علائم سرطان استخوان چیست؟

علائم سرطان استخوان چیست؟
علائم سرطان استخوان چیست؟

سرطان استخوان چه به صورت سرطان اولیه یا متاستاز ممکن است با علائمی مانند درد، تورم و یا درد شدید ناگهانی ناشی از شکستگی پاتولوژیک (شکستگی استخوان ضعیف شده به دلیل تومور) همراه باشد.

تشخیص علائم سرطان استخوان در ابتدا می تواند دشوار باشد زیرا این علائم معمولا با نشانه های ایجاد شده توسط مشکلات و بیماری های غیر سرطانی مانند آسیب های ورزشی یا مشکلات مفصلی مانند انواع آرتریت شباهت دارند.

در ادامه قصد داریم درباره علائم و نشانه های سرطان استخوان صحبت کنیم. با سومیتا همراه باشید؛

علائم سرطان استخوان چیست؟

علائم سرطان استخوان با توجه به عواملی همچون محل و نوع تومور ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد.

علائم شایع سرطان استخوان

علائم معمولا چند ماه (به طور متوسط حدود 3 ماه) قبل از تشخیص ظاهر می شوند و شایع ترین آن ها عبارتند از :

1. درد

به طور کلی درد شایع ترین علامت استئوسارکوم است که متداول ترین نوع سرطان اولیه استخوان محسوب می شود.

در ابتدا ممکن است درد ثابت و دائمی نباشد و به یک آسیب بدنی یا ورزش شدید نسبت داده شود که هر دو در افراد جوان تر که بیشتر در معرض استئوسارکوم قرار دارند دیده می شود.

در صورتی که درد به دلیل سرطان استخوان ایجاد شده باشد معمولا شب ها یا زمانی که استخوان حرکت داده می شود تشدید پیدا می کند.

لازم به ذکر است در سرطان اولیه استخوان، درد اغلب در استخوان‌ های بلند بدن مانند دست‌ ها و پاها رخ می‌ دهد در حالی که در سرطان متاستاز شده ستون فقرات شایع ترین ناحیه درگیر و درد پشت شایع ترین علامت می باشد.

ناگفته نماند علائم شایع استئوسارکوم عبارتند از :

  • لنگیدن اگر تومور در پا یا استخوان لگن باشد
  • مشکل در حرکت، بلند شدن یا راه رفتن
  • درد، حساسیت، ضایعه و یا تورم در نزدیکی مفصل
  • داغی و قرمزی ناحیه آسیب دیده
  • شکستگی استخوان در محل تومور؛ در این حالت ممکن است استخوان با حرکات عادی روزمره دچار شکستگی شود
  • درد ناگهانی و شدید در استخوانی که هفته ها یا ماه ها درد داشته است

گفته شده حدود نیمی از موارد ابتلا به استئوسارکوم از ناحیه اطراف زانو شروع می شوند و شایع ترین نقطه شروع نزدیک به انتهای استخوان ران و به دنبال آن استخوان درشت نی (زیر زانو) است.

استخوان بازو (استخوان بازو نزدیک شانه) سومین محل شایع است. همچنین درگیری سایر استخوان های اسکلت بدن به خصوص باسن در کمتر از 10 درصد موارد استئوسارکوم کودکان رخ می‌ دهد.

2. تورم

در سرطان استخوان، اطراف ناحیه دردناک استخوان ممکن است ورم کند، اگرچه این مسئله گاهی تا هفته‌ ها بعد از شروع درد استخوان رخ نمی دهد.

بسته به نوع سرطان استخوان، درد و تورم می تواند الگوی متغیری داشته باشد. به عنوان مثال در مورد استئوسارکوم، محل شایع تومور در کودکان و نوجوانان شامل ساق پا، ران و بازو می باشد و در این نواحی درد و تورم نیز ایجاد می شود.

در صورتی که تومور استخوان در ناحیه قابل لمس ایجاد شده باشد، ممکن است بیمار بتواند یک توده در ناحیه احساس کند.

3. شکستگی های پاتولوژیک

این نوع شکستگی ها معمولا در استخوان های سالم رخ نمی دهند بلکه به دنبال ضعیف شدن استخوانی که دچار سرطان شده ایجاد می شوند.

شکستگی پاتولوژیک با درد شدید ناگهانی در استخوانی که ممکن است از هفته ها یا ماه ها قبل دچار درد شده باشد همراه است.

