلیل خواص ضد ویروسی آن در طب سنتی چینی مورد استفاده قرار می گیرد.

انیسون ستاره ای یک گیاه دارویی است که دارای مقادیر بالایی آنتی اکسیدان، ترکیبات ضد میکروبی، ضد قارچ و ضد التهاب است.

انیسون ستاره ای در طب پزشکی غربی برای کمک به مبارزه با آنفولانزا استفاده می شود. این ادویه منبع اصلی شیکمیک اسید، یک ماده اصلی در داروی ضد آنفولانزا (تامیفلو) است.

با این حال تحقیقات بیشتری در مورد اثرات انیسون ستاره ای مورد نیاز است.

5. هسته تمر هندی آن فواید زیادی دارد

هسته های تمر هندی سرشار از فیتوکمیکال‌ های فعال بیولوژیکی (ترکیبات گیاهی با خواص آنتی‌اکسیدانی) از جمله فلاونوئیدها، آنتوسیانین‌ ها، ویتامین C و کاروتنوئیدها هستند.

پلی ساکارید هسته تمر هندی (TSP) ممکن است اثرات مفیدی بر باکتری های روده داشته باشد.

هسته تمر هندی رشد باکتری‌ های مفید را افزایش می‌ دهد که محققان معتقدند ممکن است عملکردهای پری بیوتیکی مانند ضد التهاب، ضد چاقی و حفظ سد روده روده داشته باشند.

پری بیوتیک ها نوعی فیبر رژیمی هستند که باکتری های مفید روده شما را تغذیه می کنند. این باکتری ها ممکن است سلامت سیستم گوارشی و سلامت عمومی شما را بهبود بخشد.

هسته تمر هندی همچنین ممکن است به عنوان یک عامل غلیظ کننده در مواد غذایی و محصولات دارویی استفاده شود.

در برخی از مطالعات مشخص شده است که هسته تمر هندی جایگزین خوبی برای ترکیبات تزریقی برای آرتریت است.

عوارض و مضرات چای تایلندی

مقادیر بالایی قند دارد

چای تایلندی حاوی مقادیر قابل توجهی قند اضافه شده – حدود شش قاشق چای خوری – است که اگر به طور منظم مصرف شود ممکن است برای سلامتی شما مضر باشد.

دستورالعمل های غذایی 2020 تا 2025 برای آمریکایی ها از افراد می خواهد که مصرف قندهای اضافه شده خود را به کمتر از 10 درصد از کل کالری روزانه خود محدود کنند. این یعنی که قندهای اضافه شده را به کمتر از 12 قاشق چای خوری در یک رژیم غذایی 2000 کالری محدود کنند.

چای تایلندی حاوی 50 درصد قند توصیه شده روزانه در یک وعده است.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) گزارش می دهد که آمریکایی ها قندهای اضافه شده زیادی مصرف می کنند که ممکن است منجر به تعدادی از بیماری ها مانند افزایش وزن، بیماری قلبی و دیابت نوع 2 شود.

حاوی رنگ خوراکی است

رنگ های خوراکی رنگدانه های رنگی هستند که برای بهبود ظاهر غذا با دادن رنگ مصنوعی به آن تولید می شوند. این رنگدانه ها از مشتقات نفتی هستند.

بر اساس یک بررسی قدیمی مشکلات سلامتی مرتبط با رنگ قرمز 3 وجود دارد. نشان داده شده است که این رنگ در حیوانات سرطان ایجاد می کند و چندین رنگ دیگر نیز با سرطان مرتبط هستند.

شایان ذکر است که وجود بنزیدین و سایر عوامل سرطان زا در سه رنگ شناسایی شده است : قرمز 40، زرد 5 و زرد 6.

حداقل چهار رنگ (آبی 1، قرمز 40، زرد 5 و زرد 6) ممکن است باعث واکنش های حساسیتی شوند.

بر اساس تحقیقات بر روی مگس ها و لوله های آزمایش، قرار گرفتن در معرض رنگ های غذایی در طول زندگی فرد توصیه نمی شود.

در حالی که ایمنی رنگ های غذایی هنوز قابل بحث است، استفاده فعلی از آن ها در ایالات متحده به نظر ایمن است.

خلاصه

چای تایلندی یک نوشیدنی ادویه دار تهیه شده با چای سیاه است که رنگ منحصر به فرد نارنجی مایل به قرمز آن به دلیل ترکیبی از ادویه ها و رنگ های مصنوعی می باشد.

چای تایلندی یک نوشیدنی شیرین و خامه ای است که با شیر و شکر درست می شود.

چای سیاه دارای انواع آنتی اکسیدان های قوی و مواد شیمیایی گیاهی است که ممکن است از سلامتی حمایت کرده و به مبارزه با بیماری ها کمک کنند.

با این وجود، چای تایلندی حاوی مقدار قابل توجهی قند اضافه شده است. یک وعده ی آن 6 قاشق چای خوری قند دارد که 50 درصد از قند اضافه شده روزانه شما را تشکیل می دهد.

این یعنی که بهتر است بخواهید از چای تایلندی در حد اعتدال لذت ببرید.

همچنین بخوانید : خواص چای رویبوس

منبع : healthline