لیزر دیسک کمر یا عمل جراحی؛ کدام روش بهتر است

انتخاب لیزر دیسک کمر یا عمل جراحی دو راهی بسیاری از بیمارانی است که دچار مشکلاتی در ناحیه ستون فقرات هستند.

بسیاری از افرادی که دچار عارضه دیسک کمر شده‌اند به دلیل ترس از جراحی اقدام به درمان نمی‌کنند؛ چرا که در گذشته اگر با روش‌های ابتدایی بیمار درمان نمی‌شد، در نهایت عمل جراحی باز را برای او در نظر می‌گرفتند.

امروزه با پیشرفت در زمینه پزشکی و وجود متخصصین درد، پزشکان توانسته‌اند به روش‌های نوین از جمله لیزر دیسک به روش کاملا بسته، مشکلاتی از جمله فتق دیسک را برای همیشه درمان کنند.

بیمار بدون متحمل شدن درد و عوارض احتمالی ناشی از عمل جراحی، به روشی کاملا ایمن و بسته بهبود پیدا می‌کنند.

اگر شما نیز جز افرادی هستید که سال‌هاست از این عارضه رنج می‌برید و در انتخاب این دو روش درمان تردید دارید، در ادامه با ما همراه باشید تا توضیحات کاملی در خصوص انتخاب لیزر دیسک یا عمل جراحی به شما بدهیم.

لیزر دیسک کمر یا عمل جراحی

مقایسه لیزر دیسک کمر و عمل جراحی باز کمر

درمان دیسک با لیزر

لیزر برای برداشتن قسمت فتق بیرون‌زده به کار برده می‌شود، در این روش قسمتی از دیسک که بیرون زده است، تبخیر می‌شود و فشار از روی عصب برداشته خواهد شد، طبیعتا درد بیمار نیز تسکین پیدا می‌کند.

در طی این روش هیچ برش بازی روی کمر بیمار زده نمی‌شود و هیچ تغییری در دیگر بافت‌های اطراف داده نخواهد شد، به همین جهت احتمال هرگونه آسیب‌دیدگی به حداقل می‌رسد.

در روش درمانی لیزر، فیبر نوری بخشی یا تمام قسمت مرکزی بیرون‌زده را برمی‌دارد تا فشار از روی ریشه عصبی یا طناب نخاعی برداشته شود.

لازم به ذکر است که این راهکار درمانی تنها برای دسته‌ای از افراد کاربردی است که دچار چنین مشکلاتی هستند و باید بین لیزر دیسک یا عمل جراحی باز انتخاب کنند:

  • اسکولیوز
  • فتق دیسک
  • لغزش دیسک
  • سیاتیک
  • انحطاط بیماری دیسک

جراحی باز به روش قدیمی

در جراحی باز همانطور که از اسمش مشخص است، یک برش باز در محل ستون فقرات زده می‌شود تا به محلی که نیاز به درمان دارد برسند.

در مرحله بعدی به عضلات یا بافت‌ها آن ناحیه می‌رسند تا بتوانند مشکل پیش آمده را درمان کنند. از آنجایی که جراحی باز منجر به آسیب بافتی می‌شود، بیمار به مدت زمان بیشتری برای بهبودی نیاز دارد.

به دلیل برش بزرگی که در ناحیه ستون فقرات بیمار زده می‌شود، نیاز به مراقبت بیشتری برای جلوگیری از هرگونه مشکل احتمالی از جمله عفونت دارد.

با زدن برش بزرگ باید چندین لایه باز شود تا در نهایت بعد از عضله به ستون فقرات برسند تا بتوانند اقدامات لازم برای درمان را انجام دهند.

احتمال آسیب عصبی در درمان کمردرد با لیزر دیسک کمر و آندوسکوپی دیسک کمر بسیار بالاست و پزشک باید کاملا تبحر کافی برای درمان داشته باشد تا احتمال هرگونه خطا به حداقل برسد.

پروسه این روش درمانی حدود دو ساعت و نیم طول می‌کشد و بیمار باید چند ساعت در بخش ریکاوری بماند.

لیزر دیسک کمر یا عمل جراحی

کدام یک از روش‌های درمانی بهتر است؟

نمی‌توان به‌طور قطعی یک روش را انتخاب کرد و روش دیگری را به‌طور کل در بین لیزر دیسک کمر یا عمل جراحی باز کنار گذاشت. در حقیقت بسته به نیاز و شرایط بیمار بهترین روش انتخاب می‌شود.

به‌طور کلی هدف پزشکان این است که تا جای ممکن بیماران به روش‌های بسته و حداقل تهاجمی درمان شوند. مثلا اگر بیمار در وضعیتی باشد که نیاز به اصلاح وضعیت ستون فقرات دارد، در این شرایط تنها باید جراحی به روش باز انجام گیرد.

اما امروزه مشکلاتی از جمله فتق دیسک، سیاتیک و… را می‌توان به روش لیزر دیسک به راحتی و به روش کاملا بسته درمان کرد.

مزیت لیزر دیسک کمر نسبت به روش جراحی باز

اولین و مهم‌ترین مزیت این روش درمان، کم تهاجمی بودن لیزر است. همچنین از آنجایی که هیچ برش بازی برای بیمار زده نمی‌شود، پروسه درمان تحت بی حسی موضعی انجام می‌گیرد.

بیمار پس از درمان نیاز به مدت زمان کمی برای بهبودی دارد و نیاز به استراحت به اندازه جراحی باز نخواهد داشت. همچنین بیمار عوارض احتمالی که با جراحی باز متحمل می‌شود را تجربه نخواهد کرد.

با وجود مزیت زیادی که لیزر دیسک نسبت به روش باز دارد؛ اما می‌توان همه مشکلات ستون فقراتی را با این روش درمانی رفع کرد.

کدام بیماری‌ها را می‌توان لیزر درمان کرد؟

در اغلب مواقع از این روش درمانی برای رفع مشکلاتی مانند فتق دیسک، برخی از ناهنجاری‌های بافت نرم، تنگی کانال نخاعی و… به کار می‌گیرند. در شرایط پیچیده ستون فقرات که ناپایداری شدیدی را به همراه دارد، عمل جراحی باز به بیمار توصیه می‌شود.

لیزر دیسک کمر مناسب چه افرادی است؟

جهت اینکه متوجه شوید که آیا کاندیدای مناسبی برای این روش درمانی هستید یا خیر، باید به متخصص درد مراجعه کنید و مشکل خود را به پزشک گزارش دهید.

پزشک پس از معایناتی که انجام می‌دهد و شرح حال شما از بیماری در نهایت تشخیص می‌دهد بهترین روش درمانی برای شما چیست، لیزر دیسک یا عمل جراحی باز؟

فوق تخصص درد همیشه سعی بر این دارد که بیمار به روش‌های غیر جراحی و با پیشرفته‌ترین تکنیک‌های درمانی تسکین پیدا کند.

/ توجه : این مطلب رپورتاژ آگهی بوده و سایت سومیتا مسئولیتی در قبال خدمات معرفی شده آن ندارد.