آیا دمنوش گزنه برای دوران بارداری خوب است؟

آیا دمنوش گزنه برای دوران بارداری خوب است؟
آیا دمنوش گزنه برای دوران بارداری خوب است؟

گزنه چیست؟

گیاه گزنه یکی از انواع گیاهان دارویی بومی آمریکای شمالی، اروپا و آسیاست. مردم صدها و شاید هزاران سال است که به دلیل توانایی ظاهری آن در درمان دردهای عضلانی و مفاصل به گزنه روی آورده اند.

برخی از افراد برگ ها و ریشه ها را آسیاب می کنند تا چای درست کنند در حالی که برخی دیگر کرم ها، پودرها و سایر محصولات حاوی بخشی از گیاه گزنه را استفاده می کنند.

گزنه ممکن است به درمان فشار خون بالا، تسریع بهبود زخم ها و کاهش سطح قند خون کمک کند.

گزنه همچنین برای درمان بیماری هایپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) که بزرگ شدن غیر سرطانی غده پروستات گفته می شود مفید می باشد.

برخی از تحقیقات حتی مزایای استفاده از داروهایی که شامل گزنه هستند را برای توقف خونریزی در طول و بعد از ترمیم اپیزیوتومی نشان داده اند. تحقیقات بیشتر ممکن است کاربردهای بیشتری را برای گیاه گزنه نشان دهند.

در ادامه این مقاله به بررسی خواص دارویی و درمانی دمنوش گزنه برای زنان باردار و همچنین عوارض و مضرات آن می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

آیا دمنوش گزنه در دوران بارداری ایمن است؟

شواهد قابل اعتماد زیادی وجود ندارد که بی خطر بودن دمنوش گزنه را در دوران بارداری تایید کند. برخی از کارشناسان احتیاط را توصیه می کنند.

در واقع یک مطالعه در سال 2015 اشاره می کند که اگرچه گزنه به طور کلی بی خطر به نظر می رسد ممکن است بر چرخه قاعدگی شما تاثیر بگذارد و به سقط جنین منجر شود. نگرانی این است که ممکن است باعث انقباضات رحمی شود.

فواید و مزایای دمنوش گزنه برای زنان باردار

  • گزنه حاوی مقدار زیادی مواد مغذی است. گزنه سرشار از ویتامین های A، C، K و برخی ویتامین های گروه B و همچنین آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی مانند آهن، منیزیم، کلسیم فسفر، پتاسیم و سدیم است
  • گزنه دارای خواص ضد التهابی است که در کارآزمایی های تصادفی کنترل شده نشان داده شده است که به کاهش درد در شرایطی مانند آرتریت کمک می کند. اگر در دوران بارداری کمی احساس درد می کنید ممکن است بخواهید آن را امتحان کنید
  • تحقیقات انجام شده در سال 2009 نشان می دهد که محصولات حاوی گزنه ممکن است علائم رینیت آلرژیک را کاهش دهند
  • برخی بر این باورند که ممکن است به شیردهی کمک کند اما به نظر می رسد شواهد در این زمینه تا حدودی بی نتیجه باشند

عوارض و مضرات دمنوش گزنه در دوران بارداری

به نظر می رسد خطر اصلی نوشیدن دمنوش گزنه در دوران بارداری این است که به طور بالقوه می تواند رحم شما را تحریک کرده و باعث انقباض شود. این ممکن است در هفته آخر بارداری چندان بد نباشد اما در سه ماهه ی اول می تواند مشکل ساز باشد.

خطر احتمالی دیگر این است که اگر چای خود را از گیاه گزنه تهیه می کنید ممکن است دچار جوش شوید. برخی از افراد پس از دست زدن به گیاه گزنه متوجه قرمزی، برآمدگی یا کهیر روی پوست خود می شوند.

این به این دلیل است که برگ‌ ها و ساقه‌ ها با کرک‌ های کوچکی پوشیده شده‌ اند که می‌ توانند پوست شما را نیش بزنند – از این رو به آن گزنه می‌گویند.

همچنین مصرف گزنه در صورت مصرف داروهای دیگری در دوران بارداری خطرناک است. گزنه ممکن است با آن ها تداخل دارویی داشته باشد. ممکن است اثر برخی داروها را زیاد کند که می تواند منجر به عوارض جانبی خطرناک شود.

انواع دمنوش های مفید برای زنان باردار

در حالی که ما در مورد نوشیدن دمنوش در دوران بارداری صحبت می کنیم ممکن است توصیه های زیادی برای امتحان کردن آن بشنوید.

دمنوش هایی که به طور کلی برای نوشیدن در دوران بارداری بی خطر در نظر گرفته می شوند عبارتند از :

  • دمنوش برگ تمشک
  • دمنوش زنجبیل
  • دمنوش بادرنجبویه
  • دمنوش نعناع

در حالی که ممکن است این موارد در دوران بارداری بی خطر در نظر گرفته شوند به یاد داشته باشید که اعتدال را رعایت کنید.

دمنوش هایی که احتمالا باید در دوران بارداری محدود کرده یا از مصرف آن ها اجتناب کنید عبارتند از :

چای های کافئین دار مانند ماچا، چای سیاه، چای اولانگ، چای سفید و چای سبز که همگی حاوی مقادیر متفاوتی کافئین هستند.

اگر نمی توانید چای کافئین دار مورد علاقه خود را کنار بگذارید کم کردن آن همچنان می تواند کمک کننده باشد. کارشناسان توصیه می کنند مصرف کافئین خود را به 300 میلی گرم یا کمتر در روز محدود کنید.

دمنوش‌ های گیاهی که ممکن است باعث سقط جنین یا زایمان زودرس شوند که شامل گل گاوزبان، شیرین بیان، مریم گلی، رازیانه، شنبلیله، آویشن، خار مریم، کوهوش سیاه و کوهوش آبی می باشند. مقادیر زیاد کندر و بابونه نیز ممکن است خطرناک باشد.

به طور کلی ممکن است بخواهید به دلیل اطلاعات محدودی که در مورد ایمنی بسیاری از چای‌ ها و محصولات گیاهی در دوران بارداری داریم احتیاط کنید.

خلاصه

بارداری یک وضعیت موقتی است حتی اگر احساس کنید که برای همیشه طول می کشد به خصوص در هفته های آخر که مچ پای شما به طور دائم متورم شده است. اما همچنان می خواهید در مورد آنچه می خورید و می نوشید محتاط باشید.

بنابراین اگر به فکر امتحان کردن دمنوش گزنه هستید، ایده خوبی است که ابتدا با پزشک خود صحبت کنید.

منبع : healthline