خواص شگفت انگیز انبه برای زنان باردار

خواص انبه برای زنان باردار
خواص انبه برای زنان باردار

انبه میوه ای لذیذ، آبدار و خوشمزه است و اکثر مردم نمی توانند در برابر آن مقاومت کنند.

زنان باردار به دلیل طعم شیرین و ترش تمایل بیشتری به مصرف آن دارند اما ممکن است هنوز در مورد خوردن آن در دوران بارداری مردد باشید.

در ادامه این مقاله با فواید میوه انبه برای سلامتی در دوران بارداری و همچنین عوارض و مضرات آن آشنا خواهید شد. با سومیتا همراه باشید؛

آیا خوردن انبه در دوران بارداری ایمن است؟

بله شما می توانید در بارداری انبه بخورید زیرا منبع عالی انرژی، آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی حیاتی هستند. اما مهم است که بر میزان مصرف نظارت داشته باشید و از زیاده‌ روی اجتناب کنید. انبه میوه ای فصلی است و باید در زمانی مصرف شود که به طور طبیعی در دسترس باشد.

در دوران بارداری چه تعداد انبه می توانید مصرف کنید؟

بهتر است بیش از یک انبه در روز مصرف نشود. همچنین تنها در صورتی انبه را مصرف کنید که پزشک از شما بخواهد کالری دریافتی خود را افزایش دهید.

یک وعده 100 گرمی انبه حاوی حدود 13.66 گرم قند است که مصرف بیش از حد انبه در دوران بارداری را ایده بدی می کند به خصوص اگر مشکل دیابت بارداری دارید.

علاوه بر قند انبه دارای چندین ماده مغذی دیگر است که آن را به یک غذای بی خطر برای زنان باردار تبدیل می کند.

فواید و مزایای انبه در دوران بارداری

1. سرشار از مواد مغذی است

ارزش غذایی انبه رسیده در هر وعده 100 گرمی به شرح زیر است :

  • کالری : 60
  • کربوهیدرات : 14.98 گرم
  • پروتئین : 0.82 گرم
  • فیبر : 1.6 گرم
  • چربی : 0.38 گرم
  • قند : 13.66 گرم
  • ویتامین C : حدود 36.4 میلی گرم
  • اسید فولیک : 43 میکروگرم
  • پیریدوکسین : 0.119 میلی گرم
  • نیاسین : 0.669 میلی گرم
  • ریبوفلاوین : 0.038 میلی گرم
  • تیامین : 0.028 میلی گرم
  • پتاسیم : 168 میلی گرم
  • کلسیم : 11 میلی گرم
  • آهن : 0.16 میلی گرم
  • منیزیم : 10 میلی گرم
  • روی : 0.09 میلی گرم
  • فسفر : 14 میلی گرم

2. آهن آن از کم خونی جلوگیری می کند

انبه سرشار از ویتامین C است و به جذب آهن کمک می کند که یک مادر باردار برای غلبه بر کم خونی مرتبط با بارداری به آن نیاز دارد.

3. فولیک اسید آن به رشد جنین کمک می کند

انبه منبع عالی فولیک اسید است که برای رشد مغز و نخاع جنین ضروری است. مصرف انبه از نقص لوله عصبی که در اوایل بارداری رخ می دهد جلوگیری می کند.

4. فیبر غذایی آن سلامت دستگاه گوارش را مدیریت می کند

محتوای فیبر موجود در انبه به شما کمک می کند برای مدت طولانی تری احساس سیری کنید. انبه همچنین به هضم غذا کمک می کند و از یبوستی که زنان در سه ماهه اول بارداری تجربه می کنند جلوگیری می کند.

5. آنتی اکسیدان های غنی را فراهم می کند

ویتامین C موجود در انبه به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می کند که به ایجاد مقاومت در برابر رادیکال های آزاد کمک می کند که می تواند رشد جنین را مختل کند و حتی منجر به سرطان شود.

