آیا پروبیوتیک ها به درمان پارکینسون کمک می کنند؟

نقش پروبیوتیک ها در درمان پارکینسون
نقش پروبیوتیک ها در درمان پارکینسون

بیماری پارکینسون یک اختلال عصبی پیشرونده است که بیش از 1 میلیون نفر را در ایالات متحده تحت تاثیر قرار می دهد.

یک انتقال دهنده عصبی به نام دوپامین برای توانایی بدن شما برای حرکت مهم است. دوپامین از بخشی از مغز به نام توده سیاه و سایر نواحی مغز می آید.

در پارکینسون سلول‌ های موجود در توده سیاه دچار اختلال می‌ شوند یا می‌ میرند که منجر به کاهش سطح دوپامین و مشکلات حرکتی مرتبط با این بیماری می‌ شود. در حال حاضر علت این امر ناشناخته است.

با این حال پیشرفت های اخیر در تحقیقات نشان می دهد که روده و محیط ما ممکن است در علت و پیشرفت پارکینسون نقش داشته باشد. به طور خاص علاقه فزاینده ای به نقش پروبیوتیک ها به عنوان یک درمان برای این بیماری وجود دارد.

پروبیوتیک ها میکروارگانیسم های زنده موجود در غذا و مکمل ها هستند که ممکن است به حمایت از میکروبیوم روده سالم کمک کنند.

در ادامه این مقاله به بررسی رابطه بین پروبیوتیک ها و بیماری پارکینسون می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

آیا پروبیوتیک ها علائم پارکینسون را تسکین می دهند؟

بیماری پارکینسون دارای چهار علامت اصلی است :

  • لرزش در دست ها، بازوها، فک، سر یا پاها
  • حرکت کند شده
  • سفتی عضلات
  • عدم تعادل و هماهنگی

سایر علائم رایج عبارتند از یبوست، مشکلات ادراری، مشکل در بلع یا جویدن، اختلال در گفتار و مشکلات پوستی (مانند تعریق بیش از حد، پوست خشک یا چرب و سوزش).

پارکینسون و میکروبیوم روده

تحقیقات نشان داده است که علائم بیماری پارکینسون ممکن است با دیسبیوز روده (عدم تعادل باکتری های روده) و اختلال عملکرد سد روده که منجر به التهاب می شود، مرتبط باشد.

در واقع مطالعات نشان داده‌ اند که بیماران مبتلا به پارکینسون، التهاب روده‌ ای مشابه با سایر بیماری‌ های التهابی روده مانند بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو نشان می‌دهند.

این التهاب ممکن است کانال ارتباطی بین مغز و روده به نام محور میکروبیوتا-روده-مغز را مختل کند.

در نتیجه ممکن است مشکلات متعددی مانند کاهش تولید انتقال دهنده های عصبی (مانند دوپامین)، کاهش تحرک روده و جذب مواد مغذی، تغییر تولید اسیدهای چرب زنجیره کوتاه، افزایش نفوذپذیری روده و سیستم ایمنی ضعیف ایجاد شود.

علاوه بر این به نظر می‌ رسد که تولید اجسام لوی را افزایش می‌ دهد، که یکی از نشانه‌ های بیماری پارکینسون است.

با این حال، هنوز تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

پارکینسون و پروبیوتیک ها

با توجه به ارتباط بین علائم بیماری پارکینسون و دیس بیوز روده محققان اخیرا شروع به بررسی اثرات استفاده از پروبیوتیک ها برای تنوع بخشیدن به میکروبیوم روده و به طور بالقوه مدیریت یا درمان علائم بیماری پارکینسون کرده اند.

بیشتر تحقیقات پروبیوتیک ها و تاثیر آن ها بر یبوست را بررسی کرده اند، که یک شاخص اولیه و علامت رایج بیماری پارکینسون است.

یک مطالعه در سال 2016، 120 شرکت‌ کننده مبتلا به بیماری پارکینسون را به یک گروه کنترل یا گروه مداخله تقسیم کرد که یک محصول شیر تخمیری حاوی چندین سویه پروبیوتیک و فیبر پری‌ بیوتیک دریافت کردند که به حمایت از رشد باکتری‌ های مفید کمک می‌ کند.

