ورزش های مخصوص برای درمان درد آرتریت روماتوئید

ورزش برای درمان درد آرتریت روماتوئید
ورزش برای درمان درد آرتریت روماتوئید

اگر به آرتریت روماتوئید (روماتیسم مفصلی) مبتلا هستید، ورزش برای شما بسیار مفید است اما یافتن زمان، انرژی و انگیزه برای حرکت می تواند دشوار باشد به ویژه زمانی که درد داشته باشید.

تحقیقات نشان می دهد که بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید که ورزش می کنند نسبت به سایرین درد کمتری دارند. ورزش می تواند به تقویت خلق و خو، بهبود عملکرد مفاصل و جلوگیری از تحلیل رفتن و ضعف عضلات شما کمک کند.

در ادامه این مقاله با ورزش های مناسب برای درمان درد بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

برای بیماران آرتریت روماتوئید انجام چه نوع ورزش هایی سودمند است؟

1. ورزش های آبی

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید پس از شرکت در کلاس های ورزش در آب گرم نسبت به سایر فعالیت ها بهبود بیشتری در سلامتی خود نشان می دهند.

مطالعات نشان می دهد که افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید که در آب درمانی شرکت کردند درد و حساسیت مفاصل کمتری داشتند. آب درمانی همچنین باعث بهبود خلق و خو و بهزیستی کلی آن ها شد.

تمرینات ورزشی در آب مانند شنا و ایروبیک در آب استفاده از مفاصل آسیب دیده را نیز بهبود می بخشد و درد را کاهش می دهد.

2. تای چی

تای چی یک هنر رزمی سنتی چینی است که حرکات آهسته و ملایم را با تمرکز ذهنی ترکیب می کند. این تمرین باعث بهبود عملکرد و سفتی عضلات و کاهش سطح درد و استرس در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید می شود.

شرکت کنندگان در یک مطالعه گزارش کردند که پس از تمرین تای چی احساس بهتری داشتند و به طور کلی چشم انداز روشن تری به زندگی داشتند.

می‌ توانید برای شروع کار فیلم های آموزشی تای چی را ببینید یا به کلاس های تای چی بروید.

3. دوچرخه سواری

اگر آرتریت روماتوئید دارید پمپاژ قلب ضروری است. این به این دلیل است که افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید در معرض خطر بیشتری برای بیماری ها و عوارض قلبی عروقی هستند.

دوچرخه سواری یک ورزش عالی است که نسبت به سایر تمرینات هوازی برای مفاصل راحت تر است.

دوچرخه سواری به حفظ سلامت قلب و عروق کمک می کند، قدرت پاها را افزایش می دهد و سفتی صبحگاهی مفاصل را کاهش می دهد.

می توانید در بیرون از خانه دوچرخه سواری کنید، به یک گروه دوچرخه سواری بپیوندید یا از دوچرخه ثابت در باشگاه یا خانه خود استفاده کنید.

4. پیاده روی

پیاده روی در پارک ممکن است خیلی ساده به نظر برسد اما یکی از ساده ترین و راحت ترین اشکال ورزش است. پیاده روی علاوه بر افزایش ضربان قلب می تواند مفاصل شما را شل کرده و به کاهش درد کمک کند.

تحقیقات نشان داده است که تنها 30 دقیقه پیاده روی در روز می تواند خلق و خوی شما را نیز تقویت کند.

اگر در تعادل مشکل دارید سعی کنید از میله های پیاده روی برای تثبیت خود استفاده کنید یا به جای آن روی تردمیل پیاده روی کنید.

5. یوگا

حرکات یوگا که حالت های بدن را با تنفس و آرامش ترکیب می کند به بهبود علائم روماتیسم مفصلی کمک می کنند.

مطالعات نشان می‌ دهد که افراد جوان‌ تر مبتلا به آرتریت روماتوئید که یوگا تمرین می‌ کردند، بهبودهایی را در درد و خلق و خوی تجربه کردند.

دانشمندان دانشگاه جان هاپکینز به نتایج مشابهی دست یافتند : بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید نسبت به قبل از تمرینات یوگا، مفاصل حساس و متورم کمتری داشتند.

دکتر ماریو سیروو مدیر کادر پزشکی در مرکز پزشکی لئون می‌ گوید : یوگا یا حرکات کششی یوگا می‌توانند به بیماران در بهبود انعطاف‌پذیری و دامنه حرکت کمک کنند.

6. حرکات کششی

متخصصان مراقبت های بهداشتی اغلب حرکات کششی را برای بیماران آرتریت روماتوئید توصیه می کنند.

دکتر فیلیپ کانویسار جراح ارتوپد در کالیفرنیا می گوید : کشش باید شامل عضلات بازوها، پشت، باسن، جلو و پشت ران ها و ساق پا باشد. اول صبح چند حرکات کششی انجام دهید.

دکتر ناهید علی نویسنده کتاب «آرتریت و شما» خم کردن انگشتان، خم کردن ملایم مچ دست و کشش شست را نیز توصیه می‌ کند.

7. ورزش های قدرتی

آرتریت روماتوئید اغلب منجر به ضعیف شدن عضلات می شود که می تواند درد مفاصل را بدتر کند.

تمرینات قدرتی به کاهش درد و افزایش قدرت عضلانی کمک می کنند. ماهیچه‌ های قوی‌ تر بهتر از مفاصل شما حمایت می‌ کنند و فعالیت‌ های روزانه را بسیار آسان‌ تر می‌ کنند.

سعی کنید هفته ای دو تا سه بار در خانه با وزنه ورزش کنید. همچنین می توانید باندهای کشی مقاومتی را امتحان کنید به شرطی که انگشتان و مچ شما در حالت مناسبی باشند.

اگر در مورد وزنه زدن یا استفاده از باندهای کشی مقاومتی به تنهایی مضطرب هستید با پزشک خود صحبت کنید و با یک مربی شخصی کار کنید.

خلاصه

هر کدام از تمرینات ورزشی این مقاله را انتخاب کنید مهم این است که به آن ادامه دهید. برخی از روزها احتمالا درد بیشتری نسبت به روزهای دیگر احساس خواهید کرد اشکالی ندارد فقط در آن روزها با شدت کمتر ورزش کنید، نوع دیگری از ورزش را امتحان کنید یا یک روز را استراحت کنید.

اگر دستان شما نمی توانند وزنه ای را بگیرند به جای آن از یک باند کشی مقاومتی استفاده کنید.

اگر تنها کاری که می توانید انجام دهید این است که پیاده روی کنید پس برای قدم زدن بیرون بروید حتی اگر با سرعت آهسته باشد احتمالا بعد از آن احساس بسیار بهتری خواهید داشت.

همچنین بخوانید : مواد غذایی مضر برای آرتریت روماتوئید

منبع : healthline