آیا جو دوسر و بلغور جو دوسر بدون گلوتن هستند؟

آیا جو دوسر و بلغور جو دوسر بدون گلوتن هستند؟
آیا جو دوسر و بلغور جو دوسر بدون گلوتن هستند؟

جو دو سر یک غله بسیار مغذی با فواید بسیاری برای سلامتی است.

آن ها یک فرنی صبحانه محبوب هستند و همچنین در گرانولا، موسلی و سایر غذاها و تنقلات یافت می شوند.

با این حال ممکن است سوال شما هم باشد که آیا جو دوسر و بلغور جو دوسر حاوی گلوتن هستند یا خیر؟

در این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم که آیا جو دوسر حاوی گلوتن است؟ و آیا می توان جو دوسر و بلغور جو دوسر را در رژیم غذایی بدون گلوتن گنجاند یا نه؟ با سومیتا همراه باشید؛

مشکل گلوتن چیست؟

رژیم های بدون گلوتن بسیار محبوب هستند. در واقع نظرسنجی ها نشان می دهد که 15 تا 30 درصد از مردم در ایالات متحده سعی می کنند به دلایلی از مصرف گلوتن اجتناب کنند.

گلوتن خانواده ای از پروتئین هاست که در غلات مانند گندم، چاودار و جو یافت می شود. این پروتئین ها به نان و ماکارونی بافتی کشدار و جویدنی می دهند.

اکثر مردم می توانند گلوتن را بدون هیچ گونه عوارض جانبی بخورند اما این پروتئین ها می توانند برای برخی افراد مشکلات جدی برای سلامتی ایجاد کنند.

گلوتن ممکن است باعث مشکلات گوارشی در جمعیت های خاص شود زیرا ساختار اسید آمینه منحصر به فرد آن ممکن است مانع از فعالیت آنزیم های گوارشی در روده شما شود.

اگر به بیماری سلیاک مبتلا هستید بدن شما به گلوتن پاسخ خودایمنی می دهد و به پوشش روده شما آسیب می رساند.

اگر نسبت به گلوتن حساسیت دارید حتی مقدار کمی از آن مضر است بنابراین یک رژیم غذایی بدون گلوتن تنها راه برای جلوگیری از مشکلات جدی سلامتی است.

آیا جو دوسر فاقد گلوتن است؟

جو دوسر خالص بدون گلوتن و برای اکثر افراد مبتلا به عدم تحمل گلوتن بی خطر است.

با این حال جو دوسر اغلب با گلوتن آلوده است زیرا ممکن است در همان تاسیسات غلات حاوی گلوتن مانند گندم، چاودار و جو فرآوری شود.

مطالعات نشان می دهد که اکثر افراد مبتلا به بیماری سلیاک یا آلرژی به گندم می توانند روزانه 50 تا 100 گرم جو دوسر خالص بدون عوارض جانبی بخورند.

یک مطالعه 8 ساله بر روی 106 فرد مبتلا به بیماری سلیاک نشان داد که نیمی از آن ها روزانه جو دوسر مصرف می کردند – و هیچ کدام اثرات منفی را تجربه نکردند.

علاوه بر این برخی کشورها توصیه می کنند که جو دوسر را در یک رژیم غذایی بدون گلوتن قرار دهید. چند مطالعه اشاره می‌ کنند که افراد مبتلا به بیماری سلیاک که در این کشورها زندگی می‌کنند بهبود روده‌ای بهتری نسبت به افرادی در کشورهایی داشتند که این کار را نمی‌ کردند.

جو دوسر خالص و بدون آلودگی برای افرادی که به گندم حساسیت دارند نیز بی خطر است.

جو دوسر اغلب به گلوتن آلوده است

اگرچه خود جو دوسر حاوی گلوتن نیست اما اغلب در کنار سایر محصولات کشت می شود.

همان تجهیزات معمولا برای برداشت محصولات در مزارع مجاور استفاده می شود که اگر یکی از آن محصولات حاوی گلوتن باشد منجر به آلودگی متقاطع می شود.

بذر کاشت نیز ممکن است ناخالص باشد و حاوی مقدار کمی بذر گندم، چاودار یا جو باشد.

علاوه بر این محصولات تهیه شده با جو دوسر معمولا در همان امکاناتی که محصولات حاوی گلوتن هستند، پردازش، آماده و بسته بندی می شوند.

بنابراین جای تعجب نیست که مطالعات تجزیه و تحلیل محصولات جو دوسر معمولی سطوح گلوتن را بسیار فراتر از استاندارد برای غذاهای بدون گلوتن شناسایی کرده است.

یک مطالعه در 109 محصول حاوی جو دو سر موجود در بازار در آمریکای شمالی و اروپا نشان داد که این محصولات به طور متوسط ​​حاوی بیش از 200 قسمت در میلیون (ppm) گلوتن هستند.

تنها 20 پی پی ام گلوتن ممکن است برای ایجاد واکنش در فرد مبتلا به بیماری سلیاک کافی باشد.

این خطر بالای آلودگی به این معنی است که گنجاندن جو دو سر معمولی در یک رژیم غذایی بدون گلوتن توصیه نمی شود.

قابل ذکر است تعدادی از شرکت‌ها شروع به پردازش جو دوسر با تجهیزات تمیز کرده و آن‌ ها را در زمین هایی که فاقد گلوتن تعیین شده‌ اند پرورش می‌ دهند. این جو دوسر را می توان به عنوان بدون گلوتن به بازار عرضه کرد و باید حاوی کمتر از 20 پی پی ام گلوتن باشد.

