خواص و مضرات گل راعی برای سلامتی بدن چیست؟

خواص و مضرات گل راعی چیست؟
خواص و مضرات گل راعی چیست؟

برخی تحقیقات نشان می‌ دهند که گل راعی (به انگلیسی : St. John’s Wort) که گل هزار چشم هم نامیده می شود می‌ تواند به درمان افسردگی و سایر بیماری‌ ها کمک کند اما کارشناسان هشدار می‌ دهند که این مکمل گیاهی دارای معایبی هم هست.

گل راعی یک مکمل گیاهی است که نیازی به نسخه ندارد و می توانید آن را از یک فروشگاه مواد غذایی سالم خریداری کنید.

بر اساس مطالعه ای که در سال 2015 منتشر شد نشان داد که مصرف گل راعی خوب به نظر می رسد اما لزوما بی ضرر نیست.

محققان دانشگاه آدلاید عوارض جانبی گل راعی و داروی ضد افسردگی فلوکستین را مقایسه کردند. بین سال های 2000 تا 2013 حدود 84 گزارش واکنش نامطلوب برای گل راعی و 447 گزارش برای فلوکستین وجود داشت.

عوارض جانبی این دو ماده مشابه است که شامل استفراغ، سرگیجه، اضطراب، حملات پانیک، پرخاشگری و فراموشی هستند، همچنین نگرانی های جدی در مورد تداخلات دارویی وجود دارد.

در ادامه این مقاله با فواید درمانی گل راعی برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات و مقدار مصرف روزانه آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای گل راعی برای سلامتی بدن

گل راعی (نام علمی : Hypericum perforatum) گیاهی گلدار است.

از گل ها برای تهیه عصاره مایع، قرص و دمنوش استفاده می شود. مردم قرن هاست که از این گیاه دارویی محبوب اغلب برای کاهش علائم افسردگی استفاده می کنند.

یک بررسی سیستماتیک نشان داد که گل راعی می تواند در درمان افسردگی اساسی موثر باشد.

یک بررسی در سال 2016 از 35 مطالعه به این نتیجه رسید که گل راعی علائم افسردگی خفیف تا متوسط ​​را بیشتر از دارونما و مشابه داروهای ضد افسردگی تجویزی کاهش می دهد.

تجزیه و تحلیل 27 مطالعه در سال 2017 نشان داد که گل راعی اثرات مشابهی با داروهای ضد افسردگی بر افسردگی خفیف تا متوسط ​​دارد. این محققان همچنین خاطر نشان کردند که در مقایسه با داروهای ضد افسردگی افراد کمتری مصرف گل راعی را متوقف کردند.

مطالعه دیگری نشان داد که گل راعی می تواند در درمان زخم ها، کبودی ها و سوختگی ها موثر باشد.

با این حال سازمان غذا و دارو (FDA) مصرف این گیاه دارویی را برای افسردگی یا هر بیماری پزشکی دیگری تایید نکرده است. FDA در واقع گل راعی را به عنوان یک مکمل دارویی طبقه بندی می کند نه یک دارو بنابراین آن را برای ایمنی و اثربخشی آزمایش نمی کند.

یک پزشک طب طبیعی توضیح داد که گل راعی اعمال بسیاری در بدن ایجاد می کند.

او گفت : این یک ضد افسردگی قوی است و ممکن است خلق و خوی افراد مبتلا به افسردگی خفیف تا متوسط ​​را افزایش دهد.

همچنین خاطر نشان می کند که گل راعی برای افراد مبتلا به افسردگی شدید توصیه نمی شود.

گل راعی همچنین دارای فعالیت ضد ویروسی قوی است که ممکن است باعث بهبود و ترمیم زخم ها شود.

او هشدار داد که این گیاه دارویی سریع الاثر نیست. ممکن است هفته ها یا ماه ها طول بکشد تا اینکه متوجه اثر آن شوید.

مقدار مصرف روزانه گل راعی

دوز مصرف مکمل های گل راعی به دلیل تولید غیر استاندارد متفاوت است.

محدوده دوز نرمال بین 300 تا 1200 میلی گرم در روز خواهد بود که معمولا در دوزهای 300 میلی گرم سه بار در روز یا 600 میلی گرم دو بار در روز مصرف می شود.

اثرات گل راعی بر بدن به طور کامل شناخته نشده است.

تعدادی از ترکیبات فعال مکمل از جمله هایپریسین، هایپرفورین و آدیپرفورین ممکن است مسئول مزایای دارویی آن باشند.

به نظر می رسد این مواد باعث افزایش سطح پیام رسان های شیمیایی در مغز مانند سروتونین، دوپامین و نورآدرنالین می شوند که برای بهبود و تنظیم خلق و خوی شما مهم هستند.

عوارض و مضرات گل راعی

نگرانی های اصلی در مورد گل راعی در مسیری متابولیک به نام سیتوکروم 450 متمرکز است. این مسیر شامل آنزیم هایی است که بدن ما برای پاکسازی داروها و مواد شیمیایی مصرف شده از جریان خون استفاده می کند.

این آنزیم‌ ها مسئول تجزیه همه چیز هستند از جمله مشروبات الکلی و ویتامین‌ هایی که روزانه برای قوی نگه داشتن استخوان‌ ها مصرف می‌ کنید.

گل راعی مانند آب گریپ فروت بدن را وادار می کند تا مقدار بیشتری از این آنزیم ها را تولید کند تا بتواند مواد شیمیایی را از جریان خون سریع تر پاک کند و همین می تواند قدرت سایر داروها را از بین ببرد.

محققان پیشنهاد می کنند که این گیاه دارویی ممکن است مانند فلوکستین عمل کند.

همچنین با بسیاری از داروهای مهارکننده‌ انتخابی بازجذب سروتونین و مهارکننده‌ های مونوآمین اکسیداز ترکیب شده و ممکن است منجر به افزایش فشار خون و ایجاد سندرم سروتونین شود که با علائمی مانند گیجی، تب، بی قراری، ضربان قلب سریع، لرز، تعریق، اسهال و اسپاسم عضلانی مشخص می شود.

به گفته مرکز ملی سلامت علاوه بر داروهای ضد افسردگی، گل راعی با داروهای ضد بارداری خوراکی، داروهای ضد تشنج و داروهای ضد انعقاد خون هم تداخل دارد.

همچنین می تواند با داروهای ضد درد، داروهای قلبی و برخی از داروهای مورد استفاده برای بیماری قلبی، HIV و سرطان تداخل داشته باشد.

یک مطالعه در سال 2011 نشان داد که مکمل گل راعی می تواند اثربخشی زاناکس – یک داروی ضد اضطراب را کاهش دهد.

همچنین محققان معتقدند که زنان باردار یا شیرده باید از مصرف گل راعی پرهیز کنند.

افرادی که به نور خورشید حساس هستند نیز باید از مصرف گل راعی اجتناب کنند زیرا این گیاه می تواند تاثیر آن را تشدید کند.

این عوارض جانبی باعث شده است که کلینیک مایو در مینه سوتا به مردم توصیه کند از مصرف داروهای حاوی گل راعی استفاده نکنند.

خلاصه

به همه ی افراد توصیه می شود که قبل از مصرف مکمل هایی مانند گل راعی با پزشک مشورت کنند تا از احتمال عوارض جانبی و تداخلات دارویی آن مطلع شوند.

همچنین بخوانید : گیاهان دارویی مفید برای افسردگی

منبع : healthline