خواص و مضرات کرم نارگیل برای سلامتی بدن چیست؟

خواص و مضرات کرم نارگیل
خواص و مضرات کرم نارگیل

کرم نارگیل (به انگلیسی : Coconut Cream) یک ماده ی سفت، خامه ای و طعم دار است که از شیر نارگیل تهیه می شود.

نه تنها می تواند طعم و بافت غنی به دسرها اضافه کند بلکه می توانید از آن برای تهیه ی اسموتی ها، دیپ ها و سس ها نیز استفاده کنید.

علاوه بر این کرم نارگیل اغلب در بسیاری از غذاهای رژیم کتوژنیک استفاده می شود.

در ادامه این مقاله به بررسی خواص و کاربردهای درمانی کرم نارگیل برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات آن می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

کرم نارگیل چیست؟

کرم نارگیل نوعی کرم غلیظ است که از شیر نارگیل تهیه می شود.

اگرچه انواع کنسرو شده به طور گسترده ای در دسترس هستند اما می توانید کرم نارگیل را در خانه نیز تهیه کنید. به سادگی شیر نارگیل را برای چند ساعت در یخچال بگذارید و مشاهده کنید که چگونه یک لایه ضخیم از کرم به سمت بالا شناور شده و از مایع رقیق و آبکی زیر جدا می شود.

خامه نارگیل دارای طعمی متمایز و شبیه نارگیل با بافتی غنی و خامه ای است که آن را به یک مکمل عالی برای طیف وسیعی از دستور العمل ها از جمله سوپ، اسموتی و دسر تبدیل می کند.

همچنین به طور گسترده در بسیاری از انواع آشپزی استفاده می شود و در بسیاری از کشورهای آسیای جنوب شرقی به عنوان یک غذای اصلی در نظر گرفته می شود.

از آنجا که شیرین نشده، کربوهیدرات کم و بدون لبنیات است اغلب در بسیاری از دستور العمل های گیاهی و کتوژنیک استفاده می شود.

ارزش غذایی کرم نارگیل

کرم نارگیل دارای چربی اشباع شده و کالری نسبتا بالایی است. همچنین حاوی مقدار کمی پروتئین و کربوهیدرات در هر وعده تامین می باشد.

یک وعده 1/2 فنجان (90 گرم) کرم نارگیل حاوی مواد مغذی زیر است :

  • کالری : 200
  • کربوهیدرات : 3 گرم
  • چربی : 20 گرم
  • پروتئین : 2 گرم
  • پتاسیم : 5 درصد مقدار مورد نیاز روزانه

افزودن کرم نارگیل به رژیم غذایی شما می تواند باعث افزایش مصرف پتاسیم شود، یک ماده مغذی ضروری که نقش کلیدی در تعادل مایعات و سطح فشار خون دارد.

پتاسیم همچنین برای چندین جنبه دیگر از سلامت از جمله مدیریت قند خون و سلامت استخوان ضروری است.

مقایسه کرم نارگیل و شیر نارگیل

شیر نارگیل نوعی شیر گیاهی است که از پالپ نارگیل استخراج می شود. شیر نارگیل یک عنصر رایج در بسیاری از غذاهای آسیای جنوب شرقی و آمریکای لاتین است.

کرم نارگیل با جدا کردن لایه ضخیم بالای شیر نارگیل سرد شده به دست می آید و به طور گسترده ای به عنوان یک جایگزین وگن برای خامه غلیظ در غذاهای شور و دسرها استفاده می شود.

هر دو ماده دارای طعم مشابه مانند نارگیل هستند. با این حال شیر نارگیل قوام رقیق‌ تری دارد و در مقایسه با کرم نارگیل، چربی و کالری کمتری دارد.

به خاطر داشته باشید که کرم نارگیل با خامه نارگیل نیز متفاوت است.

کاربردهای کرم نارگیل

1. طعم و بافت غذا را بهبود می بخشد

کرم نارگیل به راحتی می تواند طعم و بافت بسیاری از غذاهای مختلف را تقویت کند.

به عنوان مثال از آن برای غلیظ کردن و غنی سازی غذاهایی مانند کاسرول، کاری و سس پاستا استفاده کنید.

کرم نارگیل با طعم لطیف و نارگیلی خود می‌ تواند به بسیاری از دسرها از جمله کوکی‌ ها، کیک‌ ها و پودینگ‌ ها طعمی خوش طعم بدهد.

اگرچه ممکن است کمی بافت و قوام را تغییر دهد اما خامه نارگیل می تواند به عنوان جایگزین شیر نارگیل در دستور العمل های خاصی از جمله سوپ، اسموتی و کوکتل نیز استفاده شود.

2. جایگزین طبیعی لبنیات گیاهی است

کرم نارگیل اغلب برای افزودن طعم و مزه به غذاها و دسرهای گیاهی و بدون لبنیات استفاده می شود. به ویژه در دستور العمل هایی مانند سس، کاری، کیک و کاستارد به خوبی عمل می کند.

