خواص شگفت انگیز روغن اسطوخودوس برای سلامتی بدن

خواص روغن اسطوخودوس
خواص روغن اسطوخودوس

روغن اسطوخودوس (به انگلیسی : Lavender Essential Oil) یکی از محبوب ترین و همه کاره ترین اسانس های مورد استفاده در رایحه درمانی است.

این روغن که از گیاه اسطوخودوس (نام علمی : Lavandula angustifolia) تقطیر شده است باعث آرامش می شود و اعتقاد بر این است که اضطراب، عفونت های قارچی، آلرژی، افسردگی، بی خوابی، اگزما، حالت تهوع و دردهای قاعدگی را درمان می کند.

اسطوخودوس یک روغن چند منظوره است. ظاهرا دارای خواص ضد التهابی، ضد قارچی، ضد افسردگی، ضد عفونی کننده، ضد باکتریایی و ضد میکروبی و همچنین اثرات ضد اسپاسم، ضد درد، سم زدایی، کاهش فشار خون و آرام بخش است.

در ادامه این مقاله با فواید دارویی و درمانی روغن اسطوخودوس برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات آن بیشتر آشنا خواهید شد. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای روغن اسطوخودوس برای سلامتی بدن

1. اضطراب را درمان می کند

در حالی که در حال حاضر فقدان آزمایش‌ های بالینی در مقیاس بزرگ برای آزمایش اثرات اسطوخودوس بر افراد مبتلا به اضطراب وجود دارد تعدادی از مطالعات نشان می‌ دهند که این روغن ممکن است برخی از مزایای ضد اضطراب را ارائه دهد.

چندین مطالعه اثرات کاهش اضطراب اسطوخودوس را در جمعیت های خاص آزمایش کرده اند. برای مثال مطالعه‌ ای که در سال 2005 بر روی 200 نفر که منتظر درمان دندان‌ پزشکی بودند انجام شد نشان می دهد که  بوییدن عطر اسطوخودوس هم اضطراب را کاهش می‌دهد و هم خلق و خوی را بهبود می‌ بخشد.

علاوه بر این یک مطالعه آزمایشی که در سال 2012 منتشر شد، نشان داد که رایحه درمانی مبتنی بر روغن اسطوخودوس ممکن است به تسکین اضطراب پس از زایمان در زنان کمک کند.

در آزمایشی که شامل 28 زن که در 18 ماه گذشته زایمان کرده بودند، انجام شد محققان دریافتند که چهار هفته دو بار در هفته جلسات آروماتراپی به مدت 15 دقیقه علاوه بر کاهش سطح اضطراب به کاهش افسردگی نیز کمک می کند.

همچنین شواهدی وجود دارد که مصرف روغن اسطوخودوس ممکن است به کاهش اضطراب کمک کند. به عنوان مثال در گزارشی که در سال 2012 منتشر شد دانشمندان 15 کارآزمایی بالینی منتشر شده قبلی را تجزیه و تحلیل کردند و به این نتیجه رسیدند که مکمل های غذایی حاوی روغن اسطوخودوس ممکن است برخی اثرات درمانی بر بیمارانی که با اضطراب و یا استرس دست و پنجه نرم می کنند داشته باشد.

یک بررسی جدیدتر نشان داد که 5 مطالعه (2010، 2010، 2014، 2015 و 2016) مزایایی را در شرکت کنندگان با اضطراب متوسط ​​تا شدید نشان دادند.

2. برای درمان بی خوابی مفید است

چندین مطالعه نشان داده اند که روغن اسطوخودوس ممکن است به بهبود خواب و مبارزه با بی خوابی کمک کند.

مطالعه‌ ای که در سال 2015 در مجله طب مکمل و جایگزین منتشر شد، نشان داد ترکیبی از تکنیک‌ های بهداشت خواب و درمان با اسانس اسطوخودوس به دانشجویان کمک می‌ کند تا خواب شبانه‌ راحت تری داشته باشند.

مطالعه بر روی 79 دانشجو همچنین نشان داد استنشاق اسطوخودوس هنگام خواب باعث بهبود انرژی و نشاط در طول روز می شود.

