13 خاصیت شگفت انگیز روغن رزماری برای سلامتی بدن

خواص روغن رزماری
خواص روغن رزماری

رزماری درختچه ای همیشه سبز با برگ های سوزنی و رایحه ای چوبی است. اگرچه بیشتر به عنوان چاشنی غذا شناخته می شود اما یکی از محبوب ترین گیاهان معطر و دارویی در سراسر جهان است.

روغن رزماری – که حاوی اجزای اصلی یا اسانس گیاه است – در بطری های کوچک استخراج و فروخته می شود. علیرغم نامش این روغن واقعی نیست زیرا حاوی چربی نمی باشد.

به دلیل استفاده از روغن رزماری در طب عامیانه بسیاری از دانشمندان اکنون در حال آزمایش مزایای بالقوه آن برای سلامتی هستند.

اگرچه بیشتر این تحقیقات تازه شروع شده است اما از برخی کاربردهای سنتی روغن پشتیبانی می کند و خواص جدید احتمالی را نشان می دهد.

در ادامه این مقاله با فواید دارویی و درمانی روغن رزماری برای سلامتی بدن و همچنین روش های استفاده از آن بیشتر آشنا خواهید شد. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای روغن رزماری برای سلامتی بدن

1. ممکن است عملکرد مغز را بهبود بخشد

در یونان و روم باستان رزماری را برای تقویت حافظه موثر می دانستند.

تحقیقات نشان می‌ دهد که استنشاق روغن رزماری به جلوگیری از تجزیه استیل کولین – یک ماده شیمیایی مغز که برای تفکر، تمرکز و حافظه مهم است کمک می‌ کند.

هنگامی که از 20 جوان در یک اتاق کوچک پراکنده از روغن رزماری سوالات ریاضی پرسیده شد، سرعت و دقت آن ها به نسبت مستقیم با مدت زمان انتشار روغن افزایش یافت.

علاوه بر این سطح ترکیبات خاص رزماری در خون آن ها نیز افزایش یافت – که نشان می دهد رزماری می تواند تنها از طریق تنفس وارد بدن شما شود.

به طور مشابه دانشجویان پرستاری که در حین انجام امتحان، روغن رزماری تنفس کردند در مقایسه با تنفس روغن اسطوخودوس یا اصلا بدون تنفس روغن یادآوری اطلاعات را بهبود بخشیدند.

تحقیقات دیگر نشان می دهد که تنفس روغن رزماری و سایر روغن های ضروری ممکن است عملکرد مغز را در افراد مسن مبتلا به زوال عقل از جمله افراد مبتلا به بیماری آلزایمر بهبود بخشد.

به خاطر داشته باشید که تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

2. رشد مو را تحریک می کند

یکی از شایع ترین انواع ریزش مو، آلوپسی آندروژنیک است که بیشتر به عنوان طاسی با الگوی مردانه شناخته می شود اگرچه می تواند زنان را نیز درگیر کند.

روغن رزماری با جلوگیری از حمله یک محصول جانبی تستوسترون به فولیکول های مو که علت این بیماری است آلوپسی آندروژنیک را درمان می کند.

وقتی مردان مبتلا به آلوپسی آندروژنیک دو بار در روز به مدت شش ماه روغن رزماری رقیق شده را روی پوست سر خود ماساژ دادند همان افزایش ضخامت مو را تجربه کردند که از ماینوکسیدیل (روگین) یک داروی رایج برای رشد مجدد مو استفاده می‌ کردند.

علاوه بر این کسانی که از روغن رزماری استفاده کردند در مقایسه با ماینوکسیدیل، خارش پوست سر کمتری را گزارش کردند که نشان می دهد رزماری ممکن است قابل تحمل تر باشد.

تحقیقات دیگر نشان می دهد که روغن رزماری ممکن است با ریزش موی تکه ای یا آلوپسی آره آتا مبارزه کند که نیمی از جمعیت زیر 21 سال و حدود 20 درصد از افراد بالای 40 سال را تحت تاثیر قرار می دهد.

