آیا کرفس برای درمان نقرس خوب است؟

آیا کرفس برای درمان نقرس خوب است؟
آیا کرفس برای درمان نقرس خوب است؟

نقرس یک بیماری التهابی مزمن است که با تجمع و کریستاله شدن اوریک اسید در مفاصل و بافت ها مشخص می شود. شایع ترین محل درد نقرس انگشت شست پا است اگرچه ممکن است در سایر مفاصل نیز رخ دهد.

رژیم غذایی نقش مهمی در بسیاری از بیماری های التهابی از جمله نقرس دارد. از طریق برخی مواد غذایی، ممکن است بتوانید سطح اوریک اسید خون را کاهش داده و حملات دردناک نقرس را به حداقل برسانید.

یکی از مواد غذایی مفید برای درمان نقرس کرفس است. محصولات کرفس مانند دانه ها و آب کرفس می توانند به درمان نقرس کمک کنند.

در ادامه این مقاله با فواید دارویی و درمانی دانه ها و سبزی کرفس برای نقرس و همچنین عوارض و مضرات آن ها آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای کرفس برای نقرس

کرفس حاوی بسیاری از ترکیبات گیاهی مفید است که عمدتا در دانه های گیاه یافت می شوند. مهمترین ترکیبات موجود در دانه های کرفس عبارتند از :

  • لوتئولین
  • بوتیل فتالید
  • بتا سلینن

این ترکیبات به دلیل نقش آن ها در التهاب و تولید اوریک اسید که نیروی محرکه در پشت شروع حملات نقرس است، مورد تحقیق قرار گرفته اند.

در یک مطالعه حیوانی محققان تاثیر لوتئولین بر نیتریک اکسید تولید شده از اوریک اسید را بررسی کردند. نیتریک اکسید یک ترکیب مهم در بدن است اما در مقادیر زیاد می تواند استرس اکسیداتیو و التهاب را ایجاد کند.

محققان دریافتند که لوتئولین دانه های کرفس باعث کاهش تولید نیتریک اکسید از اوریک اسید می شود. این مطالعه نشان می‌ دهد که لوتئولین ممکن است تا حدودی از التهاب ناشی از اوریک اسید در نقرس جلوگیری کند. با این حال، تحقیقات بیشتری در مورد انسان مورد نیاز است.

علاوه بر این لوتئولین یک فلاونوئید است که ممکن است به طور مستقیم تولید اوریک اسید را کاهش دهد. در یک مطالعه آزمایشگاهی، مشخص شد که لوتئولین یکی از فلاونوئیدهایی است که می تواند گزانتین اکسیداز را مهار کند.

گزانتین اکسیداز آنزیمی در مسیر پورین است که اوریک اسید را تولید می کند. کاهش سطح اوریک اسید با لوتئولین ممکن است تعداد دفعات حمله ی نقرس را کاهش دهد.

بوتیل فتالید ترکیب دیگری از کرفس است که ممکن است در برابر التهاب مفید باشد.

در یک مطالعه اخیر محققان کشف کردند که قرار دادن سلول های خاص در معرض بوتیل فتالید هم استرس اکسیداتیو و هم مسیرهای پیش التهابی را کاهش می دهد. این نتایج نشان می دهد که دانه کرفس ممکن است به کاهش التهاب مرتبط با نقرس کمک کند.

یک مطالعه بر روی گیاه شاه پسند – یک گیاه دارویی – خواص آنتی اکسیدانی بتا سلینن را مورد بررسی قرار داد. نتایج نشان داد که بتا سلینن دارای طیف گسترده ای از خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است. این فواید ممکن است در بتا سلینن موجود در دانه کرفس نیز یافت شوند اما این مطالعه به طور خاص کرفس را آزمایش نکرد.

تعداد انگشت شماری از ترکیبات دیگر در دانه کرفس وجود دارد که ممکن است خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دیگری از خود نشان دهند. این خواص ممکن است به ویژه در کاهش التهاب در شرایطی مانند نقرس مفید باشند.

نحوه مصرف دانه کرفس برای نقرس

اکثر مطالعات بر روی دانه کرفس یا مطالعات حیوانی هستند یا مطالعات آزمایشگاهی، بنابراین تحقیقات کافی برای بررسی دانه کرفس در انسان وجود ندارد.

با این حال مطالعات مختلف تحقیقاتی ممکن است نقطه شروعی برای دوزهای مفید در انسان به ما بدهد. تحقیقات کنونی بر روی دانه کرفس فوایدی را در دوزهای زیر نشان داده است :

  • کاهش اوریک اسید سرم و فعالیت آنتی اکسیدانی : 5 گرم در کیلوگرم وزن بدن
  • کاهش سطح اوریک اسید : 1000 میلی گرم در کیلوگرم برای دو هفته
  • مهار گزانتین اکسیداز : 100 میکروگرم در میلی لیتر

مطالعات تحقیقاتی روی دانه کرفس عمدتا از عصاره های هیدروالکلی استفاده می کنند. این عصاره ها به گونه ای تهیه شده اند که حاوی درصد خاصی از ترکیبات مفید مانند لوتئولین یا بوتیل فتالید باشند.

ساقه های کرفس و آب کرفس یک انتخاب غذایی سالم هستند اما به اندازه دانه ها و روغن دانه های کرفس مفید نیستند. به همین دلیل بهتر است دانه ها را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا به درمان نقرس کمک کنید.

دانه های کرفس را می توان به عنوان ادویه به غذاهایی از جمله سالاد، کاسرول و حتی گوشت پخته اضافه کرد.

اما در نظر داشته باشید که ساقه های کرفس حاوی فیبر هستند و برخی تحقیقات نشان می دهند که افزایش مصرف فیبر غذایی می تواند حملات نقرس را کاهش دهد.

عوارض و مضرات دانه های کرفس

اکثر مردم می توانند با خیال راحت از دانه های کرفس در پخت و پز استفاده کنند. با این حال مصرف دوزهای بالای عصاره و مکمل های دانه کرفس ممکن است در برخی افراد با خطراتی همراه باشد.

تحقیقات نشان داده است که دانه کرفس ممکن است برای زنان باردار خطرناک باشد زیرا مصرف آن در مقادیر زیاد ممکن است باعث سقط جنین شود.

اگر باردار هستید یا در تلاش برای باردار شدن هستید، باید از مصرف عصاره و مکمل های دانه کرفس خودداری کنید.

علاوه بر این برخی از افراد ممکن است به قارچ خاصی که معمولا در کرفس یافت می شود، حساسیت داشته باشند.

مثل همیشه مهم است که قبل از شروع یک مکمل گیاهی جدید با پزشک خود مشورت کنید. اگر هنگام مصرف مکمل های گیاهی متوجه عوارض جانبی منفی شدید، به پزشک مراجعه کنید.

خلاصه

دانه کرفس حاوی ترکیباتی است که ممکن است برای درمان نقرس مفید باشد. لوتئولین ممکن است سطح اوریک اسید و تولید نیتریک اکسید التهابی را کاهش دهد.

بوتیل فتالید و بتا سلینن هر دو دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی هستند که ممکن است دفعات و شدت حملات دردناک نقرس را کاهش دهند.

مکمل‌ های دانه کرفس را می توانید از فروشگا های سلامت تهیه کنید. اما اگر علائم دردناک نقرس را تجربه می کنید و علاقه مند به بررسی گزینه های درمانی جایگزین هستید، برای اطلاعات بیشتر با پزشک خود صحبت کنید.

همچنین بخوانید : خواص آب کرفس برای لاغری

منبع : healthline