خواص شگفت انگیز دمنوش گزنه برای سلامتی بدن

خواص دمنوش گزنه
خواص دمنوش گزنه

گزنه چیست؟

گزنه درختچه ای است که از شمال اروپا و آسیا می آید. این گیاه دارای برگ‌ های زیبا و قلبی شکل و گل‌ های زرد یا صورتی است اما ساقه آن پوشیده از کرک‌ های ریز و سفت است که هنگام لمس مواد شیمیایی سوزاننده را آزاد می‌ کنند.

برگ ها، ساقه یا ریشه گیاه گزنه را می توان خرد کرد و به صورت پودر، تنتور، کرم، دمنوش و غیره استفاده کرد. در حالی که مردم قرن ها از آن به عنوان یک داروی گیاهی استفاده می کردند تحقیقات مدرن همچنین از بسیاری از مزایای سلامتی بالقوه دمنوش حمایت می کنند.

در ادامه این مقاله با فواید دمنوش گزنه برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات و طرز تهیه آن بیشتر آشنا خواهید شد. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای دمنوش گزنه برای سلامتی بدن

1. به سلامت دستگاه ادراری کمک می کند

دمنوش گزنه ممکن است به دفع باکتری های مضر از دستگاه ادراری کمک کند. این می تواند برای افرادی که دارای بیماری های ادراری هستند مانند هایپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) مفید باشد. BPH باعث بزرگ شدن غده پروستات در مردان می شود این می تواند باعث درد یا سایر مشکلات ادراری شود.

طبق یک مطالعه در سال 2013 مردان مبتلا به BPH که عصاره گزنه مصرف می‌کردند علائم بالینی کمتری نسبت به افرادی که مصرف نمی‌کردند داشتند.

گزنه همچنین ممکن است به حمایت از داروهایی که برای عفونت ها یا شرایط مربوط به دستگاه ادراری مصرف می کنید کمک کند.

ابتدا در مورد هرگونه تداخل احتمالی بین داروهای گیاهی و داروهایی که مصرف می کنید با پزشک خود صحبت کنید.

2. درد آرتریت را تسکین می دهد

دمنوش گزنه در طول تاریخ برای درمان درد و درد عضلات به ویژه دردهای مربوط به آرتریت استفاده می شده است. بنیاد آرتریت نشان می دهد که دمنوش گزنه ممکن است التهاب و درد همراه با آرتروز را کاهش دهد.

3. به مدیریت قند خون کمک می کند

دمنوش گزنه اثرات امیدوارکننده ای بر سطح گلوکز خون نشان داده است. ممکن است به لوزالمعده کمک کند انسولین بیشتری بسازد یا ترشح کند، هورمونی که قند خون را کاهش می دهد.

در مطالعه ای در سال 2013 عصاره برگ گزنه باعث کاهش گلوکز و A1C خون در گروهی از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 شد که انسولین و همچنین داروهای خوراکی دیابت مصرف می کردند.

4. سرشار از پلی فنل هاست

دمنوش گزنه سرشار از مواد شیمیایی گیاهی به نام پلی فنول هاست. بررسی تحقیقات روی پلی فنول ها نشان می دهد که این ترکیبات قدرتمند ممکن است در پیشگیری و مدیریت بیماری های مزمن مرتبط با التهاب مانند دیابت، چاقی، سرطان و بیماری قلبی نقش داشته باشند.

به طور خاص پلی فنول های عصاره گزنه پتانسیل هیجان انگیزی را برای درمان سرطان سینه و سرطان پروستات نشان داده اند. گیاهانی مانند گزنه همچنین حاوی آنتی اکسیدان های قوی هستند که موادی هستند که از بدن در برابر پیری و آسیب سلولی محافظت می کنند.

طرز تهیه دمنوش گزنه

شما می توانید دمنوش گزنه را با استفاده از برگ های خشک یا چای کیسه ای تهیه کنید اما همچنین می توانید برگ ها را خودتان پرورش دهید و برداشت کنید. با برگ های تازه به دو فنجان آب برای هر فنجان برگ نیاز دارید :

  • به برگ ها آب اضافه کنید
  • فقط آب را به جوش بیاورید
  • اجاق گاز را خاموش کنید و بگذارید پنج دقیقه بماند
  • مخلوط را در یک صافی کوچک بریزید
  • اگر دوست دارید کمی عسل، دارچین یا استویا اضافه کنید
  • با نوشیدن یک فنجان چای گزنه شروع کنید تا مطمئن شوید که هیچ واکنشی نسبت به آن ندارید

عوارض و مضرات دمنوش گزنه

قبل از اینکه هر گیاه یا مکمل جدیدی را امتحان کنید حتما با پزشک خود صحبت کنید.

حتی غذاها و نوشیدنی های کاملا طبیعی مانند دمنوش گزنه می توانند باعث واکنش های آلرژیک یا تداخل با برخی داروها شوند.

برخی از گیاهان و مکمل‌ ها می‌توانند برای افراد مبتلا به بیماری‌ های خاص مضر باشند.

خلاصه

نوشیدن یک فنجان دمنوش گزنه گاهی اوقات ممکن است یک افزودنی هوشمندانه به روتین روزانه شما باشد.

همچنین بخوانید : خواص دمنوش گزنه برای بارداری

منبع : healthline