فواید و مزایای ورزش پیلاتس برای سلامتی بدن چیست؟

مزایای ورزش پیلاتس چیست؟
مزایای ورزش پیلاتس چیست؟

پیلاتس (به انگلیسی : Pilates) ورزشی است که توسط سلبریتی ها به دلیل نقش آن در زیبایی و لاغری رایج شده است.

پیلاتس صرف نظر از جنسیت، سن، نژاد، توانایی یا سطح تناسب اندام برای همه مناسب است.

مجموعه پیلاتس که شامل تمرینات تشک و تجهیزات تخصصی است از بیش از 600 تمرین تشکیل شده است و برای همه مناسب است چه سبک زندگی بی تحرک داشته باشید، چه یک ورزشکار آخر هفته ای باشید، چه باردار باشید، چه تحت توانبخشی باشید، چه اضطراب داشته باشید یا اگر یک ورزشکار حرفه ای باشید.

مطالعات نشان داده اند که پیلاتس با تاثیر مثبت بر افسردگی و درد به ویژه کاهش کمردرد، کیفیت زندگی را بهبود می بخشد.

این معمولا به عنوان تمرین متقابل استفاده می شود و توسط پزشکان برای سلامت کلی، پیشگیری از آسیب و اهداف توانبخشی توصیه می شود.

در ادامه این مقاله با فواید درمانی پیلاتس برای سلامتی بدن، زنان باردار و لاغری و کاهش وزن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

پیلاتس چیست؟

پیلاتس که در اصل کنترولوژی نامیده می شود روشی برای ورزش کل بدن است و برای بهبود فعالیت های روزانه طراحی شده است.

این تمرینات که در اوایل قرن بیستم توسط جوزف پیلاتس ایجاد شد، حرکت و تنفس را با هم هماهنگ می‌کند تا بر روی عضلات تثبیت‌ کننده کوچک‌ تر و عمیق‌ تر بدن به همان اندازه که محرک‌ های اصلی شما انجام می‌ دهند کار کند.

پیلاتس ساختار کلی بدن شما را یکسان می کند و از مفاصل آن حمایت می کند. چیزی که به نظر ساده است می تواند فریبنده، چالش برانگیز و فوق العاده موثر باشد وقتی که به درستی با فرم خوب انجام شود.

پیلاتس یک ورزش کم تاثیر است که از طریق تعادل عضلانی و تنظیم دقیق الگوهای عصبی عضلانی قدرت بهینه ایجاد می کند.

قدرت بهینه به دست آمده از یک تمرین پیلاتس ثابت و سفت و سخت است که قدرت را با تحرک و انعطاف پذیری متعادل می کند. این به شما کمک می کند در فعالیت های روزانه خود با آزادی و قدرت بیشتر و درد کمتر حرکت کنید و نفس بکشید.

مزایای ورزش پیلاتس برای سلامتی بدن

1. استحکام هسته را افزایش می دهد

پیلاتس به دلیل تاکیدش بر هسته – مرکز بدن که همه حرکات از آن سرچشمه می گیرد مشهور است. هسته تمام عضلات اطراف تنه است که در صورت تقویت و انعطاف پذیری بدن را پشتیبانی و تثبیت می کند.

پیلاتس قدرت و عملکرد هسته را بهبود می بخشد. قدرت مرکزی یک عامل کلیدی در کاهش درد کمر و لگن، کاهش اختلال عملکرد کف لگن است و ناحیه‌ای است که حرکت انفجاری از آن نشات می‌گیر، از این رو لقب آن نیروگاه است.

2. وضعیت بدن را بهبود می بخشد

پیلاتس بر روی هم ترازی کامل بدن، دامنه حرکتی ایده آل در مفاصل و تعادل تمام عضلات مخالف تمرکز دارد. با ایجاد آگاهی در راستای هم ترازی شما و تقویت عضلات نادیده گرفته شده وضعیتی، وضعیت بدن را بهبود می بخشد.

