خواص انار برای پوست صورت چیست؟

خواص انار برای پوست صورت
خواص انار برای پوست صورت

انار در سال‌ های اخیر به عنوان میوه‌ ای که می‌ تواند التهاب را کاهش داده و سلامت کلی شما را بهبود بخشد محبوبیت پیدا کرده است.

بسیاری از این فواید مربوط به پلی فنول ها هستند، مواد مغذی حاوی آنتی اکسیدان قوی که در سایر غذاهای گیاهی مانند انواع توت ها و چای سبز هم یافت می شوند.

با توجه به محتوای غذایی انار این امکان وجود دارد که این میوه بتواند سلامت شما را از درون بهبود بخشد. این ممکن است شامل سلامت پوست شما نیز باشد.

در ادامه این مقاله به بررسی فواید درمانی انار برای پوست صورت و همچنین عوارض و مضرات و روش های استفاده از آن می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای انار برای پوست صورت

آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین C موجود در انار با کاهش آسیب سلولی در بدن عمل می کنند. دیگر ترکیبات قابل توجه انار شامل تانن ها، الاژیتانین ها و آنتوسیانین ها هستند.

در حالی که اینها از طریق غذاهایی که می خورید و می نوشید بهترین عملکرد را دارند کاربردهای موضعی هم می توانند فوایدی را ارائه دهند؛

1. خاصیت ضد پیری دارد

زمانی که آنتی اکسیدان ها روی پوست موش ها استفاده می شوند به کاهش بروز لکه ها و چین و چروک های ناشی از افزایش سن کمک می کنند اگرچه به طور کامل از آن ها جلوگیری نمی کنند.

در حال حاضر مطالعاتی بر روی انسان در حال انجام است.

تصور می‌ شود که چنین اثراتی از طریق افزایش بازسازی سلولی به دست می‌ آیند که توانایی پوست شما برای خلاص شدن از شر سلول‌ های قدیمی پوست می باشد تا بتواند سلول‌ های جدید را جوانسازی کند.

2. باعث کاهش التهاب می شود

کاهش آسیب رادیکال های آزاد می تواند به کاهش التهاب در پوست کمک کند. به این ترتیب آنتی اکسیدان ها ممکن است بتوانند علائم برخی بیماری های التهابی پوستی مانند آکنه و اگزما را کاهش دهند.

3. فواید ضد میکروبی دارد

تصور می شود انار حاوی مواد ضد میکروبی طبیعی از جمله ویتامین C است که ممکن است به مبارزه با باکتری ها و قارچ های پوست شما کمک کند.

چنین مزایایی ممکن است به درمان باکتری پروپیونی باکتریوم آکنس کمک کند که ممکن است پیش ساز آکنه باشد.

4. در برابر اشعه ماوراء بنفش اثر محافظتی دارد

بر اساس برخی مطالعات تصور می شود که آنتی اکسیدان های موجود در انار به محافظت طبیعی در برابر اشعه ماوراء بنفش (UV) کمک می کند.

با این حال چنین محافظتی برای نادیده گرفتن ضد آفتاب روزانه کافی نیست.

5. لایه بردار طبیعی است

لایه برداری منظم به خلاص شدن از شر سلول های مرده پوست کمک می کند که علائم آکنه و پیری پوست را کاهش می دهد. تصور می شود که این فواید مستقیما با استفاده از دانه های کمی له شده میوه انار مرتبط است.

آیا خوردن انار می تواند برای پوست مفید باشد؟

تصور می‌ شود که خوردن انواع غذاهای گیاهی برای سلامت کلی از جمله سلامت پوست موثر هستند.

انار تنها یک منبع غذایی غنی از آنتی اکسیدان است که می تواند مفید باشد. خوردن میوه – در این مورد دانه ها – بهتر از نوشیدن آبمیوه های فرآوری شده است زیرا این آبمیوه ها می توانند مملو از قندهای اضافه شده و سایر مواد باشند.

با این حال این بدان معنا نیست که خوردن چندین انار در روز به بهبود سلامتی پوست کمک می کند.

مهم است که انواع غذاهای غنی از آنتی اکسیدان را در رژیم غذایی خود بگنجانید. اینها می توانند شامل انار باشند اما رژیم غذایی برای سلامتی پوست مطمئنا به این میوه محدود نمی شود.

فواید اثبات نشده انار برای پوست صورت

در حالی که غذاهای غنی از آنتی اکسیدان مانند انار می توانند به مبارزه با رادیکال های آزاد کمک کنند، محدودیت هایی در فواید این ترکیبات برای پوست وجود دارد.

