خواص آب درمانی به سبک ژاپنی ها برای لاغری و کاهش وزن

خواص آب درمانی ژاپنی برای لاغری و کاهش وزن
خواص آب درمانی ژاپنی برای لاغری و کاهش وزن

آب درمانی ژاپنی عبارت است از نوشیدن چندین لیوان آب با دمای اتاق هنگام بیدار شدن از خواب و به صورت ناشتا. در این روش 45 دقیقه بعد از نوشیدن آب صبحانه می خورید.

در هر وعده غذا خوردن فقط 15 دقیقه وقت دارید و قبل از خوردن و نوشیدن هر چیزی بهتر است که حداقل 2 ساعت صبر کنید.

برخی از افراد گزارش می دهند که این عادت جنبه های خاصی از سلامت بدن را بهبود می بخشد.

در ادامه این مقاله با فواید درمانی آب درمانی به سبک ژاپنی برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای آب درمانی ژاپنی ها برای لاغری و کاهش وزن

مطالعات علمی کمی به طور خاص بر روی آب درمانی ژاپنی انجام شده است و شواهد کاهش وزن برای الگوهای مشابه مصرف آب مختلط است.

گفته می شود، جزء هیدراتاسیون آب درمانی ممکن است به لاغری و کاهش وزن کمک کند.

به خاطر داشته باشید که بسیاری از عوامل دیگر مانند کیفیت کلی رژیم غذایی و ورزش شما هم بر کاهش وزن نقش دارند.

هیدراتاسیون ممکن است باعث لاغری و کاهش وزن شود

نوشیدن آب بیشتر ممکن است اثر پرکنندگی داشته باشد، زیرا آب فضای معده شما را اشغال می کند. این اثر ممکن است از هوس ها و پرخوری جلوگیری کند.

یک مطالعه نشان داد که بزرگسالان دارای اضافه وزن یا چاقی که 2.1 فنجان (500 میلی لیتر) آب 30 دقیقه قبل از غذا می نوشند نسبت به بزرگسالانی که قبل از غذا مایعات نمی نوشند 13 درصد غذای کمتری می خورند.

مطالعه دیگری در مردان با وزن متوسط ​​نتایج مشابهی را به همراه داشت.

علاوه بر این یک بررسی نشان داد که نوشیدن آب به طور قابل توجهی مصرف انرژی در حال استراحت (REE) را در بزرگسالان افزایش می دهد. REE به تعداد پایه کالری هایی که بدن شما در حالت استراحت می سوزاند اشاره دارد.

علاوه بر این تحقیقات نشان می‌ دهد که جایگزینی نوشیدنی‌ های شیرین‌ شده با آب می‌ تواند کالری دریافتی را کاهش دهد.

در نهایت زمان های غذا خوردن 15 دقیقه ای و استراحت بین وعده های غذایی و میان وعده ها ممکن است باعث کاهش بیشتر کالری دریافتی شود.

نتایج مطالعه مختلط است

با این حال برخی از مطالعات مشاهده کرده اند که هیدراتاسیون هیچ اثری بر کاهش وزن ندارد.

برخی از مطالعات نشان می‌ دهند که زمان های غذا خوردن 15 دقیقه‌ ای در آب‌ درمانی ژاپنی ممکن است کاهش وزن طولانی‌ مدت را مختل کند، زیرا روده شما وقت ندارد به مغز شما سیگنال دهد که سیر است در نتیجه ممکن است خیلی سریع غذا بخورید.

یک مطالعه نشان داد کودکانی که سریع غذا می‌ خورند، سه برابر بیشتر از کودکانی که آرام غذا می‌ خورند، دچار اضافه وزن می‌ شوند.

برعکس آهسته غذا خوردن با کاهش خطر اضافه وزن همراه است.

تحقیقات بیشتر نشان می دهد که محدودیت کالری ممکن است منجر به کاهش وزن اولیه شود اما تمایل به افزایش سطح هورمون گرسنگی گرلین دارد. این ممکن است یکی از دلایلی باشد که چرا تنها 20 درصد از افرادی که وزن خود را کاهش می دهند در طولانی مدت آن را حفظ می کنند.

آب درمانی چگونه عمل می کند؟

در حالی که آب درمانی از ژاپن سرچشمه گرفته است اما عمدتا به لطف تبلیغات شفاهی در سراسر جهان محبوب شده است.

دو مولفه اصلی برای نحوه عملکرد آب درمانی ژاپنی وجود دارد.