هنگامی که افراد مبتلا به آلوپسی آره آتا هر روز یک ترکیب اسانس رزماری را به مدت هفت ماه به پوست سر خود مالیدند 44 درصد در مقایسه با 15 درصد در گروه کنترل که از روغن های خنثی مانند جوجوبا و هسته انگور استفاده می کردند بهبود در ریزش مو نشان دادند.

3. ممکن است به تسکین درد کمک کند

در طب عامیانه رزماری به عنوان یک مسکن خفیف استفاده می شود.

در یک مطالعه دو هفته ای بازماندگان سکته مغزی با درد شانه که مخلوط روغن رزماری را با طب فشاری به مدت 20 دقیقه دو بار در روز دریافت کردند 30 درصد کاهش درد را تجربه کردند. کسانی که فقط طب فشاری دریافت کردند 15 درصد کاهش درد داشتند.

علاوه بر این یک مطالعه حیوانی نشان داد که روغن رزماری نسبت به استامینوفن یک داروی مسکن رایج برای درد کمی موثرتر است.

4. باعث دفع حشرات می شود

برای جلوگیری از حشرات مضری که ممکن است شما را نیش بزنند یا به باغ شما حمله کنند روغن رزماری را به عنوان جایگزینی طبیعی برای محصولات شیمیایی در نظر بگیرید.

هنگامی که یک آفت‌ کش مبتنی بر روغن رزماری روی گیاهان گوجه‌ فرنگی گلخانه‌ ای اسپری شد جمعیت کنه‌ های عنکبوتی را تا 52 درصد کاهش داد بدون اینکه به گیاهان آسیبی وارد شود.

رزماری همچنین به دفع برخی حشرات خون خوار که می‌ توانند ویروس‌ ها و باکتری‌ های مضر را پخش کنند کمک می‌ کند.

هنگامی که روغن رزماری با 11 اسانس دیگر اندازه گیری شد طولانی ترین اثر دافع را روی پشه هایی داشت که ویروس زیکا را منتشر می کنند. رقیق سازی 12.5 درصدی روغن رزماری 100 درصد پشه ها را به مدت 90 دقیقه دفع کرد.

علاوه بر این اسپری حاوی 10 درصد روغن رزماری به طور مشابه به عنوان حشره کش شیمیایی برای کنترل گسترش کنه های پا سیاه – که حامل بیماری لایم هستند – در مناطق آلوده به کنه در شمال شرقی ایالات متحده موثر بود.

5. ممکن است استرس را کاهش دهد

عوامل زیادی می توانند باعث استرس شوند. استنشاق روغن رزماری ممکن است به کاهش اضطراب امتحان کمک کند.

هنگامی که دانشجویان پرستاری قبل و در طول زمان امتحان، روغن رزماری را استنشاق کردند نبض آن ها حدود 9 درصد کاهش یافت – در حالی که بدون روغن رزماری تغییر قابل توجهی رخ نداد.

از آنجا که افزایش ضربان نبض منعکس کننده استرس و اضطراب کوتاه مدت است روغن رزماری ممکن است به طور طبیعی استرس را کاهش دهد.

علاوه بر این زمانی که 22 بزرگسال جوان روغن رزماری را به مدت 5 دقیقه استشمام کردند بزاق آن ها در مقایسه با افرادی که یک ترکیب غیر معطر را استشمام می کردند 23 درصد کمتر از سطح هورمون استرس کورتیزول داشت.

افزایش سطح کورتیزول می تواند سیستم ایمنی بدن شما را سرکوب کند و باعث بی خوابی و نوسانات خلقی شود.

6. ممکن است گردش خون را افزایش دهد

گردش خون ضعیف یک شکایت رایج است. ممکن است بیشتر آن را در دست ها و پاهای خود متوجه شوید.

اگر سردی انگشتان دست و پا را تجربه می کنید – حتی در دمای نسبتا گرم – روغن رزماری ارزش توجه دارد.

در یک مطالعه زنی مبتلا به بیماری رینود – که گردش خون را مختل می کند – دستان خود را با مخلوط روغن رزماری ماساژ داد و دریافت که این روغن بیشتر از روغن های دیگر به گرم شدن انگشتانش کمک می کند. این اثرات با تصویربرداری حرارتی تایید شد.

