آب سبزیجات مفید برای سلامتی بدن کدامند؟

بهترین آب سبزیجات برای بدن
بهترین آب سبزیجات برای بدن

در سال های اخیر، استفاده از آبمیوه ها و آب سبزیجات محبوبیت گسترده ای در بین افرادی که بدنبال راهی سریع و راحت برای تقویت مواد مغذی خود هستند، پیدا کرده است.

با این حال، اگر در این زمینه تازه کار هستید ممکن است در انتخاب سبزیجات برای آب گیری دچار مشکل شود.

در این مقاله با انواع آب سبزیجات مفید برای سلامتی بدن آشنا خواهید شد. با سومیتا همراه باشید؛

لیست آب سبزیجات مفید برای سلامتی بدن

1. کلم کیل (کلم کالی)

کلم کیل یکی از بهترین انواع سبزیجات برگی است که عطر و طعم ملایم دارد و به خوبی با سایر میوه ها و سبزیجات ترکیب می شود.

این سبزی منبع خوبی از چندین ماده مغذی اصلی از جمله ویتامین های A ،C و K است. کلم برگ خام همچنین دارای آنتی اکسیدان های زیادی از جمله بتاکاروتن است.

آنتی اکسیدان ها مولکول های مضر موسوم به رادیکال های آزاد را برای محافظت در برابر بیماری هایی مانند بیماری قلبی خنثی می کنند.

در حقیقت، نشان داده شده است که نوشیدن آب کلم برگ باعث کاهش عوامل خطر بیماری قلبی از جمله کلسترول بد خون یا LDL می شود.

یک مطالعه در 32 مرد با سطح کلسترول بالا نشان داد که نوشیدن روزانه 5 اونس (150 میلی لیتر) آب کلم برگ به مدت 3 ماه باعث کاهش 10٪ کلسترول بد خون و افزایش 27٪ کلسترول خوب خون یا HDL می شود.

2. هویج

به دلیل طعم کمی شیرین و مشخصات مغذی چشمگیر، هویج گزینه ای مناسب برای آب گیری است. آن ها کم کالری و سرشار از ویتامین A، بیوتین و پتاسیم هستند.

علاوه بر این، آن ها مملو از کاروتنوئیدها هستند که رنگدانه های گیاهی بوده و به عنوان آنتی اکسیدان های قوی در بدن شما کار می کنند. کاروتنوئیدها شامل بتاکاروتن، لیکوپن، آلفا کاروتن و لوتئین هستند.

مطالعات نشان می دهد که یک رژیم غذایی غنی از کاروتنوئیدها ممکن است با خطر کمتری از بیماری های تخریب کننده چشم، بیماری های قلبی و انواع خاصی از سرطان از جمله سرطان پروستات مرتبط باشد.

شیرینی آب هویج به خوبی با سایر سبزیجات و میوه ها مانند مرکبات، زنجبیل و چغندر ترکیب می شود.

3. چغندر

چغندر علاوه بر رنگ زنده و عطر و طعم خاکی، تعداد زیادی فواید سلامتی به آب سبزیجات شما می بخشد. از نظر تغذیه، چغندرها مملو از منگنز، پتاسیم و فولات هستند.

آن ها همچنین دارای مقادیر زیادی نیترات، نوعی ترکیب طبیعی گیاهی با اثرات قدرتمند سلامتی هستند.

در واقع مطالعات نشان می دهد که آب چغندر غنی از نیترات ممکن است فشار خون و همچنین عملکرد ورزشی و ذهنی را بهبود بخشد.

علاوه بر چغندر، برگ سبز آن ها – که به نام برگ چغندر شناخته می شود – بسیار مغذی است و یکی از سبزیجات مناسب برای آب گیری محسوب می شود.

4. کلم پیچ

کلم پیچ یکی از سبزیجات مغذی و خوشمزه است که به خوبی آب گرفته می شود. هر وعده کلم پر از ویتامین K و C است همراه با سایر عناصر ریز مغذی مانند فولات، منگنز و ویتامین B6.