با این حال حتی برچسب های بدون گلوتن ممکن است کاملا قابل اعتماد نباشند. یک مطالعه نشان داد که سطح گلوتن در 5 درصد محصولاتی که برچسب فاقد گلوتن دارند از حد ایمنی فراتر رفته است.

با این حال 100٪ محصولات جو دوسر آزمایش را گذرانده اند به این معنی که برچسب هایی که جو و بلغور جو دوسر را بدون گلوتن تایید می کنند در بیشتر موارد قابل اعتماد هستند.

عوارض و مضرات جو دوسر

تعداد بسیار کمی از افراد مبتلا به بیماری سلیاک (و احتمالا سایر شرایط) ممکن است هنوز نتوانند جو دوسر خالص و بدون آلودگی را تحمل کنند.

جو دوسر خالص حاوی آونین است پروتئینی که ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی شود زیرا ساختار آمینو اسیدی مشابه گلوتن دارد.

اکثریت افراد حساس به گلوتن به آونین واکنش نشان نمی دهند. آن ها می توانند جو دوسر خالص را بدون مشکل بخورند.

با این حال درصد کمی از افراد مبتلا به بیماری سلیاک ممکن است به آونین واکنش نشان دهند. برای این افراد حتی جو بدون گلوتن تایید شده ممکن است ناامن باشد.

یک مطالعه نشان داد که اکثر افراد مبتلا به بیماری سلیاک پتانسیل واکنش به آونین را دارند. با این حال تنها 8 درصد از شرکت‌کنندگان پس از خوردن مقدار زیادی جو پاسخ واقعی داشتند.

در آن موارد پاسخ‌ ها کوچک بودند و علائم بالینی یا عود ایجاد نمی‌ کردند. بنابراین محققان به این نتیجه رسیدند که افراد مبتلا به بیماری سلیاک همچنان می‌توانند تا 100 گرم جو خالص در روز بخورند.

علاوه بر این دو مطالعه کوچک دیگر نشان دادند که برخی از افراد مبتلا به بیماری سلیاک که از رژیم غذایی سنتی بدون گلوتن استفاده می کردند پاسخ ایمنی کوچک و علائم روده ای بیشتری را در حین مصرف جو دوسر تجربه کردند.

با وجود این اثرات هیچ یک از افراد حاضر در این مطالعات هیچ آسیب روده ای از جو دوسر را تجربه نکردند.

فواید و مزایای جو دوسر برای سلامتی بدن

رژیم های بدون گلوتن اغلب انتخاب های غذایی کمی دارند به خصوص از نظر غلات و غذاهای نشاسته ای. جو دوسر و بلغور جو دوسر می تواند تنوع مورد نیاز را به رژیم غذایی آن ها اضافه کند.

علاوه بر این چندین مطالعه نشان می‌ دهد که پیروی از یک رژیم غذایی بدون گلوتن ممکن است منجر به دریافت ناکافی فیبر، ویتامین‌های B، فولات و مواد معدنی مانند آهن، منیزیم، سلنیوم، منگنز و روی شود.

جو دوسر منبع خوبی از تمام این ویتامین ها و مواد معدنی است. آن ها همچنین منبع فوق العاده فیبر هستند.

علاوه بر این جو دوسر فواید سلامتی چشمگیری دارد :

  • سلامت قلب : جو دوسر می تواند با کاهش کلسترول LDL و افزایش کلسترول HDL به بهبود عوامل خطر بیماری قلبی کمک کند
  • کاهش وزن : جو دوسر و بلغور جو دوسر می توانند با کمک به کنترل اشتها و افزایش سیری به کاهش وزن کمک کنند
  • کنترل دیابت : جو دوسر می تواند به بهبود کنترل قند خون، سطح چربی خون و حساسیت به انسولین در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کند

خلاصه

جو دوسر در بسیاری از محصولات بدون گلوتن استفاده می شود و آرد جو دوسر در پخت بدون گلوتن محبوبیت دارد. بلغور جو دوسر نیز برای بسیاری از افراد صبحانه مورد علاقه است.

در حالی که استفاده از جو دوسر در رژیم غذایی بدون گلوتن فواید زیادی دارد مهم است که فقط محصولاتی بخرید که دارای برچسب یا گواهی بدون گلوتن هستند. این تضمین می کند که جو دوسر خالص و بدون آلودگی است.

در ایالات متحده و اروپا محصولات دارای گواهینامه فاقد گلوتن باید کمتر از 20 پی پی ام گلوتن داشته باشند، این مقدار به قدری کم است که معمولا غذاهایی با کمتر از این مقدار بی خطر در نظر گرفته می شوند.

تصمیم برای گنجاندن جو دوسر به رژیم غذایی باید به صورت فردی گرفته شود.

از آنجایی که نمی توان فهمید که آیا به آونین واکنش نشان می دهید یا نه ممکن است بخواهید قبل از افزودن جو دوسر به یک رژیم غذایی بدون گلوتن با پزشک خود مشورت کنید.

با این حال اکثریت قریب به اتفاق مردم می توانند با خیال راحت از جو دوسر و همه غذاهای خوشمزه تهیه شده با آن لذت ببرند.

همچنین بخوانید : خواص شیر جو دوسر

منبع : healthline