8 خاصیت شگفت انگیز کدو تنبل برای سلامتی بدن

خواص کدو تنبل
خواص کدو تنبل

کدو تنبل (به انگلیسی : Pumpkin) نوعی کدوی زمستانی از خانواده کدوییان است.

این نوع کدو بومی آمریکای شمالی است و برای روز شکرگزاری و هالووین محبوب است.

در حالی که کدو معمولا به عنوان یک سبزی تلقی می شود اما از نظر علمی یک میوه است زیرا حاوی دانه می باشد. با این وجود گفته می شود که از نظر تغذیه ای بیشتر شبیه سبزیجات است تا میوه ها.

کدو علاوه بر طعم خوشمزه اش، مغذی است و با بسیاری از فواید سلامتی مرتبط است.

در ادامه این مقاله با فواید کدو تنبل برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات و نحوه مصرف آن در رژیم غذایی بیشتر آشنا خواهید شد. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای کدو تنبل برای سلامتی بدن

1. بسیار مغذی است

یک فنجان کدو تنبل پخته شده (245 گرم) حاوی مواد مغذی زیر است :

  • کالری : 49
  • چربی : 0.2 گرم
  • پروتئین : 2 گرم
  • کربوهیدرات : 12 گرم
  • فیبر : 3 گرم
  • ویتامین A : حدود 245 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • ویتامین C : حدود 19 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • پتاسیم : 16 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • مس : 11 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • منگنز : 11 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • ویتامین B2 : حدود 11 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • ویتامین E : حدود 10 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • آهن : 8 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • مقادیر کمی منیزیم، فسفر، روی، فولات و چندین ویتامین B

کدو علاوه بر این که سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است نسبتا کم کالری می باشد زیرا 94 درصد آب دارد.

همچنین دارای مقدار زیادی بتاکاروتن است یک کاروتنوئید که بدن شما آن را به ویتامین A تبدیل می کند.

علاوه بر این تخمه کدو تنبل مغذی و دارای مزایای بیشماری برای سلامتی است.

2. ممکن است خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش دهد

رادیکال های آزاد مولکول هایی هستند که توسط فرآیند متابولیک بدن شما تولید می شوند. اگرچه بسیار ناپایدار هستند اما نقش های مفیدی مانند از بین بردن باکتری های مضر دارند.

با این حال رادیکال های آزاد بیش از حد در بدن شما حالتی به نام استرس اکسیداتیو ایجاد می کنند که با بیماری های مزمن از جمله بیماری های قلبی و سرطان ارتباط دارد.

کدو تنبل حاوی آنتی اکسیدان هایی مانند آلفا کاروتن، بتا کاروتن و بتا کریپتوکسانتین است. اینها می توانند رادیکال های آزاد را خنثی کرده و از آسیب رساندن به سلول های شما جلوگیری کنند.

مطالعات آزمایشگاهی و حیوانات نشان داده است که این آنتی اکسیدان ها از پوست در برابر آسیب نور خورشید محافظت می کنند و خطر ابتلا به سرطان، بیماری های چشمی و سایر شرایط را کاهش می دهند.

با این حال به خاطر داشته باشید که تحقیقات بیشتر مبتنی بر انسان برای ارائه توصیه های بهداشتی مورد نیاز است.

3. ممکن است ایمنی بدن را افزایش دهد

کدو تنبل سرشار از مواد مغذی است که می تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند.

کدو تنبل حاوی مقدار زیادی بتاکاروتن است که بدن شما آن را به ویتامین A تبدیل می کند.

مطالعات نشان می دهد که ویتامین A می تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کرده و با عفونت ها مبارزه کند. افراد مبتلا به کمبود ویتامین A می توانند سیستم ایمنی ضعیف تری داشته باشند.

کدو تنبل همچنین دارای مقدار زیادی ویتامین C است که تولید گلبول های سفید خون را افزایش می دهد، به سلول های ایمنی کمک می کند تا موثرتر کار کنند و زخم ها را سریع تر ترمیم کنند.

به غیر از دو ویتامین ذکر شده در بالا کدو همچنین منبع خوبی از ویتامین E، آهن و فولات است – که همه آن ها به تقویت سیستم ایمنی بدن نیز کمک می کنند.

