خواص بیوتین برای رشد مو و جلوگیری از ریزش مو چیست؟

خواص بیوتین برای رشد مو و جلوگیری از ریزش مو
خواص بیوتین برای رشد مو و جلوگیری از ریزش مو

بیوتین یا ویتامین B7 یک ویتامین B محلول در آب است که در بیشتر محصولات مراقبت از مو یافت می شود.

بسیاری از شامپوها و نرم کننده ها که ادعا می کنند باعث پرپشت تر و ضخیم تر شدن موها می شوند، حاوی بیوتین هستند.

گفته می شود که بیوتین، چه به عنوان مکمل مصرف شود و چه به صورت موضعی بر روی موها استفاده شود برای رشد مو مفید است.

در ادامه این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم که آیا بیوتین برای رشد مو و جلوگیری از ریزش مو مفید است؟ با سومیتا همراه باشید؛

تحقیقات در مورد بیوتین و رشد مو چه می گویند؟

بیوتین فواید زیادی برای بدن شما دارد.

نقش اصلی آن کمک به تبدیل غذایی که می خورید به انرژی است. بدن شما همچنین برای تولید کراتین به آن نیاز دارد – نوعی پروتئین که مو، پوست و ناخن ها را می سازد.

بسیاری از غذاها حاوی بیوتین هستند به این معنی که کمبود آن در افراد سالمی که رژیم غذایی متعادلی دارند، نادر است.

اگرچه نادر است، اما کمبود بیوتین می تواند باعث بثورات پوستی، شکنندگی ناخن ها و همچنین نازک شدن و ریزش مو شود. این به دلیل نقش بیوتین در تولید کراتین است.

به این ترتیب، مکمل‌ های بیوتین و محصولات موی حاوی بیوتین معمولا برای حمایت از رشد موی سالم یا ضخیم‌ تر و حجیم‌ تر شدن موها تبلیغ می‌ شوند.

با این حال با وجود این ادعاها، شواهد محدودی وجود دارد که نشان می‌ دهد مصرف مکمل بیوتین یا استفاده موضعی آن بر روی موها باعث رشد مو در افراد بدون کمبود می‌ شود.

در یک مطالعه قدیمی‌ تر در سال 2012، زنانی که موهای نازک داشتند به‌طور تصادفی برای 6 ماه مکمل رشد موی چند عنصری حاوی بیوتین یا دارونما دریافت کردند.

کسانی که مکمل رشد مو را دریافت کردند، پس از دوره درمان افزایش قابل توجهی در حجم کلی مو، پوشش پوست سر و ضخامت آن ها گزارش کردند. در همین حال هیچ تغییر قابل توجهی در گروه دارونما مشاهده نشد.

با این حال از آنجایی که مکمل رشد مو حاوی مواد متعددی از جمله روی و آهن است که برای رشد مو نیز ضروری هستند، نمی‌ توان یافته‌ های این مطالعه را به تنهایی به بیوتین نسبت داد.

علاوه بر این مطالعه کوچک بود و ممکن است شرکت‌ کنندگان در یک یا چند ماده مغذی موجود در مکمل که بر سلامت مو تاثیر می‌گذارند کمبود داشته باشند. چنین کمبودی می‌ توانست در طول دوره مطالعه اصلاح شود و منجر به رشد مو شود.

در یک مطالعه متفاوت محققان دریافتند کودکانی که پس از مصرف مکمل‌ های بیوتین رشد یا کیفیت موی خود را بهبود می‌ بخشند، همگی دارای یک بیماری زمینه‌ ای هستند که باعث کمبود بیوتین می‌ شود.

خارج از این مطالعات هیچ مدرک قوی برای حمایت از مصرف مکمل های بیوتین یا استفاده از محصولات موی حاوی بیوتین برای تقویت رشد مو وجود ندارد.

آیا بیوتین به جلوگیری از ریزش مو کمک می کند؟

اگرچه شواهد حمایت از بیوتین به تنهایی برای رشد مو ضعیف و محدود است، شواهد برای جلوگیری از ریزش مو کمی قوی تر است.

با این حال مکمل‌ های بیوتین تنها از ریزش مو جلوگیری می‌ کنند و رشد مو را در افراد مبتلا به کمبود بیوتین افزایش می‌ دهند.

در یک مطالعه کمبود بیوتین در 38 درصد از زنانی که از ریزش مو شکایت داشتند، مشاهده شد. از این شرکت کنندگان، 11 درصد سابقه عوامل خطر کمبود مانند بیماری التهابی روده (IBD) یا استفاده از برخی داروها مانند آنتی بیوتیک ها را داشتند.

