10 خاصیت شگفت انگیز روغن آرگان برای سلامتی بدن

خواص روغن آرگان
خواص روغن آرگان

روغن آرگان (به انگلیسی : Argan Oil) را هم می توان به صورت خوراکی مصرف کرد و هم روی پوست، مو یا ناخن مالید. این روغن ممکن است از سلامت قلب حمایت کند و علائم پیری را کاهش دهد.

روغن آرگان برای قرن‌ ها یکی از مواد اصلی آشپزی در مراکش بوده است – نه تنها به دلیل طعم لطیف و آجیلی آن بلکه به دلیل طیف گسترده‌ ای از مزایای بالقوه سلامتی که دارد.

این روغن گیاهی طبیعی از هسته میوه درخت آرگان به دست می آید. اگرچه روغن آرگان بومی مراکش است اما اکنون در سراسر جهان برای انواع کاربردهای آشپزی، آرایشی و دارویی استفاده می شود.

در ادامه این مقاله با خواص دارویی و درمانی روغن آرگان برای سلامتی بدن و همچنین روش های استفاده از آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای روغن آرگان برای سلامتی بدن

1. حاوی مواد مغذی ضروری است

روغن آرگان عمدتا از اسیدهای چرب و انواع ترکیبات فنلی تشکیل شده است. بیشتر محتوای چربی روغن آرگان از اولئیک و لینولئیک اسید حاصل می شود.

تقریبا 29 تا 36 درصد از محتوای اسیدهای چرب روغن آرگان از لینولئیک اسید یا امگا 6 حاصل می‌ شود که آن را به منبع خوبی از این ماده مغذی ضروری تبدیل می‌ کند.

اولئیک اسید اگرچه ضروری نیست اما 43 تا 49 درصد از ترکیب اسیدهای چرب روغن آرگان را تشکیل می دهد و همچنین یک چربی بسیار سالم است. اولئیک اسید که در روغن زیتون نیز یافت می شود به دلیل تاثیر مثبت آن بر سلامت قلب مشهور است.

علاوه بر این روغن آرگان منبعی غنی از ویتامین E است که برای سلامت پوست، مو و چشم‌ ها لازم است. این ویتامین همچنین دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی است.

2. دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است

ترکیبات فنولی مختلف موجود در روغن آرگان احتمالا مسئول بیشتر ظرفیت های آنتی اکسیدانی و ضد التهابی آن هستند.

روغن آرگان سرشار از ویتامین E یا توکوفرول – یک ویتامین محلول در چربی است که به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی برای کاهش اثرات مخرب رادیکال های آزاد عمل می کند.

سایر ترکیبات موجود در روغن آرگان مانند کوآنزیم کیو 10، ملاتونین و استرول های گیاهی نیز در ظرفیت آنتی اکسیدانی آن نقش دارند.

یک مطالعه کاهش قابل توجه نشانگرهای التهابی را در موش‌ هایی که قبل از قرار گرفتن در معرض سم شدید کبدی با روغن آرگان تغذیه کرده بودند در مقایسه با گروه کنترل نشان داد.

علاوه بر این برخی تحقیقات نشان می‌ دهند که روغن آرگان را می‌ توان برای کاهش التهاب ناشی از جراحات یا عفونت‌ ها مستقیما روی پوست اعمال کرد.

اگرچه این نتایج دلگرم کننده است اما تحقیقات بیشتری برای درک اینکه چگونه روغن آرگان می تواند به صورت دارویی در انسان برای کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو استفاده شود مورد نیاز است.

3. ممکن است سلامت قلب را تقویت کند

روغن آرگان منبعی غنی از اولئیک اسید است که یک چربی تک غیر اشباع و امگا 9 است.

اولئیک اسید در چندین غذای دیگر از جمله آووکادو و روغن زیتون نیز وجود دارد و اغلب دارای اثرات محافظتی بر قلب است.

یک مطالعه کوچک انسانی اشاره کرد که روغن آرگان از نظر توانایی آن در کاهش خطر بیماری قلبی از طریق تاثیر آن بر سطوح آنتی اکسیدان در خون با روغن زیتون قابل مقایسه است.

در یک مطالعه کوچک انسانی دیگر مصرف بیشتر روغن آرگان با سطوح پایین تر کلسترول LDL و سطوح بالاتر آنتی اکسیدان های خون مرتبط بود.

در یک مطالعه بر روی خطر بیماری قلبی در 40 فرد سالم افرادی که روزانه 15 گرم روغن آرگان به مدت 30 روز مصرف کردند به ترتیب 16 درصد و 20 درصد کاهش در سطوح LDL و تری گلیسیرید را تجربه کردند.