پس از چهار هفته گروه مداخله به طور قابل توجهی حرکات روده کامل‌ تری نسبت به گروه کنترل داشت.

مطالعه دیگری در سال 2020، 72 بیمار مبتلا به بیماری پارکینسون را به یک گروه مداخله یا کنترل تقسیم کرد که یا کپسول های پروبیوتیک چند سویه یا یک دارونما با ظاهر یکسان را به مدت چهار هفته دریافت کردند.

در پایان مطالعه افرادی که در گروه مداخله بودند، حرکات خود به‌ خودی روده و قوام بهتر مدفوع را گزارش کردند.

مطالعه دیگری که توسط شرکت تامین مالی شده بود نیز بهبودهای قابل توجهی را در دفعات روده و زمان انتقال روده پس از مصرف یک پروبیوتیک چند سویه به مدت هشت هفته مشاهده کرد. به طور مشابه گروه کنترل هیچ پیشرفتی نداشت.

فراتر از یبوست هیچ کارآزمایی بالینی انسانی مکمل پروبیوتیک را در سایر علائم بیماری پارکینسون بررسی نکرده است.

با این حال برخی از مطالعات موش‌ ها پس از درمان با مکمل‌ های پروبیوتیک به مدت 24 هفته بهبود قابل‌ توجهی را در عملکرد حرکتی و آسیب کمتر به نورون‌ های تولید کننده دوپامین مشاهده کرده‌ اند (که نشان دهنده یک اثر محافظتی عصبی است).

اگرچه امیدوار کننده است اما گفتن اینکه آیا این نتایج به انسان قابل انتقال است یا خیر، دشوار است زیرا انسان و موش میکروبیوم‌ ها، متابولیسم‌ ها و ژنتیک‌ های متفاوتی دارند.

خوشبختانه تحقیقات در مورد پروبیوتیک ها و بیماری پارکینسون باعث علاقه و نوآوری فوق العاده ای شده است. بنابراین علم در مورد این موضوع به احتمال زیاد در سال های آینده تکامل خواهد یافت.

آیا برای درمان پارکینسون باید پروبیوتیک مصرف کرد؟

اگرچه تحقیق روی پروبیوتیک ها برای درمان پارکینسون موضوع نسبتا جدیدی است، مصرف پروبیوتیک ممکن است در برخی موارد مفید باشد.

اگر یبوست مرتبط با بیماری پارکینسون را تجربه می کنید، ممکن است از مصرف مکمل پروبیوتیک سود ببرید.

فراتر از این شواهد کافی برای ارائه توصیه های خاص وجود ندارد. دانشمندان تازه شروع به درک نقش میکروبیوم روده و پروبیوتیک ها و نقش آن ها در بیماری پارکینسون کرده اند. بنابراین خیلی زود است که پروبیوتیک ها را به عنوان یک درمان توصیه کنیم.

اگر به پروبیوتیک ها برای کمک به کاهش برخی از علائم بیماری پارکینسون خود علاقه دارید، باید با یک متخصص واجد شرایط صحبت کنید.

عوارض و مضرات پروبیوتیک ها برای پارکینسون

اگرچه پروبیوتیک ها به طور کلی بی خطر در نظر گرفته می شوند برخی نگرانی های بالقوه در مورد مکمل های پروبیوتیک در افراد مبتلا به بیماری پارکینسون وجود دارد.

اول برخی از گونه های انتروکوک موجود در برخی مکمل های پروبیوتیک ممکن است لوودوپا را غیرفعال کنند، یک داروی جایگزین دوپامین که در درمان بیماری پارکینسون استفاده می شود. با این حال این نیاز به تحقیق و توضیح بیشتر در بیماران مبتلا به پارکینسون دارد.

علاوه بر این مکمل های پروبیوتیک ممکن است سیبو (رشد بیش از اندازه باکتری روده باریک) را که در افراد مبتلا به بیماری پارکینسون رایج است، تشدید کند.

