خواص و مضرات آلوئه ورا برای لاغری و کاهش وزن چیست؟

خواص و مضرات آلوئه ورا برای لاغری و کاهش وزن
خواص و مضرات آلوئه ورا برای لاغری و کاهش وزن

آلوئه ورا یک گیاه آبدار است که به دلیل خواص دارویی آن به خوبی شناخته شده است. اگرچه بیشتر به صورت موضعی برای بهبود سوختگی ها و ارتقای سلامت پوست استفاده می شود اما برای درمان انواع بیماری های دیگر نیز می توان از آن استفاده کرد.

آلوئه ورا در سال های اخیر به یک عنصر کلیدی تشکیل دهنده آبمیوه ها، مکمل های گیاهی و نوشیدنی های رژیمی برای لاغری و کاهش وزن استفاده شده است.

در ادامه این مقاله با فواید درمانی آلوئه ورا برای لاغری و کاهش وزن و همچنین عوارض و مضرات و روش های استفاده از آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای آلوئه ورا برای لاغری و کاهش وزن

1. ممکن است متابولیسم بدن را افزایش دهد

برخی تحقیقات نشان می‌دهد که آلوئه ورا می‌ تواند متابولیسم بدن شما را افزایش داده و تعداد کالری‌ هایی را که در طول روز می‌ سوزانید افزایش دهد.

در یک مطالعه 90 روزه تجویز ژل آلوئه ورا خشک شده روی موش‌ هایی که رژیم غذایی پرچرب داشتند، تجمع چربی بدن را با افزایش تعداد کالری‌ هایی که می‌ سوزاندند کاهش داد.

سایر تحقیقات حیوانی نشان داده است که آلوئه ورا می تواند بر متابولیسم چربی و قند در بدن تاثیر بگذارد و در عین حال از تجمع چربی شکم جلوگیری کند.

با این حال مطالعات بیشتری برای تعیین اینکه آیا آلوئه ورا ممکن است مزایای سلامتی مشابهی را در انسان ارائه دهد، مورد نیاز است.

2. ممکن است به کنترل قند خون کمک کند

آلوئه ورا ممکن است به بهبود کنترل قند خون کمک کند، که این ممکن است باعث لاغری و کاهش وزن شود.

در یک مطالعه مصرف کپسول های حاوی 300 تا 500 میلی گرم آلوئه ورا دو بار در روز به طور قابل توجهی سطح قند خون را در 72 فرد مبتلا به پیش دیابت کاهش داد.

مطالعه دیگری بر روی 136 نفر نشان داد که مصرف کمپلکس ژل آلوئه ورا به مدت 8 هفته باعث کاهش وزن و چربی بدن و همچنین بهبود توانایی بدن در استفاده از انسولین، هورمونی که در کنترل قند خون نقش دارد می شود.

بهبود کنترل قند خون می تواند از افزایش ناگهانی قند خون، کاهش سطح قند خون و همچنین علائمی مانند افزایش گرسنگی و هوس خوردن جلوگیری کند.

عوارض و مضرات آلوئه ورا

مصرف آلوئه ورا با چندین اثر نامطلوب برای سلامتی همراه است.

برخی از شایع ترین عوارض جانبی شامل مشکلات گوارشی مانند اسهال و گرفتگی معده است.

در حالی که آلوئه ورا می تواند به عنوان یک ملین برای کمک به افزایش حرکات روده عمل کند، استفاده بیش از حد از آن می تواند خطر عوارض جانبی مانند کم آبی بدن و عدم تعادل الکترولیت ها را افزایش دهد.

توجه به این نکته مهم است که اگرچه اثرات ملین آن ممکن است احتباس آب را کاهش دهد، کاهش وزن حاصل از آب فقط موقتی است و یک استراتژی کاهش وزن پایدار نیست.

علاوه بر این از آنجایی که این ساکولنت ممکن است جذب برخی داروها را کاهش دهد مهم است که قبل از استفاده از آن با پزشک متخصص در صورت داشتن هر گونه بیماری زمینه ای یا مصرف هر دارویی مشورت کنید.

همچنین نگرانی در مورد اثرات سرطان‌ زای آلوئین وجود دارد، ترکیبی که در عصاره برگ آلوئه ورا یافت می‌ شود.

با این حال بیشتر آلوئین در طول پردازش حذف می شود بنابراین مشخص نیست که آیا محصولات تجاری آلوئه ورا نیز مضر هستند یا نه.

علاوه بر این مهم است که از خوردن ژل ها و محصولات خاوی پوست آلوئه ورا خودداری کنید زیرا ممکن است حاوی مواد و افزودنی هایی باشند که نباید مصرف شوند.

در نهایت محصولات حاوی لاتکس آلوئه ورا، ماده ای که در برگ های گیاه آلوئه ورا یافت می شود توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) به دلیل نگرانی های ایمنی ممنوع شده است.

نحوه استفاده از آلوئه ورا برای لاغری و کاهش وزن

برگ های آلوئه ورا از سه قسمت اصلی تشکیل شده است: پوست، لاتکس و ژل.

ژل برای مصرف بی خطر است و می توان آن را با نصف کردن برگ و استفاده از قاشق یا چاقو برای خارج کردن ژل تهیه کرد.

حتما ژل را کاملا بشویید تا هرگونه کثیفی و باقی مانده لاتکس که می تواند طعم تلخی به ژل بدهد پاک شود.

سعی کنید ژل را به اسموتی ها، شیک ها، سالساها و سوپ ها اضافه کنید تا فواید دستور العمل های مورد علاقه خود را برای سلامتی تقویت کنید.

همچنین می توانید پوست برگ آلوئه را با افزودن آن به سالاد و سیب زمینی سرخ کرده بخورید.

پس از برش دادن و شستن پوست بهتر است برگ ها را به مدت 10 تا 30 دقیقه قبل از افزودن به دستور العمل های خود خیس کنید تا به نرم شدن آن ها کمک کند.

خلاصه

آلوئه ورا معمولا در محصولات کاهش وزن از جمله مکمل های گیاهی، آبمیوه ها و نوشیدنی های رژیمی یافت می شود.

ممکن است با افزایش متابولیسم و بهبود کنترل قند خون به کاهش وزن کمک کند.

با این حال ممکن است با چندین اثر نامطلوب همراه باشد و باید در حد اعتدال به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم استفاده شود.

اگر تصمیم دارید محصولات آلوئه ورا را امتحان کنید حتما آن ها را از یک تامین کننده معتبر خریداری کنید.

همچنین بخوانید : خواص آب آلوئه ورا

منبع : healthline