خواص بادام زمینی برای لاغری و کاهش وزن چیست؟

خواص بادام زمینی برای کاهش وزن
خواص بادام زمینی برای کاهش وزن

بادام زمینی یکی از محبوب ترین حبوبات در جهان است. آن ها به طور گسترده ای به عنوان یک میان وعده سالم استفاده می شوند.

بادام زمینی ها انواع مختلفی دارند مانند خام، بو داده، آب پز، نمکی، طعم دار یا ساده. در حالی که بادام زمینی به دلیل محتوای پروتئین و چربی بالای خود شناخته شده است ممکن است تعجب کنید از اینکه می توانند به کاهش وزن شما کمک کنند.

در ادامه این مقاله با فواید درمانی انواع بادام زمینی برای لاغری و کاهش وزن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای بادام زمینی برای کاهش وزن

1. شما را سیر نگه می دارد

برخلاف سایر میان وعده ها که سرشار از کربوهیدرات های ساده هستند بادام زمینی سرشار از چربی های سالم، پروتئین و فیبر است که هضم آن ها به زمان بیشتری نیاز دارد.

یک مطالعه کوچک روی 15 شرکت‌ کننده نشان داد که افزودن بادام‌ زمینی کامل یا کره بادام‌ زمینی به صبحانه منجر به افزایش سیری و سطح قند خون پایدارتر می‌ شود.

کربوهیدرات های ساده به سرعت در جریان خون جذب می شوند و منجر به افزایش سریع قند خون و به دنبال آن افت سریع می شوند. این ممکن است باعث شود کمی بعد از خوردن غذا احساس گرسنگی کنید.

در مقابل بادام زمینی به آرامی هضم می شود و مدت بیشتری در معده شما باقی می ماند. این به شما کمک می‌ کند احساس سیری و رضایت داشته باشید و به شما امکان می‌ دهد بین وعده‌ های غذایی بیشتر فاصله بیندازید.

در نهایت بادام زمینی به جویدن بیشتری نیاز دارد که به شما امکان می دهد غذای خود را آهسته تر بخورید. در نتیجه این به بدن شما زمان می‌ دهد تا سیگنال‌ های سیری ارسال کند که ممکن است از پرخوری شما جلوگیری کند.

2. سرشار از چربی های سالم است

بادام زمینی سرشار از چربی های سالم است که به نام اسیدهای چرب تک غیراشباع (MUFA) و اسیدهای چرب غیر اشباع چندگانه (PUFAs) شناخته می شوند.

رژیم غذایی سرشار از این چربی‌ ها با کاهش نرخ التهاب، چاقی و بیماری‌ های مزمن مانند بیماری قلبی و دیابت مرتبط است.

علاوه بر این مصرف آجیل با کاهش خطر افزایش وزن طولانی مدت همراه است. برخی از محققان این نظریه را مطرح می کنند که میزان بالای چربی غیر اشباع موجود در آجیل ممکن است توانایی بدن را برای استفاده از چربی ذخیره شده به عنوان انرژی بهبود بخشد. با این حال تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.

3. باعث دریافت کالری کمتر می شود

اگرچه بادام زمینی کالری بالایی دارد اما ممکن است تمام کالری هایی را که بادام زمینی فراهم می کند جذب نکنید.

هنگامی که بادام زمینی می خورید دندان های شما نمی توانند آن ها را به اندازه کافی برای هضم کامل تجزیه کنند به این معنی که احتمالا کالری کمتری جذب می کنید در حالی که بقیه از طریق مواد زائد دفع می شود.

در یک مطالعه روی 63 مرد، شرکت کنندگان بادام زمینی کامل، کره بادام زمینی، روغن بادام زمینی یا آرد بادام زمینی خوردند. پس از مقایسه نمونه های مدفوع کسانی که بادام زمینی کامل خوردند مقادیر قابل توجهی چربی در مدفوع خود داشتند که نشان دهنده جذب کمتر کالری است.

با این حال این به این معنی نیست که شما باید زیاده روی کنید. مصرف بیش از حد غذاهای پر کالری مانند بادام زمینی همچنان می تواند منجر به کالری مازاد و در نهایت مانع از تلاش شما برای کاهش وزن شود.

به عنوان مثال یک وعده 1/4 فنجان (146 گرم) بادام زمینی حاوی 207 کالری است. حتی اگر فقط 50 تا 75 درصد کالری جذب شود این مقدار هنوز 104 تا 155 کالری است.

بنابراین همچنان مهم است که به اندازه وعده ها توجه داشته باشید تا از اضافه شدن کالری جلوگیری کنید. بهتر است 1 تا 2 مشت در هر وعده مصرف کنید زیرا خوردن آن ها آسان است.

کدام نوع بادام زمینی را انتخاب کنیم؟

همیشه بهترین کار این است که بادام زمینی های بدون طعم را انتخاب کنید که کمترین پردازش را پشت سر گذاشته اند و حاوی نمک یا مواد دیگری نیستند. از بادام‌ زمینی‌ های شیرین شده که حاوی لایه‌ ای قندی هستند و کالری اضافی دارند خودداری کنید.

برای داشتن فیبر و آنتی اکسیدان بیشتر از بادام زمینی با پوست لذت ببرید. فیبر اضافی می تواند به افزایش سیری کمک کند.

بادام زمینی پخته شده حاوی کالری کمتری نسبت به بادام زمینی خام یا بو داده است با حدود 116 کالری در 1/4 فنجان (146 گرم) در مقایسه با 207 و 214 کالری برای بادام زمینی خام و بو داده.

با این حال بادام زمینی پخته شده حاوی 50 درصد چربی کمتری نسبت به بادام زمینی خام و بو داده است به این معنی که ممکن است اثر سیر کنندگی یکسانی نداشته باشد. بنابراین نوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید و همیشه به اندازه سهم خود توجه داشته باشید.

بادام زمینی با پوست را انتخاب کنید زیرا باز شدن آن ها بیشتر طول می‌ کشد و ممکن است از زیاده روی در خوردن جلوگیری کند و در نهایت به شما کمک کند اندازه سهم و کالری دریافتی خود را بهتر مدیریت کنید.

کره بادام زمینی می تواند یک گزینه سالم باشد. کره بادام زمینی طبیعی که حاوی نمک اضافه شده، روغن های فرآوری شده یا مواد دیگر نیست انتخاب بهتری است.

خلاصه

بادام زمینی سرشار از مواد مغذی بوده و یک میان وعده سالم است.

آن ها مملو از فیبر، پروتئین و چربی های سالم هستند که می توانند با سیر نگه داشتن طولانی مدت به مدیریت وزن کمک کنند.

برای بهترین نتیجه بادام زمینی خام، بو داده یا آب پز را بدون نمک و طعم دهنده اضافه انتخاب کنید و به اندازه سروینگ خود توجه کنید.

بادام زمینی یک جایگزین عالی برای سایر تنقلات پر کالری و فرآوری شده است تا به شما در اهداف کاهش وزن کمک کند.

همچنین بخوانید : خواص کره بادام زمینی برای کاهش وزن

منبع : healthline