حرف زدن در خواب چیست؟

حرف زدن در خواب چیست؟
حرف زدن در خواب چیست؟

حرف زدن در خواب (به انگلیسی: Sleep talking) از انواع اختلالات خواب است که باعث می شود فرد در طول خواب فریاد زده، حرف بزند یا به یک زبان بی ربط صحبت کند.

این عارضه به خصوص در میان کودکان و نوجوانان بسیار شایع تر است اما از آن جا که چندان تاثیری روی سلامتی فرد ندارد تحقیقات چندانی درباره علل آن انجام نشده است.

در ادامه قصد داریم درباره حرف زدن در خواب و علل، علائم و روش های درمان آن صحبت کنیم. با سومیتا همراه باشید؛

حرف زدن در خواب چیست؟

حرف زدن در خواب یکی از شایع‌ ترین اختلالات خواب است که طی مرحله خواب حرکت سریع چشم (REM) و مرحله حرکت غیر سریع چشم (NREM) رخ می دهد.

این وضعیت در هر دو جنسیت دیده می شود و در میان کودکان و نوجوانان بیشتر از بزرگسالان رخ می دهد.

خوشبختانه حرف زدن در خواب معمولا پیامد منفی جز اختلال در خواب دیگران به همراه ندارد.

علت حرف زدن در خواب

محققان هنوز نمی دانند چرا برخی افراد در خواب حرف می زنند و بقیه افراد این گونه نیستند. به طور کلی افرادی که در خواب صحبت می کنند هیچ بیماری زمینه ای خاصی ندارند.

حرف زدن در خواب از انواع شایع پاراسومنیا است که اگرچه به طور کلی بی خطر است اما گاهی با بیماری های جدی مانند پارکینسون ارتباط دارد.

به عنوان مثال مطالعه ای نشان داده افراد مبتلا به پارکینسون 7 برابر بیشتر از دیگران ممکن است اختلالات رفتاری خواب REM را تجربه کنند.

تحقیقات همچنین نشان داده تعداد دفعات حرف زدن در خواب در بین افرادی که دچار اختلال استرس پس از سانحه یا سایر مشکلات روان پزشکی هستند 2 برابر بیشتر از افرادی است که به چنین مشکلاتی دچار نیستند.

چه زمانی به پزشک مراجعه شود؟

دوره های حرف زدن در خواب معمولا کوتاه است، با این حال پزشک یا متخصص خواب ممکن است بتواند در موارد زیر به فرد کمک کند :

  • زمانی که یک فرد بزرگسال بدون سابقه قبلی شروع به حرف زدن در خواب کند
  • وجود اختلالات رفتاری حرکت سریع چشم در خواب
  • حرف زدن مکرر در خواب که باعث بر هم خوردن خواب دیگران از جمله همسر شود

در مواردی که حرف زدن در خواب به صورت مکرر رخ دهد، به هر دلیل مشکل ساز شود یا با سایر رفتارهای پاراسومنیا همراه باشد، استفاده از فرایند مطالعه خواب یا پلی سومنوگرافی ممکن است به رد سایر اختلالات خواب که می توانند زمینه ساز این مشکل باشند کمک کند.

درمان حرف زدن در خواب

تکنیک های کنترل انواع مختلف پاراسومنیا از جمله حرف زدن در خواب با توجه به نوع حرکت یا رفتاری که فرد تجربه می‌ کند، تعداد دفعات، شدت دوره‌ ها و وجود یک اختلال خواب زمینه‌ ای یا سایر اختلالات پزشکی یا عصبی ممکن است متفاوت باشد.

در مواردی که فرد به ندرت و هر از گاه در خواب حرف می زند معمولا نیاز به درمان خاصی نیست اما برای برخی اختلالات خاص مانند اختلال رفتاری حرکت سریع چشم در خواب درمان های دارویی موثری در دسترس می باشد.

توجه به محرک های شایع مانند محرومیت از خواب و مصرف الکل در بروز پاراسومنیا و دریافت مشاوره در این زمینه نیز در اغلب موارد می تواند کمک کننده باشد. علاوه بر این فراهم کردن یک محیط خواب ایمن نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.

درمان شناختی رفتاری

یکی از انواع درمان های کمک کننده در این زمینه درمان شناختی رفتاری است که روی تغییر رفتارها و الگوهای فکر کردن، بهبود وضعیت عاطفی و هیجانی و تقویت مکانیسم های مقابله ای تمرکز دارد.

این تکنیک با کمک به افراد در به کارگیری مهارت های آرام بخشی، حرف زدن در خواب را هدف قرار داده و به کاهش آن کمک می کند، اگرچه در واقع هیچ راه حل قطعی برای درمان حرف زدن در خواب وجود ندارد.

از سوی دیگر کاهش استرس و داشتن خواب آرام و کافی شبانه ممکن است به کاهش علائم حرف زدن در خواب کمک کند و تهیه یک دفترچه خواب نیز می تواند برای به دست آوردن الگوهای عادات خواب که ممکن است در بروز حرف زدن خواب نقش داشته باشند مفید باشد.

برخی از این عادات شامل ورزش کردن درست قبل از خواب، مصرف بیش از حد کافئین و مصرف داروهای خاص هنگام شب می باشد که همگی می توانند روی خواب اثر بگذارند.

عوارض حرف زدن در خواب

حرف زدن در خواب به طور کلی بی خطر است و عارضه ای به دنبال ندارد اما می تواند خواب اطرافیان فرد را مختل کند و همچنین به خواب آلودگی در طول روز به دلیل کمبود خواب شبانه منجر شود.

به علاوه از آن جا که فرد متوجه حرف هایی که در خواب می زند نیست گاهی ممکن است مطالبی به زبان بیاورد که روی روابطش اثر منفی بگذارد.

دوره های مکرر حرف زدن در خواب در کنار سایر انواع پاراسومنیا از جمله راه رفتن در خواب، دندان قروچه یا اختلال کابوس در بزرگسالان می تواند نشانه نوعی اختلال خواب زمینه ای مانند آپنه انسدادی باشد.

اگر فرد نگران کم خوابی ناشی از حرف زدن در خواب باشد لازم است با پزشک در این مورد صحبت کند.

همچنین بخوانید : سندرم زیبای خفته چیست؟

منبع: medicalnewstoday