در حالی که این مطالعه اثرات مکمل‌ های بیوتین یا محصولات موی افزوده شده با بیوتین را در جلوگیری از ریزش مو ارزیابی نکرد، ارتباط بین ریزش مو و سطوح ناکافی بیوتین را نشان داد.

سایر دلایل ریزش مو عبارتند از :

  • آلوپسی آندروژنتیک که به عنوان طاسی الگوی زنانه نیز شناخته می شود
  • کاهش وزن سریع
  • کمبود مواد مغذی مانند آهن، روی یا پروتئین
  • برخی بیماری های هورمونی مانند اختلال تیروئید

با توجه به عوامل متعدد دخیل در ریزش مو و نازک شدن مو، مصرف مکمل بیوتین بدون تعیین علت می تواند از درمان مناسب در مواردی که کمبود بیوتین مقصر نیست، جلوگیری کرده یا آن را به تاخیر بیندازد.

حتی در مواردی که کمبود بیوتین وجود دارد، مکمل‌ های بیوتین لزوما نمی‌ توانند از ریزش مو جلوگیری کنند.

به عنوان مثال محققان در یک مطالعه مکمل بیوتین را برای 22 بیمار با سطوح پایین بیوتین برای ریزش مو پس از جراحی اسلیو معده تجویز کردند.

بعد از 3 ماه 5 نفر از بیماران کاهش قابل توجهی در ریزش مو، 14 مورد یک اثر کوچک و 3 مورد بدون تاثیر گزارش کردند که نشان می دهد عوامل دیگری نیز ممکن است در مورد ریزش مو نقش داشته باشند.

مواد غذایی غنی از بیوتین

به طور معمول، انجمن تغذیه در آکادمی ملی علوم، مهندسی و پزشکی میزان توصیه شده روزانه برای هر ماده غذایی (RDA) را تعیین می کند.

هنگامی که داده های کافی برای تعیین مقدار مورد نیاز روزانه برای یک ماده غذایی وجود ندارد – که در مورد بیوتین صدق می کند – این انجمن میزان مصرف کافی (AI) را تعیین می کند. میزان مصرف کافی، سطح مواد مغذی است که فرض می شود برای اکثر مردم کافی است.

میزان مصرف کافی برای بیوتین 30 میکروگرم برای بزرگسالان و 35 میکروگرم برای زنان شیرده است.

با داشتن یک رژیم غذایی متعادل می توانید به راحتی به این توصیه ها عمل کنید. در واقع تخمین زده می شود که افرادی که در ایالات متحده زندگی می کنند حدود 35 تا 70 میکروگرم در روز بیوتین دریافت می کنند.

در اینجا برخی از بهترین منابع غذایی بیوتین آورده شده است :

  • 85 گرم جگر گاو : 30.8 میکروگرم
  • یک عدد تخم مرغ : 10 میکروگرم
  • 85 گرم ماهی سالمون : 5 میکروگرم
  • 85 گرم استیک هامبورگ : 3.8 میکروگرم
  • 1/4 فنجان تخمه آفتابگردان : 2.6 میکروگرم
  • 1/2 فنجان سیب زمینی شیرین : 2.4 میکروگرم
  • 1/4 فنجان بادام : 1.5 میکروگرم

تخم مرغ منبع خوبی از بیوتین است اما از مصرف آن به صورت خام خودداری کنید تا بیشترین میزان ویتامین را دریافت کنید.

سفیده تخم مرغ خام حاوی آویدین است – نوعی پروتئین قندی که بیوتین را به دام انداخته و از جذب آن در بدن جلوگیری می‌کند.

پخت و پز تخم مرغ آویدین را از بین می برد و به شما اجازه می دهد بیوتین را جذب کنید. بنابراین بهتر است از مصرف تخم مرغ خام خودداری کنید.

سازمان غذا و دارو (FDA) تولید کنندگان مواد غذایی را ملزم نمی‌ کند که بیوتین را روی برچسب‌ های خود ذکر کنند، مگر اینکه آن را به محصولات خود اضافه کنند.

علاوه بر غذا باکتری های موجود در روده شما می توانند بیوتین بسازند. با این حال نقش باکتری‌ های روده بر وضعیت کلی بیوتین انسان ناشناخته باقی مانده است – تا حدی به دلیل پیچیدگی میکروبیوتای روده و عواملی که بر ترکیب آن تاثیر می‌ گذارند.

چه کسانی دچار کمبود بیوتین می شوند؟

مکمل‌های بیوتین معمولا غیر ضروری هستند، مگر اینکه کمبود بیوتین یا عامل خطری داشته باشید که خطر کمبود را افزایش دهد.

