آیا بیماری کرون باعث خونریزی می شود؟

آیا بیماری کرون باعث خونریزی می شود؟
آیا بیماری کرون باعث خونریزی می شود؟

دیدن خون در مدفوع یا دهان می تواند نگران کننده باشد. برای برخی افراد این خون نشانه بیماری کرون است – یک بیماری التهابی روده که بر دستگاه گوارش و سایر قسمت های بدن شما تاثیر می گذارد.

در ادامه این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم که بیماری کرون چگونه می تواند باعث خونریزی دهان و روده شود؟ با سومیتا همراه باشید؛

چگونه بیماری کرون باعث خونریزی می شود؟

حدود 3.1 میلیون نفر در ایالات متحده به بیماری التهابی روده (IBD) مبتلا شده اند که شامل بیماری کرون و کولیت اولسراتیو می شود.

بیماری کرون بیشتر روده کوچک و روده بزرگ را درگیر می کند، اما می تواند هر بخشی از دستگاه گوارش (GI) از دهان تا مقعد را درگیر کند. حتی می‌ تواند یک قسمت از دستگاه گوارش را تحت تاثیر قرار دهد، بخشی را رد کند و بخش دیگری را تحت تاثیر قرار دهد.

علائم بیماری کرون می تواند از خفیف تا ناتوان کننده متغیر باشد. برخی از علائم رایج عبارتند از :

  • اسهال
  • یبوست
  • درد شکم
  • درد یا گرفتگی قبل و در حین اجابت مزاج

بعلاوه افراد مبتلا به بیماری کرون ممکن است حتی پس از دفع، همچنان میل به مدفوع داشته باشند.

التهاب مزمن و مداوم ناشی از بیماری کرون می تواند منجر به زخم، فیستول و شکاف در سراسر دستگاه گوارش شود. اینها می توانند باعث خونریزی شوند به ویژه در روده تحتانی و راست روده.

هنوز سوالات زیادی در مورد چگونگی شروع این وضعیت و بهترین راه های مدیریت آن وجود دارد. در حال حاضر هیچ درمانی برای بیماری کرون وجود ندارد اما درمان‌ ها می‌ توانند به کاهش علائم کمک کنند.

آیا می توانید بدون خونریزی دچار کرون شوید؟

زمانی که با بیماری کرون زندگی می کنید ممکن است خونریزی نداشته باشید. خونریزی در بیماری کرون کمتر از کولیت اولسراتیو است اما بستگی به محل وقوع التهاب دارد.

هنگامی که بیماری کرون قسمت تحتانی روده بزرگ و ناحیه رکتوم را تحت تاثیر قرار می دهد، احتمال یافتن خون در مدفوع بیشتر است.

زمانی که بیماری کرون فعال است، خونریزی به احتمال زیاد رخ می دهد. حتی اگر قبلا بیماری کرون برای شما تشخیص داده شده است مهم است که در صورت مشاهده خونریزی به پزشک خود اطلاع دهید.

اثرات بیماری کرون بر دستگاه گوارش

اگرچه بیماری کرون می تواند بر سایر قسمت های بدن تاثیر بگذارد اما عمدتا دستگاه گوارش افراد به ویژه روده ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

التهاب در روده ها می تواند باعث تورم و ضخیم شدن دیواره های روده شود و در برخی موارد می تواند روده را به طور کامل مسدود کند.

همچنین می تواند باعث ایجاد زخم و فیستول شود. فیستول ها گذرگاه های غیر طبیعی هستند که به محتویات اجازه می دهند قسمت هایی از روده را دور بزنند. وقتی اینها وجود دارند، ممکن است نتوانید مواد مغذی را به درستی جذب کنید.

افراد مبتلا به بیماری کرون ممکن است پارگی در پوشش کانال مقعدی به نام شقاق مقعدی را تجربه کنند. این می تواند منجر به خونریزی یا خون در حرکات روده فرد شود.

بیماری کرون و زخم هایی که ممکن است خونریزی کنند

التهاب مزمن ناشی از بیماری کرون می تواند باعث ایجاد زخم شود.

زخم ها می توانند در هر جایی از دستگاه گوارش از جمله دهان و در عمق دیواره روده ایجاد شوند. بسیاری از زخم ها ممکن است در یک ناحیه ایجاد شوند یا ممکن است پخش شوند. آن ها همچنین می توانند در یک ناحیه ایجاد شوند، از ناحیه ای با بافت های سالم عبور کنند و دوباره در قسمت دیگری از دستگاه گوارش ظاهر شوند.

وجود زخم در سراسر دستگاه گوارش می تواند باعث خونریزی جدی شود. خونریزی مزمن و درجه پایین از زخم های متعدد ممکن است منجر به کم خونی شود. در موارد نادرتر، مقادیر زیاد زخم یا خونریزی مکرر شدید می‌ تواند نیاز به جراحی داشته باشد.

آیا بیماری کرون باعث خونریزی لثه ها می شود؟

بیماری کرون می تواند منجر به خونریزی لثه شما شود اما این یک علامت نادرتر از این بیماری است.

گاهی اوقات افراد مبتلا به بیماری کرون ممکن است به دلیل کمبودهای تغذیه ای دچار التهاب و تورم لثه شوند. توجه به این نکته مهم است که این بدان معنا نیست که افراد مبتلا به بیماری کرون رژیم غذایی ضعیفی دارند بلکه التهاب در دستگاه گوارش باعث ایجاد مشکلاتی در جذب مواد مغذی می شود.

داروها همچنین ممکن است در زخم های دهان و خونریزی برخی از افراد مبتلا به بیماری کرون نقش داشته باشند اما تحقیقات بیشتری در مورد آن هنوز مورد نیاز است.

در صورت ابتلا به کرون چگونه خونریزی را مدیریت کنید؟

شما می توانید با پزشک خود در مورد گزینه های مختلف برای مدیریت علائم خونریزی مرتبط با بیماری کرون مشورت کنید.

برخی از داروهای ضد التهابی که برای بیماری کرون و کولیت مصرف می‌شوند ممکن است به توقف خونریزی مرتبط با کرون کمک کنند. همچنین می توانند به تعیین و جلوگیری از هرگونه محرک مواد غذایی کمک کنند.

در برخی موارد ممکن است برای برداشتن قسمتی از دستگاه گوارش یا درمان آبسه یا فیستول، جراحی لازم باشد. پس از این باید خونریزی کاهش یابد. با این حال جراحی اغلب به عنوان آخرین راه حل برای بیماری کرون در نظر گرفته می شود.

خلاصه

همه افراد مبتلا به بیماری کرون خونریزی را تجربه نمی کنند اما وجود خون در حرکات روده می تواند از علائم این بیماری باشد. افراد مبتلا به بیماری کرون ممکن است خونریزی در سایر قسمت های بدن مانند دهان خود را نیز تجربه کنند.

اگر به دلیل بیماری کرون خونریزی دارید، ممکن است بخواهید با پزشک خود صحبت کنید. در حالی که هیچ درمانی برای بیماری کرون وجود ندارد، پزشک می تواند به شما کمک کنند تا یک برنامه درمانی پیدا کنید که علائمی که تجربه می کنید، از جمله خونریزی را به حداقل برساند.

همچنین بخوانید : آیا بیماری کرون روی زبان تاثیر می گذارد؟

منبع : healthline