علائم شانه یخ زده چیست؟

علائم شانه یخ زده
علائم شانه یخ زده

شانه یخ زده از بیماری های دردناک و یکی از دلایل شایع و در واقع دومین علت درد شانه (درست پشت کلاهک گرداننده تاندونیت / بورسیت) است که تشخیص آن معمولا چالش بر انگیز می باشد.

این وضعیت در اکثر موارد با بورسیت اشتباه گرفته می شود و تفاوت بین این دو عارضه ممکن است گیج کننده باشد اما پزشک با یک معاینه درست و دقیق می تواند آن ها را از هم تشخیص دهد. جالب این که معمولا آزمایش‌ یا تکنیک های خاصی برای تشخیص نیاز نیست و بهترین راه تمیز این دو، معاینه فیزیکی دقیق می باشد.

در ادامه قصد داریم درباره علائم و نشانه های شانه یخ زده صحبت کنیم. با سومیتا همراه باشید؛

علائم شانه یخ زده

1. درد شانه

درد در شانه یخ زده به صورت یک درد مبهم توصیف می شود که معمولا جلو، پشت و نواحی کناری شانه را درگیر می کند و گاهی به سمت بالای بازو سرایت می کند.

درد شانه یخ زده معمولا با قرار دادن دست ها در دو طرف بدن تسکین پیدا می کند اما حتی یک حرکت کوچک دست می تواند باعث ایجاد درد شدید در ناحیه شود.

2. دامنه حرکتی محدود

یکی از علائم بارز این بیماری، محدود شدن دامنه حرکتی فرد است. اگرچه بیماری های مختلف شانه می توانند باعث درد مفصل شوند اما شانه یخ زده با سفتی قابل توجه مفاصل همراه می باشد.

3. دشوار شدن انجام فعالیت های روزمره

بسیاری از فعالیت های معمولی و روزمره مانند برس زدن مو، پوشیدن پیراهن و بستن کمربند ایمنی در افراد مبتلا به شانه یخ زده دشوار می شود.

متداول ترین مشکل در این حالت دسترسی داشتن به پشت بدن است که معمولا از سمت شانه آسیب دیده به سختی صورت می گیرد.

اگرچه افرادی که به سایر بیماری های مرتبط با شانه مبتلا هستند نیز ممکن است هنگام حرکت دادن بازوی خود دچار مشکل شوند اما نکته اصلی در تشخیص شانه یخ زده این است که حتی پزشک نیز قادر به حرکت دادن بازوی فرد نمی باشد.

به عنوان مثال فردی که دچار پارگی کلاهک گرداننده شده ممکن است نتواند بازوی خود را بلند کند اما پزشک می تواند بازوی فرد را بالا بیاورد، این در حالی است که در بیماران مبتلا به شانه یخ زده، مفصل نه تنها ضعیف بلکه سفت شده است.

به طور کلی تقریبا در همه موارد می توان طی معاینه فیزیکی، شانه یخ زده را تشخیص داد و نیاز به آزمایش خاصی نیست اما در مواردی که مفصل شانه سالم به نظر می رسد و شواهدی مبنی بر آسیب تروما یا آرتریت شانه وجود ندارد اشعه ایکس انجام می شود.

اگر پزشک در تشخیص شانه یخ زده دچار تردید باشد ممکن است ام آر آی نیز تجویز کند اما این آزمایش به جای شناسایی شانه یخ زده، احتمال ابتلای فرد به بیماری های دیگر را بررسی می کند.

در این شرایط بهتر است قبل از انجام ام آر آی، مایع حاجب به مفصل شانه تزریق شود که به مشخص شدن حجم مفصل شانه که در بیماران مبتلا به شانه یخ زده کوچک است کمک می کند.

همچنین بخوانید : بیماری کین باخ چیست؟

منبع: verywellhealth