خواص و مضرات شیر چای (مخلوط شیر و چای) برای سلامتی بدن

خواص و مضرات شیر چای چیست؟
خواص و مضرات شیر چای چیست؟

چای یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در جهان است و تصور می شود نوشیدن آن فواید سلامتی مختلفی دارد.

در بریتانیای کبیر و برخی دیگر از نقاط جهان چای معمولا با شیر مصرف می شود. مخلوط چای و شیر، شیر چای نامیده می شود.

با این حال مشخص نیست که آیا افزودن شیر به چای مزایای بیشتری دارد یا در عوض با فعالیت ترکیبات چای در بدن شما تداخل ایجاد می کند.

در ادامه این مقاله به بررسی فواید درمانی شیر چای (شیر و چای) برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات آن می پرداریم. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای شیر چای برای سلامتی بدن

در حالی که انواع مختلفی از چای ممکن است فواید سلامتی داشته باشند چای سبز و سیاه بیشتر مورد تحقیق قرار گرفته اند.

هر دو از برگ های گیاه چای ساخته می شوند اما تحت روش های مختلف پردازش قرار می گیرند.

چای سبز و سیاه سرشار از ترکیبات گیاهی به نام فلاونوئیدها هستند. این ترکیبات به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند تا به مبارزه با آسیب سلولی ناشی از مولکول های واکنشی به نام رادیکال های آزاد کمک کنند. سطوح بالای رادیکال های آزاد به بیماری قلبی، سرطان و سایر مسائل منجر می شود.

به طور خاص چای سبز سرشار از فلاونوئیدهایی به نام کاتچین است در حالی که چای سیاه دارای مقادیر بالایی از تی فلاوین است.

با توجه به این ترکیبات نوشیدن چای سبز و سیاه با کاهش فشار خون، اثرات ضد سرطانی و کاهش سطح کلسترول در مطالعات حیوانی و انسانی مرتبط بوده است.

از سوی دیگر، شیر سرشار از مواد مغذی مانند پروتئین، کلسیم و پتاسیم است که برای رشد بهینه، ترکیب بدن و سلامت استخوان‌ ها حیاتی هستند.

عوارض و مضرات شیر چای

پروتئین های شیر ممکن است با ترکیبات چای تداخل داشته باشند

با توجه به اینکه هم چای و هم شیر حاوی ترکیبات و مواد مغذی برای سلامتی هستند ترکیب کردن این دو ممکن است مفید به نظر برسد.

در واقع یک مطالعه روی بیش از 1800 بزرگسال در چین نشان داد که مصرف چای و شیر به طور مستقل با کاهش خطر ابتلا به سرطان دهان مرتبط هستند و ممکن است زمانی که با هم مصرف شوند تاثیر مفیدی داشته باشند.

با این حال برخی از مطالعات نشان می دهد که پروتئین های موجود در شیر ممکن است در جذب و فعالیت آنتی اکسیدانی ترکیبات چای تداخل ایجاد کنند.

یک مطالعه روی 16 زن بالغ مشاهده کرد که نوشیدن 2 فنجان (500 میلی لیتر) چای سیاه به طور قابل توجهی جریان خون را افزایش می دهد که می تواند به بهبود عملکرد قلب در مقایسه با نوشیدن آب کمک کند. در همین حال نوشیدن چای شیر (ترکیب چای سیاه و شیر بدون چربی) این اثرات را نداشت.

محققان به این نتیجه رسیدند که کازئین، نوعی پروتئین موجود در شیر ممکن است به فلاونوئیدهای موجود در چای متصل شده و از فعالیت آن ها در بدن جلوگیری کند.

با این حال یک مطالعه کوچک دیگر روی 9 بزرگسال اشاره کرد که مصرف چای سیاه باعث افزایش سطح فلاونوئیدهای آنتی اکسیدانی خون می شود و افزودن شیر به چای این اثر را مهار نمی کند.

جالب توجه است محققان پیشنهاد کردند که زمان دم کشیدن طولانی تر ممکن است منجر به جذب بهتر آنتی اکسیدان های موجود در چای، صرف نظر از افزودن شیر شود.

بر اساس نتایج متناقض این مطالعات شیر ممکن است تا حدی با فعالیت آنتی اکسیدان های موجود در چای تداخل داشته باشد اما ممکن است با چای هایی که برای مدت طولانی دم کرده اند اثر مشابهی نداشته باشد.

با این حال تحقیقات بیشتری برای درک بهتر فواید و مضرات بالقوه افزودن شیر به چای مورد نیاز است.

نوع چای ممکن است تفاوت ایجاد کند

تاثیر افزودن شیر به چای ممکن است به نوع چای نیز بستگی داشته باشد اما مطالعات اندک در این زمینه بیشتر بر روی چای سیاه متمرکز شده است.

از آنجایی که چای سبز سرشار از فلاونوئیدهاست، شیر ممکن است از نظر تئوری بر ترکیبات چای سبز تاثیر مشابهی مانند آنچه بر ترکیبات موجود در چای سیاه می گذارد، بگذارد.

در واقع یک مطالعه روی 18 بزرگسال نشان داد که نوشیدن شیر با کپسول چای سبز از افزایش تعداد کالری سوزانده شده جلوگیری می کند. کالری سوزی یکی از اثرات مصرف کپسول های چای سبز به تنهایی می باشد.

در حالی که این نتایج جالب هستند تحقیقات بیشتری برای درک بهتر اثر ترکیب شیر با چای سبز به جای مکمل های چای سبز مورد نیاز است.

علاوه بر این هیچ مطالعه ای اثرات افزودن شیر به چای را به جز انواع سیاه و سبز آنالیز نکرده است.

خلاصه

چای به خصوص انواع سیاه و سبز، سرشار از ترکیباتی است که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند و ممکن است به کاهش فشار خون و سطح کلسترول خون بالا کمک کنند.

برخی از مطالعات نشان می دهد که افزودن شیر به چای ممکن است فعالیت این ترکیبات را مهار کند در حالی که برخی دیگر اثر معکوس را مشاهده کرده اند.

علاوه بر این بیشتر مطالعات در مورد مصرف چای شیر شامل نمونه های کوچکی است و شرکت کنندگانی را که به طور منظم چای شیر در دوره های طولانی می نوشند شامل نشده است.

بنابراین مشخص نیست که آیا شیر چای مفید است یا خیر اگرچه مصرف چای به طور کلی به وضوح با فواید بالقوه مرتبط است.

همچنین بخوانید : خواص چای سبز و عسل چیست؟

منبع : healthline