خواص روغن شمعدانی برای سلامتی بدن چیست؟

خواص روغن شمعدانی
خواص روغن شمعدانی

روغن ضروری شمعدانی (به انگلیسی : Geranium Essential Oil) از تقطیر با بخار برگ های شمعدانی عطری – یک گونه گیاهی بومی آفریقای جنوبی به دست می آید. طبق فرهنگ عامه از آن برای طیف گسترده ای از بیماری ها استفاده می شود.

روغن شمعدانی در بسیاری از مناطق از جمله اروپا و آسیا کشت می شود. انواع و گونه های زیادی از گل صورتی با رایحه تازه و گلی وجود دارد. هر گونه از نظر بو متفاوت است اما از نظر ترکیب، فواید و موارد استفاده تقریبا یکسان هستند.

روغن شمعدانی به طور گسترده ای به عنوان یک عنصر در عطر و لوازم آرایشی استفاده می شود. این روغن همچنین در رایحه درمانی برای درمان تعدادی از بیماری ها استفاده می شود. در آروماتراپی روغن‌ های ضروری با استفاده از دیفیوزر استنشاق می‌ شوند یا با روغن‌ های حامل رقیق می‌ شوند و برای اثرات تسکین‌ دهنده روی پوست استفاده می‌ شوند.

محققان فواید روغن شمعدانی را در چندین مطالعه انسانی و حیوانی بررسی کرده اند. همچنین شواهد حکایتی در مورد مزایای آن وجود دارد. تصور می شود که روغن شمعدانی دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد باکتری، ضد التهابی، ضد میکروبی و قابض باشد.

در ادامه این مقاله با خواص دارویی و درمانی روغن ضروری شمعدانی برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات و روش های استفاده از آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای روغن شمعدانی برای سلامتی بدن

1. آکنه، درماتیت و بیماری های التهابی پوست را درمان می کند

بررسی های سال 2017 در مورد روغن ضروری شمعدانی نشان داد که خواص ضد باکتریایی، ضد میکروبی و ضد عفونی کننده آن باعث می شود که در کاهش جوش های ناشی آکنه، تحریک پوست و عفونت های پوستی در صورت استفاده موضعی مفید باشد.

خواص ضد التهابی روغن ضروری شمعدانی همچنین آن را برای تعدادی از شرایط التهابی از جمله مواردی که روی پوست تاثیر می گذارد، مفید می کند.

یک مطالعه نشان داد که روغن ضروری شمعدانی به عنوان یک داروی ضد التهابی بالقوه با عوارض جانبی کم، نویدبخش است.

2. ادم را درمان می کند

یک مطالعه حیوانی نشان داد که خواص ضد التهابی روغن ضروری شمعدانی ممکن است آن را برای ورم پا ناشی از ادم مفید کند.

شواهد حکایتی نشان می دهد که افزودن روغن ضروری شمعدانی به آب حمام ممکن است راه خوبی برای درمان این بیماری باشد. تحقیقات بیشتری برای بررسی اثرات روغن ضروری شمعدانی بر ادم مورد نیاز است.

3. وستیبولیت بینی را درمان می کند

وستیبولیت بینی یک وضعیت ناراحت کننده است که با درمان دارویی سرطان همراه است.

یک مطالعه مشاهده‌ ای کوچک و شواهد حکایتی نشان می‌ دهد که روغن شمعدانی ممکن است علائم بینی ناشی از این بیماری مانند خونریزی، دلمه، درد، خشکی و زخم‌ ها را کاهش دهد.

برای این مطالعه روغن شمعدانی با روغن کنجد مخلوط شد و به عنوان اسپری بینی در زنانی که تحت شیمی درمانی برای سرطان سینه قرار می گرفتند استفاده شد.

4. عفونت را درمان می کند

مطالعات متعدد نشان می دهد که روغن شمعدانی ممکن است با عفونت های باکتریایی مقابله کند. روغن شمعدانی دارای خواص ضد میکروبی و ضد باکتریایی است که آن را در برابر سویه های متعدد باکتری موثر می کند.

یک مطالعه نشان داد که روغن شمعدانی تقریبا به اندازه آموکسی سیلین در مبارزه با سویه های باکتریایی مانند استافیلوکوکوس اورئوس موثر است.

همان مطالعه نشان داد که در مبارزه با لیستریا مونوسیتوژنز – یک سویه باکتریایی متفاوت – موثر نیست.