3. کمردرد را کاهش می دهد

پیلاتس عضلات عمیق‌ تر شکم و کف لگن را هدف قرار می‌ دهد تا هم منقبض شود و هم آزاد شود – نشانه واقعی قدرت. این ماهیچه‌ ها مانند یک طناب برای بلند کردن و حمایت از اندام‌ ها و محافظت و تثبیت کمر عمل می‌ کنند.

4. از صدمات جلوگیری می کند

پیلاتس ماهیچه های بدن را متعادل می کند به طوری که نه شل و ضعیف هستند و نه سفت. ماهیچه های خیلی شل و ضعیف یا خیلی سفت می توانند بدن را مستعد آسیب دیدگی کنند.

پیلاتس بر تقویت قدرت پویا تمرکز دارد به این معنی که شما بهتر می توانید مفاصل خود را در حین حرکت حمایت و تثبیت کنید. تحقیقات نشان داده است که پیلاتس روشی موثر برای کاهش خطر آسیب در ورزش است.

5. انرژی را افزایش می دهد

با تمرکز بر تنفس، پیلاتس ظرفیت قلبی تنفسی را بهبود می بخشد. این باعث تحریک هورمون های احساس خوب، جریان اکسیژن و گردش خون می شود.

پیلاتس به همه اینها دست می یابد و به دلیل ماهیت کم تاثیر آن، به ندرت احساس خستگی در شما ایجاد می کند. در عوض به شما انرژی می دهد.

6. آگاهی بدن را افزایش می دهد

پیلاتس یک تمرین ذهن و بدن است که حس عمقی یا آگاهی بدن را تقویت می کند. توجه به درون و توانایی تمرکز بر احساسات بدن، آگاهی شما را از راحتی یا درد، احساسات و محیط اطرافتان افزایش می دهد.

با تقویت حس عمقی، بدن بهتر می تواند به محرک پاسخ دهد که می تواند از آسیب ها و سقوط جلوگیری کند. آگاهی بهتر از بدن حتی ممکن است به شما در جلوگیری از پرخوری کمک کند زیرا با سیگنال های گرسنگی بدن خود هماهنگ تر خواهید بود.

7. استرس را کاهش می دهد

با توجه به مزیت آگاهی بدن، تمرکز درونی و استفاده از تنفس پیلاتس می تواند استرس سیستم عصبی را کاهش دهد. این به نوبه خود می تواند شما را از حالت جنگ یا گریز خارج کند، کورتیزول را کاهش دهد و استرس را در طول زمان کاهش دهد.

8. درد قاعدگی را کاهش می دهد

دیسمنوره وضعیت دوره های قاعدگی دردناک است و اگر فردی هستید که آن را تجربه کرده اید می دانید که چقدر می تواند ناتوان کننده باشد. تحقیقات نشان داده است که پیلاتس می تواند به کاهش درد قاعدگی کمک کند.

9. انعطاف پذیری و تحرک را بهبود می بخشد

ابتدا اجازه دهید تفاوت بین انعطاف پذیری و تحرک را تعریف کنیم؛

انعطاف پذیری مقدار کشش غیرفعال در یک عضله است. تحرک دامنه حرکت در یک مفصل است. تحرک خوب به انعطاف پذیری و همچنین قدرت نیاز دارد.

تحرک چیزی است که باید برای آن تلاش کنید در حالی که انعطاف پذیری به خودی خود کاربردی نیست. برای بهینه سازی تحرک به تعادل قدرت و انعطاف نیاز دارید.

تمرین پیلاتس با انتقال نرم بین حرکات دقیق و آهسته و کنترل شده به کار خود ادامه می دهد. به جای کشش بعد از یک تمرین تقویتی، بیشتر تمرینات پیلاتس ترکیبی از این دو هستند و قدرت، انعطاف پذیری و تحرک را بهبود می بخشند.

10. تعادل را بهبود می بخشد

تعادل در هر سنی مهم است و برای فعالیت های روزمره شامل هماهنگی مانند راه رفتن یا هر یک از حرکات غیرخطی زندگی مانند بالا بردن ضروری است.

پیلاتس تعادل و راه رفتن را نه تنها از طریق تقویت هسته بلکه به دلیل تمرکز آن بر روی هم ترازی و تمرینات کل بدن بهبود می بخشد.

