آیا فوکوئیدان آرتریت روماتوئید را درمان می کند؟

خواص فوکوئیدان برای درمان آرتریت روماتوئید
خواص فوکوئیدان برای درمان آرتریت روماتوئید

فوکوئیدان چیست؟

آرتریت روماتوئید (RA) یا روماتیسم مفصلی وضعیتی است که مفاصل و اندام های بدن را تحت تاثیر قرار می دهد. آرتریت روماتوئید یک بیماری خودایمنی است، بدان معنا که سیستم ایمنی بدن به بافت های بدن شما حمله می کنند.

یکی از نشانه های مهم آرتریت روماتوئید التهاب است. مطالعات اخیر نشان می دهد که فوکوئیدان می تواند این علائم را کاهش داده و به درمان آرتریت روماتوئید کمک کند.

فوکوئیدان (به انگلیسی : Fucoidan) یک پلی ساکارید سولفاته در دیواره سلولی موجودات دریایی از جمله جلبک قهوه ای و جلبک دریایی، توتیای دریایی و خیار دریایی است. انواع مختلفی از فوکوئیدان در این منابع وجود دارد.

فوکوئیدان قرن ها در طب سنتی چینی برای درمان بیماری های مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. مطالعات اخیر در طب غربی استفاده از آن را برای بیماری هایی مانند آرتریت روماتوئید، فشار خون بالا و دیابت تایید می کنند.

فوکوئیدان توسط سازمان غذا و دارو (FDA) به عنوان یک ماده ی غذایی به طور کلی ایمن شناخته شده است. اما هیچ داروی تجویزی یا بدون نسخه ای از آن وجود ندارد و افراد می توانند آن را به عنوان مکمل تهیه کنند.

در ادامه این مقاله با خواص دارویی و درمانی فوکوئیدان برای درمان آرتریت روماتوئید و همچنین عوارض و مضرات آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

فواید فوکوئیدان برای درمان آرتریت روماتوئید و علائم آن

محققان در دهه‌ های گذشته مطالعات زیادی انجام داده‌ اند که فوکوئیدان را با کاهش علائم آرتریت روماتوئید مرتبط می‌ کند. این مطالعات خود آرتریت روماتوئید و سایر بیماری ها با علائم مشابه را بررسی کرده اند.

اکثر مطالعات تحقیقات بیشتری را برای توسعه محصولات حاوی فوکوئیدان برای درمان آرتریت روماتوئید و سایر بیماری‌ ها تشویق می‌ کنند.

علائم آرتریت روماتوئید شامل تورم، درد و سفتی در مفاصل است. همچنین می تواند بر اندام های بدن شما تاثیر بگذارد. آرتریت روماتوئید درمان نشده می تواند به مفاصل و اندام های شما آسیب برساند.

در حال حاضر هیچ درمانی برای آرتریت روماتوئید وجود ندارد و شما نمی توانید آن را به تنهایی درمان کنید. برای تشخیص و درمان باید به پزشک مراجعه کنید.

داروها و اصلاحات سبک زندگی مختلفی برای درمان آرتریت روماتوئید وجود دارد. مصرف فوکوئیدان ممکن است همراه با داروهای آرتریت روماتوئید مفید باشد. کارشناسان فوکوئیدان را یک درمان مکمل می دانند.

مطالعات در مورد آرتریت روماتوئید و فوکوئیدان

چندین مطالعه بر روی فوکوئیدان و آرتریت روماتوئید نشان می دهد که فوکوئیدان ممکن است به مدیریت بیماری آرتریت روماتوئید کمک کند :

  • یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که می تواند کاربردهای درمانی برای آرتریت روماتوئید داشته باشد
  • یک بررسی تحقیقاتی در سال 2020 بر روی فوکوئیدان نتایج مثبت استفاده از کتانجک های حاوی این ماده را در موش‌ های مبتلا به آرتریت روماتوئید نشان داد. این کتانجک ها باعث کاهش تخریب غضروف و استخوان و نفوذ سلول های التهابی در بافت می شوند