اگرچه این نتایج امیدوارکننده هستند اما برای درک بهتر این که چگونه روغن آرگان ممکن است از سلامت قلب در انسان حمایت کند مطالعات بیشتری لازم است.

4. ممکن است برای دیابت مفید باشد

برخی تحقیقات اولیه حیوانی نشان می دهد که روغن آرگان ممکن است به پیشگیری از دیابت کمک کند.

دو مطالعه منجر به کاهش قابل توجه قند خون ناشتا و مقاومت به انسولین در موش‌ هایی شد که از رژیم غذایی با قند بالا در کنار روغن آرگان تغذیه می‌ شدند.

این مطالعات تا حد زیادی این فواید را به محتوای آنتی اکسیدانی روغن آرگان نسبت دادند.

با این حال چنین نتایجی لزوما به این معنی نیست که اثرات مشابهی در انسان مشاهده می شود. بنابراین تحقیقات انسانی مورد نیاز است.

5. ممکن است اثرات ضد سرطانی داشته باشد

روغن آرگان ممکن است رشد و تولید مثل برخی از سلول های سرطانی را کند کند.

یک مطالعه لوله آزمایشی ترکیبات پلی فنلی روغن آرگان را برای سلول های سرطانی پروستات اعمال کرد. این عصاره رشد سلول های سرطانی را تا 50 درصد در مقایسه با گروه کنترل مهار کرد.

در یک مطالعه لوله آزمایشی دیگر مخلوطی از روغن آرگان و ویتامین E میزان مرگ سلولی را در نمونه‌ های سلول سرطان سینه و روده بزرگ افزایش داد.

اگرچه این پر تحقیقات اولیه جالب است تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا روغن آرگان می تواند برای درمان سرطان در انسان استفاده شود یا خیر مورد نیاز است.

6. ممکن است پیری پوست را کاهش دهد

روغن آرگان به سرعت به یک عنصر محبوب برای بسیاری از محصولات مراقبت از پوست تبدیل شده است.

برخی تحقیقات نشان می دهد که مصرف روغن آرگان در رژیم غذایی ممکن است با کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو به کند کردن روند پیری کمک کند.

همچنین ممکن است هنگامی که مستقیما روی پوست شما اعمال می شود از ترمیم و حفظ پوست سالم پشتیبانی کند بنابراین علائم پیری را کاهش می دهد.

برخی از مطالعات انسانی نشان می‌ دهند که روغن آرگان برای افزایش خاصیت ارتجاعی و هیدراتاسیون پوست در زنان یائسه موثر است.

در نهایت تحقیقات انسانی بیشتری مورد نیاز است.

7. ممکن است برخی از بیماری های پوستی را درمان کند

روغن آرگان برای چندین دهه یک درمان خانگی محبوب برای درمان بیماری های التهابی پوست بوده است – به ویژه در شمال آفریقا جایی که درختان آرگان منشا می گیرند.

اگرچه شواهد علمی محدودی وجود دارد که از توانایی روغن آرگان در درمان عفونت‌ های خاص پوست حمایت می‌ کند اما هنوز هم اغلب برای این منظور استفاده می‌ شود.

با این حال تحقیقات فعلی نشان می دهد که روغن آرگان حاوی چندین ترکیب آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است به همین دلیل به نظر می رسد که این روغن بافت پوست را درمان می کند.

به خاطر داشته باشید که تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

8. ممکن است باعث بهبود زخم شود

روغن آرگان ممکن است روند بهبود زخم را تسریع کند.

یک مطالعه حیوانی بهبود زخم در موش‌ هایی که دو بار در روز به مدت 14 روز از روغن آرگان برای درمان سوختگی‌ های درجه دو استفاده کردند نشان داد.

اگرچه این داده ها چیزی را با قطعیت ثابت نمی کند اما نشان دهنده نقش احتمالی روغن آرگان در بهبود زخم و ترمیم بافت است.

گفته می شود تحقیقات انسانی مورد نیاز است.

9. ممکن است پوست و مو را مرطوب کند

اسیدهای اولئیک و لینولئیک که بیشتر محتوای چربی روغن آرگان را تشکیل می دهند مواد مغذی حیاتی برای حفظ سلامت پوست و مو هستند.

روغن آرگان اغلب به طور مستقیم بر روی پوست و مو مالیده می شود اما ممکن است هنگام مصرف خوراکی نیز موثر باشد.

در یک مطالعه کاربردهای خوراکی و موضعی روغن آرگان باعث بهبود رطوبت پوست در زنان یائسه شد.