افرادی که بیشتر در معرض خطر کمبود بیوتین قرار دارند عبارتند از :

  • نقص بیوتینیداز (BTD) : یک اختلال ژنتیکی که در آن بدن قادر به استفاده مجدد و بازیافت بیوتین نیست. نوزادان در ایالات متحده و بسیاری از کشورهای دیگر برای این اختلال غربالگری می شوند
  • مصرف مزمن الکل : از آنجایی که الکل جذب بیوتین را مهار می کند، مصرف طولانی مدت الکل با کاهش قابل توجه سطح بیوتین همراه است
  • سوء تغذیه : دریافت ناکافی غذا و مواد مغذی می تواند منجر به کاهش سطح مواد مغذی از جمله بیوتین شود
  • بیماری های التهابی روده (IBDs) : بیماری کرون و کولیت اولسراتیو می توانند تولید بیوتین توسط باکتری های روده را کاهش دهند

زنانی که باردار و در دوران شیردهی هستند نیز علیرغم مصرف طبیعی این ویتامین در رژیم غذایی ممکن است سطح بیوتین پایینی داشته باشند که به دلیل افزایش استفاده از این ویتامین، اختلال در جذب یا هر دو باشد.

افرادی که از کلاس های خاصی از داروها مانند داروهای ضد صرع و رتینوئیدها استفاده می کنند نیز در معرض خطر کمبود بیوتین هستند.

داروهای ضد صرع معمولا برای درمان اختلالات تشنج، درد عصبی و اختلال دوقطبی استفاده می شوند. رتینوئیدها دسته ای از ترکیبات مشتق شده از ویتامین A هستند که معمولا برای درمان آکنه، پسوریازیس و سایر بیماری های پوستی استفاده می شوند.

خارج از این جمعیت ها، مکمل های بیوتین یا محصولات موی اضافه شده با بیوتین بعید است که هیچ مزیتی را ارائه دهند.

عوارض و مضرات بیوتین

بیوتین مصرف شده به عنوان یک مکمل غذایی نسبتا بی خطر است و بعید است که اثرات سمی داشته باشد زیرا محلول در آب است.

با این حال، مصرف بیش از حد بیوتین ممکن است باعث بی خوابی، تشنگی بیش از حد و ادرار زیاد شود.

مصرف مکمل بیوتین همچنین می‌ تواند باعث افزایش سطح بیوتین در خون شود که می‌ تواند با برخی آزمایش‌ های آزمایشگاهی از جمله آزمایش‌ هایی که برای اندازه‌ گیری هورمون‌ های تیروئید، ویتامین D و سلامت قلب استفاده می‌ شوند تداخل ایجاد کند.

دلیل این تداخل این است که بسیاری از آزمایش‌ های آزمایشگاهی از بیوتین به دلیل توانایی آن در اتصال با پروتئین‌ های خاص و تشخیص برخی بیماری ها استفاده می‌ کنند.

بنابراین همیشه پزشک خود را در مورد مکمل‌ های حاوی بیوتین که مصرف می‌ کنید یا قصد مصرف آن‌ ها را دارید، مطلع کنید. اینها ممکن است شامل برخی از ویتامین های دوران بارداری و مولتی ویتامین باشند.

همچنین شایان ذکر است که برخی از داروهای ضد صرع – مانند کاربامازپین، پریمیدون، فنی توئین و فنوباربیتال – می توانند سطح بیوتین را کاهش دهند.

اگر هر یک از این ها را مصرف می کنید، با پزشک یا متخصص تغذیه خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که بیوتین کافی دریافت می کنید، چه از طریق رژیم غذایی چه با مکمل یا ترکیبی از هر دو.

خلاصه

شواهد قوی برای حمایت از استفاده از بیوتین برای رشد مو یا جلوگیری از ریزش مو در افراد بدون کمبود این ویتامین وجود ندارد.

از آنجایی که نازک شدن مو و رشد ضعیف مو گاهی با کمبود بیوتین همراه است، درمان کمبود این ویتامین می تواند به بازیابی رشد مو در برخی افراد کمک کند.

چندین عامل دیگر نیز می توانند باعث ریزش و نازک شدن مو شوند از جمله کمبود مواد مغذی مانند آهن و روی.

اکثر مردم مقدار زیادی بیوتین را از رژیم غذایی خود دریافت می کنند. با این حال برخی از شرایط، عادات سبک زندگی و داروها می توانند باعث کاهش سطح آن شوند.

اگر قصد دارید مکملی با بیوتین مصرف کنید، قبل از انجام هر گونه آزمایش خون به پزشک خود اطلاع دهید زیرا این ویتامین می تواند با نتایج آزمایش های آزمایشگاهی خاصی تداخل داشته باشد.

همچنین بخوانید : منابع غذایی سرشار از بیوتین

منبع : healthline