بهترین راه ها برای درمان خشکی بینی (5 درمان خانگی موثر)

بهترین راه درمان خشکی بینی
بهترین راه درمان خشکی بینی

شما می توانید از انواع درمان های خانگی برای کمک به تسکین خشکی داخل بینی خود استفاده کنید. ممکن است سعی کنید بخار استنشاق کنید، کمی وازلین داخل بینی خود بمالید یا بینی را به آرامی با یک پارچه مرطوب پاک کنید. هیدراته ماندن نیز می تواند کمک کند.

فصل سرما یا آلرژی باعث می شود بسیاری از ما با خشکی بینی مواجه شویم.

در ادامه این مقاله با بهترین روش های خانگی برای درمان خشکی بینی آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

برای درمان خشکی بینی چه کنیم؟

1. وازلین استفاده کنید

از انگشتان خود برای مالیدن مقدار کمی وازلین روی آستر داخل بینی خود استفاده کنید. وازلین نه تنها برای مرطوب نگه داشتن بینی شما مفید است بلکه در مقادیر کم توسط معده تحمل می شود.

سعی کنید از این روش خیلی مکرر یا برای دوره های طولانی استفاده نکنید و از استفاده بیش از حد در یک زمان خودداری کنید.

وازلین در موارد نادری می‌ تواند به نای و ریه‌ ها راه پیدا کند و منجر به مشکلات ریوی قابل توجهی شود. اگر از قبل یک مشکل مزمن ریوی دارید ممکن است بخواهید قبل از انجام این درمان خانگی با پزشک خود صحبت کنید.

2. دستگاه بخور خشک در اتاق بگذارید

خوابیدن با یک دستگاه بخور خشک در اتاق خواب می تواند به افزایش رطوبت اتاق شما کمک کند که می تواند باعث تسکین مجاری بینی شما شود. دستگاه بخور را در مرکز اتاق قرار دهید.

3. اسپری بینی سالین استفاده کنید

اسپری‌ های بینی سالین می‌ توانند به مرطوب کردن بینی شما کمک کنند و در عین حال گرد و غبار، کثیفی و گرده‌ ها را نیز تمیز کنند. آن ها همچنین ممکن است به رفع احتقان کمک کنند.

برخی از افراد ژل سالین بینی را ترجیح می دهند و احساس می کنند این ژل بهتر از حالت مایع باقی می ماند.

از مصرف سایر اسپری های دارویی برای درمان خشکی بینی خودداری کنید.

4. دستمال مرطوب استفاده کنید

قرار دادن یک دستمال مرطوب – دستمال کاغذی که با آب خیس خورده است – در امتداد سوراخ های بینی خود به درمان خشکی بینی کمک کنید. این روش می تواند به جلوگیری از خشک شدن بینی و تحریک آن کمک کند.

همچنین می توانید از دستمال مرطوب کودک استفاده کنید که برای تمیز کردن مناطق حساس بدون ایجاد خشکی بیش از حد طراحی شده است.

5. از بخار آب استفاده کنید

یک درمان خانگی بخار آب است که می تواند به رفع خشکی بینی کمک کند.

شما می توانید سر خود را روی یک سینک آب داغ بگیرید اما اثرات بخار برای مدت طولانی دوام نمی آورد. می توانید یک حوله رو سرتان بکشید و بر روی یک کاسه پر از آب داغ نفس بکشید. یک دوش بخار نیز خوب است.

نکته مهم

علاوه بر استفاده از این روش های خارجی، مطمئن شوید که با هیدراته ماندن به بدن خود از درون کمک می کنید.

نوشیدن مایعات زیاد مانند آب یا چای – به خصوص اگر در طول سرماخوردگی خشکی بینی دارید – می تواند به مرطوب کردن بینی شما از داخل کمک کند.

علل خشکی بینی

یکی از دلایل رایج خشکی بینی، نفس کشیدن زیاد با بینی به خصوص در طول سرماخوردگی و آلرژی است. خشکی بینی در میان افرادی که در مناطقی با آب و هوای خشک زندگی می کنند و سیگار یا ماری جوانا می کشند نیز رایج است.

خشکی مزمن بینی نیز می تواند ناشی از برخی بیماری های پزشکی مانند سندرم شوگرن باشد.

سایر علل خشکی بینی عبارتند از عفونت، کمبود مواد مغذی، رینیت آتروفیک مزمن و التهاب طولانی مدت بینی به دلایل ناشناخته.

خشکی بینی همچنین یکی از عوارض رایج برخی داروها مانند آنتی هیستامین ها و ضد احتقان های مورد استفاده برای سرماخوردگی یا آلرژی است. سایر اسپری های بینی مانند فلوناز نیز می توانند باعث خشکی بینی شوند.

آیا خشکی بینی یک مشکل جدی است؟

غیر از ناراحتی و دردناک بودن، خشکی بینی به ندرت جدی است. آسترهای بینی و چین زیر آن حساس هستند. خشکی و تحریک بیش از حد می تواند باعث ترک خوردن و خونریزی پوست شود.

با این حال اگر بیش از 10 روز خشکی بینی دارید یا علائم عفونت مانند تب، ترشح و خونی دماغی که متوقف نمی شوند و ضعف را تجربه می کنید باید فورا با پزشک خود تماس بگیرید.

همچنین بخوانید : خونریزی بینی (خون دماغ شدن) چیست؟

منبع : healthline