گاهی استئوسارکوم زمانی شناسایی می شود که استخوان ضعیف شده در اثر سرطان به دلیل سقوط یا تصادف جزئی بشکند.

علائم کمتر شایع

با پیشرفت سرطان استخوان، علاوه بر اثرات موضعی در نزدیکی استخوان ممکن است اثرات سیستمیک نیز ایجاد شود، از جمله :

  • خستگی و خواب آلودگی
  • تب
  • کاهش وزن ناخواسته
  • کم انرژی بودن، رنگ پریدگی پوست، تاکی کاردی (ضربان قلب سریع) به دلیل کم خونی (تعداد کم گلبول های قرمز خون)

این علائم سیستمیک معمولا در مراحل بسیار پیشرفته بیماری ظاهر می شوند.

علائم نادر سرطان استخوان

انواع مختلف استئوسارکوم در نواحی مختلف بدن می‌ توانند علائم دیگری نیز ایجاد کنند که به صورت زیر می باشد:

استئوسارکوم سر و گردن

استئوسارکوم های جمجمه و استخوان های صورت نسبتا نادر هستند و کمتر از 10 درصد از کل استئوسارکوم ها را شامل می شوند.

شایع ترین استخوان های درگیر سر و گردن، استخوان فک و به دنبال آن قسمت بالای دهان است و استئوسارکوم سایر استخوان های جمجمه به ندرت رخ می دهد.

سرطان‌ هایی که استخوان‌ های گردن را درگیر می کنند ممکن است باعث ایجاد توده‌ ای در پشت گلو و بزرگ شدن آن شوند که می تواند به مشکلات بلع یا تنفس منجر شود.

سرطان در استخوان های ستون فقرات نیز می تواند بزرگ شود، به اعصاب فشار بیاورد و بی حسی، گز گز یا ضعف عضلانی را به دنبال داشته باشد.

استئوسارکوم پاروستئال

استئوسارکوم پاروستئال باعث ایجاد حداقل درد و حساسیت در ناحیه سرطانی می شود و می تواند توانایی خم و باز کردن مفصل زانو را با مشکل مواجه کند.

این نوع تومور ممکن است مدت ها قبل از تشخیص وجود داشته باشد و قبل از رسیدن به مراحل پایانی که با درد همراه می باشد تا حد قابل توجهی بزرگ شود.

استئوسارکوم اسکلروزان چند کانونی

علائم این نوع سرطان شبیه به استئوسارکوم های معمولی است با این تفاوت که ممکن است در کودکان خردسال رخ دهد و گسترده تر باشد.

هنوز مشخص نیست که آیا سرطان از ابتدا در چندین محل ایجاد شده یا تنها با یک تومور شروع و به سرعت به سایر نقاط اسکلتی متاستاز می شود.

استئوسارکوم بعد از پرتو درمانی

این نوع استئوسارکوم بعد از پرتو درمانی که احتمالا برای درمان سایر سرطان ها انجام می شود رخ می دهد و کمتر از 1 درصد از افرادی که تحت پرتو درمانی سرطان قرار گرفته اند را درگیر می کند.

شواهد نشان داده استئوسارکوم در بیمارانی که دوزهای بالاتری از پرتو درمانی دریافت کرده اند بیشتر دیده می شود و معمولا شامل تورم دردناک در ناحیه‌ ای از بدن است که هدف پرتو درمانی قرار گرفته است.

چه زمانی به پزشک مراجعه شود؟

بسیاری از علائم شایع سرطان استخوان مانند درد و تورم معمولا به دلیل بیماری های کمتر جدی مانند آسیب‌ های تروماتیک نیز بروز می‌ کنند.

علاوه بر این درد دست و پا در کودکان در حال رشد شایع است و معمولا دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. با این حال اگر درد ادامه پیدا کرده، تشدید شود یا با علائم دیگر همراه باشد باید به پزشک مراجعه شود.

توجه داشته باشید اگر شما یا یکی از نزدیکان شما به یک بیماری مستعد سرطان مانند تومور شبکیه یا سندرم لی فرامنی مبتلا هستید باید مراقب علائم و نشانه‌ های تومورهای بد خیم باشید.

در صورتی که سرطان استخوان قبلا در شما تشخیص داده شده نیز با تشدید علائم، بروز علائم جدید یا عوارض جانبی ناشی از تکنیک های درمانی به پزشک خود مراجعه کنید.

منبع: verywellhealth