همچنین می توانید از خامه نارگیل برای تهیه نسخه گیاهی خامه فرم گرفته استفاده کنید. به سادگی آن را با کمی شربت افرا و عصاره وانیل مخلوط کنید تا مزه دار شود. سپس به مدت 1 تا 2 دقیقه از همزن دستی استفاده کنید تا بافتی سبک و پف دار داشته باشد.

3. برای رژیم کتو مناسب است

کرم نارگیل سرشار از چربی و کربوهیدرات و قند کم است. در واقع 1/2 فنجان (90 گرم) کرم نارگیل حاوی 20 گرم چربی و فقط 3 گرم کربوهیدرات است.

به همین دلیل اغلب در بسیاری از دستور العمل های کتوژنیک به جای مواد کربوهیدرات بالا استفاده می شود.

همچنین برای بسیاری از دسرهای کم کربوهیدرات از جمله پای کرم نارگیل کتوژنیک، بستنی، موس شکلاتی و کاستارد نارگیل افزودنی عالی است.

به علاوه می توان آن را به عنوان جایگزینی با کربوهیدرات کم به جای شکر یا خامه به قهوه اضافه کرد.

عوارض و مضرات کرم نارگیل

1. دارای چربی اشباع بالاست

کرم نارگیل حاوی 20 گرم چربی در هر وعده 1/2 فنجان (90 گرم) است که تقریبا 95 درصد آن اشباع شده است.

در حالی که غذاهای سرشار از چربی اشباع شده می توانند در یک رژیم غذایی سالم و کامل قرار گیرند، نشان داده شده است که چربی اشباع شده عوامل خطر خاصی را برای بیماری قلبی افزایش می دهد از جمله سطح کلسترول LDL.

علاوه بر این اگرچه تحقیقات نشان می‌ دهد که افزایش مصرف چربی‌ های اشباع مستقیما با خطر بالاتر بیماری قلبی مرتبط نیست، جایگزینی چربی‌ های اشباع شده با غلات کامل یا چربی‌ های سالم در رژیم غذایی شما ممکن است برای سلامت قلب شما مفید باشد.

به همین دلیل انجمن قلب آمریکا توصیه می کند که مصرف چربی های اشباع شده را به 5 تا 6 درصد از کل کالری روزانه خود محدود کنید.

اگر 2000 کالری در روز می خورید تنها 1/4 فنجان (45 گرم) کرم نارگیل تقریبا 71 تا 85 درصد از کل چربی اشباع شده ای را که می توانید در روز مصرف کنید تامین می کند.

2. محتوای کالری بالایی دارد

کرم نارگیل کالری بالایی دارد و حدود 200 کالری در هر وعده 1/2 فنجان (90 گرم) را تامین می کند.

اگر می‌ خواهید وزن خود یا میزان کالری مصرفی خود را در روز کاهش دهید می‌تواند یک نکته مهم باشد. مصرف غذاهای پر کالری بدون انجام سایر تنظیمات در رژیم غذایی می تواند منجر به افزایش وزن شود.

ماست یونانی کم چرب، شیر نارگیل یا سایر شیرهای جایگزین مانند شیر جو دوسر یا شیر بادام چند جایگزین کم کالری هستند که می توانند به جای کرم نارگیل در بسیاری از دستور العمل ها استفاده شوند.

3. آلرژی و حساسیت

اگرچه نادر است اما آلرژی به نارگیل در برخی افراد گزارش شده است.

علاوه بر این برخی از افرادی که به آجیل های درختی مانند بادام، گردو، بادام هندی و گردو حساسیت دارند ممکن است به نارگیل و محصولات نارگیل از جمله کرم نارگیل حساسیت داشته باشند.

بسیاری از کارخانه‌ هایی که شیر نارگیل تولید می‌ کنند، آجیل‌ های درختی و سایر آلرژن‌ ها را نیز پردازش می‌ کنند که به طور بالقوه می‌ تواند منجر به آلودگی متقابل شود.

بنابراین اگر پس از مصرف نارگیل یا کرم نارگیل علائم واکنش آلرژیک را تجربه کردید فورا مصرف را قطع کنید و با یک متخصص صحبت کنید.

خلاصه

کرم نارگیل یک ماده همه کاره، بدون لبنیات و کم کربوهیدرات است که می تواند طعم و بافت بسیاری از غذاها را بهبود بخشد.

به عنوان مثال از آن به عنوان افزودنی خوشمزه برای سوپ، اسموتی، سس و دسر استفاده کنید.

از آنجایی که کالری و چربی اشباع شده بالایی دارد به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم از آن در حد اعتدال لذت ببرید.

همچنین بخوانید : خواص روغن نارگیل برای اگزما

منبع : healthline