عوارض و مضرات دوش واژینال چیست؟

عوارض دوش واژینال
عوارض دوش واژینال

دوش واژینال (به انگلیسی : Douching) شستن واژن با آب یا مخلوطی از مایعات برای از بین بردن بو و تمیز کردن واژن است. اغلب سرکه با آب مخلوط می شود اما برخی از محصولات دوش واژینال از پیش بسته بندی شده حاوی جوش شیرین یا ید هستند. تعداد کمی نیز حاوی مواد ضد عفونی کننده و معطر هستند.

از هر پنج زن بین 15 تا 44 سال یک نفر به طور مرتب از دوش واژینال استفاده می کند. یک نظرسنجی در سال 2002 نشان داد که این عمل در زنان آفریقایی-آمریکایی و اسپانیایی تبار رایج تر است. علاوه بر این یک مطالعه نشان داد که نوجوانان از هر قومیت و نژادی تمایل بیشتری به استفاده از دوش واژینال دارند.

دوش واژینال می تواند عوارض جانبی مانند سوزش و همچنین عوارض متعددی ایجاد کند. این عوارض می‌ توانند هر موضوعی را که می‌ خواهید پنهان کنید، مانند بوی غیرعادی بدتر کنند.

در ادامه این مقاله با عوارض و مضرات دوش واژینال و همچنین روش های پیشگیری از بوی بد واژن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

چگونه از دوش واژینال استفاده کنیم؟

برای انجام دوش واژینال، مخلوطی از آب و سایر مواد را در یک بطری قرار می دهند سپس مخلوط اسپری شده یا به سمت بالا به داخل واژن پاشیده می شود و بعد مایعات از واژن خارج می شوند.

دلایل رایجی که زنان گزارش می دهند از دوش واژینال استفاده می کنند عبارتند از :

  • از بین بردن بوی نامطبوع
  • جلوگیری از بارداری
  • شستن خون قاعدگی بعد از پریود یا مایع منی بعد از رابطه جنسی
  • جلوگیری از عفونت مقاربتی

استفاده از دوش واژینال هیچ یک از این موارد را انجام نمی دهد.

آیا دوش واژینال ایمن است؟

کالج آمریکایی زنان و زایمان استفاده از محصولات دوش واژینال را به زنان توصیه نمی کند. واژن شما طوری طراحی شده است که به طور طبیعی تعادل pH را حفظ کند. پر از باکتری یا فلور واژن است که به توقف عفونت و جلوگیری از تحریک کمک می کند.

اگر تعداد باکتری های سالم واژن خود را حذف کنید یا تا حد زیادی کاهش دهید، ممکن است باکتری های مشکل ساز رشد کنند که می تواند منجر به عفونت، تحریک و عوارض جدی تر شود.

عوارض استفاده از دوش واژینال

1. مشکلات بارداری

زنانی که به طور منظم دوش واژینال استفاده می کنند احتمال بیشتری دارد که زایمان زودرس، سقط جنین و سایر عوارض بارداری را تجربه کنند.

استفاده از دوش واژینال می تواند منجر به بارداری خارج از رحم نیز شود و زنانی که از آن استفاده می کنند ممکن است برای باردار شدن با مشکل مواجه شوند.

2. عفونت

تعادل سالم باکتری ها از رشد بیش از حد مخمر واژن جلوگیری می کند. از بین بردن تعادل طبیعی ممکن است باعث شکوفایی مخمر شود و می تواند منجر به عفونت قارچی شود.

به همین ترتیب احتمال ابتلا به واژینوز باکتریایی در زنی که دوش واژینال استفاده می کند پنج برابر بیشتر از زنی است که این کار را انجام نمی‌ دهد.

برخی از خانم ها به این امید که شستن واژن عفونت واژن را از بین ببرد از دوش واژینال استفاده می کنند. دوش واژینال ممکن است عفونت را بدتر کند. استفاده از دوش واژینال در حالی که عفونت واژن دارید ممکن است عفونت را به سایر قسمت‌ های دستگاه تناسلی شما نیز منتقل کند.

3. بیماری التهابی لگن (PID)

بیماری التهابی لگن (PID) عفونتی است که در اندام های تناسلی ایجاد می شود. بیشتر موارد بیماری های التهابی لگن ناشی از عفونت های مقاربتی (STIs) هستند.

