خواص شگفت انگیز ریشه کاسنی برای سلامتی بدن چیست؟

خواص ریشه کاسنی
خواص ریشه کاسنی

ریشه کاسنی (به انگلیسی : Chicory Root) از گیاهی با گل های آبی روشن به دست می آید که متعلق به خانواده قاصدک هاست.

ریشه کاسنی برای قرن هاست که در آشپزی و طب سنتی استفاده می شود و معمولا برای تهیه یک جایگزین قهوه استفاده می شود چون طعم و رنگ مشابهی با قهوه دارد.

گفته می شود فیبر موجود در ریشه کاسنی دارای فواید متعددی برای سلامتی است و اغلب برای استفاده به عنوان افزودنی یا مکمل غذایی استخراج می شود.

در ادامه این مقاله با خواص دارویی و درمانی ریشه کاسنی برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای ریشه کاسنی برای سلامتی بدن

1. حاوی فیبر پری بیوتیک اینولین است

ریشه کاسنی تازه از 68 درصد اینولین تشکیل شده است. اینولین نوعی فیبر است که به نام های فروکتان یا فروکتو لیگوساکارید هم شناخته می‌ شود – کربوهیدراتی که از زنجیره کوتاهی از مولکول‌ های فروکتوز ساخته می‌ شود و بدن شما آن را هضم نمی‌ کند.

اینولین به عنوان یک پری بیوتیک عمل می کند به این معنی که باکتری های مفید روده شما را تغذیه می کند. این باکتری های مفید در کاهش التهاب، مبارزه با باکتری های مضر و بهبود جذب مواد معدنی نقش دارند.

بنابراین، فیبر ریشه کاسنی ممکن است به طرق مختلف سلامت روده را بهبود بخشد.

2. ممکن است به بهبود حرکات روده کمک کند

از آنجایی که اینولین موجود در ریشه کاسنی بدون هضم از بدن عبور می کند و باکتری های روده را تغذیه می کند، ممکن است هضم سالم را تقویت کند.

به طور خاص مطالعات نشان می دهد که اینولین می تواند یبوست را تسکین دهد.

یک مطالعه 4 هفته ای روی 44 بزرگسال مبتلا به یبوست نشان داد که مصرف 12 گرم اینولین کاسنی در روز به نرم شدن مدفوع و افزایش قابل توجه دفعات حرکت روده در مقایسه با مصرف دارونما کمک می کند.

در مطالعه ای بر روی 16 نفر با دفعات مدفوع کم، مصرف روزانه 10 گرم اینولین کاسنی تعداد دفعات مدفوع را به طور متوسط ​​از 4 به 5 بار در هفته افزایش داد.

به خاطر داشته باشید که بیشتر مطالعات بر روی مکمل های اینولین کاسنی متمرکز شده اند بنابراین تحقیقات بیشتری در مورد فیبر آن به عنوان یک افزودنی مورد نیاز است.

3. ممکن است به کنترل قند خون کمک کند

فیبر ریشه کاسنی ممکن است کنترل قند خون را به ویژه در افراد مبتلا به دیابت بهبود بخشد.

این ممکن است به دلیل اینولین موجود در آن باشد که باعث رشد باکتری‌ های مفید درگیر در متابولیسم کربوهیدرات می‌ شود – که کربوهیدرات‌ ها را به قند تجزیه می‌ کنند – و حساسیت به انسولین – هورمونی که به جذب قند از خون کمک می‌ کند را بهبود می بخشد.

همچنین ریشه کاسنی حاوی ترکیباتی مانند چیکوریک اسید و کلروژنیک اسید است که در مطالعات بر روی جوندگان نشان داده شده است حساسیت عضلانی به انسولین را افزایش می دهد.

یک مطالعه 2 ماهه روی 49 زن مبتلا به دیابت نوع 2 نشان داد که مصرف 10 گرم اینولین در روز منجر به کاهش قابل توجهی در سطح قند خون و هموگلوبین A1c در مقایسه با مصرف دارونما شد.

قابل ذکر است که اینولین مورد استفاده در این مطالعه به عنوان اینولین با کارایی بالا شناخته می شود و اغلب به عنوان جایگزین شکر به محصولات پخته شده و نوشیدنی ها اضافه می شود و ترکیب شیمیایی آن کمی متفاوت از سایر انواع اینولین است.

بنابراین، تحقیقات بیشتری در مورد فیبر ریشه کاسنی مورد نیاز است.

4. ممکن است باعث لاغری و کاهش وزن شود

برخی از مطالعات نشان می دهد که ریشه کاسنی ممکن است اشتها را تنظیم کند، کالری دریافتی را کاهش دهد و احتمالا منجر به کاهش وزن شود.

