علائم سرطان بیضه چیست؟

علائم سرطان بیضه چیست؟
علائم سرطان بیضه چیست؟

سرطان بیضه از سرطان های نه چندان شایع در میان مردان است که با علائمی همچون توده در بیضه، احساس سنگینی در کیسه بیضه، درد بیضه، خستگی، کمر درد و کاهش وزن بی دلیل همراه می باشد.

از آن جا که هیچ آزمایش غربال گری خاصی برای این بیماری وجود ندارد، تشخیص آن تا حد زیادی به توانایی و دقت خود فرد و شناخت علائم بستگی دارد.

در ادامه قصد داریم درباره علائم و نشانه های سرطان بیضه صحبت کنیم. با سومیتا همراه باشید؛

علائم سرطان بیضه چیست؟

علائم شایع سرطان بیضه

شایع ترین علامت سرطان بیضه وجود توده در یک و گاهی اوقات هر دو بیضه است. این علامت معمولا توسط خود فرد زمانی که در حال بررسی بیضه های خود می باشد یا همسر او در طول رابطه جنسی تشخیص داده می شود.

لازم به ذکر است توده های بیضه اغلب بدون درد هستند اما برخی از آن ها دردناک می شوند. همچنین می توانند قابل حرکت یا ثابت باشند. از نظر اندازه نیز برخی از تومورها ممکن است کوچک تر از نخود باشند در حالی که برخی دیگر از سنگ مرمر بزرگ تر هستند. به طور کلی بسیاری از تومورهای بیضه سخت و سنگ مانند می باشند.

سایر علائم و نشانه های شایع سرطان بیضه عبارتند از :

  • احساس سنگینی در کیسه بیضه
  • درد مبهم یا درد شدید در کیسه بیضه یا پایین شکم
  • ورم کردن تنها یک بیضه
  • تجمع مایعات در بیضه

اگرچه وجود توده در بیضه می تواند ترسناک باشد اما لزوما به این معنی نیست که فرد به سرطان مبتلا شده است و می تواند توضیحات مختلفی برای آن وجود داشته باشد که در میان آن ها، سرطان کمترین احتمال را دارد.

با وجود همه این ها هرگز نباید یک توده بیضه یا هر علامت دیگری که می تواند نشانه سرطان باشد را نادیده گرفت.

ناگفته نماند برخی مردان مبتلا به سرطان بیضه ممکن است هیچ علامتی نداشته باشند و سرطان در آن ها تنها طی یک معاینه پزشکی که به دلایل دیگر مانند تست باروری انجام می شود تشخیص داده شود.

علائم نادر سرطان بیضه

نوع نادری از سرطان بیضه به نام کوریوکارسینوم بیضه وجود دارد که بسیار تهاجمی است و احتمال انتشار آن به ریه ها، استخوان ها و مغز بیشتر از سایر انواع می باشد. سایر انواع غیر شایع سرطان بیضه مانند کارسینوم جنینی نیز بیشتر مستعد متاستاز هستند.

این سرطان های بیضه نادر می توانند باعث تولید بیش از حد هورمونی به نام گنادوتروپین جفتی انسانی شوند که به نام هورمون بارداری نیز شناخته می شود. اگر این اتفاق بیفتد ممکن است فرد به ژنیکوماستی یا بزرگ شدن غیر طبیعی بافت سینه دچار شود.

انواع دیگر سرطان بیضه نیز ممکن است با افزایش تولید هورمون زنانه یعنی استروژن باعث بروز ژنیکوماستی شوند. که از جمله آن ها می توان به تومورهای سلول لیدیگ اشاره کرد که در 10 درصد موارد به سرطان بیضه تبدیل می شود.

لازم به ذکر است ابتلا به سرطان بیضه قبل از سن 14 سالگی بسیار نادر است اما گاهی ممکن است رخ دهد. در این صورت بلوغ زودرس ممکن است اولین علامت آن باشد و اغلب با ایجاد تومورهای سلول لیدیگ همراه است.

علائم در مراحل بعدی

در مواردی که سرطان بیضه تشخیص داده نشده و درمان نشود، می تواند شروع به گسترش در بدن کرده و از محل تومور اصلی (سرطان مرحله 1) به غدد لنفاوی مجاور (مرحله 2) و در نهایت به اندام های دور (مرحله 3) متاستاز کند.

در صورت متاستاز، علائم ممکن است بر اساس محل تومور ثانویه متفاوت باشد. از جمله علائم و نشانه های احتمالی می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • اگر سرطان به غدد لنفاوی مجاور سرایت کند ممکن است کمر درد ایجاد شود
  • ممکن است با گسترش سرطان به اندام های دور، غدد لنفاوی ناحیه گردن درگیر و متورم شوند
  • تورم و درد اندام های انتهایی ممکن است نشانه لخته شدن خون باشد که به نام ترومبوز ورید عمقی شناخته می شود
  • با پیشرفت سرطان انعقاد خون افزایش می یابد که خطر تشکیل لخته‌ های خون را تا حد زیادی افزایش می دهد
  • اگر سرطان به ریه ها گسترش یابد ممکن است فرد علائمی همچون تنگی نفس، سرفه مزمن یا سرفه خونی را تجربه کند. این مسئله معمولا با آمبولی ریه همراه است که در آن لخته خون از قسمت دیگری از بدن (اغلب پاها) به ریه ها می رسد
  • در صورت ایجاد تومور ثانویه در مغز ممکن است علائمی همچون سردرد، گیجی و سایر علائم عصبی ایجاد شود
  • خستگی مزمن و کاهش وزن بی دلیل از علائم شایع سرطان پیشرفته در مراحل آخر می باشد

چه زمانی به پزشک مراجعه شود؟

اگر متوجه وجود توده ای در بیضه خود شده اید لازم است در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. هرگز در نتیجه گیری عجله نکنید و اجازه ندهید اضطراب مانع از مراجعه شما به پزشک شود.

منبع: verywellhealth