فواید و مزایای ورزش تای چی برای آرتریت چیست؟

فواید ورزش تای چی برای آرتریت
فواید ورزش تای چی برای آرتریت

اگر آرتریت دارید، ورزش تای چی ممکن است یک گزینه عالی برای شما باشد. فعالیت بدنی می تواند برای افراد مبتلا به آرتریت دشوار باشد به خصوص ورزش های با شدت بالا.

خوشبختانه یکی از هنرهای رزمی که به نام تای چی شناخته می شود، به عنوان یک ورزش ایمن و موثر برای افراد مبتلا به آرتروز محبوبیت پیدا کرده است.

اگر با تای چی آشنایی ندارید، شروع به تمرین آن می تواند ترسناک باشد. همچنین ممکن است کنجکاو باشید که بدانید آیا به بهبود علائم آرتریت شما کمک می کند یا خیر.

در ادامه این مقاله به بررسی فواید درمانی ورزش تای چی برای آرتریت می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

تای چی چیست؟

تای چی یکی از انواع هنرهای رزمی باستانی است که شامل حرکات ملایم، روان، مدیتیشن و کنترل تنفس است. همچنین به نام های تای چی چوان، تای چی کوان و تای جی نیز شناخته می شود.

این روش در چین به عنوان یک عمل شفابخش سرچشمه گرفت و شیوه های مشابهی با چی کونگ دارد – شکل دیگری از درمان شفابخش که معمولا در طب سنتی چین (TCM) انجام می شود.

در طب سنتی چین سلامت ضعیف نتیجه انرژی مسدود شده یا چی است. برای بهبود جریان انرژی، تمرینات حرکتی ملایم مانند تای چی و چی کونگ توصیه می شوند.

تای چی همچنین شامل ترکیبی از حرکات و وضعیت های آرام است که ممکن است به افزایش قدرت، هماهنگی و تعادل کمک کند. علاوه بر این تنفس کنترل شده در خط مقدم تای چی قرار دارد که می تواند به شما کمک کند تا به حالتی آرام تر و مراقبه دست یابید.

اگرچه تای چی صدها سال است که وجود داشته است، اخیرا به دلیل مزایای سلامتی آن محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

به طور خاص تای چی در بین افرادی که به دنبال ورزش های کم برخورد هستند محبوب است.

فواید و مزایای تای چی برای درمان آرتریت

1. ممکن است درد آرتریت را کاهش دهد

محبوبیت تای چی به عنوان یک ورزش کم برخورد برای افراد مبتلا به آرتروز افزایش یافته است.

در واقع کالج آمریکایی روماتولوژی و بنیاد آرتریت در دستورالعمل‌ های سال 2019 خود به شدت تای چی را برای افراد مبتلا به آرتروز زانو یا لگن توصیه می‌ کند.

این توصیه ها بر اساس بسیاری از مطالعات تحقیقاتی است که نشان داده اند پس از تمرین تای چی، درد آرتریت کاهش می یابد.

به عنوان مثال بررسی 16 مطالعه در سال 2021 نشان داد که تمرین تای چی منجر به کاهش قابل توجه درد و سفتی استئو آرتریت همراه با بهبود عملکرد فیزیکی می شود.

مروری بر هشت مطالعه در سال 2022 نتایج مشابهی را نشان داد، به خصوص زمانی که تای چی برای بیش از 5 هفته تمرین می شد.

2. به بهبود قدرت و تعادل کمک می کند

تای چی علیرغم حرکات آهسته و کم برخورد خود ممکن است به بهبود قدرت و تعادل کمک کند.

تای چی شامل تغییرات آهسته و کنترل شده در وزن بدن و تغییرات در وضعیت بدن است. این به شما امکان کنترل بیشتر و ارتباط ذهن و بدن را می دهد.

در واقع یک بررسی در سال 2021 از 31 مطالعه نشان داد که تعادل وضعیتی پس از تمرین تای چی به طور قابل توجهی بهبود یافته است. علاوه بر این قدرت و عملکرد کلی بدن نیز به طور قابل توجهی بهبود یافته است.

منبع مورد اعتماد دیگری در سال 2020 با 603 فرد مسن مبتلا به آرتروز زانو بهبودهای قابل توجهی را در عملکرد راه رفتن و کنترل وضعیت بدن پس از تمرین تای چی مشاهده کرد. محققان پیشنهاد کردند که بهبود در قدرت و تعادل منجر به این اثرات مثبت شده است.