اگر به بیماری رینود مبتلا هستید رگ های خونی انگشتان دست و پا در هنگام سردی یا استرس منقبض می شوند و باعث می شوند رنگ خود را از دست داده و سرد شوند.

روغن رزماری ممکن است به انبساط رگ‌ های خونی شما کمک کند در نتیجه خون شما را گرم می‌ کند تا راحت‌ تر به انگشتان دست و پا برسد.

تحقیقات بیشتری برای تایید این اثرات مورد نیاز است – اما رزماری ممکن است آزمایشی ارزشمند و کم هزینه باشد.

7. برای بهبود خلق و خو مفید است

روغن رزماری معمولا برای درمان فشارهای روحی و خستگی در طب عامیانه استفاده می شود.

هنگامی که 20 جوان سالم روغن رزماری را استنشاق کردند در مقایسه با استشمام روغن دارونما 30 درصد احساس شادابی ذهنی بیشتری داشته و حدود 25 درصد کمتر خواب آلودگی داشتند.

این افزایش در هوشیاری با تغییرات در امواج مغزی و افزایش ضربان قلب، تنفس و فشار خون مطابقت دارد.

استفاده از روغن رزماری رقیق شده روی پوست شما ممکن است مزایای مشابهی داشته باشد زیرا می تواند از این مسیر به مغز شما برسد.

در یک مطالعه استفاده از روغن رزماری رقیق شده روی پوست باعث شد 35 فرد سالم بعد از 20 دقیقه به طور قابل توجهی احساس توجه، هوشیاری، انرژی و شادابی بیشتری نسبت به استفاده از روغن دارونما داشته باشند.

با این حال تحقیقات بیشتری در این زمینه برای تایید این نتایج مورد نیاز است.

8. ممکن است التهاب مفاصل را کاهش دهد

شواهد اولیه نشان می دهد که روغن رزماری ممکن است به کاهش التهاب بافتی که می تواند منجر به تورم، درد و سفتی شود کمک کند.

ممکن است این کار را با جلوگیری از مهاجرت گلبول های سفید خون به بافت های آسیب دیده برای انتشار مواد شیمیایی التهابی انجام دهد.

هنگامی که به افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید 15 دقیقه ماساژ زانو با استفاده از مخلوط روغن رزماری سه بار در هفته داده شد در دو هفته 50 درصد کاهش درد التهابی زانو داشتند در مقایسه با کاهش 12 درصدی در افرادی که روغن دریافت نکرده بودند.

آرتریت روماتوئید یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن شما به بافت‌ هایی مانند زانو و سایر مفاصل حمله می‌کند و به پوشش مفصل آسیب می‌زند و باعث التهاب می‌ شود.

تحقیقات بیشتری در مورد تاثیر رزماری بر التهاب مورد نیاز است.

9. ممکن است سرطان را درمان کند

روغن رزماری دارای اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است که مطالعات لوله آزمایش نشان می دهد ممکن است با سلول های سرطانی مبارزه کند.

10. برای سلامت کبد و گوارش مفید است

مطالعات حیوانی نشان می دهد که روغن رزماری ممکن است ترشح صفرا را تحریک کند که در هضم چربی مهم است و مکانیسم های دفاعی آنتی اکسیدانی شما را برای محافظت از کبد فعال می کند.

11. برای مسمومیت غذایی مفید است

روغن رزماری می تواند به مهار رشد گونه های خاصی از باکتری ها که باعث مسمومیت غذایی می شوند کمک کند. این امر مستلزم استفاده از مقادیر دقیق و بسیار کمی از روغن است.

این روغن را در خانه استفاده نکنید.

12. عوارض جانبی آنتی بیوتیک ها را کاهش می دهد

رزماری و سایر روغن های ضروری ممکن است اثر بخشی آنتی بیوتیک های خاص را افزایش دهند. این ممکن است دوز کمتری از این داروها را مجاز کند که می تواند عوارض جانبی را کاهش دهد.

