مقدار کربوهیدرات پاپ کورن (ذرت بو داده) چقدر است؟

مقدار کربوهیدرات پاپ کورن (ذرت بو داده)
مقدار کربوهیدرات پاپ کورن

پاپ کورن برای قرن ها به عنوان یک میان وعده مورد استفاده قرار گرفته است. خوشبختانه شما می توانید حجم زیادی پاپ کورن بخورید چون کالری نسبتا کمی دارد.

از آنجایی که پاپ کورن کالری کمی دارد، بسیاری از افراد معتقدند که کربوهیدرات کمی دارد. اما واقیت چیز دیگری است، بیشتر کالری پاپ کورن از کربوهیدرات ها تامین می شود به هر حال ذرت نوعی غلات کامل است.

غذاهای غنی از کربوهیدرات لزوما برای شما مضر نیستند. حتی در یک رژیم کم کربوهیدرات می‌ توانید بدون زیاده‌ روی از چند مشت پاپ کورن لذت ببرید. نکته کلیدی این است که به اندازه وعده های غذایی توجه کافی داشته باشید و روغن، کره و نمک اضافه شده را به حداقل برسانید.

در ادامه این مقاله به بررسی میزان کربوهیدرات موجود در پاپ کورن و همچنین روش های تهیه آن در مایکروویو و قابلمه می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

میزان کربوهیدرات پاپ کورن یا ذرت بو داده

کربوهیدرات ها درشت مغذی هایی هستند که بدن شما از آن ها برای تولید انرژی استفاده می کند. بدن شما برای عملکرد صحیح به کربوهیدرات نیاز دارد. کربوهیدرات ها برای شما مضر نیستند به شرطی که انواع مناسب را مصرف کنید.

شکر و کربوهیدرات‌ های تصفیه‌ شده مانند دسرها و نان‌ های سفید نیز کربوهیدرات هستند اما سرشار از کالری و ارزش غذایی پایینی می باشند. بخش عمده کربوهیدرات شما باید از میوه ها، سبزیجات و غلات کامل تامین شود. پاپ کورن به عنوان یکی از انواع غلات کامل در نظر گرفته می شود.

در یک وعده پاپ کورن حدود 30 گرم کربوهیدرات وجود دارد. یک وعده پاپ کورن پخته شده تقریبا 4 تا 5 فنجان است – مقداری که از 2 قاشق غذا خوری دانه های ذرت پخته نشده بدست می آورید. یک وعده پاپ کورن حدود 120 تا 150 کالری دارد.

مقدار دقیق کربوهیدرات مورد نیاز بدن بسته به سن، سطح فعالیت و سلامت کلی شما متفاوت است.

کلینیک مایو توصیه می کند که 45 تا 65 درصد از کالری روزانه شما از کربوهیدرات ها تامین شود. این معادل حدود 225 تا 325 گرم کربوهیدرات در روز برای افرادی است که رژیم غذایی 2000 کالری در روز دارند.

پاپ کورن با 30 کربوهیدرات در هر وعده تنها بین 9 تا 13 درصد از مقدار کربوهیدرات روزانه شما را تامین می کند. به عبارت دیگر خوردن یک وعده پاپ کورن حتی نمی تواند شما را از حد مجاز روزانه تان دور کند.

فیبر موجود در پاپ کورن یا ذرت بو داده

فیبر یک کربوهیدرات پیچیده است. کربوهیدرات های پیچیده نسبت به کربوهیدرات های ساده مانند شکر تصفیه شده کمتر پردازش شده و کندتر هضم می شوند. فیبر به منظم بودن حرکات روده و کنترل کلسترول کمک می کند.

با این نقش ها فیبر می تواند به شما در حفظ وزن سالم کمک کند و حتی ممکن است از ابتلا به دیابت نوع 2 و مشکلات قلبی عروقی جلوگیری کند. همچنین نقش مهمی در سلامت طولانی مدت دارد.

یک وعده پاپ کورن حاوی حدود 6 گرم فیبر است. برای درک موضوع باید بدانید که مردان زیر 50 سال باید 38 گرم فیبر در روز و زنان زیر 50 سال باید 25 گرم فیبر در روز بخورند.

