علائم پرکاری تیروئید چیست؟

علائم پرکاری تیروئید چیست؟
علائم پرکاری تیروئید چیست؟

پرکاری تیروئید یکی از اختلالات تیروئیدی است که در آن غده تیروئید بیش از حد فعال شده و سرعت متابولیسم بدن افزایش می یابد.

این مسئله روی کل بدن تاثیر گذاشته و ممکن است علائم مختلف از جمله کاهش وزن، تحریک‌ پذیری، ریتم نامنظم قلب، لرزش، بی‌ خوابی، ریزش مو و غیره به همراه داشته باشد. همچنین در صورت عدم کنترل می تواند به برخی عوارض بالقوه مانند ضعیف شدن استخوان، فیبریلاسیون دهلیزی و مشکلاتی در بارداری منجر شود.

در ادامه قصد داریم درباره علائم و نشانه های پرکاری تیروئید صحبت کنیم. با سومیتا همراه باشید؛

علائم پرکاری تیروئید چیست؟

علائم شایع پرکاری تیروئید

اکثر افراد مبتلا به پرکاری تیروئید یک یا چند مورد از علائم زیر را تجربه می کنند. این علائم معمولا به تدریج ظاهر می شوند اما گاهی به خصوص در افراد جوان ممکن است به طور ناگهانی رخ دهند.

در واقع پرکاری تیروئید از بیماری هایی است که می تواند کل بدن از بالا تا پایین را تحت تاثیر قرار دهد. برخی علائم این بیماری عبارتند از :

1. دمای بدن

افزایش تعریق یکی از علائم شایع پرکاری تیروئید است زیرا در این بیماری بدن گرمای بیشتری تولید می کند.

این تعریق بیش از حد با عدم تحمل گرما مرتبط است، به این معنی که فرد ممکن است تحمل محیط گرم یا فعالیت هایی مانند ورزش را که باعث افزایش دمای بدن می شوند نداشته باشد.

2. پوست، مو و ناخن ها

افراد مبتلا به پرکاری تیروئید علاوه بر نازک شدن مو و نرم شدن ناخن ممکن است پوست صاف و غیر طبیعی داغ داشته باشند که علت آن افزایش جریان خون می باشد.

3. علائم قلبی

فرد مبتلا به پرکاری تیروئید به دلیل افزایش پمپاژ قلب معمولا دچار تپش قلب کوبنده می شود. ریتم نامنظم قلب یا آریتمی و فشار خون بالا نیز ممکن است با پرکاری غده تیروئید همراه باشد.

4. علائم ریوی

تنگی نفس به خصوص هنگام ورزش کردن در افراد مسن مبتلا به پرکاری تیروئید شایع است. این مسئله به دلیل ضعف عضلات تنفسی و همچنین افزایش نیاز به اکسیژن در بدن رخ می دهد.

5. علائم روده ای

گاهی به دلیل افزایش حرکات روده در پرکاری تیروئید، علائم گوارشی مانند سوء هاضمه و دفع مکرر مدفوع یا اسهال رخ می دهد.

به علاوه ممکن است با وجود افزایش اشتها، فرد دچار کاهش وزن شود که علت آن می تواند افزایش حرکات روده (که منجر به سوء جذب چربی می شود) و همچنین افزایش نرخ متابولیک (به این معنی که بدن سریع تر از حد معمول کالری می سوزاند) باشد.

افزایش متابولیسم بدن اگرچه ممکن است در ابتدا باعث انرژی بیشتر فرد شود اما در نهایت با خستگی بدن همراه می باشد.

6. گردن

افراد مبتلا به پرکاری تیروئید ممکن است مواردی همچون بزرگ شدن غده تیروئید یا گواتر را نیز تجربه کنند که باعث علائم بالقوه مانند گلو درد و/ یا ناراحتی گردن در آن ها می شود.

ورم گردن ممکن است قابل توجه باشد، به خصوص زمانی که فرد سعی می کند کراوات یا روسری بپوشد. همچنین گواتر ممکن است در نهایت باعث مشکلات بلع یا حتی مشکلات تنفسی در فرد شود.

7. مجاری ادراری

از دیگر علائم شایع پرکاری تیروئید می توان به افزایش دفعات ادرار کردن در طول شبانه روز اشاره کرد.

8. دستگاه تناسلی

زنان مبتلا به پرکاری تیروئید به دلیل تغییر در هورمون های جنسی ممکن است به ندرت پریود شوند و در موارد شدیدتر، آمنوره یا قطع کامل پریود را تجربه کنند.

به علاوه از آن جا که افزایش ترشح هورمون تیروئید باعث تبدیل تستوسترون به استرادیول (نوعی استروژن) می شود، پرکاری تیروئید در مردان ممکن است به کاهش میل جنسی، اختلال نعوظ و بزرگ شدن بافت سینه (ژنیکوماستی) منجر شود. علاوه بر این تولید اسپرم در اغلب موارد کاهش یافته یا سطح آن غیر طبیعی می باشد.

9. مغز و اعصاب

در پرکاری تیروئید معمولا لرزش دست همراه با تغییرات رفتاری و شخصیتی مانند افسردگی، اضطراب، عصبی بودن و یا تحریک پذیری رخ می دهد.

به علاوه مواردی همچون بی خوابی و همچنین مشکل در تمرکز یا به خاطر سپردن چیزها معمولا گزارش می شود.

سایر علائم

سایر مشکلات پزشکی مانند کم خونی (کاهش گلبول های قرمز خون) و نتایج غیر طبیعی تست عملکرد کبد می توانند اولین نشانه های ابتلا به پرکاری تیروئید در افراد باشند.

چه زمانی به پزشک مراجعه شود؟

در صورتی که با مشاهده علائم ظاهر شده حدس می زنید شما یا یکی از عزیزان تان به این بیماری مبتلا شده است لازم است حتما برای انجام آزمایش های لازم به پزشک مراجعه کنید.

خبر خوب این که عملکرد تیروئید و تشخیص پرکاری تیروئید به راحتی و با انجام یک آزمایش خون ساده به نام آزمایش TSH قابل بررسی می باشد.

توجه داشته باشید در صورت مشاهده علائم جدی و هشدار دهنده همچون ضربان قلب نا منظم و مشکلات تنفسی یا هذیان گویی باید فورا به پزشک مراجعه شود.

همچنین در صورتی که از داروهای ضد تیروئید برای درمان پرکاری تیروئید استفاده می‌ کنید و قصد بارداری دارید حتما قبل از اقدام به بارداری با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید عملکرد تیروئید شما قبل و در طول بارداری کاملا کنترل می شود.

منبع: verywellhealth