همچنین یک مطالعه 12 هفته ای در سال 2022 با 40 زن مسن مبتلا به آرتروز، شرکت کنندگان را به دو گروه تای چی (سه بار در هفته) یا گروه کنترل تقسیم کرد. در پایان مطالعه گروه تای چی بهبود قابل توجهی در تعادل، عملکرد فیزیکی و کیفیت زندگی داشتند.

به طور کلی به نظر می رسد که تای چی ممکن است حداقل به طور متوسط ​​قدرت، تعادل و عملکرد را در افراد مبتلا به آرتریت بهبود بخشد.

3. ممکن است استرس و اضطراب را کاهش دهد

بیماری های مزمن برای بسیاری از افراد از جمله مبتلایان به آرتریت می توانند استرس زا بوده و منجر به اضطراب شوند.

تای چی شامل حرکات آهسته و فیزیکی همراه با تنفس کنترل شده و مراقبه است که نشان داده است که استرس و علائم اضطراب را کاهش می دهد.

این امر با تنظیم سیستم پاسخ به استرس بدن که شامل محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال (HPA) است به دست می آید. همچنین سیستم استراحت و هضم بدن به نام سیستم عصبی پاراسمپاتیک را فعال می کند.

جالب توجه است یک مطالعه در سال 2018 با 50 شرکت کننده سالم اما استرسی نشان داد که 12 هفته تای چی منجر به کاهش قابل توجه استرس و اضطراب می شود. هیچ بهبودی در گروه کنترل مشاهده نشد.

منبع مورد اعتماد دیگری در سال 2018 نشان داد که تای چی علائم اختلال افسردگی اساسی و اضطراب را کاهش می دهد.

در حالی که مطمئنا به مطالعات با کیفیت بالاتر نیاز است، تای چی ممکن است یک درمان کمکی مقرون به صرفه برای استرس و اضطراب باشد.

4. از تمرینات کم برخورد است

تمرینات کم برخورد اغلب برای افراد مبتلا به شرایط دردناک مانند آرتریت توصیه می شوند. تای چی یکی از انواع ورزش های کم برخورد است که فشار کمتری بر عضلات، استخوان ها و مفاصل وارد می کند.

بنابراین اگر به دنبال فعال ماندن هستید اما می‌ خواهید از تمرینات تاثیر گذارتر اجتناب کنید، تای چی می‌ تواند گزینه‌ ای عالی باشد.

5. برای تمام گروه های سنی مناسب است

افراد در هر گروه سنی می توانند تای چی را تمرین کنند از جمله کودکان و بزرگسالان. در واقع تای چی می تواند راهی عالی برای درگیر کردن تمام خانواده شما در فعالیت بدنی باشد.

همچنین مانند یوگا، حرکات تای چی را می توان برای افرادی با شرایط مختلف سلامتی و سطح تناسب اندام تغییر داد و آن را به گزینه ای عالی برای همه تبدیل کرد.

آیا تای چی برای افراد مبتلا به آرتریت نیاز به تغییراتی دارد؟

اصلاحاتی در حرکات تای چی ممکن است برای افرادی که تحرک محدود، درد، تعادل ضعیف یا سایر محدودیت های فیزیکی دارند مورد نیاز باشد.

خوشبختانه اشکال زیادی از تای چی وجود دارد که می توانید تمرین کنید. اکثر حرکات را می توان در صورت نیاز تغییر داد.

اگر مطمئن نیستید بهتر است از کلاس تای چی دیدن کنید یا ویدیوهای آموزشی را به صورت آنلاین تماشا کنید. با گذشت زمان یاد خواهید گرفت که کدام حرکات برای شما بهتر عمل می کنند و آیا نیاز به اصلاح دارید یا خیر.

خلاصه

تای چی یک هنر رزمی باستانی است که فواید زیادی برای سلامتی دارد.

برای افراد مبتلا به آرتریت، تای چی ممکن است به کاهش درد، اضطراب و استرس کمک کند و در عین حال عضلات شما را تقویت کرده و تعادل شما را بهبود بخشد.

همچنین تای چی به طور گسترده در دسترس، کم تاثیر و مناسب برای تمام گروه های سنی است و آن را به یک شکل عالی از ورزش تبدیل می کند.

اگر در تای چی تازه کار هستید ممکن است بهتر باشد به کلاس بروید یا آن را به صورت آنلاین ببینید و در صورت نیاز می توانید حرکات را بر اساس آمادگی جسمانی و درد خود تغییر دهید.

اگرچه ممکن است در ابتدا ترسناک باشد اما افزودن تای چی به برنامه ورزشی شما می تواند فواید مثبت زیادی برای سلامتی و تندرستی شما داشته باشد.

همچنین بخوانید : ورزش های مناسب برای آرتریت روماتوئید

منبع : healthline