گریپ فروت برای دیابت خوب است یا ضرر دارد؟

گریپ فروت برای دیابت خوب است یا ضرر دارد؟
گریپ فروت برای دیابت خوب است یا ضرر دارد؟

گریپ فروت مقادیر قابل توجهی از ویتامین های A و C را فراهم می کند، کالری نسبتا پایین و شاخص گلیسمی کمی دارد که آن را به یک میوه مغذی برای بیماران دیابتی تبدیل می کند.

خوردن گریپ فروت همچنین ممکن است به شما کمک کند سطح قند خون خود را بهتر کنترل کنید اما اگر از داروهای خاصی استفاده می کنید ممکن است به دلیل تداخلات دارویی احتمالی بهتر باشد میوه دیگری را انتخاب کنید.

در ادامه این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم که آیا گریپ فروت برای دیابتی ها مفید است یا مضر؟ با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای گریپ فروت برای دیابت

1. محتوای کربوهیدرات کمی دارد

نیمی از یک گریپ فروت بزرگ دارای 53 کالری و 13.4 گرم کربوهیدرات است.

اگر قند خون خود را با شمارش کربوهیدرات ها کنترل می کنید، این به عنوان یک وعده کربوهیدرات به حساب می آید. افراد دیابتی معمولا می توانند بین 45 تا 75 گرم کربوهیدرات در هر وعده غذایی یا سه تا پنج وعده کربوهیدرات مصرف کنند.

2. شاخص گلیسمی کمی دارد

شاخص گلیسمی تاثیر مواد غذایی حاوی کربوهیدرات را بر سطح قند خون شما تخمین می زند.

غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین تر از 55 به احتمال زیاد باعث افزایش زیاد در سطح قند خون نمی شوند در حالی که غذاهایی با شاخص گلیسمی بالای 76 یا بیشتر ممکن است بعد از خوردن باعث افزایش سطح قند خون شما شوند.

گریپ فروت دارای شاخص گلیسمی 25 است بنابراین تا زمانی که مراقب اندازه سهم خود باشید احتمالا تاثیر قابل توجهی بر قند خون شما نخواهد داشت.

3. ممکن است قند خون را کاهش دهد

بر اساس مطالعه ای که در مارس 2006 منتشر شد خوردن نصف گریپ فروت قبل از هر وعده غذایی ممکن است به شما در کنترل سطح قند خون و کاهش وزن کمک کند.

گریپ فروت تازه به بهبود مقاومت به انسولین نیز کمک می کند. سطح انسولین دو ساعت بعد از خوردن آب گریپ فروت همراه با وعده ی غذایی همچنین برای کاهش وزن مفید بود اما برای بهبود مقاومت به انسولین نه.

خلاصه

به جای آب گریپ فروت از گریپ فروت تازه استفاده کنید که هم کالری و هم کربوهیدرات کمتری دارد.

هر لیوان آب گریپ فروت 94 کالری و 22.1 گرم کربوهیدرات دارد. به گفته سازمان غذا و داروی ایالات متحده قبل از افزایش مصرف گریپ فروت با پزشک خود مشورت کنید زیرا این میوه می تواند با بسیاری از داروها تداخل داشته باشد و باعث شود که اثر آن ها کم تر یا بیشتر شود.

بر اساس مطالعه ای که در نوامبر 2009 منتشر شد گریپ فروت ممکن است با متفورمین – داروی دیابت تداخل داشته باشد و احتمال بروز یک عارضه جانبی به نام اسیدوز لاکتیک را افزایش دهد.

همچنین بخوانید : رژیم لاغری گریپ فروت چیست؟

منبع : livestrong