4. ممکن است به تقویت بینایی کمک کند

کاهش بینایی با افزایش بسیار رایج است.

خوشبختانه خوردن مواد مغذی مناسب می تواند خطر از دست دادن بینایی را کاهش دهد. کدو تنبل سرشار از مواد مغذی است که با تقویت بینایی ارتباط دارد.

به عنوان مثال محتوای بتاکاروتن موجود در آن ویتامین A مورد نیاز بدن را تامین می کند. تحقیقات نشان می دهد که کمبود ویتامین A یک علت بسیار شایع نابینایی است.

در تجزیه و تحلیل 22 مطالعه، دانشمندان دریافتند افرادی که از بتاکاروتن بیشتری استفاده می کنند خطر ابتلا به آب مروارید که یک علت شایع نابینایی است به میزان قابل توجهی در آن ها کمتر است.

کدو تنبل همچنین یکی از بهترین منابع لوتئین و زآگزانتین است، دو ترکیب که با خطرات کمتر ناشی از دژنراسیون ماکولا (AMD) و آب مروارید مرتبط است.

علاوه بر این حاوی مقادیر خوبی از ویتامین C و E است که به عنوان آنتی اکسیدان عمل کرده و ممکن است از آسیب رادیکال های آزاد به سلول های چشم جلوگیری کنند.

5. ممکن است باعث کاهش وزن شود

کدو تنبل یک ماده غذایی غنی از مواد مغذی محسوب می شود.

این بدان معناست که با وجود مواد مغذی بالا، کالری بسیار کمی دارد.

در واقع کدو تنبل کمتر از 50 کالری در هر فنجان (245 گرم) و 94 درصد آب دارد.

به زبان ساده کدو تنبل یک غذای مفید برای کاهش وزن است زیرا می توانید بیشتر از سایر منابع کربوهیدرات – مانند برنج و سیب زمینی – از آن استفاده کنید اما کالری کمتری دریافت کنید.

علاوه بر این کدو منبع خوبی از فیبر است که می تواند به کاهش اشتها کمک کند.

6. محتوای آنتی اکسیدان ممکن است خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد

سرطان یک بیماری جدی است که در آن سلول ها به طور غیر طبیعی رشد می کنند.

سلول های سرطانی رادیکال های آزاد تولید می کنند تا به سرعت در آن ها تکثیر شوند.

کدو تنبل سرشار از کاروتنوئیدهاست، ترکیباتی که می توانند به عنوان آنتی اکسیدان عمل کنند. این به آن ها اجازه می دهد تا سلول های سرطانی را که از رادیکال های آزاد به عنوان محافظ استفاده می کنند از بین ببرند.

به عنوان مثال تجزیه و تحلیل 13 مطالعه نشان داد افرادی که از آلفا کاروتن و بتاکاروتن بیشتری استفاده می کنند، خطر ابتلا به سرطان معده را به میزان قابل توجهی کاهش می دهند.

به طور مشابه بسیاری از مطالعات انسانی دیگر نشان داده است افرادی که از کاروتنوئیدها بیشتر استفاده می کنند خطر ابتلا به سرطان گلو، لوزالمعده، سینه و سایر سرطان ها در آن ها کمتر است.

با این حال دانشمندان مطمئن نیستند که خود کاروتنوئیدها یا عوامل دیگر – مانند عادات زندگی افرادی که رژیم های سرشار از کاروتنوئید مصرف می کنند – مسئول این خطرات کاهش یافته باشند.

7. ممکن است برای سلامت قلب مفید باشد

کدو تنبل حاوی انواع مواد مغذی است که می توانند سلامت قلب شما را بهبود بخشند.

کدو تنبل سرشار از پتاسیم، ویتامین C و فیبر است که با سلامت قلب ارتباط دارد.

به عنوان مثال مطالعات نشان داده است افرادی که از پتاسیم بیشتری استفاده می کنند، فشار خون پایین تری دارند و خطر سکته مغزی را کاهش می دهند – دو عامل خطر برای بیماری های قلبی.

کدو تنبل سرشار از آنتی اکسیدان است که ممکن است کلسترول LDL را از اکسید شدن محافظت کند. وقتی ذرات کلسترول LDL اکسید می شوند، می توانند در امتداد دیواره رگ های خونی جمع شوند که می تواند عروق شما را محدود کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهد.