همچنین به عنوان یک سبزی چلیپایی طبقه بندی می شود و با سایر سبزیجات مانند کلم بروکلی، کلم برگ، گل کلم و کلم بروکسل ارتباط نزدیک دارد.

مطالعات نشان می دهد که مصرف بیشتر سبزیجات چلیپایی با کاهش خطر ابتلا به دیابت، بیماری های قلبی و التهاب همراه است.

5. اسفناج

اسفناج یکی از سبزیجات برگی است که طعم ملایم و تازه ای به اسموتی ها و آب میوه ها می بخشد.

سرشار از ویتامین های A و C است و دوز بالای آنتی اکسیدان ها مانند کوئرستین، کامپرول و لوتئین را ارائه می کند. اسفناج همچنین سرشار از نیترات است که می تواند برای سلامتی قلب مفید باشد.

یک مطالعه در 27 نفر نشان داد که مصرف اسفناج به مدت 7 روز به طور قابل توجهی فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را کاهش می دهد. فشار خون بالا یک عامل اصلی خطر برای بیماری های قلبی است.

علاوه بر این برخی تحقیقات نشان می دهد که آب اسفناج دارای فعالیت ضد اسیدی قابل توجهی است و آن را برای کسانی که دچار رفلاکس معده هستند، انتخابی عاقلانه می کند.

6. کلم بروکلی

کلم بروکلی یک سبزی چلیپایی است که با مزایای مختلف سلامتی همراه است. به طور خاص، این یک منبع عالی از عناصر کم مصرف مغذی مانند پتاسیم و ویتامین های A ،B6 و C است.

این ماده همچنین حاوی کامپفرول است، یک ترکیب قدرتمند که در مطالعات لوله آزمایش نشان داده شده است که رادیکال های آزاد بیماریزا را خنثی می کند، التهاب را کاهش می دهد و رشد سلول های سرطانی را متوقف می کند.

علاوه بر این، یک مطالعه اخیر در 960 نفر نشان داد که خوردن یک وعده در روز از سبزیجات سبز غنی از کامپرول و سایر آنتی اکسیدان ها ممکن است کاهش عملکرد ذهنی مربوط به افزایش سن را کاهش دهد.

سر و ساقه های کلم بروکلی را آب بگیرید تا مواد مغذی را به آب سبزیجات خود اضافه کنید.

7. جعفری

جعفری یکی از سبزیجات عالی برای آب گیری است. جعفری تازه به ویژه سرشار از ویتامین های A ،K و C است که همگی می توانند در بسیاری از مزایای آن برای سلامتی نقش داشته باشند.

در یک مطالعه، به رت ها عصاره جعفری داده شد که به طور قابل توجهی باعث کاهش قند خون و بهبود سطح آنتی اکسیدان خون در مقایسه با گروه کنترل شد.

مطالعه دیگری نشان داد که استفاده از عصاره جعفری به رت هایی که آسیب کبدی ناشی از دارو دارند باعث افزایش وضعیت آنتی اکسیدانی و حفظ عملکرد کبد می شود.

8. خیار

محتوای آب بالای خیار باعث می شود یک ماده افزودنی عالی برای آب سبزیجات شما باشد. آن ها همچنین کالری کمی دارند اما در عین حال سرشار از پتاسیم، منگنز و ویتامین های K و C هستند.

افزودن خیار به رژیم غذایی می تواند به هیدراته ماندن بدن کمک کند که برای سلامت دستگاه گوارش، عملکرد کلیه، مدیریت وزن و عملکرد بدنی بسیار مهم است.

علاوه بر این، تحقیقات لوله آزمایش نشان می دهد که عصاره خیار ممکن است به کاهش التهاب در سلول های پوست کمک کند. این باعث می شود آب خیار پس از روزهایی که در آفتاب سپری می کنید، به گزینه ای عالی تبدیل شود.

9. سوئیس چارد

سوئیس چارد یکی از انواع سبزیجات برگی است که مملو از ویتامین ها و مواد معدنی می باشد.

در واقع، هر وعده حاوی مقدار زیادی ویتامین A و C است که از مواد مغذی و آنتی اکسیدان های مهم هستند با آسیب سلول در بدن مبارزه می کنند.

