جوش سر سیاه چیست؟

جوش سر سیاه چیست؟
جوش سر سیاه چیست؟

جوش های سر سیاه (به انگلیسی : Blackheads) برآمدگی های کوچکی هستند که به دلیل مسدود شدن فولیکول های مو روی پوست ظاهر می شوند. این برجستگی ها را جوش های سر سیاه می نامند زیرا سطح آن تیره یا سیاه به نظر می رسد. جوش های سرسیاه معمولا با محصولات ضد آکنه بدون نسخه قابل درمان هستند.

جوش‌ های سر سیاه نوعی آکنه خفیف هستند که معمولا روی صورت ایجاد می‌ شوند اما می‌ توانند در قسمت‌ های دیگر بدن مانند کمر، قفسه سینه، گردن، بازوها و شانه ها هم ایجاد شوند.

به گفته آکادمی پوست آمریکا آکنه تقریبا 50 میلیون آمریکایی را تحت تاثیر قرار می دهد و شایع ترین اختلال پوستی در ایالات متحده است.

در ادامه قصد داریم درباره جوش های سر سیاه و علل، علائم و روش های درمان آن صحبت کنیم. با سومیتا همراه باشید؛

علل ایجاد جوش های سر سیاه

جوش‌ های سر سیاه زمانی ایجاد می‌ شوند که در دهانه فولیکول‌ های مو در پوست شما گرفتگی یا پلاگ ایجاد شود. هر فولیکول حاوی یک مو و یک غده چربی است که روغن تولید می کند. این روغن که سبوم نام دارد به نرمی پوست شما کمک می کند.

سلول ها و روغن های مرده پوست در دهانه فولیکول پوست جمع می شوند و برآمدگی به نام کومدو را ایجاد می کنند. اگر پوست روی برجستگی بسته بماند، برجستگی جوش سر سفید نامیده می شود. هنگامی که پوست روی برآمدگی باز می شود قرار گرفتن در معرض هوا باعث می شود که سیاه به نظر برسد و یک جوش سر سیاه تشکیل شود.

برخی از عوامل می توانند شانس ابتلا به آکنه و جوش های سر سیاه را افزایش دهند از جمله :

  • تولید بیش از حد روغن بدن
  • تجمع باکتری پروپیونی باکتریوم آکنه روی پوست
  • تحریک فولیکول های مو زمانی که سلول های مرده پوست به طور منظم ریزش نمی کنند
  • تغییرات هورمونی که باعث افزایش تولید روغن در سال های نوجوانی، در طول قاعدگی یا هنگام مصرف قرص های ضد بارداری می شود
  • مصرف برخی داروها مانند کورتیکواستروئیدها، لیتیوم یا آندروژن ها

برخی از مردم بر این باورند که آنچه می خورید یا می نوشید می تواند روی آکنه تاثیر بگذارد. محصولات لبنی و غذاهایی که سطح قند خون را افزایش می دهند مانند کربوهیدرات ها، ممکن است در ایجاد آکنه نقش داشته باشند، اما محققان هنوز متقاعد نشده اند که ارتباط قوی بین این دو وجود دارد.

علائم جوش سر سیاه

به دلیل رنگ تیره، جوش های سر سیاه به راحتی روی پوست دیده می شوند. آن ها کمی برآمده هستند اگرچه دردناک نیستند زیرا مانند جوش ها ملتهب نیستند. جوش ها زمانی ایجاد می شوند که باکتری ها به انسداد فولیکول مو حمله کرده و باعث قرمزی و التهاب می شوند.

درمان جوش های سر سیاه

1. درمان های بدون نسخه (OTC)

بسیاری از داروهای ضد آکنه در داروخانه ها در دسترس هستند. این داروها به صورت کرم، ژل و پد موجود هستند و مستقیما روی پوست شما قرار می گیرند. این داروها حاوی موادی مانند سالیسیلیک اسید، بنزوئیل پراکسید و رزورسینول هستند. آن ها با از بین بردن باکتری ها، خشک کردن چربی اضافی و وادار کردن پوست به ریختن سلول های مرده ی پوست عمل می کنند.

2. داروهای تجویزی

اگر درمان های بدون نسخه آکنه شما را درمان نکرد، پزشک ممکن است به شما پیشنهاد کند که از داروهای تجویزی قوی تری استفاده کنید.