8. حاوی ترکیباتی است که باعث سلامت پوست می شود

کدو تنبل سرشار از مواد مغذی است که برای پوست شما عالی است.

کدو تنبل سرشار از کاروتنوئیدهایی مانند بتاکاروتن است که بدن شما آن را به ویتامین A تبدیل می کند.

در واقع یک فنجان (245 گرم) کدو تنبل پخته شده 245 درصد مقدار مورد نیاز روزانه ویتامین A را تامین می کند.

مطالعات نشان می دهد که کاروتنوئیدهایی مانند بتاکاروتن می توانند به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی عمل کنند.

کاروتنوئیدها پس از خوردن به اندام های مختلف از جمله پوست شما منتقل می شوند. در اینجا آن ها به محافظت از سلول های پوست در برابر آسیب ناشی از اشعه های مضر UV کمک می کنند.

کدو تنبل سرشار از ویتامین C است که برای سلامت پوست ضروری است. بدن شما به این ویتامین برای ساخت کلاژن نیاز دارد، پروتئینی که پوست شما را قوی و سالم نگه می دارد.

علاوه بر این کدو تنبل حاوی لوتئین، زآگزانتین، ویتامین E و بسیاری آنتی اکسیدان های دیگر است که نشان داده شده است که دفاع بدن شما را در برابر اشعه ماورا بنفش تقویت می کند.

روش های استفاده از کدو تنبل در رژیم غذایی

کدو تنبل خوشمزه و همه کاره است و به راحتی می توانید آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

عطر و طعم شیرین دلپذیرش آن را به یک ماده محبوب در غذاهایی مانند کاسترد، پای و پنکیک تبدیل کرده است. با این حال در غذاهای خوش طعم مانند سبزیجات پخته شده در فر، سوپ و پاستا به همان خوبی عمل می کند.

کدو تنبل دارای پوست بسیار سفتی است بنابراین برای برش نیاز به کمی تلاش دارد. پس از برش دانه ها و هر قسمت نخی را بردارید سپس کدو را به صورت حلقه ای خرد کنید.

دانه ها همچنین خوراکی و مملو از مواد مغذی هستند که مزایای بسیاری را ارائه می دهند. به عنوان مثال تخمه کدو تنبل ممکن است سلامت مثانه و قلب را بهبود بخشد.

کدو تنبل به صورت کنسرو شده موجود است. هنگام خرید کنسرو حتما برچسب را با دقت بخوانید زیرا همه محصولات 100٪ کدو تنبل نخواهند بود و شما ممکن است بخواهید از مواد افزودنی به ویژه شکر اجتناب کنید.

ساده ترین راه خوردن کدو تنبل این است که آن را با نمک و فلفل بپزید و در فر تفت دهید. بسیاری از مردم از تهیه سوپ کدو به خصوص در زمستان لذت می برند.

عوارض و مضرات کدو تنبل

کدو تنبل بسیار سالم است و برای اکثر افراد بی خطر تلقی می شود.

با این حال برخی از افراد ممکن است پس از خوردن کدو تنبل دچار حساسیت شوند.

همچنین به عنوان دیورتیک خفیف در نظر گرفته می شود به این معنی که خوردن کدو تنبل ممکن است باعث واکنش شود و مقدار آب و نمک بدن شما را از طریق ادرار دفع کند.

این اثر ممکن است به افرادی که از داروهای خاصی مانند لیتیوم استفاده می کنند آسیب برساند. دیورتیک ها می توانند توانایی بدن شما در حذف لیتیوم را مختل کرده و عوارض جانبی جدی ایجاد کنند.

خلاصه

کدو تنبل غنی از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها و فوق العاده سالم است.

علاوه بر این محتوای کم کالری آن را به یک غذای مناسب برای کاهش وزن تبدیل کرده است.

مواد مغذی و آنتی اکسیدان های آن ممکن است سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کرده، از بینایی شما محافظت کند، خطر ابتلا به برخی سرطان ها را کاهش داده و سلامت قلب و پوست را افزایش دهد.

کدو تنبل بسیار متنوع است و به راحتی می توانید آن را در غذاهای شیرین و خوشمزه به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

سعی کنید کدو تنبل را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا از مزایای آن برای سلامتی استفاده کنید.

منبع : healthline