11. سیستم ایمنی شما را تقویت می کند

تحقیقات نشان می دهد که پیلاتس به تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن به ویژه در افراد مسن کمک می کند.

اما در حالی که تحقیقات زیادی بر روی افراد مسن انجام شده است، این یافته‌ ها نشان می‌دهد که همه سنین می‌ توانند از طریق پیلاتس تقویت ایمنی را تجربه کنند و این عمدتا به دلیل بهبود گردش خون است.

همراه با بهبود گردش خون، عملکرد سیستم ایمنی بهبود یافته است. یک سیستم ایمنی خوب تابعی از جریان مناسب خون و لنف است – که هر دو توسط پیلاتس تقویت می شوند.

12. عملکرد شناختی را بهبود می بخشد

مطالعات نشان داده است که عملکرد شناختی بعد از تمرین پیلاتس بهبود یافته است.

چندین نشانگر مانند رشد نورون جدید، افزایش جریان خون به مغز، افزایش انتقال‌ دهنده‌ های عصبی و طول عمر نورون‌ های مسئول یادگیری، حافظه و تفکر اجرایی مورد ارزیابی قرار گرفتند.

13. می تواند انگیزه را بهبود بخشد

همراه با بهبود شناخت یک مطالعه نشان داد که پیلاتس برای بهبود انگیزه در جمعیت دانش آموزان موثر است.

مطالعه دیگری نوع انگیزه‌ ای را که افرادی که پیلاتس را تمرین می‌ کنند را مورد بررسی قرار داد و دریافت که تمرین‌ کنندگان پیلاتس بیشتر توسط انگیزه‌ های درونی به جای اعتبار سنجی خارجی هدایت می‌ شوند.

14. زندگی جنسی شما را بهبود می بخشد

پیلاتس به بیش از یک دلیل می تواند غوغایی در زندگی جنسی شما ایجاد کند. اول استقامت، قدرت، تحرک و انعطاف‌ پذیری را ایجاد می‌کند که می‌ تواند ماجراجویی‌ های اتاق خواب شما را با اجازه دادن به شما برای قرار گرفتن در موقعیت‌ های طولانی‌ تر و نگه داشتن آن‌ ها افزایش دهد.

اما همچنین پیلاتس یک ابزار موثر برای بهبود قدرت و عملکرد کف لگن است و یک کف لگن قوی با افزایش لذت جنسی ارتباط دارد.

15. عملکرد ورزشی را افزایش می دهد

چه یک ورزشکار حرفه ای باشید یا یک جنگجوی آخر هفته پیلاتس می تواند ورزش یا فعالیت شما را ارتقا دهد.

پیلاتس با تقویت ماهیچه ها، به حرکت درآوردن چیزهای سفت و بلند کردن مناطق سفت بدن را متعادل می کند. این به نوبه خود شما را قادر می سازد سریع تر واکنش نشان دهید و از آسیب جلوگیری کنید.

تحقیقات انجام شده بر روی ورزشکاران در ورزش های متعدد نشان دهنده سرعت بهبود یافته، افزایش توده عضلانی و قدرت تنه، هسته مرکزی با ثبات تر، پرش عمودی بهبود یافته و انعطاف پذیری بهتر هنگام لگد زدن است.

16. استخوان های شما را تقویت می کند

شیوه زندگی فعلی که بیشتر شامل نشستن است و حرکت کمتری دارد برای سلامتی و تراکم استخوان ما مضر است. تراکم استخوان قوی از پوکی استخوان و آرتروز جلوگیری می کند و می تواند افراد در هر سنی را تحت تاثیر قرار دهد.

مطالعات نشان داده است که پیلاتس در افزایش کیفیت زندگی، تسکین درد و افزایش تراکم استخوان موثر است.

17. خلق و خوی شما را تقویت می کند

ورزش از هر نوع آن اکسیر جادویی اندورفین را ارائه می دهد.

اما مطالعاتی که به طور خاص به بررسی فواید افزایش خلق و خوی پیلاتس پرداخته اند نشان داده اند که کاهش اضطراب، خستگی و علائم افسردگی و رهایی از الگوهای فکری منفی را تجربه کرده اند.