یک مطالعه 12 هفته ای روی 48 بزرگسال دارای اضافه وزن مشخص کرد که مصرف روزانه 21 گرم اولیگو فروکتوز مشتق شده از کاسنی، که بسیار شبیه به اینولین است، منجر به کاهش 1 کیلوگرم وزن بدن شد. در حالی که گروه دارونما وزن اضافه کردند.

این مطالعه همچنین نشان داد که اولیگو فروکتوز به کاهش سطح گرلین، هورمونی که احساس گرسنگی را تحریک می‌ کند، کمک می‌ کند.

تحقیقات دیگر نتایج مشابهی را به همراه داشته است اما بیشتر مکمل‌ های اینولین یا الیگو فروکتوز – نه فیبر ریشه کاسنی را آزمایش کرده‌ اند.

روش های استفاده از ریشه کاسنی در رژیم غذایی

ریشه کاسنی به راحتی به رژیم غذایی خود اضافه کنید. در واقع ممکن است در حال حاضر بدون اینکه متوجه شوید آن را مصرف می کنید زیرا گاهی اوقات به عنوان یک افزودنی در غذاهای بسته بندی شده استفاده می شود.

به طور فزاینده ای مشاهده می شود که ریشه کاسنی برای اینولین آن فرآوری شده است، که به ترتیب به دلیل خواص ژله کنندگی و طعم کمی شیرین برای افزایش محتوای فیبر یا به عنوان جایگزین قند یا چربی استفاده می شود.

گفته می شود می توان اینولین ریشه کاسنی در آشپزی خانگی نیز استفاده کرد.

علاوه بر این اگر به دنبال کاهش مصرف کافئین خود هستید، می توانید از ریشه کاسنی بوداده و آسیاب شده به عنوان جایگزین قهوه استفاده کنید. برای تهیه این نوشیدنی 2 قاشق غذاخوری (11 گرم) ریشه کاسنی آسیاب شده را به ازای هر 1 فنجان (240 میلی لیتر) آب در قهوه ساز خود اضافه کنید.

در نهایت، اینولین از ریشه کاسنی را می توان استخراج کرد و به مکمل هایی تبدیل کرد که به طور گسترده در فروشگاه های بهداشتی در دسترس هستند.

دوز و عوارض و مضرات ریشه کاسنی

ریشه کاسنی برای قرن ها برای اهداف آشپزی و دارویی استفاده می شود و به طور کلی برای اکثر مردم بی خطر است.

با این حال فیبر ریشه کاسنی در صورت زیادی روی در مصرف آن ممکن است باعث ایجاد گاز و نفخ شود.

اینولین که در غذاهای بسته بندی شده یا مکمل ها استفاده می شود، گاهی اوقات از نظر شیمیایی تغییر می یابد تا شیرین تر شود. اگر اینولین اصلاح نشده باشد، معمولا به آن اینولین بومی می گویند.

مطالعات نشان می دهد که اینولین بومی ممکن است بهتر از انواع دیگر تحمل شود و کمتر منجر به گاز و نفخ شود.

در حالی که 10 گرم اینولین در روز یک دوز استاندارد برای مطالعات است برخی از تحقیقات تحمل بالاتری را برای اینولین بومی و تغییر یافته پیشنهاد می‌ کنند.

هنوز هیچ دوز رسمی توصیه شده برای ریشه کاسنی ایجاد نشده است. اگر می خواهید آن را به عنوان مکمل مصرف کنید، بهتر است از قبل با پزشک خود مشورت کنید.

زنان باردار و شیرده نیز باید قبل از امتحان کاسنی با یک متخصص مشورت کنند زیرا تحقیقات در مورد ایمنی آن در این جمعیت ها محدود است.

در نهایت افرادی که به گرده کهنه واش یا درخت توس آلرژی دارند بهتر است از مصرف کاسنی اجتناب کنند زیرا ممکن است واکنش های مشابهی را ایجاد کند.

خلاصه

ریشه کاسنی از گیاهی به دست می آید که به خانواده قاصدک تعلق دارد و عمدتا از اینولین تشکیل شده است.

ریشه کاسنی با بهبود کنترل قند خون و سلامت دستگاه گوارش مرتبط است.

در حالی که ریشه کاسنی به عنوان یک مکمل و افزودنی غذایی رایج است، می توان از آن به عنوان جایگزین قهوه نیز استفاده کرد.

اگر علاقه مند به بهره مندی از مزایای این فیبر هستید، سعی کنید تمام ریشه را بجوشانید تا با یک وعده غذایی بخورید یا قهوه کاسنی را برای تهیه نوشیدنی گرم دم کنید.

همچنین بخوانید : خواص رادیکیو چیست؟

منبع : healthline