ویتامین C همچنین می تواند خطر زایمان زودرس را کاهش دهد.

6. ویتامین A را برای رشد کودک فراهم می کند

ویتامین A که به وفور در انبه یافت می شود به شکل گیری دندان ها و استخوان های کودک کمک می کند. همچنین برای رشد چشم و سیستم ایمنی ضروری است و به رشد قلب، ریه ها و کلیه ها کمک می کند.

7. ویتامین B6 برای مغز جنین و سیستم عصبی را فراهم می کند

انبه همچنین منبع ویتامین B6 است که در رشد مغز جنین و سیستم عصبی نقش دارد.

8. منیزیم آن از پره اکلامپسی جلوگیری می کند

منیزیم که در مقادیر معقول در انبه وجود دارد به عنوان یک درمان طبیعی عالی برای پره اکلامپسی عمل می کند، در حالی که ویتامین E موجود در این میوه به ساخت عضلات جنین کمک می کند و از پره اکلامپسی جلوگیری می کند.

9. تهوع صبحگاهی را درمان می کند

طعم تازه انبه به جلوگیری از تهوع صبحگاهی کمک می کند. ویتامین B6 موجود در این میوه نیز نقش کلیدی در رهایی از حالت حالت تهوع صبحگاهی دارد.

10. مایعات بدن را متعادل می کند

با افزایش حجم خون در دوران بارداری بدن شما به مواد معدنی اضافی نیاز دارد. انبه حاوی الکترولیت هایی مانند پتاسیم، کلسیم، منیزیم و سدیم است که به حفظ تعادل مایعات کمک می کند.

الکترولیت ها تضمین می کنند که اعصاب، قلب، مغز و ماهیچه های شما همانطور که باید کار می کنند.

عوارض و مضرات انبه برای زنان باردار

اسهال : مصرف بیش از حد انبه می تواند باعث اسهال و کم آبی بدن شود. کم آبی در دوران بارداری امری رایج است و می توان با رعایت رژیم غذایی با آن مقابله کرد.

افزایش خطر ابتلا به دیابت بارداری : انبه دارای سطوح بالایی از قند است و می تواند شما را در معرض خطر بیشتر دیابت قرار دهد. خوردن کمتر انبه می تواند به غلبه بر خطر دیابت بارداری کمک کند.

اضافه وزن : انبه سرشار از کربوهیدرات است و می تواند باعث اضافه وزن شما در دوران بارداری شود.

واکنش های آلرژیک : برخی افراد در تماس با پوست انبه ممکن است دچار واکنش آلرژیک شوند. اگر خارش پوست را تجربه کردید از مصرف میوه خودداری کنید.

واکنش‌ های حاصل از انبه‌ های رسیده مصنوعی : انبه‌ هایی که به‌ طور مصنوعی رسیده‌ اند می‌ توانند تاثیر نامطلوبی بر روی مادر و جنین داشته باشند. این میوه ها با استفاده از کاربید کلسیم ماده ای سمی که حاوی آرسنیک و فسفر است می رسند.

مصرف این انبه می تواند منجر به نوسانات خلقی، خواب آلودگی، سردرد، سرگیجه، گیجی، تشنج، زخم های دهان و گزگز در دست ها و پاها شود بنابراین فقط انبه هایی را انتخاب کنید که به طور طبیعی رسیده اند.

چگونه می توانید بفهمید که انبه به طور طبیعی رسیده یا نه؟

انبه های رسیده به طور مصنوعی ویژگی های زیر را نشان می دهند :

  • دارای لکه های سیاه یا سفید مایل به خاکستری هستند
  • بویی شبیه به سیر می دهند
  • رسیده به نظر می رسد اما در داخل خام و سفت باقی می مانند
  • بی مزه هستند و طعم خاصی ندارند
  • ماندگاری کوتاهتری داشته و لکه‌های سیاه زود ظاهر می شوند
  • هنگام لمس نرم هستند

نکاتی برای خوردن ایمن انبه در دوران بارداری

خرید میوه های رسیده طبیعی همیشه آسان نیست. با این حال می‌توانید با خوردن انبه‌ ای که ارگانیک نیست، سمومی را که مصرف می‌کنید به حداقل برسانید.