استفاده موضعی از انار احتمالا به ادعاهای زیر که در فضای مجازی منتشر می شود کمکی نمی کند :

  • پیشگیری از سرطان پوست : در حالی که مطالعات از پتانسیل ضد سرطانی انار حمایت کرده اند هیچ تضمینی وجود ندارد که استفاده از این میوه به تنهایی از تشکیل سلول های سرطانی جلوگیری کند
  • افزایش کلاژن : پوست به طور طبیعی با افزایش سن کلاژن را از دست می دهد و رژیم غذایی نامناسب، سیگار کشیدن و سایر عادات نامطلوب می تواند باعث شود که شما آن را حتی سریع تر از دست بدهید. ترکیب آنتی اکسیدانی انار می تواند به کاهش پیری پوست کمک کند اما مطالعات از استفاده ی موضعی ویتامین C در تولید کلاژن و نه لزوما میوه انار حمایت می کند
  • درخشان کردن پوست : انار به خودی خود پوستی جوان و درخشان به شما نمی دهد. درخشش پوست به طور مستقیم با یک رژیم غذایی سالم مرتبط است
  • پاکسازی پوست : برخی از تولید کنندگانی که روغن انار را به فروش می‌ رسانند معتقدند که این روغن به پاکسازی پوست کمک می کند. تنها راه برای از بین بردن موثر کثیفی و چربی از روی پوست تمیز کردن مناسب آن است
  • هیدراتاسیون پوست : انار برای هر دو نوع پوست چرب و خشک مفید است. تصور می شود که آنتی اکسیدان ها می توانند به تعادل سطح هیدراتاسیون پوست در همه انواع پوست کمک کنند

عوارض و مضرات انار برای پوست

استفاده از انار به طور کلی ایمن در نظر گرفته می شود و هیچ واکنش جانبی قابل توجهی تا به امروز گزارش نشده است.

اگرچه شایع نیست اما ممکن است واکنش آلرژیک در صورت استفاده موضعی از انار ایجاد شود.

علائم واکنش ممکن است شامل موارد زیر باشد :

  • خارش پوست
  • سرخی
  • التهاب
  • کهیر یا جوش

این عوارض جانبی ممکن است هنگام استفاده از روغن ضروری انار بدون رقیق کردن آن با روغن حامل نیز رخ دهد.

روش های استفاده از انار برای پوست

توجه : در منابع معتبر توصیه شده است که پیش از گذاشتن هرگونه ماسک انار بر روی پوست صورت و نواحی حساس بدن، ابتدا مقدار کمی از آن را بر روی پوست بازو مالیده و پس از 20 دقیقه بشویید.
چنانچه پس از گذشت حداقل 24 الی 48 ساعت پوست شما واکنش آلرژیک نشان نداد، می توانید آن را بر روی سایر نقاط بدن نیز استفاده کنید.

دانه ها

ممکن است بتوانید از دانه های له شده انار یک ماسک لایه بردار ایجاد کنید. مطمئن شوید که محصول را بدون مالش روی پوست خود ماساژ دهید زیرا باعث تحریک می شود.

می توانید هفته ای یک یا دو بار پوست خود را لایه برداری کنید تا سلول های مرده پوست از بین برود.

روغن پوست انار

روغن پوست انار بیشتر به عنوان سرم استفاده می شود. روغن پوست انار بعد از پاکسازی اما قبل از مرطوب کردن پوست استفاده می شود.

برای نتیجه بهتر روغن انار را روزی دو بار روی پوست خود ماساژ دهید.

روغن ضروری انار

روغن های ضروری قوی تر از عصاره ها هستند و ابتدا باید با روغن های حامل رقیق شوند. روغن‌ های ضروری مانند آن هایی که از انار به دست می‌ آیند به دلیل قدرتی که دارند بهتر است فقط به عنوان درمان لکه‌ های پوستی استفاده شوند.

مکمل

انار به صورت کپسول و قرص عصاره انار نیز موجود است. این مکمل ها به جای استفاده موضعی روی پوست به صورت خوراکی مصرف می شوند.

قبل از مصرف با پزشک خود صحبت کنید و حتما مکمل ها را طبق دستور مصرف کنید.

خلاصه

انار می‌ تواند به بهبود سلامت پوست شما کمک کند.

تمرکز بر یک رژیم غذایی کلی سالم مهم تر است. این شامل انار نیز می شود اما باید سایر منابع غنی از آنتی اکسیدان را نیز برای متعادل کردن رژیم غذایی خود در نظر بگیرید از جمله انواع توت ها، سبزیجات برگ سبز و چای سبز.

اگر به دنبال استفاده موضعی از انار هستید محصولات پوستی متعددی وجود دارند که حاوی عصاره این میوه هستند. همچنین ممکن است استفاده از روغن و عصاره انار را به تنهایی به عنوان درمان لکه در نظر بگیرید.

در صورت بروز عوارض جانبی به متخصص پوست مراجعه کنید.

همچنین بخوانید : خواص و مضرات هسته انار

منبع : healthline