5. بیماری های نورودژنراتیو را درمان می کند

برخی بیماری‌ های تخریب‌ کننده عصبی مانند بیماری آلزایمر، مولتیپل اسکلروزیس، بیماری پارکینسون و اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) با درجات مختلفی از التهاب عصبی مرتبط هستند.

یک مطالعه نشان داد که غلظت بالای سیترونلول، یکی از اجزای روغن شمعدانی، تولید اکسید نیتریک را مهار می کند و التهاب و مرگ سلولی را در مغز کاهش می دهد.

به گفته محققان روغن شمعدانی ممکن است برای افراد مبتلا به بیماری های عصبی از جمله التهاب عصبی فواید داشته باشد.

6. برای بهبود علائم یائسگی مفید است

یک مطالعه نشان داد که رایحه درمانی با روغن شمعدانی در تحریک ترشح استروژن مفید است.

محققان این نظریه را مطرح کردند که روغن شمعدانی ممکن است برای زنانی که کاهش استروژن و علائم ناشی از یائسگی و پیش یائسگی را تجربه می‌ کنند ارزشمند باشد.

7. استرس، اضطراب و افسردگی را درمان می کند

آروماتراپی حتی در بیمارستان ها روز به روز در حال تبدیل شدن به جریان اصلی است. یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده بر روی زنان در حال زایمان برای اولین بار نشان داد که روغن شمعدانی استنشاقی اثر آرام بخشی دارد و می تواند اضطراب مرتبط با زایمان در مرحله اول را کاهش دهد.

شواهد حکایتی همچنین حاکی از آن است که روغن شمعدانی ممکن است باعث آرامش شود و خلق و خوی افسردگی را کاهش دهد. یک مطالعه حیوانی بر روی موش ها، اثرات آرام بخش و ضد افسردگی سویه اسانس شمعدانی را تجزیه و تحلیل کرد و دریافت که برای کاهش استرس موثر است.

8. درد زونا را کاهش می دهد

زونا اغلب منجر به نورالژی پس از هرپس می شود، یک وضعیت بسیار دردناک که بر رشته های عصبی و پوستی که در امتداد یک عصب قرار دارند تاثیر می گذارد.

یک مطالعه نشان داد که کاربرد موضعی روغن شمعدانی به طور قابل توجهی درد نورالژی پس از هرپس را در عرض چند دقیقه کاهش داد. این اثرات موقتی بودند و در صورت لزوم نیاز به استفاده مجدد داشتند.

9. آلرژی را درمان می کند

طبق یک مطالعه مقدماتی محتوای سیترونلول روغن شمعدانی باعث می شود که به طور بالقوه برای کاهش واکنش های آلرژیک موثر باشد. با این حال مطالعه بیشتر مورد نیاز است.

شواهد حکایتی نشان می دهد که استفاده موضعی ممکن است خارش ناشی از واکنش های آلرژیک را کاهش دهد. این به دلیل اثر ضد التهابی این اسانس است.

10. به درمان زخم ها کمک می کند

شواهد حکایتی نشان می دهد که روغن شمعدانی ممکن است برای جلوگیری از خونریزی زخم های جزئی مفید باشد. ممکن است این کار را با تسریع انعقاد و با ایجاد انقباض عروق خونی انجام دهد. خواص ضد باکتری و ضد عفونی کننده آن نیز برای بهبودی مفید هستند.

11. از دیابت پیشگیری می کند

روغن شمعدانی مدت هاست که در تونس به عنوان یک درمان عامیانه برای کاهش قند خون استفاده می شود.

یک مطالعه بر روی حیوانات نشان داد که مصرف روزانه خوراکی به طور قابل توجهی سطح گلوکز را در موش‌ ها کاهش می‌ دهد. محققان پیشنهاد کردند که روغن شمعدانی ممکن است برای کاهش قند خون بالا در افراد مبتلا به دیابت مفید باشد اما همچنین نشان دادند که مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

انسان نباید روغن شمعدانی مصرف کند. تحقیقات بر روی انسان هنوز مورد نیاز است اما آروماتراپی اضافه شده به دیفیوزر یا استفاده موضعی ممکن است همان اثر را داشته باشد.

روش های استفاده از روغن شمعدانی

توجه : در منابع معتبر توصیه شده است که پیش از استفاده از روغن شمعدانی بر روی پوست صورت و نواحی حساس بدن، ابتدا مقدار کمی از آن را بر روی پوست بازو مالیده و پس از 20 دقیقه بشویید.
چنانچه پس از گذشت حداقل 24 الی 48 ساعت پوست شما واکنش آلرژیک نشان نداد، می توانید آن را بر روی سایر نقاط بدن نیز استفاده کنید.