میوه را کاملا بشویید : شستن میوه قبل از مصرف به خلاص شدن از شر باقی مانده شیمیایی کمک می کند. همچنین هرگونه آلودگی توسط باکتری لیستریا را از خاک پاک می کند.

پوست میوه را بگیرید : پوست آن را نخورید. کندن پوست انبه پس از شستشو نیز باعث کاهش قرار گرفتن در معرض سموم می شود.

بهداشت را رعایت کنید : همیشه چاقوها و تخته خرد کردن را قبل از استفاده تمیز کنید و پس از تماس با انبه دستان خود را بشویید.

بگذارید انبه در خانه برسد : برای دور نگه داشتن سموم، انبه خام بخرید و بگذارید به طور طبیعی در خانه برسد که خطر آلودگی کاربید کلسیم را از بین ببرد.

کدام انبه در دوران بارداری بی خطر است رسیده یا کال؟

مصرف انبه های رسیده و کال در دوران بارداری بی خطر هستند به شرطی که آن ها را با احتیاط مصرف کنید. میوه رسیده قندهای طبیعی را ارائه می دهد و جایگزینی عالی برای دسرهای پر کالری است.

انبه رسیده اشتها را تحریک می کند، به هضم غذا کمک می کند و رنگ پوست شما را بهبود می بخشد.

انبه کال سرشار از ویتامین ها و آنتی اکسیدان هاست که به مبارزه با حالت تهوع صبحگاهی و اسیدیته، بهبود ایمنی و حفظ سلامت کبد کمک می کند.

آیا خوردن انبه در سه ماهه سوم بارداری بی خطر است؟

می توانید در سه ماهه آخر بارداری خود به خوردن انبه ادامه دهید اما در مقادیر کمتر. مصرف بیش از حد در این زمان می تواند باعث دیابت بارداری شود. همچنین در هفته های پایانی بارداری اگر قبلا هر گونه واکنش آلرژیک را تجربه کرده اید از مصرف انبه خودداری کنید.

سوالات متداول درباره انبه

1. آیا انبه می تواند باعث سقط جنین شود؟

مصرف بیش از حد انبه خام که یکی از میوه هایی است که بیشتر زنان باردار هوس می کنند، می تواند باعث افزایش گرما در بدن می شود. این می تواند باعث خونریزی به ویژه در سه ماهه سوم شود و در نتیجه منجر به سقط جنین شود.

2. آیا می توان شیک یا آب انبه را در دوران بارداری نوشید؟

بله، می‌ توانید بدون هیچ محدودیتی یک میلک شیک یا آب انبه بخورید. اما توجه داشته باشید که قند و کالری بالایی دارند و باید در حد اعتدال مصرف شوند.

3. آیا می توان در دوران بارداری ترشی انبه خورد؟

بله اما فقط گاهی اوقات.

4. آیا می توان در دوران بارداری پودر انبه خشک خورد؟

بله می توانید پودر انبه خشک را به دلیل داشتن آهن بالا میل کنید. پودر انبه خشک از اسیدیته جلوگیری می کند و رنگ پوست را بهبود می بخشد.

خلاصه

تا زمانی که در حد اعتدال مصرف شوند انبه در دوران بارداری برای شما مضر نیست. برای ایمن ماندن با پزشک یا متخصص تغذیه در مورد بهترین راه های خوردن این میوه مشورت کنید.

به هر حال میوه‌ های زرد و سبز برای جوانه‌ های چشایی مفید هستند و در فصل آن نباید از آن ها غافل شد.

همچنین بخوانید : آیا انبه برای دیابت خوب است؟

منبع : momjunction