استفاده از دوش واژینال خطر ابتلا به بیماری التهابی لگن در زنان را 73 درصد افزایش می دهد. از هر هشت زن یک زن با سابقه بیماری التهابی لگن در باردار شدن مشکل دارد.

4. التهاب دهانه رحم

سرویسیت (التهاب دهانه رحم) مانند بیماری التهابی لگن اغلب نتیجه عفونت های مقاربتی است اما زنانی که دوش واژینال استفاده می کنند بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

چگونه با خیال راحت واژن خود را تمیز کنیم؟

ساده ترین راه برای تمیز کردن واژن انجام یک شستشوی ساده در حین حمام یا دوش گرفتن است. صابون ضروری نیست اما اگر می خواهید از آن استفاده کنید مطمئن شوید که ملایم است و بوی زیادی ندارد. عطرها و مواد شیمیایی می توانند پوست حساس اندام تناسلی شما را تحریک کنند.

  • با یک دست با دو انگشت اول خود پوست بیرونی را نگه دارید و چین های واژن را باز کنید
  • از آب گرم استفاده کنید و به آرامی محل را چندین بار بشویید. اگر می خواهید می توانید با صابون ملایم بشویید
  • چین ها را به شدت مالش ندهید و از قرار دادن صابون در داخل واژن خودداری کنید
  • به آرامی محل را با آب بشویید تا تمام صابون پاک شود
  • با استفاده از یک حوله تمیز ناحیه را خشک کنید

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

بوی طبیعی واژن طبیعی است و مقداری ترشح نیز طبیعی است. چند نشانه ممکن است نشان دهند که مشکل جدی تری دارید و باید به پزشک مراجعه کنید :

  • ترشحات واژن با بوی قوی
  • ترشحات واژن که سفید یا زرد مایل به سبز هستند
  • بوی واژن که پایدار است و بعد از چند روز تمام نمی شود
  • سوزش، خارش و قرمزی یا تورم در داخل یا اطراف واژن
  • درد یا ناراحتی در حین رابطه جنسی
  • درد در هنگام ادرار

پیشگیری از بوی واژن

همه واژن ها بوی طبیعی دارند. بوی هر زن متفاوت است و بوی طبیعی می تواند در طول زمان تغییر کند. به همین ترتیب فعالیت هایی مانند ورزش یا رابطه جنسی می توانند بوی طبیعی واژن شما را به طور موقت تغییر دهند.

با این حال می توانید با چند مرحله ساده، خطر ایجاد بوهای قوی را کاهش دهید؛

بهداشت را رعایت کنید

اندام تناسلی خود را به آرامی به طور منظم بشویید. از استفاده از صابون هایی که می توانند پوست حساس را تحریک کنند خودداری کنید.

از پارچه های قابل تنفس استفاده کنید

رطوبت بیش از حد اطراف دستگاه تناسلی و واژن می تواند باعث افزایش بو و عفونت شود. لباس‌ های زیر 100 درصد پنبه ای بپوشید که قابلیت تنفس دارند و می‌ توانند عرق و سایر مایعات را از بین ببرند. پارچه های ساتن، ابریشم و پلی استر اجازه جریان هوای کافی را نمی دهند و ممکن است رشد باکتری ها را تقویت کنند.

از محصولات خوشبو کننده با دقت استفاده کنید

اسپری ها و پودرها ممکن است به پوشاندن بوی واژن کمک کنند اما آن ها را در داخل واژن خود استفاده نکنید. آن ها فقط در قسمت بیرونی واژن شما ایمن هستند.

از دوش واژینال استفاده نکنید

از پاک کننده های خشن مانند دوش واژینال استفاده نکنید. آن ها می توانند تعادل pH واژن شما را بر هم بزنند و باعث تحریک و عفونت شوند.

خلاصه

واژن شما خود به خود تمیز می شود. این برای از بین بردن مایع منی، خون و سایر مایعات از طریق ترشحات طبیعی طراحی شده است. شما نیازی به تمیز کردن آن با دوش واژینال ندارید.

اگر بو یا ترشح غیرمعمولی دارید، از دوش واژینال برای از بین بردن آن استفاده نکنید. در عوض با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید. استفاده منظم از دوش واژینال ممکن است مشکلات اساسی را بپوشاند یا پنهان کند همچنین می تواند منجر به عوارض جدی شود.

همچنین بخوانید : راه های از بین بردن بوی بد واژن

منبع : healthline