18. خواب را بهبود می بخشد

مطالعات نشان می دهد که پیلاتس می تواند منجر به خواب بهتر به ویژه در افراد زیر 40 سال شود. یک مطالعه نشان داد که زنان پس از زایمان با اضافه کردن پیلاتس به برنامه هفتگی خود از خواب بهتری بهره مند می شوند.

19. بازیگوشی را تشویق می کند

بسیاری از مردم فکر می کنند پیلاتس یک تغییر سرگرم کننده نسبت به سایر تمرینات است. یافتن حس بازی در حین تمرینات ورزشی می تواند سلامت جسمانی شما را از طرق مختلف افزایش دهد.

ناگفته نماند، سودمندترین ورزش ها آن هایی هستند که از انجام آن ها لذت می برید چون در این صورت به ورزش کردن ادامه خواهید داد.

مزایای اصلاح کننده پیلاتس

ریفورمر پیلاتس پس از تمرینات تشک، محبوب ترین و پرکاربردترین وسیله پیلاتس است. این یک سیستم قرقره براق است که از یک کالسکه کشویی و فنرها با درجات کشش متفاوت تشکیل شده است.

ریفورمر پیلاتس یک دستگاه سازگار و پر از تنوع است که برای مبتدیان عالی است، برای علاقه مندان به تناسب اندام چالش برانگیز است و برای کسانی که پس از آسیب بهبود می یابند مناسب است.

ریفورمر پیلاتس می تواند استقامت عضلانی را به شکلی کارآمد و بدون تحمل وزن ایجاد کند و آن را برای مفاصل راحت تر کند. یک مطالعه در سال 2016 به این نتیجه رسید که تجهیزات پیلاتس نسبت به تمرینات تشک از نظر توانبخشی آسیب برتری دارد.

فواید ورزش پیلاتس برای بارداری

پیلاتس اصلاح شده از بدن در حال تغییر در طول بارداری پشتیبانی می کند و فشار وارده بر روی ماهیچه های باسن، هسته مرکزی و کف لگن را از یک کودک در حال رشد کاهش می دهد.

ورزش‌ های خاص پیلاتس قبل از تولد می‌ تواند به مدیریت جدایش شکمی که در بارداری رایج است و بهبودی آن پس از زایمان کمک کند.

پیلاتس قبل از تولد از طریق تمرکز بر تنفس، آگاهی بدن و فواید تقویتی می تواند شما را از نظر روحی و جسمی برای زایمان آماده کند.

فواید ورزش پیلاتس برای لاغری

پیلاتس می تواند شکل بدن شما را از بهبود وضعیت بدن تغییر دهد. به دلیل کار از درون به بیرون معروف است و می تواند ظاهری بلندتر و لاغرتر به شما بدهد.

در حالی که می توانید از طریق پیلاتس عرق کنید اما به تنهایی موثرترین راه برای لاغری و کاهش وزن نیست. کاهش وزن شامل خواب با کیفیت، کاهش استرس و از همه مهمتر کاهش کالری مصرفی است.

پیلاتس از طریق ارتباط ذهن و بدن از اهداف کاهش وزن پشتیبانی می کند. با کمک به تنظیم سیستم عصبی برای کاهش سطح استرس، افزایش آگاهی بدن و افزایش انگیزه شما را برای سایر فعالیت های قلبی آماده خواهد کرد.

خلاصه

پیلاتس مزایای فوق العاده ای دارد و برای همه بدون در نظر گرفتن سطح تناسب اندام، سن، سایز یا هر عامل دیگری مناسب است.

گنجاندن ورزش پیلاتس در برنامه تمرینی شما می تواند تا حد زیادی از هر تلاشی که انجام می دهید حمایت کرده و آن را تقویت کند.

چه بخواهید احساس بهتری داشته باشید، چه بدن تان را تقویت کنید، چه بخواهید توده عضلانی و تراکم استخوانی بسازید، یا تمرین کنید، پیلاتس می تواند بر کیفیت زندگی شما تاثیر مثبت بگذارد.

همچنین بخوانید : مزایای ورزش یوگا چیست؟

منبع : healthline