علائم سرطان مثانه چیست؟

علائم سرطان مثانه چیست؟
علائم سرطان مثانه چیست؟

سرطان مثانه از انواع سرطان های مجاری ادراری است که آشنایی با علائم آن از اهمیت زیادی برخوردار است و نباید منتظر تشدید این علائم ماند.

از آن جا که تشخیص زود هنگام این بیماری کلید درمان موفقیت آمیز می باشد، توصیه می شود در صورت مشاهده هر گونه علامت مشکوک در اسرع وقت به پزشک مراجعه شود.

در ادامه قصد داریم درباره علائم و نشانه های سرطان مثانه صحبت کنیم. با سومیتا همراه باشید؛

علائم سرطان مثانه چیست؟

علائم شایع سرطان مثانه

شایع‌ ترین علامت اولیه سرطان مثانه وجود خون در ادرار است، اگرچه مشکلات ادراری دیگر نیز ممکن است وجود داشته باشد.

بسیار مهم است که توجه داشته باشید علائم و نشانه های اولیه سرطان مثانه اغلب متناوب بوده و شدید نمی باشند.

1. خون در ادرار

خون در ادرار یا هماچوری در سرطان مثانه معمولا بدون درد است و می آید و می رود. به عبارت دیگر گاهی خون در ادرار ظاهر و سپس ناپدید می شود و بعد از روزها یا هفته ها بعد دوباره رخ می دهد.

هماچوری در سرطان مثانه علامت بسیار ظریفی است که نشان می دهد احتمالا مشکلی در بدن ایجاد شده اما یک قانون قطعی نیست.

ناگفته نماند گاهی اوقات خون موجود در ادرار با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیست بلکه از طریق نمونه ادرار که معمولا به دلایل دیگر گرفته می شود شناسایی می شود.

طبق گفته برخی پزشکان حدود 20 درصد از افرادی که خون در ادرار خود دیده اند و 2 تا 5 درصد از کسانی که در نمونه آزمایش آن ها خون مشاهده شده به سرطان مثانه مبتلا هستند.

توجه داشته باشید که وجود خون در ادرار لزوما به معنای ابتلا به سرطان مثانه نیست. در واقع حدود 9 تا 18 درصد از افراد سالم مقداری خون در ادرار دارند و در اغلب موارد علت آن سرطان نیست.

با همه این ها در صورت مشاهده خون در ادرار لازم است فرد حتما به پزشک یا اورولوژیست مراجعه کند. اگرچه این مسئله ممکن است چندان مهم نباشد اما می‌تواند نشانه‌ عفونت، سنگ ها، بیماری کلیوی یا سرطان دستگاه ادراری (مثانه، پروستات یا کلیه) باشد و تشخیص زود هنگام آن بسیار مهم است.

2. تحریک هنگام ادرار کردن

یک یا چند مورد از علائم زیر ممکن است در افراد مبتلا به سرطان مثانه رخ دهد :

  • سوزش، درد یا ناراحتی هنگام ادرار کردن
  • نیاز به دفع ادرار بیش از حد معمول در طول روز یا شب
  • تمایل به ادرار کردن حتی زمانی که مثانه پر نیست
  • بی اختیاری ادرار

ناگفته نماند این علائم ممکن است به دلیل سایر مشکلات پزشکی مانند عفونت ادراری یا بزرگ شدن پروستات در مردان رخ دهد که در هر حال باید مورد بررسی پزشک قرار بگیرد.

3. انسداد هنگام ادرار کردن

در صورتی که فرد احساس کند مانعی در جریان ادرار او وجود دارد باید به پزشک مراجعه کند.

این علامت نیز ممکن است به دلیل سایر مشکلات مانند بزرگ شدن پروستات رخ دهد اما برای تشخیص دقیق نیاز به بررسی توسط پزشک می باشد.

به طور کلی علائم ناشی از انسداد در سرطان مثانه نسبت به علائم تحریک کمتر شایع هستند که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • تاخیر در هنگام ادرار کردن مانند مشکل در خروج ادرار، ضعیف بودن یا تناوبی بودن ادرار
  • فرد احساس می کند نمی تواند تمام ادرارش را از مثانه خارج کند
  • زور زدن برای ادرار کردن
  • اگر تومور حالب (یکی از دو لوله در بدن که ادرار را از کلیه به مثانه منتقل می کند) را مسدود کند ممکن است درد پهلو نیز ایجاد شود

علائم نادر سرطان مثانه

اگر سرطان مثانه به سایر قسمت‌ های بدن گسترش یافته باشد که به آن متاستاز گفته می‌ شود ممکن است علائم بیماری پیشرفته ای از خود نشان دهد. این علائم شامل موارد عمومی زیر می باشد :

  • خستگی غیر طبیعی
  • از دست دادن اشتها
  • ضعف
  • کاهش وزن نا خواسته

درد به خصوص درد در ناحیه پهلو یا ناحیه بالای استخوان شرمگاهی نیز می تواند نشانه ای از گسترش تومور باشد. همچنین در صورتی که سرطان مثانه به بافت های مجاور سرایت کرده باشد ممکن است درد در پرینه (ناحیه بین واژن یا آلت تناسلی و مقعد) رخ دهد.

همچنین با توجه به این که سرطان مثانه به کدام ناحیه گسترش یافته باشد ممکن است علائم خاص آن ناحیه نیز ایجاد شود. برای مثال :

  • گسترش سرطان مثانه به ریه ها ممکن است باعث سرفه کردن، مشکلات تنفسی یا حتی سرفه خونی شود
  • گسترش سرطان مثانه به کلیه ها ممکن است باعث مشکل در عملکرد کلیه و تورم پاها شود
  • اگر سرطان فرد به استخوان‌ ها سرایت کرده باشد ممکن است درد استخوان ایجاد شود
  • اگر سرطان به کبد یا غدد لنفاوی معده گسترش یافته باشد ممکن است درد شکم رخ دهد

چه زمانی به پزشک مراجعه شود؟

در اکثر موارد، زمانی که پزشک فرد را معاینه می کند همه چیز طبیعی است و تنها زمانی علائم غیر طبیعی مشاهده می شود که بیماری به مراحل پیشرفته رسیده باشد.

معمولا افراد مبتلا به سرطان مثانه با تجربه علائمی همچون خون در ادرار یا سوزش هنگام ادرار کردن به پزشک مراجعه می کنند.

شاید تعجب کنید اما در حال حاضر هیچ آزمایش غربال گری استانداردی برای سرطان مثانه وجود ندارد. با این حال پزشک ممکن است فردی را که در معرض خطر بسیار بالای ابتلا به سرطان مثانه است غربال گری کند.

به عنوان مثال افرادی که طولانی مدت در معرض مواد شیمیایی قرار گرفته اند یا نقص مادرزادی خاص در مثانه دارند بیشتر ممکن است به سرطان مثانه مبتلا شوند.

به یاد داشته باشید غربال گری با نظارت تفاوت دارد و نظارت به این معنی است که بیماری از قبل در فرد تشخیص داده شده و اکنون تحت نظر می باشد.

منبع: verywellhealth