دارچین برای بارداری خوب است یا مضر؟

دارچین برای بارداری خوب است یا مضر؟
دارچین برای بارداری خوب است یا مضر؟

دارچین یک ادویه شیرین و خوش طعم است که می تواند طعم بسیاری از نوشیدنی ها و غذاها را افزایش دهد. همچنین به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی که دارد برای سلامتی مفید می باشد.

از آنجایی که دارچین یک ادویه قدرتمند است ممکن است بخواهید بدانید که آیا برای زنان باردار مفید است یا مضر؟

در ادامه این مقاله به بررسی خواص دارچین برای زنان باردار و همچنین عوارض و مضرات آن در دوران بارداری می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

آیا خوردن دارچین در دوران بارداری ایمن است؟

می دانید که مصرف برخی از غذاها در دوران بارداری ممنوع است. اینها شامل ماهی با جیوه بالا، تخم مرغ خام و گوشت نیم پز می شود. خوشبختانه دارچین در این لیست نیست.

این خبر خوبی است اگر از دارچین به عنوان یک ماده طعم دهنده استفاده کنید. با این حال در حالی که مصرف آن در حد اعتدال بی‌ خطر است مصرف زیاد دارچین می‌تواند عوارض جانبی نامطلوبی از جمله مشکلات گوارشی، آسیب کبدی و زخم‌ های دهان ایجاد کند.

در مورد اینکه چقدر دارچین برای مصرف در روز بی خطر است هیچ دستورالعمل رسمی برای کسانی که باردار یا شیرده هستند وجود ندارد – و به نظر نمی رسد توصیه ایمن ثابت شده برای افراد غیر باردار وجود داشته باشد.

یک مطالعه روی 60 فرد مبتلا به دیابت مشاهده کرد افرادی که روزانه 1 تا 6 گرم دارچین به مدت 40 روز مصرف کردند، سطح قند خون ناشتا را به میزان قابل توجهی کاهش دادند.

با این وجود هیچ مطالعه طولانی مدت دوز روزانه ایمن را ثابت نکرده است و بهتر است از دارچین به عنوان ادویه کم استفاده کنید.

در مورد مکمل ها چطور؟

اگرچه دارچین بی خطر است اما رعایت اعتدال نکته ی کلیدی است.

بر اساس گزارش مرکز ملی سلامت، اگر باردار هستید و بیش از مقداری که معمولا در غذاها یافت می شود، دارچین به صورت مکمل مصرف می کنید ممکن است بی خطر نباشد.

بنابراین احتمالا خوردن وعده‌ های غذایی، کلوچه‌ ها و شیرینی‌ هایی که با دارچین تهیه شده‌ اند خوب است.

با این حال به عنوان یک اقدام احتیاطی از مصرف مکمل های دارچین خودداری کنید. با توجه به اینکه هیچ میزان مصرف مطمئن قطعی در دوران بارداری وجود ندارد مصرف مکمل می تواند منجر به مصرف بیش از حد شود.

فواید و مزایای دارچین در دوران بارداری

1. ممکن است به کاهش خطر عفونت کمک کند

بارداری می تواند سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف کند و شما را در معرض خطر ابتلا به سرماخوردگی، آنفولانزا و سایر عفونت ها قرار دهد. جالب توجه است که دارچین می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن و ارتقای سلامتی کمک کند.

دارچین حاوی آنتی اکسیدان هایی مانند پلی فنول هاست که به بدن شما کمک می کند با رادیکال های آزاد – مولکول هایی که می توانند به سلول های بدن شما آسیب رسانده و باعث بیماری شوند – مبارزه کند.

آنتی اکسیدان ها می توانند عملکرد سیستم ایمنی را تقویت کرده و به محافظت از بدن شما در برابر عفونت های باکتریایی و قارچی کمک کنند.

2. ممکن است به کاهش التهاب کمک کند

بارداری می تواند آسیب های فیزیکی بر بدن شما وارد کرده و فشار مضاعفی به مفاصل شما وارد کند. این می تواند منجر به درد و تورم شود.

دارچین به عنوان یک عامل ضد التهاب عمل می کند و به طور بالقوه التهاب را در سراسر بدن شما کاهش می دهد تا به تسکین درد مفاصل و دردهای عضلانی کمک کند.

3. ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند

شواهد محدود همچنین نشان می دهد که دارچین می تواند سطح فشار خون سیستولیک و دیاستولیک شما را بهبود بخشد.

در یک مطالعه محققان دریافتند که دارچین باعث کاهش قابل توجه فشار خون در بزرگسالان مبتلا به پیش دیابت و دیابت نوع 2 می شود.

4. ممکن است دیابت بارداری را کنترل کند

کنترل قند خون در دوران بارداری مهم است. بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، دیابت بارداری سالانه 10 درصد از بارداری ها را در ایالات متحده تحت تاثیر قرار می دهد.

زمانی اتفاق می افتد که بدن در طول بارداری انسولین کافی تولید نمی کند و باعث می شود سطح قند خون ناپایدار شود. پلی فنول های موجود در دارچین ممکن است با بهبود حساسیت به انسولین به تنظیم سطح قند خون کمک کند و به بدن اجازه می دهد تا گلوکز را به طور موثرتری استفاده کند.

آیا چای دارچین می تواند باعث زایمان شود؟

شاید شنیده باشید که چای دارچین می تواند باعث زایمان شود اما آیا این درست است؟

اگر تاریخ زایمان خود را پشت سر گذاشته اید ممکن است از هر ترفندی برای تحریک طبیعی انقباضات زایمان استقبال کنید. این شامل خوردن غذاهای تند، پیاده روی و شاید نوشیدن دمنوش دارچین باشد.

اما متاسفانه هیچ مدرکی از این تصور که دمنوش دارچین باعث زایمان می شود پشتیبانی نمی کند. نوشیدن این چای در دوران بارداری در حد اعتدال بی خطر است پس ادامه دهید و از یک فنجان آن لذت ببرید.

عوارض و مضرات دارچین در دوران بارداری

ممکن است واکنش نامطلوب به دارچین داشته باشید. در برخی افراد حتی ممکن است باعث واکنش آلرژیک شود که با خارش دهان یا زبان، بثورات پوستی یا مشکل در تنفس مشخص می شود.

مصرف زیاد دارچین نیز ممکن است باعث سوزش سر دل یا سو هاضمه شود.

علاوه بر این به خاطر داشته باشید که دارچین می تواند تعداد پلاکت های شما را کاهش دهد. به این ترتیب اگر از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنید این ادویه را مصرف نکنید. انجام این کار می تواند خطر خونریزی در حین زایمان را افزایش دهد – حتی اگر سزارین شده باشید.

خلاصه

حتی اگر کمی روی کلوچه ها، شیرینی ها یا قهوه صبحگاهی خود بپاشید، طعم شیرین و خوش طعم دارچین برای جوانه های چشایی مفید است.

فواید بالقوه دارچین برای سلامتی می تواند بارداری سالم را تقویت کند. با این حال مصرف بیش از حد یک چیز خوب ممکن است مضر باشد بنابراین تعادل مصرف شما مهم است.

همچنین بخوانید : خواص دمنوش دارچین

منبع : healthline