روغن شمعدانی را می توان با روغن حامل مانند روغن کنجد رقیق کرد و به صورت موضعی روی پوست استفاده کرد. شما می توانید از آن به عنوان یک درمان برای آکنه یا خارش پوست یا به عنوان روغن ماساژ استفاده کنید.

هنگام رقیق کردن روغن های ضروری با روغن حامل رعایت دستورالعمل های رقت مهم است. برای بزرگسالان با مخلوط کردن 15 قطره روغن ضروری در هر 6 قاشق چای خوری روغن حامل شروع کنید. این برابر با رقت 2.5 درصدی خواهد بود. برای کودکان 3 تا 6 قطره در هر 6 قاشق چای خوری روغن حامل مقدار مطمئنی است.

به عنوان یک درمان آروماتراپی می‌ توانید روغن شمعدانی را روی حوله‌ های کاغذی یا پارچه‌ ای بمالید. همچنین می توانید آن را در یک دیفیوزر اتاق قرار دهید تا فضای بزرگی را معطر کنید. همچنین پخش‌ کننده‌ هایی برای استفاده شخصی مانند استیک‌ های استنشاقی عطر وجود دارد که می‌ توانید آن‌ ها را با روغن پر کنید و در حین حرکت نفس بکشید.

روغن های ضروری را هرگز نباید قورت داد.

عوارض و مضرات روغن شمعدانی

زمانی که روغن شمعدانی به درستی استفاده شود، استفاده از آن برای اکثر مردم بی خطر است. برخی از افراد ممکن است هنگام استفاده از آن بر روی پوست دچار بثورات یا احساس سوزش شوند. هرگز از روغن ضروری روی پوست استفاده نکنید مگر اینکه با روغن حامل رقیق شده باشد.

گاهی اوقات مقدار کمی روغن شمعدانی به محصولات پخته شده اضافه می شود و خوردن مقادیر کمی خوب است. اثرات مصرف مقادیر زیاد روغن شمعدانی مشخص نیست.

طرز تهیه روغن شمعدانی در خانه

اگر چند هفته فرصت دارید می توانید روغن شمعدانی را در خانه درست کنید :

  • حدود 340  میلیگرم  برگ های شمعدانی را از روی گیاه جدا کنید
  • یک ظرف شیشه‌ ای کوچک و شفاف را تا نیمه با روغن زیتون یا کنجد پر کنید و برگ‌ ها را در آن فرو ببرید و روی آن‌ ها را کاملا بپوشانید
  • درب شیشه را محکم ببندید و به مدت یک هفته روی طاقچه آفتابگیر قرار دهید
  • روغن را از طریق یک پارچه در یک ظرف شیشه ای متفاوت صاف کنید
  • مقدار بیشتری از برگ های شمعدانی تازه را به روغن اضافه کنید
  • درب شیشه جدید را ببندید و دوباره آن را به مدت یک هفته روی طاقچه آفتابگیر بگذارید
  • این مراحل را هر هفته به مدت سه هفته دیگر (در مجموع پنج هفته) ادامه دهید
  • روغن را در یک بطری بریزید که می توان آن را محکم در بسته نگه داشت. آن را در جای خشک و خنک نگهداری کنید و ظرف یک سال استفاده کنید

جایگزین های روغن شمعدانی

روغن های ضروری زیادی وجود دارند که حاوی فواید سلامتی هستند و می توانید بر اساس شرایط خاصی که می خواهید درمان کنید، آن ها را امتحان کنید.

برخی از روغن های ضروری که ممکن است بخواهید امتحان کنید عبارتند از :

  • روغن اسطوخودوس برای افسردگی، اضطراب، آکنه و تحریک پوست
  • روغن بابونه برای درد عضلات، درد و تورم
  • روغن نعناع یا مریم گلی برای تسکین علائم یائسگی

خلاصه

روغن شمعدانی قرن هاست که برای درمان بیماری ها استفاده می شود. داده های علمی وجود دارد که نشان می دهد ممکن است برای تعدادی از بیماری ها مانند اضطراب، افسردگی، عفونت و مدیریت درد مفید باشد. تصور می شود که دارای خواص ضد باکتری، آنتی اکسیدانی و ضد التهابی باشد.

همیشه قبل از استفاده از روغن های ضروری با پزشک مشورت کنید و روغن های ضروری را جایگزین درمان تجویز شده نکنید.

همچنین بخوانید : خواص روغن میخک

منبع : healthline