مطالعات بر روی بیماری هایی با علائم مشابه آرتریت روماتوئید و فوکوئیدان

مطالعات بیشتری وجود دارد که به بررسی مزایای فوکوئیدان و سایر بیماری ها می پردازد. اینها نشان می دهد که این ماده ممکن است در درمان علائم آرتریت روماتوئید موثر باشد :

  • یک مطالعه در سال 2017 به بررسی فوکوئیدان و چگونگی کاهش التهاب و بهبود کیفیت زندگی در افراد مبتلا به سرطان پیشرفته پرداخت. 20 شرکت کننده هر روز 400 میلی لیتر از این ماده را به مدت 4 هفته دریافت کردند. پس از این دوره شرکت کنندگان التهاب کمتری داشتند
  • مطالعه دیگری در سال 2017 نشان داد که فوکوئیدان می تواند استرس اکسیداتیو، تورم و التهاب ناشی از آرتریت را کاهش دهد
  • یک مطالعه در سال 2022 نشان داد که فوکوئیدان تاثیر مثبتی بر فیبروز سینوویال دارد. این وضعیتی است که منجر به درد و سفتی مفاصل در بسیاری از بیماری ها می شود. این مطالعه به این نتیجه رسید که شواهد و مطالعات قبلی از استفاده از فوکوئیدان برای شرایطی که مفاصل را تحت تاثیر قرار می‌ دهند حمایت می‌ کند

عوارض و مضرات فوکوئیدان

گزارشات کمی از عوارض جانبی استفاده از فوکویدان وجود دارد. قبل از استفاده با پزشک خود صحبت کنید زیرا ممکن است به سایر داروهایی که مصرف می کنید واکنش نشان دهد.

فوکویدان ممکن است بر لخته شدن خون تاثیر بگذارد. اگر رقیق کننده خون مصرف می کنید بهتر است در مصرف آن احتیاط کنید.

نحوه استفاده از فوکوئیدان

محصولات زیادی در دسترس هستند که حاوی فوکوئیدان هستند. بیشتر آن را به عنوان یک مکمل به بازار عرضه می کنند بنابراین هنگام خرید احتیاط کنید. FDA مکمل ها را تنظیم نمی کند بنابراین دستورالعمل دوز مشخصی وجود ندارد.

قبل از خرید محصول، کیفیت آن را در نظر بگیرید. قبل از استفاده از فوکوئیدان، توصیه هایی را از پزشک خود بخواهید یا نظرات را بخوانید.

در صورت مشاهده عوارض جانبی مصرف آن را قطع کنید.

فوکوئیدان را از کجا تهیه کنیم؟

می توانید فوکوئیدان را از منابع اصلی آن یعنی جلبک ها به دست آورید. اما این مقدار به اندازه یک مکمل متمرکز نخواهد بود بنابراین ممکن است کمتر موثر باشد.

می توانید مکمل های فوکوئیدان را از فروشگاه های سلامت خریداری کنید که به صورت عصاره، کپسول یا پودر در دسترس هستند.

فوکوئیدان چه بیماری هایی را درمان می کند؟

  • کولیت
  • دیابت
  • زخم معده
  • بیماری های قلبی مانند فشار خون بالا
  • بیماران سیستم ایمنی
  • عفونت ها
  • فیبروز کبدی
  • استخوان
  • آرتروز
  • پانکراتیت
  • بثورات پوستی
  • تومورها

خلاصه

فوکوئیدان ممکن است به کاهش علائم آرتریت روماتوئید کمک کند. برخی از مطالعات استفاده از فوکوئیدان را که می توانید در جلبک ها پیدا کنید، تایید می کند.

در حال حاضر هیچ دارویی حاوی فوکوئیدان برای درمان آرتریت روماتوئید وجود ندارد.

مطالعاتی وجود دارد که استفاده از فوکوئیدان را بررسی می کند بنابراین ممکن است درمان های جدیدی با آن در آینده ارائه شود.

می توانید فوکوئیدان را به عنوان مکمل تهیه کنید. منبع محصول را در نظر بگیرید و قبل از استفاده با پزشک خود صحبت کنید. در صورت مشاهده هر گونه عوارض جانبی مصرف آن را متوقف کنید.

همچنین بخوانید : تاثیر متوترکسات در درمان آرتریت روماتوئید

منبع : healthline