یک مطالعه در سال 2018 تاثیر اسطوخودوس را بر خواب تایید کرد. در این مطالعه روی 30 نفر از ساکنان یک خانه سالمندان آروماتراپی اسطوخودوس برای بهبود شروع، کیفیت و مدت خواب در جمعیت سالمندان مشخص شد.

عوارض و مضرات روغن اسطوخودوس

روغن اسطوخودوس ممکن است در برخی افراد باعث تحریک پوست یا واکنش آلرژیک شود. اگر بعد از مصرف اسطوخودوس دچار حالت تهوع، استفراغ یا سردرد شدید فورا مصرف را قطع کنید.

از آنجایی که مصرف خوراکی روغن اسطوخودوس می تواند اثرات سمی داشته باشد این دارو را نباید مصرف کرد مگر اینکه تحت نظارت یک متخصص پزشکی باشد.

مقدار مصرف روزانه روغن اسطوخودوس

هیچ مقدار توصیه شده روزانه برای روغن اسطوخودوس وجود ندارد. بر اساس اصول رایحه درمانی استنشاق بوی اسانس اسطوخودوس یا استفاده از اسانس اسطوخودوس روی پوست پیام هایی را به سیستم لیمبیک منتقل می کند – ناحیه ای از مغز که بر سیستم عصبی تاثیر می گذارد و به تنظیم احساسات کمک می کند.

یکی از رویکردهای رایج ترکیب روغن اسطوخودوس با روغن حامل (مانند جوجوبا یا بادام شیرین) است. پس از مخلوط شدن با روغن حامل اسانس اسطوخودوس را می توان روی پوست ماساژ داد یا به حمام اضافه کرد.

همچنین می توانید چند قطره اسانس اسطوخودوس را روی یک پارچه یا دستمال بپاشید و عطر آن را استشمام کنید، یا روغن را به بخارساز اضافه کنید.

سوالاتی درباره روغن اسطوخودوس

آیا روغن اسطوخودوس می تواند آلرژی را درمان کند؟

بسیاری از طرفداران استفاده از ترکیب روغن اسطوخودوس، لیمو و نعناع را برای تسکین علائم آلرژی توصیه می کنند و ادعا می کنند که اسطوخودوس یک آنتی هیستامین طبیعی است.

یک مطالعه در سال 1999 نشان داد که روغن اسطوخودوس واکنش‌های آلرژیک فوری را در موش‌ ها مهار می‌ کند.

آیا افزودن روغن اسطوخودوس به ریمل باعث رشد سریع مژه ها می شود؟

گفته می شود افزودن روغن اسطوخودوس به ریمل کمک می کند تا مژه ها ضخیم تر شده و سریع تر رشد کنند.

تئوری پشت این موضوع این است که کنه های ریز روی مژه ها زندگی می کنند و از رشد آن ها جلوگیری می کنند و استفاده از اسطوخودوس برای از بین بردن کنه ها باعث می شود که مژه ها سریع تر رشد کنند. هیچ مدرک علمی برای تایید این ادعا وجود ندارد.

آیا روغن اسطوخودوس برای درمان طاسی مفید است؟

چند مطالعه در طول سال ها نشان داده اند که روغن اسطوخودوس ممکن است ریزش مو را معکوس کند.

مطالعه‌ای در سال 2016 روی موش‌ ها نشان داد که اسانس اسطوخودوس رقیق شده به صورت موضعی منجر به رشد چشمگیر مو می‌ شود. مطالعه قبلی در سال 1998روی افراد مبتلا به آلوپسی آره آتا نشان داد که با استفاده از ترکیب موضعی اسطوخودوس، آویشن، رزماری و چوب سدر، رشد مو بهبود یافته است.

خلاصه

در حالی که روغن اسطوخودوس ممکن است به تسکین اضطراب خفیف کمک کند نباید به جای درمان حرفه ای سلامت روان برای هر نوع اختلال اضطرابی استفاده شود.

اگر علائم اضطراب مانند نگرانی مداوم، خستگی، بی خوابی و ضربان قلب سریع را تجربه می کنید به جای درمان اضطراب خود با اسطوخودوس مطمئن شوید که با پزشک خود مشورت کنید.

همچنین بخوانید : خواص اسطوخودوس چیست؟

منبع : verywellmind