ترشحات آبکی واژن نشانه چیست؟

ترشحات آبکی واژن
ترشحات آبکی واژن

ترشحات واژن مایعاتی هستند که از واژن خارج می شوند. اکثر خانم ها در طول زندگی خود ترشحات واژن را تجریه می کنند.

ترشحات واژن معمولا سفید یا شفاف هستند. برخی از زنان هر روز ترشح دارند اما برخی دیگر فقط گاهی اوقات آن را تجربه می کنند.

مقدار و نوع ترشحاتی که تجربه می کنید می تواند در طول چرخه قاعدگی تغییر کند. همچنین می تواند در طول زندگی شما تغییر کند از جمله در دوران بلوغ، بارداری و یائسگی.

ترشحات آبکی واژن نشان دهنده ی یک واژن طبیعی و سالم است. اکثر زنان در طول سال های باروری خود روزانه حدود 1 تا 4 میلی لیتر (حدود 1/2 قاشق چای خوری) ترشح دارند.

هنگامی که سطح استروژن شما افزایش می یابد ممکن است ترشحات بیشتری را تجربه کنید زیرا در حال تخمک گذاری، بارداری یا استفاده از قرص های ضد بارداری هستید.

ترشحات معمولی شبیه آب، سفیده تخم مرغ یا شیر بوده و بوی ملایمی دارند. اگر متوجه تغییرات قابل توجهی در قوام ترشحات خود شدید، می تواند نشانه عفونت باشد.

در ادامه این مقاله با علل ترشحات آبکی واژن و همچنین روش های مدیریت آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

علل ترشحات آبکی واژن

ترشحات واژن به تمیزی واژن و از بین بردن عفونت کمک می کنند. باکتری های سالمی که در واژن شما زندگی می کنند به اسیدی شدن ترشحات شما کمک می کنند. این ترشحات اسیدی با باکتری های بد مبارزه می کنند و سلول های مرده را پاکسازی می کنند.

ترشحات واژن می تواند حدود شش ماه تا یک سال قبل از پریود شدن دخترها شروع شود که ناشی از تغییرات هورمونی است. اگر ترشحات آبکی باشد به احتمال زیاد طبیعی است و نشانه عفونت نیست.

ترشحات شفاف و آبکی می تواند در هر نقطه از چرخه قاعدگی شما افزایش یابد. استروژن می تواند تولید مایعات بیشتری را تحریک کند.

آیا ترشحات آبکی نشانه تخمک گذاری است؟

ممکن است در زمان تخمک گذاری متوجه ترشحات بیشتری شوید. این ترشحات مانند سفیده تخم مرغ شفاف و کشدار هستند. ممکن است نسبت به ترشحاتی که در سایر قسمت‌ های چرخه قاعدگی دارید، کمتر آبکی باشد.

ترشحات آبکی و بارداری

بسیاری از زنان در دوران بارداری ترشحات خود را افزایش می دهند. ترشحات آبکی معمولا بی ضرر هستند اما انواع دیگر ترشحات می توانند نشانه عفونت باشند. در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر با پزشک خود تماس بگیرید :

  • درد یا خارش در فرج یا واژن شما
  • ترشحات سبز یا زرد
  • ترشحات بدبو
  • ترشحات پنیری سفید رنگ

تغییرات در ترشحات واژن ممکن است نشانه یک عفونت مقاربتی (STI) مانند کلامیدیا یا سوزاک یا نوع دیگری از عفونت باشد.

عفونت های باکتریایی و ویروسی واژینال می توانند باعث عوارض بارداری شوند بنابراین مهم است که به محض مشاهده علائم به پزشک مراجعه کنید.

اگر دفع آب وجود داشته باشد، این احتمال وجود دارد که کیسه آب شما پاره شده یا دچار نشت شده باشد و باید به دنبال مراقبت فوری باشید. اگر در پایان بارداری خود هستید این نشانه طبیعی شروع زایمان است. اگر هنوز موعد مقرر نشده این می تواند نشان دهنده زایمان و زایمان زودرس باشد.