همچنین ناشناخته است که کدام سویه های پروبیوتیک در درمان علائم بیماری پارکینسون موثرتر هستند و آیا آن ها در ترکیب یا به صورت تک سویه ها موثرتر هستند.

ارزیابی فردی میکروبیوم ممکن است برای تعیین بهترین درمان ضروری باشد.

با این حال هیچ یک از کارآزمایی‌ های بالینی انسانی که مکمل‌ های پروبیوتیک را در افراد مبتلا به بیماری پارکینسون بررسی کردند هیچ گونه عوارض جانبی جدی را گزارش نکردند.

با این حال بهتر است قبل از مصرف پروبیوتیک ها با متخصص صحبت کنید.

سوالات متداول درباره بیماری پارکینسون

آیا مکمل های دیگر به درمان علائم پارکینسون کمک می کنند؟

در حال حاضر هیچ مکملی برای کمک به درمان علائم پارکینسون توصیه نشده است. کوآنزیم Q10 و روغن ماهی (حاوی امگا 3) ممکن است پیشرفت بیماری پارکینسون را کاهش دهند اما تحقیقات متفاوت است.

برخی از مواد مغذی با خواص آنتی اکسیدانی ممکن است به مبارزه با استرس اکسیداتیو ناشی از پارکینسون کمک کنند، مانند ویتامین B12، C، D، E و فولات. سعی کنید ابتدا این مواد مغذی را از طریق غذا دریافت کنید و سپس در صورت نیاز مکمل دریافت کنید.

آیا رژیم غذایی می تواند به درمان علائم پارکینسون کمک کند؟

پیروی از رژیم غذایی مدیترانه ای با کاهش خطر ابتلا به بیماری پارکینسون و پیشرفت در درمان پارکینسون مرتبط است. رژیم غذایی مدیترانه ای یک رژیم غذایی غنی از سبزیجات، میوه‌ ها، آجیل، دانه‌ ها، ماهی، روغن زیتون و گیاهان و ادویه‌ های تازه است.

آیا پروبیوتیک ها به درمان لرزش کمک می کنند؟

تا به امروز هیچ داده انسانی وجود ندارد که از مصرف پروبیوتیک ها برای کمک به درمان لرزش های مرتبط با پارکینسون حمایت کند.

آیا باید پارکینسون را خودتان درمان کنید؟

خوددرمانی بیماری پارکینسون توصیه نمی شود. بهترین کار این است که از نزدیک با متخصص خود همکاری کنید تا بهترین مسیر درمان را بر اساس علائم خود از جمله دارو، فیزیوتراپی یا سایر درمان ها تعیین کنید.

شما می توانید بسیاری از روش های سبک زندگی را برای کمک به مدیریت علائم خود تغییر دهید مانند فعالیت بدنی منظم، پیروی از یک رژیم غذایی با حداقل پردازش، داشتن خواب با کیفیت، ترک سیگار و مدیریت استرس.

خلاصه

بیماری پارکینسون (PD) یک بیماری عصبی پیچیده است که میلیون ها نفر را تحت تاثیر قرار می دهد.

در حالی که علت آن ناشناخته است، محققان شروع به پیوند میکروبیوم روده با بیماری پارکینسون کرده اند. به طور خاص تصور می شود که التهاب روده و عدم تعادل باکتری های روده ممکن است علائم بیماری پارکینسون را بدتر کند.

متعاقبا محققان شروع به بررسی نقش پروبیوتیک ها در درمان بیماری پارکینسون کردند. برخی از داده ها وجود دارد که از پروبیوتیک ها برای درمان یبوست مرتبط با بیماری پارکینسون حمایت می کند، اما هنوز برای نتیجه گیری زود است.

از آنجایی که تحقیقات در سال های آینده به تکامل خود ادامه می دهد، زمان نشان خواهد داد که آیا پروبیوتیک ها می توانند به پیشگیری یا درمان بیماری پارکینسون کمک کنند یا خیر تا آن زمان بهتر است با متخصص خود همکاری کنید تا مطمئن شوید که درمان مناسب را دریافت می کنید.

همچنین بخوانید : آیا افراد مبتلا به پارکینسون می توانند رانندگی کنند؟

منبع : healthline