اگرچه هیچ تحقیقی در مورد استفاده خاص از روغن آرگان برای سلامت مو وجود ندارد برخی از مطالعات نشان می‌ دهند که روغن‌ های گیاهی دیگر با مشخصات تغذیه‌ ای مشابه ممکن است باعث کاهش انواع آسیب مو شوند.

10. اغلب برای درمان و پیشگیری ترک پوستی استفاده می شود

روغن آرگان اغلب برای پیشگیری و کاهش علائم ترک پوستی استفاده می شود اگرچه هیچ تحقیقی برای اثبات اثربخشی آن انجام نشده است.

در واقع هیچ شواهد محکمی مبنی بر اینکه هر نوع درمان موضعی ابزاری موثر برای کاهش ترک پوستی است وجود ندارد.

با این حال تحقیقات نشان می‌ دهد که روغن آرگان ممکن است به کاهش التهاب و بهبود خاصیت ارتجاعی پوست کمک کند – به همین دلیل است که بسیاری از افراد استفاده از آن را برای ترک‌ های پوستی موفقیت آمیز گزارش می‌ دهند.

11. گاهی اوقات برای درمان آکنه استفاده می شود

برخی منابع ادعا می‌کنند که روغن آرگان یک درمان موثر برای آکنه است اگرچه هیچ تحقیق علمی دقیقی این موضوع را تایید نمی‌ کند.

گفته شده ترکیبات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی روغن آرگان ممکن است به کاهش قرمزی و تحریک پوست ناشی از آکنه کمک کند.

این روغن همچنین ممکن است به هیدراتاسیون پوست کمک کند که برای پیشگیری از آکنه مهم است.

اینکه آیا روغن آرگان در درمان آکنه شما موثر است یا خیر احتمالا به علت آن بستگی دارد.

اگر با خشکی پوست دست و پنجه نرم می کنید روغن آرگان ممکن است راه حلی برای شما ایجاد کند. با این حال اگر آکنه شما توسط هورمون ها ایجاد شده باشد روغن آرگان احتمالا تسکین قابل توجهی نخواهد داشت.

روش های استفاده از روغن آرگان

برای پوست

روغن آرگان معمولا به صورت موضعی به شکل خالص آن استفاده می شود – اما اغلب در محصولات آرایشی مانند لوسیون ها و کرم های پوست نیز گنجانده می شود.

در حالی که می توان آن را مستقیما روی پوست اعمال کرد ممکن است بهترین کار این باشد که با مقدار بسیار کمی شروع کنید تا مطمئن شوید که هیچ واکنش نامطلوبی نخواهید داشت.

برای مو

می توانید روغن آرگان را مستقیما روی موهای مرطوب یا خشک بمالید تا رطوبت را بهبود ببخشید و موخوره را کاهش دهید.

همچنین روغن آرگان گاهی اوقات در شامپوها یا نرم کننده ها گنجانده می شود.

اگر اولین بار است که از آن استفاده می کنید با مقدار کمی شروع کنید تا ببینید موهای تان چگونه واکنش نشان می دهد. اگر ریشه های طبیعی چرب دارید آرگان را فقط به انتهای موهای خود بمالید تا موهای چرب ظاهر نشوند.

برای آشپزی

اگر علاقه مند به استفاده از روغن آرگان در غذا هستید به دنبال انواعی باشید که به طور خاص برای پخت و پز به بازار عرضه شده اند یا مطمئن شوید که روغن آرگان 100 درصد خالص را خریداری می کنید.

روغن آرگان که برای اهداف آرایشی به بازار عرضه می شود ممکن است با مواد دیگری که نباید مصرف کنید مخلوط شود.

به طور سنتی از روغن آرگان برای پخت کوسکوس یا سبزیجات استفاده می شود. همچنین می توان آن را کمی گرم کرد اما برای پخت غذاها با حرارت بالا مناسب نیست زیرا به راحتی می سوزد.

خلاصه

روغن آرگان قرن هاست که برای مصارف مختلف آشپزی، آرایشی و دارویی استفاده می شود.

سرشار از مواد مغذی ضروری، آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضد التهابی است.

تحقیقات اولیه نشان می دهد که روغن آرگان ممکن است به پیشگیری از بیماری های مزمن از جمله بیماری قلبی، دیابت و سرطان کمک کند همچنین ممکن است انواع بیماری های پوستی را درمان کند.

در حالی که تحقیقات کنونی نمی تواند به طور قطع بیان کند که روغن آرگان برای درمان هر یک از این شرایط موثر است، بسیاری از افراد پس از استفاده از آن نتایج مطلوبی را گزارش می دهند.

همچنین بخوانید : خواص روغن آرگان برای پوست

منبع : healthline