ترشحات آبکی و تحریک جنسی

تحریک جنسی می تواند باعث افزایش ترشحات آبکی واژن شود. وقتی از نظر جنسی تحریک می‌ شوید، خون به واژن می‌ رود و باعث ترشح مایعات روان‌ کننده می‌ شود. ممکن است بعد از رابطه جنسی متوجه افزایش ترشحات شوید.

ترشحات آبکی و یائسگی

ممکن است در طول و بعد از یائسگی ترشحات واژن را تجربه کنید. آتروفی واژن می تواند باعث ترشحات آبکی واژن شود.

آتروفی واژن وضعیتی است که باعث نازک شدن دیواره های واژن می شود و ممکن است در زنانی که یائسه شده اند رخ دهد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

ترشحات واژن یکی از شایع ترین دلایل مراجعه زنان به متخصص زنان است. با این حال ترشحات شفاف و آبکی واژن به ندرت نشانه مشکل است.

شرایط مختلفی از جمله عفونت ها و بیماری های مقاربتی وجود دارد که می تواند باعث ترشح غیر طبیعی شوند. اگر تغییرات قابل توجهی در رنگ، بو، قوام یا مقدار ترشحات واژن وجود داشته باشد ترشح ممکن است نشانه مشکل باشد.

اگر در مورد ترشحات واژن خود نگران هستید باید با پزشک متخصص زنان مشورت کنید.

در صورت مشاهده هر یک از این علائم زیر به پزشک مراجعه کنید :

  • رنگ زرد، خاکستری یا سبز ترشحات واژن
  • ترشحات سفید و ضخیم مانند پنیر
  • بوی تند، ماهی یا بوی ترشی

مدیریت ترشحات آبکی واژن

ترشحات آبکی واژن طبیعی هستند. هیچ کاری نمی توانید برای جلوگیری از ترشحات آبکی واژن انجام دهید اما راه هایی برای مقابله با آن وجود دارد.

مقدار ترشحی که در لباس زیر شما جمع می شود می تواند در طول ماه نوسان داشته باشد. رطوبت بیش از حد در لباس زیر می تواند هم ناراحت کننده و هم ناسالم باشد. باکتری‌ ها و قارچ‌ ها در محیط‌ های مرطوب رشد می‌ کنند بنابراین خشک نگه‌ داشتن این ناحیه بسیار مهم است.

آستر شورت بهترین راه برای مدیریت رطوبت بیش از حد است. تغییر آسترها در طول روز باید شما را خشک و راحت نگه دارد. از محصولات دارای دئودورانت خودداری کنید زیرا می توانند باعث تحریک شوند. به دنبال محصولاتی باشید که دارای برچسب بدون بو هستند.

آیا باید دوش واژینال استفاده کنیم؟

واژن نیازی به تمیز کردن ندارد. ترشحات آبکی واژن یکی از عوارض سیستم تمیز کننده داخلی واژن است. فرج ها نیاز به تمیز کردن بسیار کمی دارند. دوش گرفتن منظم با آب و صابون تنها چیزی است که برای سالم و تمیز نگه داشتن ناحیه لازم دارید.

دوش واژینال توصیه نمی شود زیرا می تواند منجر به عفونت شود. برای مبارزه با عفونت ها به باکتری های سالم در واژن خود نیاز دارید. وقتی دوش واژینال استفاده می کنید، این باکتری‌ های خوب از بین می‌ روند و دیواره‌ های واژن مستعد عفونت می‌ شوند.

خلاصه

ترشحات آبکی واژن می توانند ناراحت کننده اما معمولا بی ضرر هستند. لباس زیر نخی انتخاب کنید و اگر لباس زیرتان خیس می‌شود، از پد یا آستر شورت استفاده کنید.

اگر در مورد ترشحات واژن خود نگران هستید، با پزشک صحبت کنید. همچنین اگر ترشحات سبز، زرد یا خاکستری یا تغییراتی در بافت یا بو دارید با پزشک خود تماس بگیرید. این می تواند نشانه عفونت باشد.

همچنین بخوانید : ترشحات سفید غلیظ واژن

منبع : healthline