طرفداران آب درمانی، 4 تا 5 لیوان (180 میلی لیتر) آب با دمای اتاق را هر روز صبح ناشتا، 45 دقیقه قبل از هر غذا یا نوشیدنی می نوشند. (در ابتدا فقط با 1 تا 2 لیوان شروع کنید و به تدریج مقدار آن را افزایش دهید)

سپس در طول روز مانند روزهای معمولی آب می نوشند و به علائم تشنگی خود توجه می کنند.

علاوه بر این اکثر طرفداران فقط خوردن وعده های غذایی را به مدت 15 دقیقه در هر بار توصیه می کنند و حداقل 2 ساعت قبل از خوردن یا نوشیدن هر چیز دیگری بهتر است چیزی نخورند.

اگرچه هیچ محدودیتی برای مصرف مواد غذایی در آب درمانی وجود ندارد اما کاهش وزن پایدار مستلزم انتخاب های غذایی سالم است – نه فقط هیدراتاسیون.

در حالی که قرار نیست آب درمانی را برای یک دوره مشخص دنبال کنید، برخی از افراد فواید آن را در عرض چند هفته تا چند ماه گزارش می کنند و تا زمانی که نتایج را تجربه می کنند به پیروی از آن ادامه می دهند.

پژوهش ها در این باره چه می گویند؟

حامیان ادعا می کنند که آب درمانی به پاکسازی سیستم گوارشی شما کمک می کند، سلامت روده را بهبود می بخشد، از یبوست جلوگیری می کند و خطر ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت نوع 2، سرطان و فشار خون بالا را کاهش می دهد.

با این حال هیچ مدرک علمی چنین ادعاهایی را تایید نمی کند.

نوشیدن آب کافی شما را هیدراته نگه می دارد که ممکن است عملکرد مغز، سطح انرژی و فشار خون را بهبود بخشد و همچنین از سردرد، یبوست و سنگ کلیه جلوگیری کند.

به خاطر داشته باشید که نیازهای اولیه آب در افراد مختلف متفاوت است. در حالی که 8 فنجان (1.9 لیتر) در روز یک توصیه رایج است شواهد علمی پشت این مقدار وجود ندارد.

با این حال اگر از این توصیه ها پیروی کنید، ممکن است آب درمانی تقریبا نیمی از نیاز روزانه شما به آب را تامین کند.

عوارض و مضرات آب درمانی به سبک ژاپنی ها

در حالی که هیدراتاسیون کافی برای سلامت کلی مفید است، نوشیدن بیش از حد آب ممکن است باعث مسمومیت با آب شود.

مسمومیت با آب زمانی اتفاق می افتد که شما مقدار زیادی آب را در مدت کوتاهی بنوشید. این کار می تواند به شدت غلظت سدیم را در جریان خون شما کاهش دهد و منجر به وضعیت خطرناکی به نام هیپوناترمی شود. به نوبه خود این مشکل ممکن است باعث تهوع، استفراغ، تشنج، کما و حتی مرگ در صورت عدم درمان شود.

در حالی که هیپوناترمی در میان افراد سالم با کلیه‌ های دارای عملکرد طبیعی نادر است، بهتر است از نوشیدن بیش از حداکثر مقدار آبی که کلیه‌ های سالم می‌ توانند فیلتر کنند (حدود 4 فنجان یا 945 میلی‌ لیتر در ساعت) خودداری کنید.

اگرچه نوشیدن 4 تا 5 لیوان آب توصیه شده در صبح احتمالا برای بیشتر بزرگسالان بی خطر است، اما به بدن خود گوش دهید و اگر احساس ناراحتی کردید از نوشیدن آب خودداری کنید.

خلاصه

آب درمانی به سبک ژاپنی ها به دلیل مزایای کاهش وزن آن مورد توجه قرار گرفته است، اما شواهد علمی کافی برای حمایت از این اثر وجود ندارد.

با این حال هیدراتاسیون کافی ممکن است با کمک به احساس سیری و جلوگیری از پرخوری منجر به اثرات مثبت بر کاهش وزن شود.

با این حال هیدراتاسیون تنها بخشی از پازل کاهش وزن است و آب درمانی ژاپنی ها ممکن است مصرف کالری را بیش از حد محدود کند – که می تواند منجر به سریع غذا خوردن و در نتیجه افزایش وزن شود.

همچنین بخوانید : خواص نوشیدن 3 لیتر آب در روز چیست؟

منبع : healthline