برخی تحقیقات حیوانی نشان می دهد که سوئیس چارد ممکن است به ویژه برای مبتلایان به دیابت مفید باشد.

در یک مطالعه 45 روزه، تغذیه با عصاره سوئیس چارد به رت های دارای قند خون بالا با افزایش وضعیت آنتی اکسیدان و تغییر فعالیت آنزیم هایی که انسولین، هورمون تنظیم کننده قند خون را کنترل می کنند، سطح بالای قند خون را کاهش می دهد.

می توانید سوئیس چارد را تقریبا به همه ی آب سبزیجات اضافه کنید.

10. علف گندم

خواص علف گندم که اغلب یکی از محبوب ترین سبزیجات برای آب گیری محسوب می شود، توسط تحقیقات متعدد علمی ثابت شده است. علف گندم یک سبزی فوق العاده مغذی است و مقدار قابل توجهی آهن، فسفر، منیزیم و مس را به همراه 17 اسید آمینه مختلف – عناصر سازنده پروتئین تامین می کند.

همچنین حاوی کلروفیل، یک رنگدانه گیاهی طبیعی با خواص ضد التهابی و مبارزه با سرطان است.

علاوه بر این، یک مطالعه در 59 زن نشان داد که مکمل پودر گندم به مدت 10 هفته به طور قابل توجهی سطح تری گلیسیرید و کلسترول را کاهش می دهد و سلامت قلب را بهبود می بخشد.

آب گندم را می توان به تنهایی یا در ترکیب با آب سبزیجات دیگر مصرف کرد.

11. کرفس

آب کرفس علاوه بر مقدار زیادی آب حاوی مقدار زیادی ویتامین A ،K و C و همچنین آنتی اکسیدان هایی مانند کامپفرول، اسید کافئیک و اسید فرولیک می باشد.

تحقیقات حیوانی و آزمایشگاهی نشان داده است که عصاره کرفس با کاهش فشار خون، تری گلیسیرید و سطح کلسترول ممکن است سلامت قلب را بهبود بخشد.

یک مطالعه حیوانی همچنین نشان داد که برخی ترکیبات موجود در کرفس دارای خواص ضد التهابی قدرتمندی هستند که ممکن است بدن را در برابر بیماری های مزمن محافظت کنند.

بسیاری از مردم دوست دارند آب کرفس را به تنهایی بنوشند اما می توان آن را با آب لیمو ترش، سیب، زنجبیل و سبزیجات برگی برای یک نوشیدنی خوش طعم ترکیب کرد.

12. گوجه فرنگی

گوجه فرنگی یکی از بهترین سبزیجات برای آب گیری محسوب می شود. آن ها نه تنها کالری کمی دارند بلکه سرشار از مواد مغذی ضروری مانند ویتامین C، پتاسیم و فولات هستند.

گوجه فرنگی همچنین غنی از لیکوپن است، ترکیبی که با خطر کمتری از سرطان پروستات، حمله قلبی و سکته مغزی مرتبط است.

همچنین نشان داده شده است که نوشیدن آب گوجه فرنگی باعث کاهش التهاب، افزایش متابولیسم و ​​بهبود باروری مردان می شود.

علاوه بر این، آب گوجه فرنگی ممکن است التهاب همراه با ورزش را کاهش دهد و این یک انتخاب هوشمندانه برای ورزشکاران است.

گوجه فرنگی ها را با کرفس، خیار و جعفری ترکیب کرده تا یک آب سبزیجات سالم تهیه کنید.

خلاصه

شما می توانید طیف گسترده ای از سبزیجات را آب بگیرید، هر کدام مجموعه منحصر به فردی از مواد مغذی و فواید سلامتی را فراهم می کنند.

سعی کنید سبزیجات موجود در لیست بالا را با هم مخلوط کرده تا ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های مختلف را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

شما همچنین می توانید این سبزیجات را با میوه ها ترکیب کنید تا طعم و مزایای سلامتی آن ها بیشتر شود.

همچنین بخوانید : بهترین سبزیجات سبز برای سلامتی

منبع : healthline