13. مقاومت آنتی‌ بیوتیکی را کاهش می دهد

رزماری و سایر روغن‌های ضروری ممکن است دیواره سلولی باکتری‌ های مقاوم به آنتی‌بیوتیک را تضعیف کنند – نه تنها به آن‌ ها آسیب می‌ زنند بلکه آنتی‌ بیوتیک‌ ها را نیز قادر می‌ سازند راحت تر به سلول وارد شوند.

روش های استفاده از روغن رزماری

روغن رزماری را می توان استنشاق کرد یا به صورت موضعی استفاده کرد. این روغن بسیار غلیظ است بنابراین باید فقط چند قطره در هر بار استفاده کنید.

اگرچه برخی از تولید کنندگان ادعا می‌ کنند که بلعیدن یا مصرف روغن‌ های ضروری آن ها بی‌خطر است شواهد علمی که این موضوع را تایید کند وجود ندارد – به‌ویژه در دراز مدت. روغن های ضروری را هرگز نباید بخورید.

در اینجا چند دستورالعمل آسان برای استنشاق یا استفاده موضعی از روغن رزماری آورده شده است؛

استنشاق یا بوییدن

ساده ترین راه برای استنشاق روغن رزماری این است که در بطری را باز کنید و نفس بکشید. متناوبا می توانید چند قطره از آن را روی پارچه یا دستمال بریزید و آن را نزدیک صورت خود نگه دارید.

بسیاری از مردم از پخش کننده های آروماتراپی استفاده می کنند که اسانس را در هوای اطراف پخش می کند.

به طور کلی از قرار دادن دیفیوزر در نزدیکی نوزادان یا کودکان خردسال خودداری کنید زیرا تشخیص میزان استنشاق آن ها دشوار است.

استفاده موضعی

رزماری و سایر روغن‌ های ضروری زمانی که آن‌ها را روی پوست‌ تان بمالید به‌ راحتی جذب جریان خون می‌ شوند.

به طور کلی توصیه می شود اسانس ها را با یک روغن حامل خنثی مانند روغن جوجوبا رقیق کنید. این به جلوگیری از تحریک احتمالی پوست و تبخیر زودرس روغن کمک می کند.

در اینجا چند دستورالعمل کلی برای رقیق کردن روغن ها برای استفاده موضعی آورده شده است :

  • برای نوزادان از 1 قطره اسانس در هر 1 قاشق غذا خوری روغن حامل استفاده کنید
  • برای کودکان از 1 قطره اسانس در هر 1 قاشق چای خوری روغن حامل استفاده کنید
  • برای بزرگسالان از 3-6 قطره اسانس در هر 1 قاشق چای خوری روغن حامل استفاده کنید

پس از رقیق شدن روغن را به کف پاهای خود یا قسمتی از بدن که هدف قرار داده اید مانند یک عضله دردناک بمالید و خوب ماساژ دهید این جریان خون و جذب روغن را بهبود می بخشد.

از استفاده از رزماری و سایر روغن های ضروری روی پوست آسیب دیده یا نواحی نزدیک حساس مانند چشم خودداری کنید.

به طور کلی توصیه می شود اگر باردار هستید یا مبتلا به صرع یا فشار خون هستید از مصرف روغن رزماری اجتناب کنید. روغن رزماری ممکن است بیماری های شما را تشدید کند.

خلاصه

روغن رزماری که از گیاه رزماری به دست می آید از دیرباز در طب عامیانه رایج بوده و اکنون در مطالعات علمی مفید شناخته شده است.

اگرچه اکثر این تحقیقات مقدماتی هستند مطالعات نشان می‌ دهند که این روغن ضروری ممکن است با بهبود تمرکز ذهنی و حافظه، مبارزه با ریزش مو، تسکین درد و التهاب، دفع حشرات خاص و کاهش استرس سلامت شما را تقویت کند.

اگر می خواهید روغن رزماری را امتحان کنید به سادگی آن را استنشاق کنید یا نسخه رقیق شده آن را به صورت موضعی استفاده کنید. به یاد داشته باشید که این روغن بسیار غلیظ است بنابراین فقط به چند قطره در هر بار نیاز دارید.

همچنین بخوانید : خواص دمنوش رزماری

منبع : healthline