آیا باید بعد از تمرین ورزشی موز بخورید؟

آیا باید بعد از تمرین ورزشی موز بخورید؟
آیا باید بعد از تمرین ورزشی موز بخورید؟

بسیاری از مردم موز را به عنوان یک میان وعده کامل پس از تمرین ورزشی تصور می کنند چون هضم آن ها راحت است و حاوی ترکیبی از مواد مغذی بوده که تصور می شود به بهبود سریع تر بعد از ورزش کمک می کنند.

در این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم که آیا باید بعد از تمرینات ورزشی موز بخوریم یا نه؟ با سومیتا همراه باشید؛

خوردن موز بعد از تمرین ممکن است به سرعت بهبودی کمک کند

موز مغذی است و به ویژه از نظر آب و کربوهیدرات غنی است، ثابت شده است که هر دو مورد به بهبود عملکرد و بهبودی ورزش کمک می کنند.

می تواند به دوباره پر کردن گلیکوژن عضله کمک کند

خوردن غذاهای غنی از کربوهیدرات بعد از ورزش باعث ترشح هورمون انسولین می شود که به انتقال قند شاتل از خون به سلول های عضلانی کمک می کند جایی که به عنوان گلیکوژن ذخیره می شوند.

همچنین به سلول های عضلانی کمک می کند تا نسبت به انسولین حساس تر شوند و باعث می شود پس از ورزش دوباره ذخایر گلیکوژن خود را پر کنند.

اکثر افراد می توانند قبل از تمرین بعدی، صرفا با داشتن یک رژیم غذایی غنی از کربوهیدرات ذخیره گلیکوژن عضلانی خود را کاملا تامین کنند صرف نظر از اینکه سریعا غذاهای غنی از کربوهیدرات را بعد از ورزش می خورند.

با این حال کسانی که کمتر از 24 ساعت بهبودی قبل از تمرین بعدی خود دارند از خوردن غذاهای غنی از کربوهیدرات مانند موز در اسرع وقت بعد از ورزش و همچنین در ساعات پس از آن بهره مند می شوند.

این به شما کمک می کند تا سرعت تشکیل گلیکوژن عضلانی را تضمین کنید، اطمینان حاصل کنید که می توانید جلسه بعدی خود را با ذخایر گلیکوژن کامل یا تقریبا کامل شروع کنید.

ممکن است به بدن شما در استفاده موثرتر از پروتئین کمک کند

خوردن غذاهای غنی از کربوهیدرات مانند موز همراه با یک منبع پروتئین بلافاصله پس از ورزش اغلب به عنوان راهی برای کمک به عضلات شما برای بهبود موثرتر پس از یک تمرین مبتنی بر مقاومت توصیه می شود.

ایده این است که کربوهیدرات ها به تحریک توانایی عضلات در جذب یا استفاده از پروتئین کمک می کنند و در نتیجه باعث افزایش عضله و تجزیه آن می شوند.

با این حال، تحقیقات اخیر نشان می دهد که این ترکیب ممکن است در بیشتر موارد لازم نباشد. هنوز هم تحقیقات بیشتری لازم است.

ممکن است به کاهش التهاب کمک کند

موز علاوه بر غنی بودن از کربوهیدرات حاوی مقادیر خوبی از ترکیبات مفید مانند دوپامین و پلی فنول هاست.

ترکیبی از کربوهیدرات ها و این ترکیبات دیگر می توانند از بروز التهاب اضافی پس از ورزش جلوگیری کند. تصور می شود که این اثر احتمالا بهبود سریع تر را تقویت می کند.

خوردن موز چه زمانی بهتر است؟ قبل، حین یا بعد از تمرین؟

اگرچه خوردن موز بعد از تمرین ممکن است به بهبودی کمک کند، خوردن این میوه قبل یا حین تمرین نیز می تواند مفید باشد – البته به روش های مختلف.

برای به حداکثر رساندن عملکرد در طول تمرین، خوردن موز 30-60 دقیقه قبل از تمرین ممکن است مفید باشد. در همین حال، خوردن 1-2 موز در ترکیب با سایر منابع کربوهیدرات می تواند به بهبودی بعد از تمرین یا در مدت زمان طولانی تری کمک کند.

گفته شده خوردن موز در حین تمرین ممکن است در برخی افراد احساس سیری و نفخ ایجاد کند. اگر این مورد برای شما اتفاق می افتد سعی کنید غذاهای جایگزین کربوهیدرات مانند میوه های خشک، پوره میوه ها، نوشیدنی های ورزشی یا ژل های ورزشی را استفاده کنید.

اگر هدف شما به حداقل رساندن التهاب و بهبودی سریع است خوردن یک موز بعد از تمرین ممکن است برای شما بهتر باشد.

کسانی که کمتر از 24 ساعت بهبودی قبل از جلسه آموزش بعدی خود دارند، ممکن است از خوردن موز در اسرع وقت بعد از تمرین خود بهره مند شوند.

به خاطر داشته باشید که موز موثرتر از سایر غذاهای غنی از کربوهیدرات و آنتی اکسیدان در تقویت تمرینات و یا کمک به بهبودی نیست. بنابراین اگر علاقه به موز ندارید کافی است میوه ای را که بیشتر دوست دارید انتخاب کنید.

خلاصه

مانند اکثر میوه ها، موز غذایی عالی برای خوردن بعد از تمرین است. با انجام این کار می توانید التهاب را کاهش داده، ذخیره گلیکوژن عضله را پر کنید و در نهایت باعث بهبود سریع تر شوید.

خوردن این میوه قبل یا حین تمرین علاوه بر کمک به بهبودی می تواند مفید باشد. بنابراین کم ترین کاری که می توانید انجام دهید این است که موز را به رژیم قبل یا بعد از تمرین ورزشی خود اضافه کنید.

همچنین بخوانید : خواص شیک موز

منبع : healthline