اگر بالای 50 سال سن دارید و مرد هستید باید روزانه حدود 30 گرم فیبر و اگر زن هستید روزانه 21 گرم فیبر بخورید.

رژیم های کم کربوهیدرات و پاپ کورن

رژیم غذایی کم کربوهیدرات معمولا شامل 100 تا 150 گرم کربوهیدرات در روز هستند. در حالی که رژیم کم کربوهیدرات دارید همچنان می توانید از یک وعده پاپ کورن لذت ببرید. محتوای فیبر به سیری شما کمک می کند و حجم آن ممکن است از تسلیم شدن شما در برابر هوس خوردن کیک و کلوچه جلوگیری کند.

اگر پاپ کورن را به عنوان میان وعده میل می کنید ممکن است مجبور شوید منابع دیگر کربوهیدرات را برای آن روز به حداقل برسانید.

از آنجایی که پاپ کورن فقط کمی پروتئین دارد و ویتامین ها و مواد معدنی بسیار کمی را تامین می کند ممکن است عاقلانه ترین انتخاب به عنوان یک میان وعده معمولی در یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات نباشد اما مطمئنا می توان در مواردی از آن لذت برد.

طرز تهیه پاپ کورن سالم در خانه

تهیه پاپ کورن خانگی در مایکروویو

برای تهیه پاپ کورن مایکروویوی به یک کاسه قابل استفاده در مایکروویو با پوشش غذای سوراخ دار برای تهویه نیاز دارید :

  • 1/3 فنجان دانه های ذرت را در کاسه بریزید و با پوشش غذای سوراخ دار بپوشانید
  • برای چند دقیقه یا تا زمانی که چند ثانیه بین صداها فاصله بیفتد در مایکروویو قرار دهید
  • برای خارج کردن کاسه از مایکروویو از دستکش فر استفاده کنید زیرا بسیار داغ خواهد بود

تهیه پاپ کورن خانگی در قابلمه

گزینه دیگر، پختن پاپ کورن روی اجاق گاز است. شما به نوعی روغن با نقطه دود بالا نیاز دارید اما می توانید مقدار و نوع روغن مصرفی خود را کنترل کنید.

  • 2 تا 3 قاشق غذاخوری روغن (روغن نارگیل، بادام زمینی یا کانولا) را در یک قابلمه 3 لیتری گرم کنید
  • 1/3 فنجان دانه های ذرت را در قابلمه بریزید و درب آن را بگذارید
  • قابلمه را تکان دهید و به آرامی روی شعله به جلو و عقب ببرید
  • پس از کم شدن صدای ترکیدن ذرت ها، ظرف را از روی حرارت بردارید و پاپ کورن ها را با احتیاط در یک کاسه پهن بریزید
  • نمک را برای مزه اضافه کنید. سایر گزینه های طعم دهنده سالم شامل پاپریکا دودی، مخمر تغذیه ای، فلفل چیلی، پودر کاری، دارچین، زیره و پنیر رنده شده هستند

این دستور العمل ها حدود 8 فنجان یا 2 وعده پاپ کورن درست می کنند.

خلاصه

پاپ کورن حاوی کربوهیدرات است اما این لزوما چیز بدی نیست. یک پنجم کربوهیدرات های پاپ کورن به شکل فیبر رژیمی هستند که برای سلامت کلی شما مفید است. پاپ کورن نمونه خوبی از غلات کامل با حجم بالا و کالری کم است. اگر درست پخته شود یک میان وعده سالم می شود.

هوشمندانه ترین رویکرد برای هر رژیم غذایی حذف نکردن گروه های غذایی کامل مانند کربوهیدرات هاست. در عوض مطمئن شوید که کربوهیدرات های سالم مانند غلات کامل و محصولات تازه مصرف می کنید و مقدار کربوهیدرات هایی که از شکر و غلات فرآوری شده مصرف می کنید را محدود می کنید.

چیزی به نام نسخه کم کربوهیدرات پاپ کورن وجود ندارد. بنابراین اگر می‌ خواهید پاپ کورن بخورید، وعده‌ های خود را اندازه بگیرید و انواع بدون کره و نمک را انتخاب کنید یا خودتان پاپ کورن را در مایکروویو یا روی اجاق گاز درست کنید.

منبع : healthline