داروهایی که حاوی ویتامین A هستند از تشکیل پلاک‌ ها در فولیکول‌ های مو جلوگیری می‌ کنند و باعث چرخش سریع‌ تر سلول‌ های پوست می‌ شوند. این داروها مستقیما روی پوست شما اعمال می شوند و می توانند شامل ترتینوئین، تازاروتن یا آداپالن باشند.

پزشک شما همچنین ممکن است نوع دیگری از داروهای موضعی حاوی بنزوئیل پراکسید و آنتی بیوتیک ها را تجویز کند. اگر علاوه بر جوش های سر سیاه، جوش یا جوش کیستی هم دارید این نوع داروها ممکن است بسیار مفید باشند.

3. حذف دستی

متخصصین پوست یا متخصصان مراقبت از پوست آموزش دیده از ابزار خاصی به نام استخراج کننده برای برداشتن گرفتگی ایجاد کننده جوش سر سیاه استفاده می کنند. پس از ایجاد یک سوراخ کوچک، پزشک با استخراج کننده فشار وارد می کند تا گرفتگی را از بین ببرد.

4. میکرودرم ابریژن

در طول میکرودرم ابریژن، پزشک یا متخصص مراقبت از پوست از ابزار خاصی استفاده می‌ کند که حاوی سطحی ناهموار است تا لایه‌ های بالایی پوست شما را سمباده بزند. سمباده زدن پوست، گرفتگی هایی را که باعث ایجاد جوش های سرسیاه می شوند، از بین می برد.

5. لایه برداری شیمیایی

لایه برداری شیمیایی همچنین گرفتگی ها را از بین می برد و سلول های مرده پوست را که به ایجاد جوش های سر سیاه کمک می کنند، از بین می برد.

در طول لایه برداری یک محلول شیمیایی قوی روی پوست اعمال می شود. با گذشت زمان لایه های بالایی پوست کنده می شوند و پوست صاف تری در زیر آن نمایان می شود. لایه برداری ملایم بدون نسخه در دسترس است در حالی که لایه برداری قوی تر توسط متخصصان پوست یا سایر متخصصان مراقبت از پوست انجام می شود.

6. لیزر و نور درمانی

لیزر و نور درمانی از پرتوهای ریز نور شدید برای کاهش تولید روغن یا کشتن باکتری ها استفاده می کنند. هم لیزر و هم پرتوهای نور به زیر سطح پوست می رسند تا جوش های سرسیاه و آکنه را بدون آسیب رساندن به لایه های بالایی پوست درمان کنند.

جلوگیری از جوش های سر سیاه

1. صورت را مرتب بشویید

هنگام بیدار شدن از خواب و قبل از خواب صورت خود را بشویید تا تجمع چربی از بین برود. شستشوی بیش از دو بار در روز می تواند پوست شما را تحریک و آکنه شما را بدتر کند. از یک پاک کننده ملایم استفاده کنید که پوست شما را قرمز یا تحریک نکند. برخی از محصولات پاک کننده آکنه دارای ترکیبات ضد باکتریایی هستند که باکتری پروپیونی باکتریوم آکنه را از بین می برند.

شستن هر روز موهای خود را نیز در نظر بگیرید، به خصوص اگر موهایتان چرب است. روغن های مو می توانند به مسدود شدن منافذ پوست کمک کنند. همچنین مهم است که بعد از خوردن غذاهای چرب مانند پیتزا صورت خود را بشویید زیرا روغن حاصل از این غذاها می تواند منافذ پوست را مسدود کند.

2. از محصولات بدون روغن استفاده کنید

هر محصولی که حاوی روغن باشد می تواند به ایجاد جوش های سر سیاه جدید کمک کند. مواد آرایشی، لوسیون ها و ضد آفتاب های بدون روغن یا غیر کومدون زا را انتخاب کنید تا از بدتر شدن مشکل خود جلوگیری کنید.

3. یک محصول لایه بردار را امتحان کنید

اسکراب ها و ماسک های لایه بردار سلول های مرده پوست را از صورت شما پاک می کنند و می توانند به کاهش جوش های سر سیاه کمک کنند. به دنبال محصولاتی باشید که پوست شما را تحریک نکنند.

همچنین بخوانید : میلیا چیست؟

منبع : healthline